Healthy Schools: заради здорових і радісних школярів - Практичне керівництво для навчальних закладів - Василашко І. 2019


Раціональне харчування

Серед чинників, що впливають на здоров'я, важливе місце належить харчуванню. Однією з головних проблем здоров'я дітей є поширення надлишкової ваги та ожиріння серед дітей та підлітків. Кількість дітей у світі, які мають ожиріння, майже кожні три десятиліття подвоюється. Здебільшого воно розвивається у жителів міст віком 11-15 років.

За результатами останніх досліджень, кожен третій підліток у Європі має надлишкову вагу або страждає на ожиріння [10].

Останні дослідження доводять, що до ожиріння більше схильні діти в ранньому підлітковому віці з сімей із більш низьким соціально-економічним статусом [11]. Згідно зі статистичними даними МОЗ України за 2017 рік з 7 млн 615 тис. дітей віком до 17 років 13,3% страждають на ожиріння і кожен рік в Україні фіксується приблизно 15,5 тис. нових випадків дитячого ожиріння. Діти з ожирінням більше піддаються ризику розвитку діабету 2-го типу та серцево-судинних захворювань, вони досить часто потерпають від стигми і дискримінації і, відповідно, розвитку психологічних проблем та соціальної ізоляції.

Причинами поширення надлишкової ваги та ожиріння серед дітей і підлітків здебільшого є нераціональне харчування та малорухливий спосіб життя. За даними дослідження «Здоров'я та поведінкові орієнтації учнівської молоді» (HBSC) 2014 р. [12]:

· частка учнів в Україні, які не снідають у будні, з віком зростає (з 5,9% у 10-річних до 17,2% у 17-річних);

· третина опитаних зазначила, що овочі та фрукти вживають максимум до 4 разів на тиждень (за умови що в раціоні їх повинно бути 500-800 грамів);

· 19,5% 10-річних та 16,7% 11-річних школярів мають низький (один раз на тиждень або рідше) рівень споживання м'яса;

· більше половини опитаних школярів зазначили, що споживають солодощі 5-6 разів на тиждень і частіше;

· 25% опитаних школярів споживають солодкі газовані напої близько 5-6 разів на тиждень і частіше.

Рекомендації

ЩО МОЖУТЬ ЗРОБИТИ ЗАКЛАДИ ОСВІТИ

1. Додержуватися нормативних правил організації харчування в закладі освіти (Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу від 14.08.2001 р. № 63 (ДержСанПіН), Порядок організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах, затверджений наказом МОЗ України від 01.06.2005 р. № 242/329 тощо);

2. Розробити і реалізувати план заходів, щоб вплинути на формування культури харчування та харчових звичок відповідно до сучасних підходів;

3. Обговорити та змінити підходи до харчування дітей у шкільних їдальнях і буфетах, наприклад: планування меню, рецепти корисних страв, розмір порцій для різних вікових груп дітей, тематичні тижні, які спрямовані на формування здорових харчових звичок;

4. Розробити і реалізувати проекти (за підтримки батьків та партнерів) щодо збільшення споживання дітьми і підлітками фруктів і овочів, зокрема безкоштовного надання їдальням і буфетам закладів освіти яблук, груш та інших сезонних фруктів і овочів;

5. Змінити методичні підходи (використовувати інтерактивні методи навчання) до проведення уроків з питань здорового харчування, вміння читати етикетки на харчових продуктах, складання збалансованого меню, вміння готувати їжу з овочів тощо в межах курсів «Основи здоров'я», «Природознавство», «Біологія», «Трудове виховання» та в позаурочний час;

6. Провести заходи, присвячені здоровому споживанню харчових продуктів, наприклад:

· тематичні уроки/тижні з питань впливу харчових продуктів на здоров'я;

· ярмарки продуктів здорового харчування (корисні продукти і страви, які діти можуть приготувати разом із батьками, спеціалістами);

· конкурс «Найкращий коктейль» на основі мінеральної води, натуральних соків, домашнього лимонаду, холодних чаїв, що дозволить підліткам дізнатися про рецепти здорових напоїв і заохотити їх не вживати солодкі газовані напої;

· екскурсії на виробництво харчових продуктів із залученням партнерів-виробників;

· конкурси малюнків та виробів для молодших школярів, флешмоби для старшокласників, наприклад флешмоб «Мій здоровий сніданок»;

· підготувати збірки «Здорові рецепти моєї родини»;

· проводити семінари, тренінги, зустрічі з дієтологами для учнів і їхніх батьків з питань здорового харчування, зокрема розладів, пов'язаних з харчуванням, таких як ожиріння, булімія та анорексія тощо.

ЩО МОЖУТЬ ЗРОБИТИ УЧНІ

1. Виробити план щодо формування корисних навичок здорового харчування;

2. Щодня додержуватись найважливіших здорових звичок харчування, до яких фахівці відносять:

ПОРАДИ БАТЬКАМ

Чудово, якщо батьки дають приклад дотримання принципів здорового способу життя і харчування, в тому числі приділяють час обговоренню важливих питань розвитку та впливу на це корисних і шкідливих харчових звичок. За можливостю батькам бажано долучатися до заходів, які проходять у закладі, та давати дитині посильну допомогу.

Фахівці також радять батькам:

1. Беріть із собою дітей у магазини та на базари. Спільний вибір і купівля здорових продуктів — перший крок у формуванні навичок здорового харчування. Варто зазначити, що жорстка заборона на споживання певних продуктів може лише привернути увагу дітей до них. Бажано роз'яснювати користь і шкідливість для здоров'я певних продуктів і страв.

2. Обговорюйте з дітьми меню на день і залучайте їх до приготування їжі. Пам'ятайте: батьки відповідальні за оптимальний режим харчування дітей.

3. Снідайте та вечеряйте разом із дітьми. Створіть комфортні умови для прийняття їжі якомога частіше в родинному колі.

4. На перекуси в школу дітям найкраще давати овочі і фрукти, горіхи і пляшку води (у випадку, коли в навчальному закладі немає місця/ кулерів з питною водою).

5. Залишайте на столі тарілки із сухофруктами, фруктами, горіхами, зерновими хлібцями. Це дозволить дітям перекусити здоровою їжею протягом дня вдома.

6. Стежте, щоб дитина пила достатньо води.

7. Займіться домашньою випічкою разом із дітьми. Так ви не тільки убережете їх від надмірної кількості трансжирів, що містяться в багатьох кондитерських виробах (частково гідрогенізовані, кондитерські та кулінарні), а і дасте можливість набути навичок приготування їжі та цікаво проведете час.

8. Якщо у родини є присадибна ділянка, дача або сад, важливо залучати дітей до їх засадження, догляду та збору врожаю.

КОРИСНІ РЕСУРСИ:

Рекомендації МОЗ України

(http://moz.gov.ua/article/health/do-shkoli-zdorove-harchuvannya-shkoljariv).

Матеріали до першого уроку «Я обираю здорові звички». Центр громадського здоров'я МОЗ України

(http://phc.org.ua/pages/activities/current_projects/materials-for-first-lesson)

(http://phc.org.ua/pages/activities/current_projects/materials-for-first-lesson).

Рекомендація: споживання цукру для дорослих та дітей. Женева: Всесвітня організація охорони здоров'я, 2015

(http://www.who.int/nutrition/publications/guidelines/sugars_intake/).

Глобальний план дій з профілактики та боротьби з неінфекційними хворобами на 2013-2020 роки. Женева: Всесвітня організація охорони здоров'я, 2013

(http://www.who.int/nmh/events/ncd_action_plan/en/).

Європейський план дій у сфері харчування 2015-2020 рр. Копенгаген: регіональне бюро ВООЗ для Європи, 2015

(http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/nutrition/publications/2015/european-foodandandroid-action-plan-20152020).

Ініціатива для шкіл, що сприяє правильному харчуванню (NFSI). Женева: Всесвітня організація охорони здоров'я, 2005

(http://www.who.int/nutrition/topics/ nutrition_friendly_schools_initiative/en/).

Продовольча та харчова політика для шкіл. Копенгаген: регіональне бюро ВООЗ для Європи, 2006

(http://www.euro.who.int/data/assets/pdf_file/0019/152218/E89501.pdf).

Reducing childhood obesity in Poland by effective policies, 2017

(http://www.euro.who.int/en/countries/poland/publications/reducing-childhood-obesity-in-poland-by-effective-policies-2017).

Раціональне харчування

Завдання

Вправа «Здоровий сніданок»

1. Розроби меню корисного сніданку за принципами раціонального харчування.

2. Визнач його калорійність за калькулятором в інтернеті (ключове слово «калькулятор калорійності продуктів»).

3. Проаналізуй улюблену страву за складом на вміст білків, жирів, вуглеводів.

Який інгредієнт потрібно додати або вилучити зі страви, щоб вона стала більш корисною?

4. Чому корисно снідати щодня?

Вправа «Здорове харчування»

1. Проаналізуй свої звички харчування. Чи все тобі подобається? Що б ти змінив (-ла)?

Запропонуй, чим можна замінити не корисні продукти.

2. Визнач, яким харчовим продуктам/стравам слід віддати перевагу, а від яких бажано відмовитись.

Вправа «Моя унікальна страва»

1. Розроби рецепт корисної та смачної страви. Придумай креативну назву та презентуй друзям.