Healthy Schools: заради здорових і радісних школярів - Практичне керівництво для навчальних закладів - Василашко І. 2019
Фізична активність
Одним з основних правил ЗСЖ та умовою росту й розвитку людини є достатня рухова активність. Заняття спортом і фізичними вправами приносять користь для розвитку і здоров'я дітей, допомагають поліпшити стосунки та взаєморозуміння між дітьми, сприяють підвищенню працездатності та успішному навчанню. На практиці доведено, що діти, в яких фізична активність триває щонайменше п'ять годин на тиждень, отримують кращі оцінки порівняно з тими, хто присвячує їй менше однієї години на тиждень [13].
Багато країн розробляють стратегії залучення дітей і молоді до занять спортом як альтернативу їхній бездоглядності та втягненню в протиправну поведінку, хуліганство, формування шкідливих звичок: куріння, вживання алкоголю та наркотиків. Крім того, слід пам'ятати, що відсутність фізичної активності є четвертим за значущістю фактором ризику смерті у світі (після високого кров'яного тиску, тютюнопаління та високого вмісту глюкози в крові).
Проте, за даними досліджень, з кожним роком в Україні знижується фізична активність дітей та підлітків (за останні 7 років на 17%). У середньому сучасний міський учень 5-9 класів проводить у положенні сидячи або лежачи (не враховуючи нічний сон) 10,7 годин на добу. Малорухливий спосіб життя притаманний 76% сучасних підлітків. Це призводить до порушень здоров'я. Ймовірність розвитку захворювань підвищується на 20% при низькому рівні рухової активності порівняно із середнім та високим; ймовірність появи коморбідної патології (сумарної кількості захворювань більше 3) зростає у підлітків майже в 4 рази, а неврозів — у 2,5 рази при низькому рівні рухової активності порівняно з високим. Сучасні діти здебільшого віддають перевагу пасивному дозвіллю (перегляд відео, телепередач, гра в комп'ютерні ігри, спілкування в соцмережах тощо) [14].
«Малорухливий спосіб життя призводить до порушень здоров'я»
У зоні ризику погіршення здоров'я перебувають учні, що проводять перед екраном більше 2 годин на добу, це підвищує ймовірність появи сильної втоми на 45%. Таких учнів за даними дослідження ДУ «ІГЗ НАМНУ»* 65,8%. Менше 2 годин проводить перед екраном 73,5% учнів 1-4 класів, 53% — 5-9-х і лише 8% — 10 класів. Поряд із цим більше 4 годин на день проводять перед екраном 72% старшокласників, 13% учнів середнього шкільного віку та 3% молодших школярів.
Наприклад, дослідження «Здоров'я та поведінкові орієнтації учнівської молоді» (HBSC) 2014 р. зафіксувало такі тенденції:
· кожного дня тренуються чи роблять вправи від 17,9% до 34,7%. Тривалість занять фізичними вправами збільшується з віком;
· фізична активність дівчат дещо нижча, ніж хлопців;
· у переважній більшості навчальних закладів регулярно проводяться внутрішні спортивні заходи (змагання, олімпіади, спартакіади тощо). Показники фізичної активності нижчі в школах обласних центрів;
· від 71,2% до 81,3% опитаних дивляться телепередачі до трьох годин у будній день. У вихідні цей показник становить 51,9-72,9% відповідно;
· на комп'ютерні забави від 55,2% до 72,6% підлітків витрачають до трьох годин свого вільного часу в будні, а у вихідні, відповідно, 49,9-72,7% (залежно від віку опитаних [15].
Також важливим фактором є створення фізкультурно-оздоровчого середовища — створення в парках, зонах відпочинку і подвір'ях спортивних та ігрових майданчиків, достатньої кількості пішохідних та велосипедних доріг. Позитивну роль відіграє соціальна реклама в засобах масової інформації, насамперед на телебаченні, переваг оздоровчої рухової активності для зниження ризику неінфекційних захворювань, а також пізнавальні програми для осіб різного віку про використання рухової активності в процесі життєдіяльності та подолання стану суспільної байдужості до особистого здоров'я та здоров'я нації.
Рівень рухової активності учнів залежить від організації фізичного виховання в закладі, від їхньої участі в спеціально організованих та самостійних заняттях фізичною культурою в позаурочний час. На практиці навіть за сприятливих умов заклади освіти не в змозі забезпечити необхідний режим рухової активності. Проте консолідовані зусилля всіх учасників освітнього процесу спроможні значно підвищити показники.
Рекомендації
ЩО МОЖУТЬ ЗРОБИТИ ЗАКЛАДИ ОСВІТИ
1. Розробити і реалізувати план масових заходів фізкультурно-спортивної, фізкультурно-оздоровчої спрямованості, щоб підвищувати мотивацію, залучити вихованців до активних занять спортом, сприяти підвищенню належного рівня рухової активності;
2. Проводити інформаційно-просвітницькі заходи з метою популяризації серед дітей і молоді здорового способу життя, занять фізичною культурою та спортом, досягнень видатних українських спортсменів, утвердження патріотизму;
3. До Міжнародного дня спорту заради розвитку та миру (6 квітня) та до Всесвітнього дня без тютюну (31 травня) провести у школі заходи: зустрічі з відомими людьми (відомими спортсменами, фітнес-тренерами), спортивні змагання, марафони, флешмоби тощо;
4. Організовувати тематичні заходи, наприклад: один день на тиждень без гаджетів, одна перерва на день — на відкритому повітрі тощо;
5. Організовувати та проводити активний відпочинок (ігри, руханки тощо) з різноманітним обладнанням у холах, на спортивних майданчиках;
6. Розробити разом з учнями безпечні велосипедні та пішохідні маршрути в місцевості проживання, за потреби створити умови для велостоянки біля будівлі закладів;
7. Систематично проводити зарядку (фізичні вправи, рухливі ігри, танцювальні заняття) перед початком уроків, а також фізкультурні хвилинки в середині та наприкінці уроку;
8. Ввести правило щоденної самоперевірки правильної пози учня за партою, наприклад після кожної фізкультхвилинки чи на кожному третьому уроці, та обладнати куточки в класах із пам'ятками про правильну поставу, позу за партою, маркування ростових груп меблів;
9. Під час великих перерв започаткувати проведення танцювальних (хореографічних) сесій або рухливих ігор;
10. Збільшити кількість безкоштовних спортивних гуртків і секцій у закладі;
11. Сприяти створенню і роботі груп ЛФК на базі закладу в партнерстві з медичними установами;
12. Проводити комплексні багатоступеневі фізкультурно-оздоровчі змагання між класами або закладами;
13. У молодших класах проводити спортивно-сімейні змагання/конкурси/ квести;
14. Залучати учнів до флешмобів на тему «моя зарядка» або «мої улюблені фізичні вправи» тощо;
15. Організувати денні спортивно-оздоровчі табори, туристичні походи для дітей під час канікул.
ЩО МОЖУТЬ ЗРОБИТИ УЧНІ
1. Брати активну участь в інформаційно-просвітницьких, масових заходах фізкультурно-спортивного, фізкультурно-оздоровчого спрямування, спортивних змаганнях, флешмобах тощо;
2. Оцінити особистий рівень рухової активності;
3. Обговорити та розробити особистий план рухової активності з умовою, щоб мати щонайменше 60 хвилин фізичної активності від помірної до високої інтенсивності щодня, переважно аеробної — швидке ходіння, біг, катання на велосипеді, стрибання на скакалці і плавання;
4. Розробити для себе разом з учителем фізичної культури або батьками оздоровчий комплекс вправ;
5. Виконувати комплекс фізичних вправ з гантелями або еластичним еспандером вдома;
6. Починати свій день з ранкової гімнастики;
7. Під час перерв робити кілька фізичних вправ;
8. Записатись у спортивну або танцювальну секцію.
ПОРАДИ БАТЬКАМ
1. Заохочуйте дітей ходити пішки або їздити на велосипеді (там, де дозволяє дорожня інфраструктура) за прикладом велосипедних і пішохідних шкільних автобусів — ініціативи, яку запровадила мережа фінських муніципальних шкіл: батьки спільно зі школою розробили безпечні маршрути, склали графіки і по черзі супроводжували дітей до школи;
2. Займайтеся разом спортом, гуляйте в парку, лісі, на ігровому майданчику;
3. Привчайте дітей ходити по сходах замість того, щоб користуватися ліфтом;
4. Фізичну активність не слід сприймати тільки як спорт. Це також ігри, ходьба, виконання побутових справ, танці. Залучайте дітей до участі в домашніх справах — закупівлі продуктів, роботі на
присадибній ділянці, прибиранні подвір'я, згрібанні листя або прибиранні снігу — це теж фізична активність;
5. Подаруйте дітям спорядження для активних занять — велосипед, ролики, скакалку, м'яч, скейт-борд тощо;
6. Якщо в родині є собака, то вигулювати його може дитина — це додаткові хвилини її фізичної активності та перебування на свіжому повітрі.
КОРИСНІ РЕСУРСИ:
Спорт заради розвитку: методичний посібник з підготовки інструкторів програми / О. А. Голоцван, Н. В. Зимівець, О. Т. Сакович, С. Ю. Ющишин: за заг. ред. Н. Зимівець. — Київ: Видавництво «Фенікс», 2017. — 208 с. Доступно з
(https://www.unicef.org/ukraine/ukr/17-176_Sport_posibnik_trener.pdf).
Стратегія фізичної активності для Європейського регіону ВООЗ 2016-2025 років. Копенгаген: регіональне бюро ВООЗ для Європи; 2016
(http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/physical-activity/publications/2016/physicalactivity-strategy-for-the-who-european-region-20162025).
Глобальні рекомендації щодо фізичної активності для здоров’я. Женева: ВООЗ; 2010
(http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44399/1/9789241599979_eng.pdf).
Фізична активність
Завдання
1. Подумай, який існує взаємозв’язок між харчуванням, руховою активністю та відпочинком, як вони впливають на твоє самопочуття та здоров’я.
2. Поміркуй та напиши, як ти можеш підвищити свій рівень рухової активності.
3. Запропонуй способи збільшення рухової активності, заповни схему: