Healthy Schools: заради здорових і радісних школярів - Практичне керівництво для навчальних закладів - Василашко І. 2019


Організація здорового середовища

Сприятливе освітнє середовище — це сукупність компонентів соціально-побутових умов, просторово-предметного оточення дитини, система впливів і чинників розвитку особистості, які у взаємодії створюють здоровий життєдіяльний простір учнів.

Наприклад, для забезпечення безпечних для здоров'я дітей умов закладам освіти необхідно мати гарні побутові умови і відповідати державним санітарним правилам і нормам щодо освітлення, шумоізоляції, водопостачання тощо. Проте, відповідно до дослідження «Здоров'я та поведінкові орієнтації учнівської молоді» (HBSC) 2014 р.:

· кожний десятий навчальний заклад не має належних побутових умов;

· три чверті навчальних закладів використовують водопровідну воду як питну;

· учні/студенти в 6% навчальних закладів відвідують надвірні туалети, які не відповідають сучасним вимогам щодо збереження здоров'я дітей, особливо підліткового віку, що може призводити до урологічних та сечостатевих захворювань;

· близько 5% освітніх закладів не мають спортивного залу, 11,3% — у сільській місцевості [16].

Безумовно, створенням безпечних для здоров’я дітей умов у загальноосвітніх школах повинні займатися місцеві органи влади. Вони повинні подбати і про переоснащення будівель шкіл за принципами універсального дизайну (або «дизайну для всіх») — максимального пристосування шкільного середовища до потреб усіх учасників освітнього процесу, зокрема й осіб з особливими потребами. Втім, розробка і реалізація проектів дизайну шкіл, який сприятиме втіленню програм здорового харчування і фізичної активності, до снаги адміністрації шкіл, батькам і меценатам.

Завдання

Поради

· Постійно набувай навичок організації комфортного середовища життя і роботи. Це безпосередньо впливає на настрій і здоров’я

· Вивчай основи дизайну інтер’єру та гігієнічні норми його розбудови

· Досліди, як організовано твоє робоче місце у школі та вдома. Дізнайся більше про органометричні меблі. Зроби свій життєвий простір більш комфортним

1. Оціни своє робоче місце вдома. Подумай, як його поліпшити. Обговори свої плани з дорослими.

2. Оціни своє робоче місце в школі відповідно до гігієнічних норм. Подумай, що необхідно змінити. Обговори свої запитання з класним керівником.

3. Досліджуй, роби свої висновки відповідно до даних. Перевірки відповідає санітарно-гігієнічним нормам освітлення робочого місця за допомогою звичайного смартфона, адже в нього вбудовано датчик освітлення.

Тобі знадобиться смартфон на базі Android (4.4+) або iOS.

Встанови на нього мобільний додаток «Google Науковий журнал»:

Рекомендації

ЩО МОЖУТЬ ЗРОБИТИ ШКОЛИ

1. Провести аналіз інфраструктури закладу освіти, виявити потреби, розробити план дій для поліпшення умов перебування всіх учасників освітнього процесу;

2. Створювати сучасне сприятливе освітнє середовище за підтримки громад, партнерів з урахуванням нових підходів ДержСанПіН до організації простору:

· у школах треба виокремлювати: контрастними рельєфними лініями — пішохідні зони на території закладу освіти; контрастними обмежувальними смугами по краю першої та останньої сходинки, які за фактурою відрізняються від інших сходинок маршу, — сходи; контрастним кольором — ділянки поручня, які відповідають першій та останній сходинці маршу; рельєфним покриттям (ворсистим, гумовим тощо) на підлозі — зони підвищеної небезпеки (в їдальнях, майстернях, лабораторіях). У просторі перед сходами необхідно передбачити попереджувальне маркування рельєфним або іншоструктурним покриттям;

· при використанні бездротового доступу до мережі Інтернет Wi-Fi-роутери бажано обладнати вимикачами, щоб без нагальної потреби вони не були увімкнені;

· обладнати в класах куточки з пам’ятками щодо провітрювання, вологого прибирання та, за можливості, забезпечити кожне навчальне приміщення електронними вимірювачами температури та вологості;

· якщо в закладі освіти використовують привозну бутильовану воду або кулери, обладнати це місце яскравим змінним маркуванням про дату постачання, щоб було добре видно, що вода свіжа;

· стежити за рівнем освітленості, а саме перевірити комплектність і справність світильників у навчальних приміщеннях;

3. Провести інформаційно-мотиваційні тематичні дні «Моє робоче місце», «Знавці мікроклімату» (з вимірюваннями до та після вологого прибирання, до та після провітрювання та інше), «День води», «День світла» з вимірювання освітлення на партах, «День чистого повітря» тощо;

4. Запросити в школу на зустріч дизайнерів, виробників, що спеціалізуються на освітленні, мікрокліматі, шкільних меблях, із демонстрацією практичних навичок та вимірювань;

5. Із залученням фахівців вихованці можуть розробити для їдальні та буфету, місць, де розташовані джерела питної води (фонтанчики, кулери), приємний сучасний дизайн за тематикою здорового способу життя та харчування;

6. Забезпечити доступність (розмістити в їдальні, буфеті, коридорах, місцях відпочинку) рекомендацій з питань здорового харчування, «тарілки здорового харчування» та іншої важливої інформації про ЗСЖ;

«Організувати та оформити із залученням вихованців, батьків місця для активного відпочинку: лабіринти, столи для тенісу, малюнки та обладнання для активних ігор на підлозі, стрибків, гри в «класики», можна також виділити окреме приміщення для батута»

7. Для учнів 1-4 класів облаштувати ігровий осередок /зону /куточок відпочинку учнів із килимами для сидіння та гри, стільцями, кріслами або подушками з м'яким покриттям, що легко трансформуються і очищуються; куточки для активного відпочинку в рекреаціях закладу, спортивні зали можуть бути оформлені різними візуалізаціями, малюнками, що мотивують до заняття спортом;

8. Заклади, які мають земельні ділянки, можуть запровадити проекти «Шкільний город», «Шкільний сад», у рамках яких діти разом з учителями можуть висаджувати рослини, доглядати за ними, проводити дослідження, а зібраний врожай передавати до їдальні закладу;

9. Разом із підлітками за підтримки партнерів закладу відремонтувати, додатково обладнати на подвір'ї безпечні спортивно-ігрові майданчики, велопарковку;

10. Оформити (за наявності) та презентувати схеми, карти безпечних велосипедних та пішохідних маршрутів, які прокладені у місцевості розташування закладу освіти.

ЩО МОЖУТЬ ЗРОБИТИ УЧНІ

1. Виміряти свій зріст, висоту свого стільця та столу і встановити, чи підходить їхнє робоче місце для них (таблиця ДержСанПіН);

2. Вести графік чергування щодо провітрювання класів під час перерв;

3. Якщо в школі використовують привозну бутильовану воду або кулери, обладнати це місце цікавими плакатами чи пам'ятками про користь споживання якісної води.

ПОРАДИ БАТЬКАМ

1. Ознайомитись з гігієнічними вимогами до організації умов перебування дітей у школі (ДержСанПіН) та звернутися до адміністрації навчального закладу з конкретними пропозиціями з удосконалення освітнього простору;

2. Обладнати робоче місце своєї дитини вдома відповідно до гігієнічних рекомендацій, стежити, щоб дитина не наближалась до екранів моніторів і не перевищувала час роботи за комп'ютером, привчати дитину стежити за поставою та позою під час підготовки домашніх завдань;

3. У разі ремонту в приміщенні школи та закупівлі нових меблів вимагати в адміністрації школи документи, що підтверджують безпечність нових матеріалів та обладнання;

4. Поцікавитись, чи відповідним чином обладнані у школі комп'ютерні класи, чи не займаються діти по двоє чи більше за одним комп'ютером.

КОРИСНІ РЕСУРСИ:

Шкільне середовище: політика та поточний стан. Копенгаген: регіональне бюро ВООЗ для Європи; 2015

(http://www.euro.who.int/data/assets/pdf_file/0009/276624/School-environment-Policies-current-status-en.pdf).

Школи, що просувають здоров’я: ресурс для розробки показників. Міжнародний комітет планування Європейської мережі шкіл, що просувають здоров’я. Копенгаген: регіональне бюро ВООЗ для Європи; 2006

(http://www.euro.who.int/data/assets/pdf_file/0017/240344/E89735.pdf).

Школи мережі «Здоров’я в Європі» (SHE). Брюссель: Європейська комісія; 2014

(http://www.schools-for-health.eu/she-network).

Покращення життя дітей та молоді: тематичні дослідження з Європи. Том 3. Школа. Копенгаген: регіональне бюро ВООЗ для Європи; 2013

(http://www.euro.who.int/data/assets/pdf_file/0017/232505/e96926. pdf).

Сторінка проекту «Новий освітній простір» (реалізується Мінрегіоном спільно з Міністерством освіти і науки України) у Фейсбуці:

(https://www.facebook.Com/nop.ukraine.school/https://www.facebook.com/nop.ukraine.school/).

Рекомендації із впровадження нового освітнього простору у школах:

(https://goo.gl/Y9onrohttps://goo.gl/Y9onro).