Нова українська школа: порадник для вчителя - Плеяди 2017

ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК

Адаптації навчального процесу - зміни, що вносяться до освітнього процесу, зумовлені особливостями розвитку окремих дітей, як наприклад: аудіокниги для дітей з порушеннями зору, використання допоміжного обладнання для дітей з порушеннями фізичного розвитку, забезпечення додаткового часу для виконання завдань для дітей з порушеннями розумового розвитку тощо.

Базовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів визначає струк­туру та зміст загальної середньої освіти через інваріантну і варіативну скла­дові, які встановлюють погодинне співвідношення між освітніми галузями, гранично допустиме навантаження учнів та загальнорічну кількість навчаль­них годин.

Державний стандарт початкової загальної освіти - документ, який визначає вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів та умов організації освіт­нього процесу щодо їх досягнення та забезпечення на рівні початкової освіти.

Діти з особливими освітніми потребами - діти, які потребують додаткової (тим­часової чи постійної) підтримки в освітньому процесі.

Загальні очікувані результати (ЗОРи) - вказують на рівень розвитку кожного вміння на завершення циклу (1-2 класи і 3-4 класи).

Змістові лінії - відображають зміст кожної освітньої галузі, окреслюють її внутріш­ню структуру, систематизують конкретні очікувані результати галузі.

Індивідуальні зустрічі з батьками - на відміну від батьківських зборів, регулярні індивідуальні зустрічі з батьками є практикою, що використовується у нав­чальних закладах у процесі спілкування з батьками з метою обговорення навчальних досягнень дитини, можливих шляхів участі батьків в освітньому процесі тощо.

Індивідуальна програма розвитку (ІПР) - складається для дітей з особливими освітніми потребами, а саме для дітей з порушеннями психофізичного роз­витку, на основі навчальної програми командою, до якої входить учитель, асистент учителя, додаткові фахівці, батьки дитини. В ІПР зазначено додат­кові спеціальні послуги, зумовлені особливостями розвитку дитини.

Інтеграція - процес взаємодії, об’єднання, взаємовпливу, взаємопроникнення, взаємозближення, відновлення єдності двох або більше систем, результатом якого є утворення нової цілісної системи, яка набуває нових властивостей та взаємозв’язків між оновленими елементами системи.

Інтегроване навчання - навчання, коли вчителі заохочують учнів робити зв’язок між дисциплінами і спиратися на знання і навички з кількох предметних об­ластей. Це об’єднання у ціле компонентів об’єктів навчання, що є необхідним дидактичним засобом, за допомогою якого уможливлюється створення в учнів цілісного уявлення про об’єкт, що вивчається, формується компетентність на міжпредметному рівні.

Компетентність - сукупність особистісних якостей учня (ціннісно-смислових орієн­тацій, знань, умінь, навичок, здібностей), зумовлених досвідом його діяльнос­ті в певній соціально й особистісно значущій сфері; здатність учня самостій­но реалізовувати практичну діяльність і розв’язувати життєві проблеми, яка засновується на набутому навчальному та життєвому досвіді, особистісних цінностях і здібностях.

Конкретні очікувані результати (КОРи) - визначають обов’язковий зміст, «ядро знань», через який відбувається розвиток умінь згідно із загальними цілями відповідних галузей.

Кожен конкретний очікуваний результат пов’язаний із загальною ціллю і за­гальним очікуваним результатом за допомогою системи індексів.

Конкретні очікувані результати впорядковуються в логічній послідовності за тижнями.

Критерії оцінювання - набір якісних характеристик, які використовуються для винесення судження щодо виконання, продукту виконання або як інструмент оцінювання.

Критичне мислення - «вміле відповідальне мислення, що дозволяє людині фор­мулювати надійні вірогідні судження, оскільки воно: а) ґрунтується на певних критеріях; б) є таким, що само коригується; в) випливає з конкретного кон­тексту» (Метью Ліпман, Фундатор Інституту критичного мислення США).

Міжпредметні зв’язки - дидактичний засіб, який передбачає комплексний підхід до формування й засвоєння змісту освіти, що дає можливість здійснювати зв’язки між предметами для поглибленого, всебічного розгляду найважливі­ших понять, явищ.

Модельна навчальна програма - створюється на основі Стандарту початкової освіти експертною спільнотою і затверджується Міністерством освіти і нау­ки України. Модельна навчальна програма містить: перелік освітніх галузей і навчальних предметів; види навчальних видів діяльності; засоби оцінювання навчальних досягнень учнів.

Модифікації освітнього процесу - зміни, що стосуються змісту навчання (менша складність, менший обсяг навчального матеріалу), зумовлені особливостями розвитку дитини.

Навчальна програма предмета або курсу - створюється учителями (самостійно або об’єднавшись у спільноти/мережі) на основі Стандарту початкової освіти або за зразком Модельної навчальної програми.

Навчальна діяльність - орієнтовні види навчальної діяльності, які здійснюються під час реалізації навчальної програми, як наприклад: робота в малих гру­пах, рольові ігри, експерименти, спостереження, проектна діяльність тощо. Орієнтовна навчальна діяльність укладається за днями тижня відповідно до сформульованих на цей тиждень очікуваних результатів.

Навчальні центри (осередки) - організація навчальних центрів здійснюється для забезпечення дослідницької діяльності дітей, для формування самостійності, для організації роботи дітей в парах, у малих групах, а також індивідуально. У навчальних центрах можна проводити різні види навчальної діяльності, тому вони мають містити різні навчальні матеріали, які змінюються відповідно до тематичного планування, індивідуальних потреб дітей.

Освітня галузь (або галузі) - складник змісту освіти, що відображає певну сферу вивчення або об’єднує споріднені сфери. У навчальній програмі зазначають­ся галузь, до якої належить навчальний предмет або курс (або галузі, які він поєднує; орієнтовний навчальний час, відведений на кожну освітню галузь.

Мета освітньої галузі - визначає її «життєву місію» та відображає «компетентнісний потенціал».

Загальні цілі освітньої галузі - окреслюють вміння, розвиток яких передбача­ється тією чи іншою освітньою галуззю.

Освітній процес - цілеспрямований процес навчання і виховання в інтересах осо­бистості, суспільства, держави, що характеризується партнерською взаємо­дією між учителями, учнями та їхніми батьками, взаємозв’язком усіх струк­турних елементів - цілей і засобів досягнення освітніх завдань.

Оцінка - оцінні судження в усній або письмовій формі щодо якості певної діяльності; кількісні вимірники (бали), що визначаються нормами оцінювання.

Оцінювання - процедура визначення досягнутих у навчанні результатів.

Портфоліо - цілеспрямований збір робіт учня, які представляють його зусилля, прогрес та досягнення у різних сферах розвитку.

Ранкові зустрічі - практика, що проводиться зазвичай на початку дня, під час якої відбувається розвиток академічних, соціальних, мовленнєвих навичок дітей, впровадження демократичних цінностей, створення позитивного налашту­вання на день.

Робочий навчальний план закладу освіти - розробляється навчальним закладом на основі Типового навчального плану і містить конкретизований варіативний складник Базового навчального плану (години, які можна використати додат­ково на вивчення предметів/освітніх галузей інваріантного складника, індиві­дуальні консультації та групові заняття з учнями).

Ротаційні моделі «Щоденні 5» (читання і письмо) і «Щоденні 3» (математика) - щоденні діяльності, виконуючи які, діти навчаються бути самостійними під час читання, письма й математики, в той час як учитель має можливість працюва­ти з учнями індивідуально та у малих групах.

Самооцінка - ставлення людини до своїх здібностей, можливостей, особистісних якостей, а також до зовнішності.

Технологія навчання - шлях освоєння конкретного навчального матеріалу в ме­жах предмета, теми, питання.

Технологія «Читання та письмо для розвитку критичного мислення» (Reading and Writing for Critical Thinking - ЧПКМ) була створена для задоволення потре­би школи в організації активного навчання та для забезпечення розвитку кри­тичного мислення учнів на уроках читання та письма (предмети «Українська мова» та «Літературне читання»). У педагогічну практику українських вчителів почала впроваджуватися в 90-х роках ХХ століття. Автори технології - Курт Мередіт, Чарльз Темпл, Джінні Стіл.

Типовий навчальний план - складається на основі Базового навчального плану і затверджується Міністерством освіти і науки України. Типовий навчальний план розподіляє навчальний час між навчальними предметами, курсами згід­но із співвідношенням між освітніми галузями, яке визначено Базовим нав­чальним планом.

Цінності - еталони бажаного й належного ставлення особистості до об’єктів ма­теріальної і духовної діяльності людей, до природи й суспільства; характе­ризують соціально й особистісно значущі сенси життя людей. Розрізняють загальнолюдські, національні, колективні, індивідуальні, родинні, духовні і т.ін. Цінності шкільної освіти: гуманізація, культурологічна спрямованість, громадянське виховання й розвиток, цінності прав і свобод дітей і молоді, працелюбність і відповідальність, екологічний світогляд, здатність навчати­ся впродовж життя, мовна та інформаційна культура, толерантність, цінність здорового способу життя.

Якість шкільної освіти - інтегральна характеристика функціонування системи, що відображає ступінь відповідності досягнутих освітніх результатів норма­тивним вимогам, соціальним і особистісним очікуванням.