МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 1-ГО КЛАСУ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ - Р. Б. Шияна - 2017

ТИЖДЕНЬ 22. ТЕМА: «ТРАНСПОРТ»

Для чого потрібні правила дорожнього руху?

Узагальнена таблиця

№ з/п

Приклади навчальноїдіяльності

Очікувані результати учіння

Індекс очікуваного

результату

І.

Ранкова зустріч.

Привітання. Оголошення теми дня.

Гра «Вогні світлофора»

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)

Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри

Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось)

Виконує різні ролі в ігрових ситуаціях

Оперує числами в межах 20, розв’язуючи різні життєві проблеми

2 МОВ 1.1-1

2 ГІО 7.2-3

2 МОВ 1.7-1

2 СЗО 4.4-6

2 МОВ 1.1-2

2 ФІО 3.1-3

2 МАО 3.3-1

ІІ.

Робота в групах із великим обсягом інформації.

Нотування за допомогою позначок, піктограм

найважливіших ідей про правила дорожнього руху для «водіїв» і пішоходів

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику

Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших

Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось) Представляє інформацію графічно, перетворює текст у схеми, малюнки, піктограми

2 МОВ 1.7-1

2 ГІО 7.2-3

2 МОВ 1.1-2

2 МОВ 2.6-2

ІІІ.

Дослідження транспорту рідної місцевості. Екскурсія

Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди

Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження

Порівнює свої почуття та почуття інших людей в одній і тій самій ситуації

Розрізняє основні знаки та символи дорожнього руху

Обирає свої дії як учасник дорожнього руху з найменшим ризиком

2 ПРО 1.4-1

2 ПРО 2.3-1

2 СЗО 3.3-4

2 СЗО 2.4-3

2 СЗО 2.3-2

IV.

«Щоденник вражень» про дослідження

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання

Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших

Відтворює піктограми за зразком

Записує короткі речення (3-4 слова з вивченими буквами), пишучи перше слово з великої букви і використовуючи в кінці речення відповідний розділовий знак

2 МОВ 1.1-1

2 МОВ 1.2-1

2 ГІО 7.2-3

2 МОВ 3.1-1

2 МОВ 3.1-1

V.

Гра-лабіринт «Світлофор»

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)

Демонструє вміння переміщувати об’єкти в заданих напрямах: справа наліво, зліва направо, згори вниз, знизу вгору

2 МОВ 1.7-1

2 МАО 4.1-2

VI.

Танграм «Пішохід»

Демонструє вміння переміщувати об’єкти в заданих напрямах: справа наліво, зліва направо, згори вниз, знизу вгору Демонструє іншим результати власної діяльності

2 МАО 4.1-2

2 ТЕО 1.5-1

VII.

Рефлексія

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших

2 МОВ 1.1-1

2 ГІО 7.2-3

І. Ранкова зустріч

1. Привітання

· Привітайтеся. Запропонуйте учням у колі продовжити речення, обираючи свою сьогоднішню роль у дорожньому русі відповідно до того, як добиралися учні до школи (пішохід/ пасажир/ «водій» велосипеда, самоката чи санчат).

· Після того, як кожна дитина розповіла про свою сьогоднішню роль, попросіть підняти руки «водіям» — а всім разом полічити їх. Потім нехай піднімуть руки пасажири, а клас їх полічить, наприкінці нехай піднімуть руки пішоходи. Запитайте дітей, кого сьогодні найбільше? Кого найменше? На скільки?

2. Оголошення теми дня

· Попросіть учнів відгадати загадки. На підставі відгаданих загадок запропонуйте учням спрогнозувати, яку проблему вони будуть досліджувати.

Тротуаром йдуть малята,

Жваві хлопчики й дівчата.

Не кричать і не пустують —

Дуже ввічливо крокують.

Симпатичні всі на вроду

Наші дітки — ...

(Пішоходи)

На дорозі звір лежить:

Весь у смужку, ніби спить.

У степу він народився,

А у місті нам згодився.

Цього звіра звати «зебра»,

В нього є смугасті ребра.

Знає кожний пішохід —

Це безпечний ...

(Перехід)

Різні скельця є у мене:

Червоне, жовте і зелене.

Можу ними я сказати:

«Йти», «Стояти», «Зачекати».

(Світлофор)

· Повідомте, що роль пасажира ми вже досліджували, а сьогодні черга на інші важливі ролі — «водія» і пішохода.

3. Гра «Вогні світлофора»

У грі всі діти — «пішоходи». Коли вчитель показує на «світлофорі» жовте світло, то всі учасники готуються до руху, коли «запалюється» зелене світло — можна йти; при червоному світлі — усі завмирають на місці. Хто помилився, вибуває з гри.

ІІ. Робота в групах із великим обсягом інформації. Нотування за допомогою позначок, піктограм найважливіших ідей про правила дорожнього руху для «водіїв» і пішоходів

1. Дізнайтеся в дітей, щодо яких видів транспорту вони виконують роль «водія» на безпечних майданчиках? (велосипед, самокат, санчата, лижі, ковзани, борд, ролики тощо).

2. Попросіть послухати кілька віршиків, щоб сформулювати правила для дітей- «водіїв» і пішоходів. Читаючи, закцентуйте голосом на найважливішому у правилах дорожнього руху.

· Порадьте учням, як, слухаючи довгі фрагменти тексту, не забути найважливішого. Запропонуйте в малих групах придумати позначки/ піктограми до кожного вірша. Важливо, щоб ці позначки потім допомогли відтворити основні ідеї почутої інформації.

· Попередьте, що після кожного віршика дасте дітям вдосталь часу, щоб обговорити його у групах, запропонувати можливі піктограми /позначки і намалювати їх на окремому аркуші паперу.

Усі тротуаром проходили справа,

Та правила руху порушила ґава:

Ішла вона зліва, назустріч слонові;

- Кар-кар! Розтоптав мені ногу до крові!

А зайчик до неї: — От ґава смішна!

Мабуть, величенька вага у слона.

По правому боці ходжу я до школи,

Мені не наступлять на ноги ніколи!

Скрипить під санчатами сніг у дворі,

Де гірку зробили для всіх школярі.

А ці неслухняні зайча й лисеня,

По вулиці прямо летять навмання.

— Ой лишенько! Колія! Сани спиняй! —

Та їх не зупиниш, — спинився трамвай.

Водій докоряє: — Та знає ж це кожний:

На вулиці, діти, кататись не можна!

Дорога відкрита туди і сюди,

Та тільки, шофере, уважно гляди! —

В страшну небезпеку потрапила ґава,

Де мчали машини і зліва, і справа.

А цей пішохід — вам відомий ведмідь —

На знак «Перехід» з ведмедятком спішить.

Бо там, де указані нам переходи,

Ідуть через вулицю всі пішоходи.

У качечки овочі є у торбині,

Ще треба купити пшона в магазині.

Спиня вона внука: — Отут перехід,

Але поспішати при цьому не слід.

Поглянь, каченятко, спочатку наліво:

Пропустим машину — і підем сміливо.

А серед дороги, де стали зайці,

Ми спинимось теж на отім острівці.

Поглянем направо: немає машин? —

І підем собі за пшонцем в магазин.

Спинився тролейбус під номером п’ять.

До виходу всі пасажири спішать.

Лиш ґава-роззява одна метушиться:

Вона біля входу штовхнула лисицю,

Ударила дзьобом у лоб їжака.

— Куди ти, колючий? З дороги! — гука.

Та лапою ґаву спиняє ведмідь:

— Заждіть, громадянко, хвилину заждіть.

Щоб знали надалі, де «Вихід», де «Вхід»,

Вам штраф заплатить за порушення слід!

У полі немає ніде тротуару,

І ґава пішла по шосе до базару,

Іде собі шляхом по правому боці.

І треба ж такій приключитись мороці!

Попутна машина її зачепила,

Крильце зламала і кошик розбила.

А зайчик гукає: — Я зліва іду!

І стрічку спеціальну на руку вдягнув,

Тому і машина мене не штовхне:

Водій обмине, бо побачить мене.

Трамвай зупинився, і всі, що зійшли,

Попереду звично вагон обійшли.

А ґава щодуху метнулась назад

І знову, як бачте, попала не в лад.

Зустрічний трамвай тут зупинки не має,

Він далі маршрутом своїм поспішає.

Ведмедик-водій заревів на ходу:

— Куди ти, пташино? Влетиш у біду! —

І зайчик їй каже: — Ей, ґаво, стривай!

Попереду треба обходить трамвай!

На розі, де кожен трамваю чекає,

Читаєм табличку: «Зупинка трамваю».

Стоїть кенгуру на новім тротуарі —

Це мама з маленьким синочком у парі.

А ґава трамвай на дорозі чекала,

Іще й чемодани свої розіклала.

Спинився автобус, а поряд — таксі.

Обходять їх ззаду перехожі усі.

А ґаву-роззяву тут кожен впізна.

Поперед машини скаче вона.

Закаркала слізно, побігла щодуху...

Соромся! Забула ти правила руху!

Машину, що стала попереду тебе,

Завжди тільки ззаду обходити треба!

Усі з ковзанами пішли на льодок,

На річку, де чистий, гладенький каток.

Чого ж на дорозі зайці-пустуни?

Схотіли з «гачком» покататись вони.

Позаду машини висять на гачках:

Машина гальмує — чоло в синяках.

І ви на шляху не шукайте утіхи, —

Ця втіха, малята, кінчається лихом!

За матеріалами: Грицько Бойко. Ґава-роззява.

Велосипед

Маю я велосипед!

Поспішаю уперед –

Натискаю на педалі:

Нумо, швидше! Нумо, далі!

Кури, гуси і коти,

Розбігайся хто куди!

Повороти дуже вдалі!

Нумо, швидше! Нумо, далі!

От причепа, от пристав!

Не злякаєш: “Гав! Гав! Гав!”

Аж у вухах вітер свище:

Нумо далі! Нумо швидше!

Аж каміння з-під коліс!

От я майстер! Вище ніс!

Хто сказав, що я малий ще?

Нумо далі! Носа вище!..

Як це сталось?..

Що за диво?..

Чом я носом у кропиві???

Автор: olesyav

Джерело: http://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=358966

· Обговоріть разом те, що зобразили і відтворили у бесіді діти кожної групи. Одна група може представляти один віршик і т. д.

· Ще раз наголосіть на кожному правилі, яке представлене у віршику.

III. Дослідження транспорту рідної місцевості. Екскурсія

· Оголосіть, що після опрацювання Пам’ятки пасажира та правил дорожнього руху учні готові не просто до екскурсії, а до дослідження транспорту рідної місцевості. Запропонуйте дітям у рамках дослідження виконати такі завдання:

1. Поспостерігайте, які види транспорту працюють у рідному населеному пункті / мікрорайоні. Який транспорт ви бачили найчастіше, який рідко? Чи є особливі види транспорту в населеному пункті? Чи транспорт безпечний і чи шкодить природі?

2. Дослідіть дорожні знаки, які містяться у мікрорайоні/ у близькому довкіллі, що особливо важливі для пасажирів, пішоходів, велосипедистів.

3. Під час поїздки у громадському транспорті купіть квиток, з’ясуйте, чи його потрібно компостерувати і зробіть це. Поспостерігайте, чи діють люди за Правилами гарного пасажира і чому так чинити ввічливо і безпечно?

· Після екскурсії-дослідження запропонуйте учням відпочити і поділитися враженнями від досліджуваного матеріалу.

IV. Щоденник вражень про дослідження

· Враження від дослідження пропонуємо записати у вигляді «Щоденника вражень». Діти можуть писати будь-яким способом (олівцями, фломастерами, кольоровими ручками та ін.), малювати, створювати піктограми до теми. Час на рефлексію — 10 хв. (Бажано такий вид діяльності пропонувати щоденно, його мета — вправлятися у висловленні власної думки).

V. Гра-лабіринт «Світлофор»

· Допоможіть привезти будівельні матеріали вантажівці, пам’ятаючи про правила дорожнього руху.

VI. Танграм «Пішохід»

· Запропонуйте учням створити задану форму (силует пішохода) з використанням всіх семи танів.

VII. Рефлексія

· Попросіть учнів поділитися враженнями про те, що їм найбільше сподобалося, що викликало труднощі.

· Запропонуйте назвати вид транспорту, який починається на ту саму літеру, що і ім’я учня. Нехай діти пофантазують і закінчать речення:

Сьогодні я поїду додому ... машиною (Марійка)/ поїздом (Петрик)/ велосипедом (Вадим)/на ...коні (Катя).

Назви транспортних засобів можуть бути також смішними і нереалістичними, наприклад, поїду на ... мітлі/ на килимі/ на дивані/ на йоржику/ на вінику тощо.