МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 1-ГО КЛАСУ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ - Р. Б. Шияна - 2017
ТИЖДЕНЬ 22. ТЕМА: «ТРАНСПОРТ»
Для чого потрібні правила дорожнього руху?
Узагальнена таблиця
№ з/п |
Приклади навчальноїдіяльності |
Очікувані результати учіння |
Індекс очікуваного результату |
І. |
Ранкова зустріч. Привітання. Оголошення теми дня. Гра «Вогні світлофора» |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо) Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось) Виконує різні ролі в ігрових ситуаціях Оперує числами в межах 20, розв’язуючи різні життєві проблеми |
2 МОВ 1.1-1 2 ГІО 7.2-3 2 МОВ 1.7-1 2 СЗО 4.4-6 2 МОВ 1.1-2 2 ФІО 3.1-3 2 МАО 3.3-1 |
ІІ. |
Робота в групах із великим обсягом інформації. Нотування за допомогою позначок, піктограм найважливіших ідей про правила дорожнього руху для «водіїв» і пішоходів |
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось) Представляє інформацію графічно, перетворює текст у схеми, малюнки, піктограми |
2 МОВ 1.7-1 2 ГІО 7.2-3 2 МОВ 1.1-2 2 МОВ 2.6-2 |
ІІІ. |
Дослідження транспорту рідної місцевості. Екскурсія |
Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження Порівнює свої почуття та почуття інших людей в одній і тій самій ситуації Розрізняє основні знаки та символи дорожнього руху Обирає свої дії як учасник дорожнього руху з найменшим ризиком |
2 ПРО 1.4-1 2 ПРО 2.3-1 2 СЗО 3.3-4 2 СЗО 2.4-3 2 СЗО 2.3-2 |
IV. |
«Щоденник вражень» про дослідження |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Відтворює піктограми за зразком Записує короткі речення (3-4 слова з вивченими буквами), пишучи перше слово з великої букви і використовуючи в кінці речення відповідний розділовий знак |
2 МОВ 1.1-1 2 МОВ 1.2-1 2 ГІО 7.2-3 2 МОВ 3.1-1 2 МОВ 3.1-1 |
V. |
Гра-лабіринт «Світлофор» |
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо) Демонструє вміння переміщувати об’єкти в заданих напрямах: справа наліво, зліва направо, згори вниз, знизу вгору |
2 МОВ 1.7-1 2 МАО 4.1-2 |
VI. |
Танграм «Пішохід» |
Демонструє вміння переміщувати об’єкти в заданих напрямах: справа наліво, зліва направо, згори вниз, знизу вгору Демонструє іншим результати власної діяльності |
2 МАО 4.1-2 2 ТЕО 1.5-1 |
VII. |
Рефлексія |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших |
2 МОВ 1.1-1 2 ГІО 7.2-3 |
І. Ранкова зустріч
1. Привітання
· Привітайтеся. Запропонуйте учням у колі продовжити речення, обираючи свою сьогоднішню роль у дорожньому русі відповідно до того, як добиралися учні до школи (пішохід/ пасажир/ «водій» велосипеда, самоката чи санчат).
· Після того, як кожна дитина розповіла про свою сьогоднішню роль, попросіть підняти руки «водіям» — а всім разом полічити їх. Потім нехай піднімуть руки пасажири, а клас їх полічить, наприкінці нехай піднімуть руки пішоходи. Запитайте дітей, кого сьогодні найбільше? Кого найменше? На скільки?
2. Оголошення теми дня
· Попросіть учнів відгадати загадки. На підставі відгаданих загадок запропонуйте учням спрогнозувати, яку проблему вони будуть досліджувати.
Тротуаром йдуть малята,
Жваві хлопчики й дівчата.
Не кричать і не пустують —
Дуже ввічливо крокують.
Симпатичні всі на вроду
Наші дітки — ...
(Пішоходи)
На дорозі звір лежить:
Весь у смужку, ніби спить.
У степу він народився,
А у місті нам згодився.
Цього звіра звати «зебра»,
В нього є смугасті ребра.
Знає кожний пішохід —
Це безпечний ...
(Перехід)
Різні скельця є у мене:
Червоне, жовте і зелене.
Можу ними я сказати:
«Йти», «Стояти», «Зачекати».
(Світлофор)
· Повідомте, що роль пасажира ми вже досліджували, а сьогодні черга на інші важливі ролі — «водія» і пішохода.
3. Гра «Вогні світлофора»
У грі всі діти — «пішоходи». Коли вчитель показує на «світлофорі» жовте світло, то всі учасники готуються до руху, коли «запалюється» зелене світло — можна йти; при червоному світлі — усі завмирають на місці. Хто помилився, вибуває з гри.
ІІ. Робота в групах із великим обсягом інформації. Нотування за допомогою позначок, піктограм найважливіших ідей про правила дорожнього руху для «водіїв» і пішоходів
1. Дізнайтеся в дітей, щодо яких видів транспорту вони виконують роль «водія» на безпечних майданчиках? (велосипед, самокат, санчата, лижі, ковзани, борд, ролики тощо).
2. Попросіть послухати кілька віршиків, щоб сформулювати правила для дітей- «водіїв» і пішоходів. Читаючи, закцентуйте голосом на найважливішому у правилах дорожнього руху.
· Порадьте учням, як, слухаючи довгі фрагменти тексту, не забути найважливішого. Запропонуйте в малих групах придумати позначки/ піктограми до кожного вірша. Важливо, щоб ці позначки потім допомогли відтворити основні ідеї почутої інформації.
· Попередьте, що після кожного віршика дасте дітям вдосталь часу, щоб обговорити його у групах, запропонувати можливі піктограми /позначки і намалювати їх на окремому аркуші паперу.
Усі тротуаром проходили справа,
Та правила руху порушила ґава:
Ішла вона зліва, назустріч слонові;
- Кар-кар! Розтоптав мені ногу до крові!
А зайчик до неї: — От ґава смішна!
Мабуть, величенька вага у слона.
По правому боці ходжу я до школи,
Мені не наступлять на ноги ніколи!
Скрипить під санчатами сніг у дворі,
Де гірку зробили для всіх школярі.
А ці неслухняні зайча й лисеня,
По вулиці прямо летять навмання.
— Ой лишенько! Колія! Сани спиняй! —
Та їх не зупиниш, — спинився трамвай.
Водій докоряє: — Та знає ж це кожний:
На вулиці, діти, кататись не можна!
Дорога відкрита туди і сюди,
Та тільки, шофере, уважно гляди! —
В страшну небезпеку потрапила ґава,
Де мчали машини і зліва, і справа.
А цей пішохід — вам відомий ведмідь —
На знак «Перехід» з ведмедятком спішить.
Бо там, де указані нам переходи,
Ідуть через вулицю всі пішоходи.
У качечки овочі є у торбині,
Ще треба купити пшона в магазині.
Спиня вона внука: — Отут перехід,
Але поспішати при цьому не слід.
Поглянь, каченятко, спочатку наліво:
Пропустим машину — і підем сміливо.
А серед дороги, де стали зайці,
Ми спинимось теж на отім острівці.
Поглянем направо: немає машин? —
І підем собі за пшонцем в магазин.
Спинився тролейбус під номером п’ять.
До виходу всі пасажири спішать.
Лиш ґава-роззява одна метушиться:
Вона біля входу штовхнула лисицю,
Ударила дзьобом у лоб їжака.
— Куди ти, колючий? З дороги! — гука.
Та лапою ґаву спиняє ведмідь:
— Заждіть, громадянко, хвилину заждіть.
Щоб знали надалі, де «Вихід», де «Вхід»,
Вам штраф заплатить за порушення слід!
У полі немає ніде тротуару,
І ґава пішла по шосе до базару,
Іде собі шляхом по правому боці.
І треба ж такій приключитись мороці!
Попутна машина її зачепила,
Крильце зламала і кошик розбила.
А зайчик гукає: — Я зліва іду!
І стрічку спеціальну на руку вдягнув,
Тому і машина мене не штовхне:
Водій обмине, бо побачить мене.
Трамвай зупинився, і всі, що зійшли,
Попереду звично вагон обійшли.
А ґава щодуху метнулась назад
І знову, як бачте, попала не в лад.
Зустрічний трамвай тут зупинки не має,
Він далі маршрутом своїм поспішає.
Ведмедик-водій заревів на ходу:
— Куди ти, пташино? Влетиш у біду! —
І зайчик їй каже: — Ей, ґаво, стривай!
Попереду треба обходить трамвай!
На розі, де кожен трамваю чекає,
Читаєм табличку: «Зупинка трамваю».
Стоїть кенгуру на новім тротуарі —
Це мама з маленьким синочком у парі.
А ґава трамвай на дорозі чекала,
Іще й чемодани свої розіклала.
Спинився автобус, а поряд — таксі.
Обходять їх ззаду перехожі усі.
А ґаву-роззяву тут кожен впізна.
Поперед машини скаче вона.
Закаркала слізно, побігла щодуху...
Соромся! Забула ти правила руху!
Машину, що стала попереду тебе,
Завжди тільки ззаду обходити треба!
Усі з ковзанами пішли на льодок,
На річку, де чистий, гладенький каток.
Чого ж на дорозі зайці-пустуни?
Схотіли з «гачком» покататись вони.
Позаду машини висять на гачках:
Машина гальмує — чоло в синяках.
І ви на шляху не шукайте утіхи, —
Ця втіха, малята, кінчається лихом!
За матеріалами: Грицько Бойко. Ґава-роззява.
Велосипед
Маю я велосипед!
Поспішаю уперед –
Натискаю на педалі:
Нумо, швидше! Нумо, далі!
Кури, гуси і коти,
Розбігайся хто куди!
Повороти дуже вдалі!
Нумо, швидше! Нумо, далі!
От причепа, от пристав!
Не злякаєш: “Гав! Гав! Гав!”
Аж у вухах вітер свище:
Нумо далі! Нумо швидше!
Аж каміння з-під коліс!
От я майстер! Вище ніс!
Хто сказав, що я малий ще?
Нумо далі! Носа вище!..
Як це сталось?..
Що за диво?..
Чом я носом у кропиві???
Автор: olesyav
Джерело: http://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=358966
· Обговоріть разом те, що зобразили і відтворили у бесіді діти кожної групи. Одна група може представляти один віршик і т. д.
· Ще раз наголосіть на кожному правилі, яке представлене у віршику.
III. Дослідження транспорту рідної місцевості. Екскурсія
· Оголосіть, що після опрацювання Пам’ятки пасажира та правил дорожнього руху учні готові не просто до екскурсії, а до дослідження транспорту рідної місцевості. Запропонуйте дітям у рамках дослідження виконати такі завдання:
1. Поспостерігайте, які види транспорту працюють у рідному населеному пункті / мікрорайоні. Який транспорт ви бачили найчастіше, який рідко? Чи є особливі види транспорту в населеному пункті? Чи транспорт безпечний і чи шкодить природі?
2. Дослідіть дорожні знаки, які містяться у мікрорайоні/ у близькому довкіллі, що особливо важливі для пасажирів, пішоходів, велосипедистів.
3. Під час поїздки у громадському транспорті купіть квиток, з’ясуйте, чи його потрібно компостерувати і зробіть це. Поспостерігайте, чи діють люди за Правилами гарного пасажира і чому так чинити ввічливо і безпечно?
· Після екскурсії-дослідження запропонуйте учням відпочити і поділитися враженнями від досліджуваного матеріалу.
IV. Щоденник вражень про дослідження
· Враження від дослідження пропонуємо записати у вигляді «Щоденника вражень». Діти можуть писати будь-яким способом (олівцями, фломастерами, кольоровими ручками та ін.), малювати, створювати піктограми до теми. Час на рефлексію — 10 хв. (Бажано такий вид діяльності пропонувати щоденно, його мета — вправлятися у висловленні власної думки).
V. Гра-лабіринт «Світлофор»
· Допоможіть привезти будівельні матеріали вантажівці, пам’ятаючи про правила дорожнього руху.
VI. Танграм «Пішохід»
· Запропонуйте учням створити задану форму (силует пішохода) з використанням всіх семи танів.
VII. Рефлексія
· Попросіть учнів поділитися враженнями про те, що їм найбільше сподобалося, що викликало труднощі.
· Запропонуйте назвати вид транспорту, який починається на ту саму літеру, що і ім’я учня. Нехай діти пофантазують і закінчать речення:
Сьогодні я поїду додому ... машиною (Марійка)/ поїздом (Петрик)/ велосипедом (Вадим)/на ...коні (Катя).
Назви транспортних засобів можуть бути також смішними і нереалістичними, наприклад, поїду на ... мітлі/ на килимі/ на дивані/ на йоржику/ на вінику тощо.