МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 1-ГО КЛАСУ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ - Р. Б. Шияна - 2017
ТИЖДЕНЬ 23. ТЕМА: «ПРОФЕСІЇ»
Ким стати? Яку професію обрати?
Узагальнена таблиця
№ з/п |
Приклади навчальної діяльності |
Очікувані результати учіння |
Індекс очікуваного результату |
І. |
Ранкова зустріч. Привітання. Оголошення проблеми. Новини дня |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось) |
2 МОВ 1.1-1 2 ГІО 7.2-3 2 МОВ 1.1-2 |
ІІ. |
Обговорення проблеми «Ким стати? Яку професію обрати?». Робота в групах |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо) Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри |
2 МОВ 1.1-1 2 ГІО 7.2-3 2 ПРО 2.1-1 2 СЗО 4.4-6 |
ІІІ. |
Вправа «У банку» |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Оперує числами в межах 20, розв’язуючи різні життєві проблеми Розв’язує повсякденні проблеми математичного змісту, що містять групи пов’язаних між собою величин |
2 МОВ 1.1-1 2 ГІО 7.2-3 2 МАО 3.3-1 2 МАО 1.2-1 |
IV. |
Інтерпретація поняття «професії минулого і майбутнього». Бесіда за текстом |
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось) Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо) Спілкується з однокласниками. Залучає людей, зокрема й тих, які відрізняються від нього/ неї, до спілкування, гри, навчання |
2 МОВ 1.1-2 2 ПРО 2.1-1 2 СЗО 4.4-1 2 ГІО 7.2-1 |
V. |
Професія «міського» фермера. Визначення рослин, придатних для вирощування на даху будівлі школи |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Розрізняє дерева, кущі, трав’янисті рослини Розрізняє природне і створене людиною довкілля Добирає відомості про рукотворні (штучні) об’єкти Пояснює важливість споживання продуктів своєї місцевості |
2 МОВ 1.1-1 2 ГІО 7.2-3 2 ПРО 4.3-4 2 ПРО 3.3-5 2 ПРО 3.3-6 2 СЗО 3.4-2 |
VI. |
Читання/слухання й обговорення вірша Сашка Дерманського «Ким бути?» |
З увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось) |
2 МОВ 1.1-1 2 ГІО 7.2-3 2 МОВ 1.1-2 |
VII. |
Рефлексія. «Щоденник вражень» |
Висловлює свою думку у письмовій формі, використовуючи слова, малюнки, піктограми Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Не боїться представляти результати діяльності |
2 МОВ 3.1-1 2 ГІО 7.2-3 2 МИО 3.1-2 |
І. Ранкова зустріч
1. Привітання
· Привітайтеся з учнями в колі. Запропонуйте послухати цікавий віршик Любові Відути й відгадати, про що йтиме розмова сьогодні.
Я у мріях побувала,
Я у мріях заблукала,
То я пекарем була
І торти смачні пекла.
То зайшла в кравчині мрію –
Плаття шила - гарно вмію.
Ще я вчителькою стала,
Букви з дітками вивчала.
Мить - і я вже тенісистка,
І художниця, й артистка.
Вірш складаю - поетеса,
В літаку я стюардеса.
Ким же бути, ким же стати?
Треба щось одне обрати.
Я у мріях побувала,
Я дивилась, обирала,
Ще не все я знаю, вмію,
Ще шукаю свою мрію.
Л. Відута
2. Оголошення проблеми
· На основі припущень учнів сформулюйте проблему.
3. Новини дня
· Попросіть одного з учнів стати Вам помічником і записати найважливіші новини дня.
ІІ. Обговорення проблеми «Ким стати? Яку професію обрати?». Робота в групах
· Попросіть учнів об’єднатися в групи відповідно до того, які вподобання вони мають. Попередньо підготуйте позначки для того, щоб кожен учень швидко знайшов свою групу.
Група |
Що ви любите робити? |
Позначка |
1-ша група |
люблять готувати їсти |
|
2-га група |
люблять майструвати, конструювати, будувати |
|
3-тя група |
люблять ризикувати і захищати інших |
|
4-та група |
люблять опікуватися іншими |
|
5-та група |
люблять мандрувати |
|
6-та група |
люблять книжки, навчати інших, піклуватися про дітей |
|
7-ма група |
люблять лікувати інших |
|
8-ма група |
люблять природу |
|
1. Попросіть учнів у малих групах обговорити й написати/ позначити піктограмами максимальну кількість професій, які найкраще б відповідали захопленню / схильностям дітей цієї групи.
Наприклад: 5-та група - діти, що люблять мандрувати (льотчик, стюард/ стюардеса, водій автобусу, машиніст потяга та ін.).
2. Запропонуйте, щоб кожен учень у групі висловився про те, чи є серед переліку професій ті, які найбільше подобаються. Попросіть обґрунтувати, чому ця професія улюблена? Якщо серед переліку професій улюбленої не знайшлося, запропонуйте учневі перейти в іншу групу, де можна знайти «свою» професію.
3. Після розмови з дітьми зробіть висновок про те, що вибір професії у майбутньому має залежати від наших уподобань, нахилів та захоплень. Зверніть увагу дітей, що професію ми обираємо не на все життя, кожна людина завдяки навчанню може змінювати свою професію.
4. Запитайте дітей, чи для кожної професії потрібна математика? Попросіть обґрунтувати відповіді, у яких ситуаціях математика потрібна фермерові, садівникові, лікареві, водієві, продавцю, тренерові тощо. Попросіть членів кожної групи скласти одне математичне завдання, яке б продемонструвало важливість математики для їх професії. Перевірте правильність формулювання цих завдань і запропонуйте разом їх вирішити.
5. Запропонуйте дітям перелічити ті професії, які найбільше пов’язані з математикою. Запишіть ці професії на дошці/ у «візуальному словнику» (продавець, банкір, математик, менеджер).
ІІІ. Вправа «У банку»
· Запитайте дітей, як називається працівник банку? Якими інструментами він оперує? Попросіть розв’язати вирази для того, щоб дізнатися правильну відповідь.
Як називаються українські гроші? Які є купюри? Складіть і розв’яжіть задачу за таблицею:
Було |
Витратив |
Залишилось |
10 грн |
4 грн |
? грн |
Скількома способами можна дати решту 5 грн, якщо у вас є такі купюри?
IV. Інтерпретація поняття «професії минулого і майбутнього». Бесіда за текстом
1. Запитайте учнів про те, чи знають вони, що професії, як і люди, можуть «старіти». Розкажіть учням про професії минулих літ. Довідайтеся, чому важливо знати про ці професії, де можна натрапити на них?
· Запропонуйте учням пригадати, у яких казках натрапляємо на представників давніх професій? Чому ці професії відмерли?
Матеріал для вчителя
З появою гасових ліхтарів з’явилася і спеціальна професія - ліхтарник. Ці люди вмикали світло ввечері і гасили його вранці. Також вони стежили за справністю ліхтарів, займалися ремонтом, вчасно підливали оливу. Кожен ліхтарник мав у своєму арсеналі довгу драбину і жердину, щоб залазити на досить пристойну висоту під час роботи. Професія відмерла, коли в другій половині XIX століття винайшли лампи розжарювання.
Антуан де Сент-Екзюпері. «Маленький принц»
Сажотрус — давня професія. Завданням сажотруса є перевірка та очищення коминів, камінів, печей, котлів. Сажотрусами зазвичай ставали люди худорляві, нерідко на цю роботу брали підлітків, оскільки сажотрусові часто треба було залізти всередину труби. Сажотруси були відважними людьми, бо виконували свою роботу на великій висоті. Колись люди вірили, що зустріч із сажотрусом - це гарна прикмета, бо обіцяє прибутки і щастя.
Г. Х. Андерсен. «Пастушка і Сажотрус»
Чистильник взуття - професія, представники якої надають перехожим послуги з чищення взуття. Процес чищення практично завжди виконували діти і підлітки.
Казки братів Грімм
Катеринщик - професія вуличного музиканта, який грав на музичному інструменті - катеринці (шарманці). Катеринка - переносний механічний «орган» у вигляді скриньки з лямкою, яку надягають на плече.
Г.Х. Андерсен. «Свинопас». К. Коллоді. «Піноккіо»
2. Запитайте учнів, які професії майбутнього можуть виникнути за десять років? Чому нам цікаво знати про них?
· Запропонуйте дітям розглянути на малюнках «нові професії», які тільки-но з’являються у світі, і пояснити, чому вони будуть потрібні.
· Попросіть дітей пофантазувати і вигадати цікаві професії майбутнього, обговоривши їх у парах. Охочі учні зможуть поділитися своїми «винаходами» з усім класом.
V. Професія «міського» фермера. Визначення рослин, придатних для вирощування на даху будівлі школи
· Запитайте учнів, які рослини може вирощувати «міський» фермер на дахах висотних будинків у вашому місті - дерева, кущі, трав’янисті рослини? Попросіть назвати рослини, подані на малюнках, і обґрунтуйте, чи зможуть рости вони на даху вашої школи. Чим вони були б корисними?
VI. Читання/ слухання й обговорення вірша Сашка Дерманського «Ким бути?»
· Прочитайте разом вірш С. Дерманського і проведіть бесіду за запитаннями.
Головна професія
Всі професії - важливі,
Пам’ятай.
Всі потрібні й особливі,
Пам’ятай.
Чи водій ти, чи учений, -
Не забудь:
Добрий будь з людьми і чемний,
Чесний будь.
Все, що робиш, слід робити
Від душі.
Працювати і любити –
Від душі.
Чи політик ти, чи лікар, -
Не забудь:
Щирим будь з людьми довіку,
Справжній будь!
Сто професій є, дитино,
Та одна
З них - професія ЛЮДИНИ –
Головна!
Олександр Дерманський
Бесіда за запитаннями:
1. Чому поет Олександр Дерманський усі професії вважає важливими?
2. Які професії поет згадує у вірші?
3. Чим корисний нам водій, учений, лікар, політик?
4. Чому, як ти вважаєш, найважливіше бути Людиною?
VІІ. Рефлексія. «Щоденник вражень»
· Запропонуйте учням висловити письмово свої думки про те, ким вони хочуть стати і як цього можна досягти.
Діти можуть писати будь-яким способом (олівцями, фломастерами, кольоровими ручками та ін.), малювати, створювати піктограми до теми. Час на таку письмову рефлексію - 15 хв. (Бажано такий вид діяльності пропонувати щоденно, його мета - вправлятися у висловленні власної думки).