МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 1-ГО КЛАСУ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ - Р. Б. Шияна - 2017
ТИЖДЕНЬ 25. ТЕМА: «ВЕСНА»
Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:
· Як приходить весна?
· Як прокидаються рослини?
· Як пташки знаходять дорогу додому?
Завдання двадцять п’ятого тижня:
1. Вчити спостерігати за сезонними змінами, які відбуваються у живій та неживій природі навесні, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
2. Формувати навички дослідницької діяльності, порівнювати, узагальнювати, зіставляти набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті.
3. Формувати вміння сприймати красу весняної природи, висловлювати свої думки, судження щодо побаченого, почутого, слухати і спілкуватися з однокласниками.
4. Розвивати творче мислення, уміння аналізувати і робити висновки.
Очікувані результати двадцять п’ятого тижня:
На кінець тижня учні знатимуть:
· деякі ознаки весни;
· назви весняних місяців;
· зміни, які відбуваються в природі з приходом весни;
· правила безпечної поведінки в природі
та вмітимуть:
· розпізнавати зміни в живій та неживій природі;
· визначати та описувати вісників весни;
· розпізнавати весняні квіти;
· виготовляти вироби в групах;
· слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування;
· дотримуватись правил безпечної поведінки.
№ з/п |
Назва освітньої галузі |
Очікувані результати учіння |
1 |
Мовно-літературна |
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, просьба, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось) Ставить запитання за змістом прослуханого фрагмента казки чи оповідання для отримання додаткової інформації (наприклад, стосовно того, що передувало подіям або чим все закінчилося) Обирає тему з декількох запропонованих і формулює 2-3 питання до свого потенційного співбесідника («Про що би я запитав?») Обговорює в парі проблемне питання за темою тижня Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова Вибирає з-поміж 2-3 слів те, якому відповідає тлумачення, пропоноване вчителем |
||
ЧИТАЄМО |
||
Зв’язно переказує події прочитаної казки чи оповідання, використовуючи слова спочатку, потім, в кінці Вибирає з декількох запропонованих книжок ту, яка викликала цікавість, розглядає і розповідає про неї (чи є ілюстрації, як називається, прізвище автора) Висловлює припущення на основі ілюстрацій та заголовка, про що може розповісти книжка Намагається виразно вголос читати нескладний текст після попередньої підготовки Знаходить у реченні найдовше слово |
||
ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО |
||
Розпізнає, називає і записує відому малу і велику букву «ц» Записує слова, в яких наявні подані буквосполучення Дотримується правил переносу слова з рядка у рядок Записує тексти з 5-6 коротких речень Дотримується правил уживання великої букви на початку речення, розділових знаків під час списування речень Записує текст з 2-3 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень |
||
ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА |
||
Створює в групі прості медіа-продукти (стіннівка, колаж тощо) з допомогою вчителя / вчительки, враховує мету й аудиторію |
||
ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ |
||
Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним; позиція звука [й]) Складає з букв запропонованого слова нові слова Створює (з допомогою вчителя) анаграми |
||
ДРАМАТИЗУЄМО |
||
Бере на себе роль у рухливих іграх або сюжетно-рольових іграх; використовує специфічні для ролі жести, рухи |
||
2 |
Математична |
ЛІЧБА |
Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу (розташовані послідовно) в межах 100 Уживає у мовленні порядкові числівники при встановленні порядкового номера об’єкта відносно іншого |
||
ЧИСЛА, ДІЇ З ЧИСЛАМИ |
||
Читає та записує натуральні числа в межах 100 словами і цифрами Утворює натуральні числа (21-100) з десятків та одиниць під час виконання практичних вправ (з використанням паличок, намистинок, кубиків тощо) Обчислює суму (додає), різницю (віднімає) зручним для себе способом у межах 100 |
||
ВИМІРЮВАННЯ ВЕЛИЧИН |
||
Вимірює довжину предметів або відрізків Співвідносить відповідні одиниці вимірювання величин Записує результати вимірювання основних величин у сантиметрах (см), дециметрах (дм), метрах (м) Розв’язує повсякденні проблеми математичного змісту, що містять групи пов’язаних між собою величин (довжини, часу) Виконує дії додавання з іменованими числами, поданими в однакових одиницях вимірювання |
||
ПРОСТОРОВІ ВІДНОШЕННЯ, ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ |
||
Розрізняє геометричні площинні та об’ємні фігури за їхніми істотними ознаками Наводить приклади предметів у навколишньому світі, які мають форму площинної чи об’ємної фігури Встановлює відносне-розміщення об’єктів на площині та в просторі (лівіше, правіше, вище, нижче тощо), використовуючи математичну мову |
||
РОБОТА З ДАНИМИ |
||
Збирає дані, що відображають повсякденні проблеми, на основі запропонованого опитувальника (два - три запитання) Використовує зібрані (наявні) дані для спілкування щодо досліджуваної проблеми |
||
3 |
Природнича |
Я ПІЗНАЮ ПРИРОДУ |
Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди Застосовує за потреби найпростіші матеріали та прилади Фіксує здобуту інформацію / дані словами, зображеннями, символами, за допомогою цифрових аудіо-, відео-, фотопристроїв Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування Описує етапи розвитку рослин Використовує інформацію, отриману з відомих йому / їй та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо) |
||
Я У ПРИРОДІ Розпізнає зміни у неживій та живій природі Спостерігає за добовими та сезонними змінами у природі Аналізує явища живої природи у різні пори року (навесні) Дотримується правил безпечної поведінки в довкіллі і пояснює ці правила іншим Я У РУКОТВОРНОМУ СВІТІ |
||
4 |
Технологічна |
МОЯ ТЕХНІЧНА ТВОРЧІСТЬ І ТЕХНІКА Прогнозує, яким має бути виріб, описує, як він мав би виглядати Виготовляє та оздоблює виріб знайомими технологіями з допомогою дорослих Демонструє іншим результати власної діяльності З допомогою дорослих та самостійно виконує знайомі технологічні операції з конструкційними матеріалами (використання паперу, ниток, тканини, природного матеріалу, пластиліну, пласких матеріалів та ін.) Я У СВІТІ ТЕХНОЛОГІЙ Аналізує зображення схем технологічної послідовності з допомогою дорослих, дотримується їх у процесі роботи (використання технологічних карт, графічних зображень, малюнків) Дотримується безпечних прийомів праці під час використання інструментів та пристосувань |
5 |
Соціальна і здоров’язбережна |
БЕЗПЕКА Порівнює свої почуття та почуття інших людей в одній і тій самій ситуації ЗДОРОВ’Я Розрізняє корисні і шкідливі продукти харчування Встановлює дружні стосунки з дітьми своєї та іншої статі Спілкується з батьками, вчителями, однокласниками Ставиться з повагою до інших осіб, їхнього походження ДОБРОБУТ Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри Організовує робоче місце для навчання з урахуванням умов у школі та вдома Пояснює, яка діяльність приносить і радість, і користь Визначає послідовність кроків для виконання навчального, ігрового чи дослідного завдання Пояснює важливість добрих вчинків для людини та довкілля |
6 |
Громадянська та історична |
Я - ЛЮДИНА Я - СЕРЕД ЛЮДЕЙ Залучає людей, зокрема й тих, які відрізняються від нього/ неї, до спілкування, гри, навчання Надає допомогу тим, хто її потребує, і висловлює вдячність за підтримку Дотримується встановлених в освоєному громадському просторі (у школі, на вулиці, у парку, на дитячому майданчику тощо) правил Пояснює, чому потрібно дотримуватися встановлених правил |
Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших |
||
МОЯ КУЛЬТУРНА СПАДЩИНА |
||
Пояснює, чому природа важлива для людини Визначає, що дає природа людині |
||
МОЯ ШКІЛЬНА ТА МІСЦЕВА ГРОМАДИ |
||
7 |
Мистецька |
ПІЗНАННЯ, ІНТЕРПРЕТАЦІЯ МИСТЕЦТВА |
Сприймає твори мистецтва, які подобаються Ділиться емоціями від сприймання мистецьких творів |
||
ПРАКТИЧНА ХУДОЖНЬО-ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ |
||
ІГРОВА ТА ЗМАГАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ |
||
8 |
Фізкультурна |
Співпрацює й досягає спільних командних цілей під час рухливих ігор та естафет |
Як приходить весна?
Узагальнена таблиця
№ з/п |
Приклади навчальної діяльності |
Очікувані результати учіння |
Індекс очікуваного результату |
І. |
Ранкова зустріч. 1. Привітання. 2. Обмін інформацією. Вправа «Інтерв’ю» 3. Новини дня |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, просьба, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри Організовує робоче місце для навчання з урахуванням умов у школі та вдома |
2 МОВ 1.1-1 2 МОВ 1.8-2 2 СЗО 4.4-6 2 СЗО 4.1-4 |
ІІ. |
Розгадування ребусів для визначення слова - назви теми інтегрованого тижня |
Розпізнає, називає і записує відому малу і велику букву «ц» Записує слова, в яких наявні подані буквосполучення Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним; позиція звука [й]) Сприймає твори мистецтва, які подобаються Ділиться емоціями від сприймання мистецьких творів Залучає людей, зокрема й тих, які відрізняються від нього/ неї, до спілкування, гри, навчання |
2 МОВ 3.1-1 2 МОВ 3.1-4 2 МОВ 4.1-1 2 МИО 3.3-1 2 МИО 3.3-3 2 ГІО 7.2-1 |
ІІІ. |
Читання оповідання «Як приходить весна» (За О. Буценем) |
Намагається виразно вголос читати нескладний текст після попередньої підготовки Зв’язно переказує події прочитаної казки чи оповідання, використовуючи слова спочатку, потім, в кінці Надає допомогу тим, хто її потребує, і висловлює вдячність за підтримку Розпізнає зміни в неживій та живій природі |
2 МОВ 2.2-2 2 МОВ 2.3-1 2 ГІО 7.2-2 2 ПРО 3.1-2 |
IV. |
Екскурсія «Ознаки весни у природі» |
Записує текст з 2-3 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень Створює в групі прості медіа-продукти) з допомогою вчителя / вчительки, враховує мету й аудиторію Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження Застосовує за потреби найпростіші матеріали та прилади Фіксує здобуту інформацію / дані словами, зображеннями, символами, за допомогою цифрових аудіо-, відео-, фотопристроїв Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження Розпізнає зміни в неживій та живій природі Спостерігає за сезонними змінами у природі Аналізує явища живої природи у різні пори року (навесні) Дотримується встановлених в освоєному громадському просторі (у школі, на вулиці, у парку, на дитячому майданчику тощо) правил Пояснює, чому потрібно дотримуватися встановлених правил |
2 МОВ 4.1-7 2 МОВ 3.1-2 2 ПРО 1.4-1 2 ПРО 1.4-2 2 ПРО 2.2-1 2 ПРО 2.3-1 2 ПРО 3.1-2 2 ПРО 3.1-3 2 ПРО 3.1-4 2 ГІО 2.3-1 2 ГІО 2.3-1 |
V. |
Перегляд мультфільму «Весна». Вправа «Пишу для себе». «Як приходить весна?» |
Сприймає монологічне висловлення з метою пошуку відповіді на запропоновані питання Фіксує здобуту інформацію / дані словами, зображеннями, символами, за допомогою цифрових аудіо-, відео-, фотопристроїв Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Висловлює свою думку письмово за допомогою слів, малюнків |
2 МОВ 1.1-2 2 ПРО 2.2-1 2 ГІО 7.2-3 2 МОВ 3.1.1 |
VI. |
Підведення підсумків заняття |
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова Встановлює дружні стосунки з дітьми своєї та іншої статі Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри |
2 МОВ 1.8-2 2 СЗО 1.4-1 2 СЗО 4.4-6 |
І. Ранкова зустріч
1. Привітання
· Запропонуйте дітям привітатися за допомогою вірша:
Доброго ранку!
Хай плещуть долоньки,
Тупають ніжки,
Працюють голівки
Та сяють усмішки.
Доброго ранку!
2. Обмін інформацією. Вправа «Інтерв’ю»
· Попросіть дітей об’єднатися у пари / трійки / групи і поспілкуватися один з одним про те, як вони провели вихідні дні.
3. Новини дня
· Оберіть помічника дня і попросіть його подати інформацію за допомогою піктограми або шаблону про дату дня, назву тижня, погоду, кількість присутніх.
· Розкажіть дітям, що за народними прикметами 19 березня в Україну повертаються лелеки, приносячи на своїх крилах нову пору року. Поцікавтеся, чи бачили діти цього року лелек.
· Розкажіть дітям закличку для лелек, щоб швидше прилітали до наших осель. Спробуйте її повторити разом із дітьми:
Лелеко, лелеко!
Лелеко, лелеко,
Лелеко, лелеко,
Літав ти далеко,
За синєє море,
В чужії простори.
Наш дім недалеко.
Вже колесо тато
Виносить на хату,
Щоб міг ти для себе
Гніздо збудувати.
А де ж твої діти,
Що сам прилетів ти.
Сидиш одинокий.
На дубі високім?
Лети ж, не барися,
У нас оселися.
· Нагадайте дітям, що Україну здавна називали лелечим краєм. Українці шанують цих птахів як оберегів родинного затишку і достатку, провісників весни.
· Розпитайте, що діти знають про лелек, чим вони харчуються, де полюбляють гніздитися тощо.
ІІ. Розгадування ребусів для визначення слова - назви теми інтегрованого тижня
· Попросіть дітей розгадати ребуси і висловити свої здогади щодо теми тижня.
· Запишіть на дошці слова — назви весняних місяців. Попросіть дітей назвати букви та звуки у кожному з них, визначити кількість складів та скласти з ними речення.
· Покажіть дітям репродукції картин українських художників і попросіть впізнати весняний місяць, який на них зафіксований. Попросіть дітей обґрунтувати власну думку.
· Запропонуйте дітям продовжити речення:
З кінцем зими прийде вона,
Царівна- ...(весна).
· Запитайте, як у реченні названо весну. Попросіть висловити власні здогадки щодо такої назви. Запишіть на дошці словосполучення «царівна-весна». Запитайте дітей, чи вміють вони писати всі літери, які є в словосполученні. Скажіть, що на письмі звук [ц] позначається буквою «Ц». Ознайомте учнів із написанням букви «Ц». Запропонуйте написати її в повітрі, пальчиком на піску або манній крупі (у коробці з-під цукерок) та на аркуші.
· Оголосіть тему інтегрованого тижня.
ІІІ. Читання оповідання «Як приходить весна» (За О. Буценем)
· Запропонуйте дітям прочитати оповідання Олега Буценя і визначити, як приходить весна.
· Запитайте дітей, які ознаки весни вони вже зауважили.
IV. Екскурсія «Ознаки весни у природі»
· Запропонуйте дітям вийти на шкільне подвір’я та відшукати на ньому ознаки весни.
Екскурсію можна провести у вигляді квесту на шкільному подвір’ї. Якщо такий вид діяльності проводився восени та взимку, бажано, щоб станції були ті самі, а завдання подібні. Це дасть змогу учням побачити, які зміни відбулися з об’єктами спостереження (деревами, кущами, трав’янистими рослинами тощо).
Орієнтовні запитання для квесту:
- Які змінилися хвойні дерева?
- Як змінилися листяні дерева та кущі?
- Які дерева відцвіли, цвітуть або готуються зацвісти?
- Опишіть бруньки, листочки на деревах.
- Які трав’янисті рослини з’явилися? Які з них цвітуть?
- Уважно розгляньте квітучу рослинку. Обережно виміряйте довжину її стебла, листочків. Запам’ятайте, як вони виглядають. У класі намалюйте рослину, що вам сподобалася.
- Яких птахів ви побачили?
- Які комахи з’явилися?
- Як змінилося небо?
- Як змінилася температура повітря?
- Чи є іній, паморозь, бурульки? Чому?
· Запропонуйте дітям уявити себе фотографами і зробити світлину тієї рослини, що вони фотографували восени та взимку. Попросіть підписати свою роботу. Зробіть фотовиставку у класі. Важливо вивісити рослини, що їх учні зобразили навесні, поряд з тими, які були намальовані восени та (або) взимку. Попросіть дітей порівняти зовнішній вигляд рослин та зробити відповідні висновки.
· Як підсумок екскурсії, запропонуйте учням прочитати і закінчити речення (зміст речень залежить від місця проведення екскурсії).
Орієнтовні речення для вправи:
Екскурсія проходила на________ . Небо було______ . Хмари_______________________ . Сонце ________. Повітря ________.
На деревах_________ . Відцвіли _________ . Цвітуть ________ . Збираються зацвісти ________. На клумбі з’явилися ________. Ми виміряли довжину стебла ________. Вона дорівнює ________. Довжина листка —___ .
Під час екскурсії ми побачили таких птахів: ________, ________. Вони ________.
За допомогою лупи спостерігали за_______ . Вони________________________________ .
Ми були одягнені в_______ ,______ . Помітили, що люди були також одягнені в ________, ________, ________, ________.
Під час екскурсії ми чули звуки __________ ; відчули аромати ________. Ми доторкалися до ________. Вони ________. Допомогли нам побачити, почути та відчути такі органи чуття: ________, ________, ________, ________.
V. Перегляд мультфільму-пісеньки «Про весну»
· Запропонуйте дітям подивитися мультфільм (режим доступу: https://goo.gl/qTswCc) та спробувати заспівати пісеньку «Про весну».
· Обговоріть з дітьми ті емоції, які викликає ця пісня.
· Попросіть написати невелику історію «Як приходить весна», використовуючи слова, літери, малюнки, піктограми тощо. Обговоріть із друзями те, що ви намалювали.
VI. Підведення підсумків заняття
· Підсумуйте заняття і попросіть дітей розділитися на пари і пограти у гру «Подарунок весни»: одна дитина малює на спині однокласника «подарунок весни», а інша — відгадує, що намальовано. Потім учні в парі міняються місцями.