МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 1-ГО КЛАСУ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ - Р. Б. Шияна - 2017

ТИЖДЕНЬ 15. ТЕМА: «ПОДОРОЖУЄМО В ЧАСІ»

Навіщо нам подорож у країну чисел та слів?

Узагальнена таблиця

№ з/п

Приклади навчальної діяльності

Очікувані результати учіння

Індекс конкретного

очікуваного результату

І.

Ранкова зустріч.

«Що було б без чисел / без слів» (простір і смисли).

З увагою сприймає усні репліки вчителя й однокласників, доречно реагує на усну інформацію в діалозі.

Сприймає монологічне висловлювання (розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось).

Ділиться своїми почуттями та емоціями від почутого й побаченого.

Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання.

Записує елементарні повідомлення за допомогою слів, у яких позначає звуки відомими буквами.

Записує під диктування слова з відомими літерами.

2 МОВ 1.1-1

2 МОВ 1.1-2

2 МОВ 1.8-1

2 МОВ 1.2-1

2 МОВ 3.1-1

2 МОВ 1.7-1

ІІ.

Гра «Склади речення зі слів».

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі.

Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання.

Пояснює важливість взаємодопомоги та співпраці у межах спільноти класу.

2 МОВ 1.1-1

2 МОВ 1.2-1

2 ГІО 8.3-1

ІІІ.

Математичне лото.

Гра «Назви сусідів». Математичний малюнок.

Обговорює зміст усного медіа-повідомлення, розповідає, про що йдеться в ньому.

Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіа-текстів (комікси, світлини, дитячі журнали, комп’ютерні ігри, реклама тощо). Знаходить помилки у математичних обчисленнях, усуває їх, виконуючи необхідні дії.

Оперує числами в межах 10, розв’язуючи різні життєві проблеми.

Залучає людей, зокрема й тих, які відрізняються від нього / неї, до спілкування, гри, навчання.

Лічить об’єкти навколишнього світу.

Визначає знайомі геометричні фігури у фігурах складної конфігурації.

2 МОВ 1.4-4

2 МОВ 2.5-5

2 МАО 1.5-1

2 МАО 3.3-1

2 ГІО 7.2-1

2 МАО 3.1-2

2 МАО 4.2-1

IV.

Гра «Додавання і віднімання».

Обговорює зміст усного медіа-повідомлення, розповідає, про що йдеться в ньому.

Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіа-текстів (комікси, світлини, дитячі журнали, комп’ютерні ігри, реклама тощо).

Знаходить помилки у математичних обчисленнях, усуває їх, виконуючи необхідні дії.

2 МОВ 1.4-4

2 МОВ 2.5-5

2 МАО 1.5-1

Застосовує різні стратегії виконання арифметичних дій з числами (додавання, віднімання) під час розв’язання завдань та конкретних життєвих проблем, описаних у математичних задачах.

З увагою сприймає усні репліки вчителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію.

Висловлює припущення про зміни, які можуть статися у майбутньому.

Пояснює важливість взаємодопомоги та співпраці у межах спільноти класу.

2 МАО 3.3-3

2 МОВ 1.1-1

2 ГІО 1.3-5

2 ГІО 8.3-1

V.

Вправа «Чарівні перетворення» (цифри / букви у малюнках).

Ділиться своїми почуттями та емоціями від почутого й побаченого.

Лічить об’єкти навколишнього світу.

Описує тварин своєї місцевості.

Підписує друкованими літерами своє ім’я та прізвище, назву на власних малюнках, на роботі, виконаній спільно у групі.

Виконує запропоновану роль у мікрогрупі (команді), погоджується із рішенням команди.

Пояснює важливість взаємодопомоги та співпраці у межах спільноти класу.

Придумує образи і створює їх різними засобами художньої виразності.

2 МОВ 1.8-1

2 МАО 3.1-2

2 ПРО 3.1-8

2 МОВ 4.1-3

2 СЗО 4.4-7

2 ГІО 8.3-1

2 МИО 1.2-1

VI.

Рефлексія (Що мене сьогодні вразило?).

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі.

Сприймає монологічне висловлювання (розповідь про спостереження за чимось / кимось).

Ділиться своїми почуттями та емоціями від почутого й побаченого.

Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання.

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематики тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміку тощо).

Вправляється у правильній вимові й наголошуванні слів.

Співвідносить кількість об’єктів з відповідним натуральним числом.

Обмінюється елементарними письмовими повідомленнями, висловлює письмово свою думку з використанням знаків, символів, піктограм тощо

2 МОВ 1.1-1

2 МОВ 1.1-2

2 МОВ 1.8-1

2 МОВ 1.2-1

2 МОВ 1.7-1

2 МОВ 4.1-2

2 МАО 2.1-3

2 МОВ 3.1.1

І. Ранкова зустріч

1. Вітання

Діти утворюють коло. На ранковій зустрічі учитель пропонує кожній дитині привітатися по черзі в колі й розповісти (одним реченням) про свої враження від сьогоднішнього ранку, бо цей ранок особливий. Спочатку вчитель вітається сам напр.:

- Доброго ранку, у мене сьогодні чудовий ранок, бо до мене завітав святий Миколай.

Він приніс мені сонячну днину і трошки морозцю (або трошки дощику). А що у вас?

2. Ранкове повідомлення:

Доброго дня, друзі!

Сьогодні 19 грудня. До Нового року залишилося ________ днів.

День тижня_________ .

Але цей день не менш особливий, аніж новорічний.

Чому? Бо українці саме сьогодні вшановують День святого Миколая.

Чому св. Миколая дуже люблять діти?

За традицією, цієї ночі діти отримують подарунки під подушками. Тому вони вірять у диво, завершуване святим Миколаєм, і вчаться у святого бути милосердними. Святий Миколай опікується воїнами, водіями і тими, що подорожують, допомагає бідним у скруті. Його вважають покровителем дітей і студентів, моряків, торговців.

На згадку про милосердя святого Миколая цього дня відзначають Міжнародний день допомоги бідним.

Тому і план дня сьогодні відрізнятиметься від звичного.

План дня.

(Учитель коротко інформує учнів про те, про що сьогодні будемо говорити, що робити ....).

3. Обмін інформацією. «Крісло автора»

Учитель пропонує учням за бажанням розповісти однокласникам про те, як до них приходить святий Миколай, які звичаї побутують у їхніх родинах. Учитель спонукає учнів до відкритих запитань, що розгортають сюжет розповіді, попередньо обумовлює, що кожен має право поставити запитання один раз, всього може бути не більше 4 запитань.

Підсумовуючи, учитель наголошує, що ідея свята — не тільки приймати подарунки, а дарувати їх іншим, творити добро, як це робив святий Миколай.

На закінчення вчитель підводить учнів до усвідомлення того, що стежити за надходженням свята нам допомагає календар, знання цифр і букв, уміння читати і рахувати.

Учитель пропонує дітям послухати історію про дівчинку Олесю.

Тетяна Мирошниченко

Як дівчинка Олеся загубила свій День народження

(казка)

Жила-була першокласниця Олеся. Вона дуже любила гратися. А у школі через оті цифри та букви і погратися ніколи. Ввечері вона згадала, як у школі учителька Марія Іванівна розповідала дітям про букви і цифри. «А як треба старатися, щоб красиво написати оті неслухняні цифри і букви, які кривляються, не хочуть стати рівно в рядок, а ще такі неохайні. Набридли мені і цифри, і букви», — подумки вирішила Олеся. «Не хочу ніяких цифр, ніяких букв. Геть цифри і букви. Не потрібні вони мені!» — тихесенько пробурчала вона, засинаючи з улюбленим зайчиком.

Зранку сонячний промінчик розбудив першокласницю. «А де моя мама, і чому в хаті порожньо?» — подумала Олеся. — Ой, сьогодні ж казкова ніч! Під подушкою у мене має бути подарунок від святого Миколая. Дівчинка швидко зіскочила з ліжка, перевернула подушку, залізла під ліжко і гірко заплакала. Під ліжком було порожньо, тільки старенький ведмедик без лапки сумно лежав у кутку.

«А як же так, у мене що без календаря ні подарунка від Миколая, ні святкування дня народження не буде? Я ж не знаю, коли той день. Хоч добре пам’ятаю, мама казала, що це має бути сьогодні. Адже у мене на Миколая день народження. Який же сьогодні день? Яке число? — плакала Олеся. — Без цифр і букв я загубила казкову ніч, коли святий Миколай роздавав подарунки і загубила свій День народження. Це несправедливо! Сама зроблю собі подарунки. Куплю цукерки і запашні солодкі мандарини!» — рюмсаючи, подумала дівчинка. Вона відкрила коробочку, в якій завжди лежали гроші на цукерки, а там — порожні папірці. Ніби подібні на гроші і колір такий сам, а цифр і букв — нема. «Що це таке?!» — вигукнула дівчинка.

Над крамницею зникла вивіска «Цукерки». І Олеся так нічого і не купила. У продавців теж не було цифр, і вони не могли ні зважити цукерки, ні знайти саме ті, що так подобались дівчинці, ні взяти за них гроші. Таке ж сталося і з мандаринами. Стало ще сумніше...

«Що ж я буду робити? Поїду автобусом до бабусі, може, вона мені щось подарує», — вирішила Олеся. — А ще бабусі моїй теж для мене Миколай залишає подарунок!» І раптом згадала, що на автобусі теж є цифри. Номер автобуса, що їде до бабусі - 9. Повз неї їхали автобуси без номерів. І вона зрозуміла, щодо бабусі сьогодні вона не потрапить. Сльози повільно текли по щоках..

«Я загубила свято Миколая і свій день народження! Які ж важливі цифри і букви! Я хочу, щоб вони повернулися до мене!» — голосно заплакала Олеся. І раптом почула, як її хтось ніжно обіймає. Вона розплющила очі і побачила маму.

«Що з тобою, Олесю? Час прокидатися. Сьогодні особлива казкова ніч, Миколай, певно, і тобі приніс подарунки, донечко!».

Олеся схопилася з ліжка і застрибала з радістю, ніжно пригортаючи подарунок від Миколая. Час був збиратися до школи. Тут зайшов тато з величезною коробкою, з якої виглядала красуня-лялька, і з букетом квітів для мами.

«З Днем народження, донечко!» — лагідно промовив тато. «Вітаємо, Сонечко!» - промовила мама, приймаючи квіти.

«А мені наснилося, що Миколай до мене не прийде та й День народження мій загубився разом із цифрами та буквами», — сказала Олеся.

«Ну от, що тільки не присниться!» — засміялась мама.

«Швидше, швидше матусю! Я хочу першою прийти до школи і розповісти всім про подарунки святого Миколая і красуню-ляльку».

Дорогою до школи дівчинка розповіла мамі про свій сон. Мама уважно слухала донечку.

«Цифри і букви потрібно знати. Без цифр і букв світ стає нецікавим, і людина не тільки свята може загубити. Цифри потрібні у всіх професіях, у побуті, в іграх. Ми рахуємо і читаємо щодня.

«Я розумію!» — усміхаючись, сказала Олеся.

Запитання для обговорення:

· Чому Олеся мало не загубила свято Миколая і власний день народження?

· Чи чекали ви подарунків від Миколая?

· Чи треба ображатися, якщо Миколай не приніс подарунків?

· Чи можна стати святим Миколаєм для тих, хто потребує допомоги?

· А де нам в житті потрібні цифри і букви?

· Для яких професій необхідно вміти рахувати, читати?

· У яких іграх нам потрібні вміння рахувати і читати?

(Учитель може пригадати, що навіть улюблена гра «Хованки» починається з рахунку «Один, два, три, чотири, п’ять ...»).

· Щоб не потрапити в таку ж ситуацію, як дівчинка Олеся, ми і вчимося в школі.

· Чи чекаєте ви новорічно-різдвяні свята? А що саме ви очікуєте?

· Що допоможе нам не пропустити свято? (календарик).

(Учитель підводить учнів до усвідомлення, що вміння «читати» інформацію цифр і букв допоможе нам не пропустити свято).

ІІ. Гра «Склади речення зі слів»

Хід вправи:

Учитель підбирає прості речення, які складаються з 5 слів. Бажано, щоб слова стосувалися зимових свят. Записує слова на окремих аркушах формату А-4. Далі об’єднує учнів у групи по 5 осіб. Кожен учень отримує одне слово (якщо учні ще не знають окремих букв, які планує використати вчитель, слова замінюються малюнками).

У групах учні обговорюють усі можливі варіанти речення. За сигналом учителя

О всі учні мають «вишикуватись у речення» і прочитати його. Необхідно спонукати учнів до обговорення, спільної роботи, пошуку інших варіантів речення.

Обговорення:

· З якої букви починаємо писати речення?

· З чого складається речення?

· Яке слово найважливіше в реченні?

ІІІ. Математичне лото. Гра «Назви «сусідів». Математичний малюнок

Хід гри:

Учитель запитує дітей:

· Чому ви так любите свята?

(Важливо підвести дітей до того, що на свята до них приходять друзі, сусіди).

· А чи тільки ми з вами маємо сусідів?

· А зараз я вам пригадаю таємницю, про яку ви вже довідались у школі. Виявляється, у чисел теж є сусіди. На жаль, кожне число може мати тільки двох сусідів, і вони не змінюються.

· На зимові свята Числа вирішили запросити сусідів у гості.

Учитель пропонує учасникам стати в коло. Учитель із м’ячем стає в центрі. Він кидає м’яч учневі і називає будь-яке число в межах вивчених. Той, хто упіймав м’яч, повинен назвати «сусідів» названого числа і кинути м’яч ведучому. Числа можна називати в довільному порядку, повторюючи їх. Той, хто неправильно назвав «сусідів», вибуває з гри.

Джерело: «Тренажер. Склад числа» https://goo.gl/ZD3dQN.

Завдання:

Із який геометричних фігур складений малюнок? Полічіть кількість кожної фігури.

IV. Гра «Додавання і віднімання»

Хід гри:

Учасники сідають на килимку, утворивши коло. У середині кола розкладені карточки з прикладами на додавання та віднімання в межах 10 (2+5, 3+3, 8-4, 9-5 і т. д.). Учні по черзі обирають картку із прикладом та обчислюють. Хто правильно назвав результат, той забирає картку собі, а хто помилився, той повертає на килимок. У кого найбільше карточок, той і переміг.

Учитель може використати будь-яку математичну гру, яка б сприяла корекції математичних знань учнів саме цього класу.

Можна також використати відео «Колові приклади»: https://www.youtube.com/watch?v=UWcUlKUF5kc

V. Вправа «Чарівні перетворення» (учитель самостійно обирає варіант вправи)

Варіант І

На дошці розміщено цифри від 1 до 10.

Учитель:

- Чи хотіли б ви стати чарівниками? Ви маєте таку нагоду.

- Перед вами цифри. Але їх можна перетворити на кумедних тваринок, іграшки на ялинку. Для цього потрібно до цифри щось домалювати.

- Подивімося, як цифри можуть бути чарівними.

(Учитель на дошці малює одним кольором цифру «1» і до неї домальовує іншим кольором кораблик).

- Цифру «2» перетворимо на лебедя (показує, як).

Учням пропонуємо в групах по 4—5 осіб самостійно подумати, як можна перетворити цифри 0, 3, 4, 5, 6, 8, 9 в ялинкові прикраси (цифру, написану простим олівцем на аркуші А-3, отримує кожна група).

Учитель спонукає дітей використовувати різні техніки малювання, звертає увагу на те, щоб учні спільно обговорювали, що саме будуть домальовувати. По завершенні діти презентують проекти.

Варіант ІІ

Учитель пропонує учням у групах виконати чарівні перетворення за допомогою геометричних фігур.

Кожна група отримує набір геометричних фігур (трикутники, прямокутники, квадрати, круги, овали формату А-4). На прохання вчителя учні на килимі викладають ялинку, сніговика, будинок, човник із вітрилами, поїзд тощо. Учитель на виконання вправи дає учням 3-4 хвилини. Переможе та команда, яка зробила найбільше конструкцій.

Учням, яким важкувато виконати завдання, можна запропонувати переглянути й оцінити зразки (додаток № 5).

По завершенні вправи учні переглядають роботи інших команд.

VI. Рефлексія. За що я вдячний святому Миколаєві?

Учитель пропонує дітям повернутися до проблемного запитання.

· Хто виконав завдання, про які йдеться на плакаті?

(Треба запропонувати дітям показати, назвати і порахувати всі геометричні фігури, які є на плакаті).

· Що найбільше вразило сьогодні?

Учитель просить написати лист святому Миколаєві і подякувати йому за гарний день із використанням знайомих слів, а також символів, піктограм тощо.