МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 1-ГО КЛАСУ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ - Р. Б. Шияна - 2017
ТИЖДЕНЬ 18. ТЕМА: «Я - МАНДРІВНИК»
Куди ми помандруємо? Подорож на південний континент
Узагальнена таблиця
№ з/п |
Приклади навчальної діяльності |
Очікувані результати учіння |
Індекс конкретного очікуваного результату |
І. |
Ранкова зустріч. |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свої міркування, шануючи гідність інших |
2 МОВ 1.1-1 2 ГІО 7.2-3 |
ІІ. |
Визначення місця віртуальної мандрівки. Вправа «Куди ми помандруємо?» |
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось) Використовує інформацію, отриману з відомих та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо) |
2 МОВ 1.1-2 2 ПРО 2.1-1 |
ІІІ. |
Конструювання транспортного засобу, на якому здійснюватимуть віртуальну мандрівку в Антарктиду. Гра «Танграм» |
Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри Виконує запропоновану роль у мікрогрупі (команді), погоджуючись із рішенням команди Наводить приклади предметів у навколишньому світі, які мають форму площинної чи об’ємної фігури |
2 СЗО 4.4-6 2 СЗО 4.4-7 2 МАО 4.2-3 |
IV. |
Визначення найнеобхідніших речей для подорожі на південний континент |
Знаходить число за даним відношенням «більше на ...», «менше на ...» Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова) |
2 МАО 3.3-2 2 МОВ 4.1-1 |
V. |
Здійснення віртуальної мандрівки на південний континент Бесіда за сюжетним малюнком «Подорож на південний континент». Дослідження «Чому в Антарктиді холодно?». Досліди з льодом. Ознайомлення учнів з життям в Антарктиді |
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіа-текстів (мультфільми, світлини) Знаходить число за даним відношенням «більше на ...», «менше на ...» Передбачає, якого результату досліджень він / вона очікує Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування Описує, як вода перетворюється на лід, як тане лід Застосовує за потреби найпростіші матеріали та прилади Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось/ кимось) Бере на себе роль у рухливих іграх або сюжетно-рольових іграх; використовує специфічні для ролі жести, рухи Створює та оздоблює виріб за зразком та власним задумом (розроблення ескізу виробу; використання матеріалів для оздоблення: лелітки, бісер, стрічки, шитво, нитки, фарби, папір та ін.) Дотримується безпечних прийомів праці під час використання інструментів та пристосувань Демонструє іншим результати власної діяльності |
2 МОВ 1.5-1 2 МАО 3.3-2 2 ПРО 1.2-2 2 ПРО 1.6-1 2 ПРО 1.5-2 2 ПРО 1.4-2 2 МОВ 1.1-2 2 МОВ 2.4-1 2 ТЕО 1.4-3 2 ТЕО 2.1-1 2 ТЕО 1.5-1 |
VI. |
Підведення підсумків заняття. Вправа «Назви одним словом» |
З увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свої міркування, шануючи гідність інших |
2 МОВ 1.1-1 2 ГІО 7.2-3 |
І. Ранкова зустріч
1. Привітання
· Привітайтеся з учнями за допомогою віршика:
Кожному дню - безхмарного неба,
Кожній дитині веселощів треба.
Нехай усміхаються люди щодня.
Доброго ранку! Доброго дня!
2. Створення у класі позитивного настрою. Вправа «Намалюй сонечко»
· Зверніть увагу дітей на те, що за цей період вони назбирали багато позитивних вражень, якими можуть поділитися. Попросіть учнів поділитися на пари і запропонуйте намалювати пальчиками на спині свого однокласника (однокласниці) сонце і промінці та сказати йому (їй) комплімент.
3. Висловлення власних міркувань про те, чим збагачують людину мандрівки
· Запропонуйте дітям по черзі висловити власні міркування, продовжуючи речення «Від мандрівок люди можуть отримувати....».
ІІ. Визначення місця віртуальної мандрівки. Вправа «Куди ми помандруємо?»
· Принесіть до класу конверт, у якому вміщено картки з текстами та малюнками. По черзі виймайте з нього одну картку, повідомте дітям інформацію, подану на ній, та спонукайте їх висловлювати припущення щодо місця віртуальної мандрівки під час заняття (матеріали взято із сайту https://nbu4kids.wordpress.com)
Це - найхолодніше місце на Землі. Взимку температура повітря сягає 80 градусів морозу, а влітку - 20 градусів морозу.
|
Він майже весь покритий гігантським льодовиком. |
|
Лід поступово сповзає з материка в море, і час від часу величезні крижані гори відламуються. З цього утворюються гігантські айсберги. |
|
Тут водяться пінгвіни, тюлені та кити, які виживають у суворих умовах тільки завдяки товстому шару жиру. |
|
Там майже немає рослинності. |
|
Це - материк міжнародної співпраці, справжніми господарями континенту є науковці з різних країн. |
· Повідомте дітям, що південний континент Антарктида було відкрито 28 січня 1820 р., і оскільки саме зараз можна святкувати день його відкриття, буде доречним здійснити на нього віртуальну мандрівку. Покажіть розташування Антарктиди на фізичній карті світу.
ІІІ. Конструювання транспортного засобу, на якому здійснюватимуть віртуальну мандрівку в Антарктиду. Гра «Танграм»
· Розподіліть учнів на групи довільним способом і роздайте кожній групі матеріали для гри «Танграм».
· Запропонуйте кожній групі дітей сконструювати транспортний засіб, яким би вони хотіли здійснити віртуальну мандрівку до Антарктиди.
Можливі варіанти транспортних засобів, сконструйованих із деталей танграма:
· Попросіть дітей представити транспортні засоби, які вони сконструювали, пояснюючи власний вибір.
IV. Визначення найнеобхідніших речей для подорожі на південний континент
· Попросіть дітей визначити речі, які необхідні для подорожі в Антарктиду, зображені на малюнку.
· Із букв, якими підписана кожна обрана річ, утворіть слово (Антарктида).
· Проведіть бесіду про звуки, які утворюють це слово, та букви, які їх позначають.
Орієнтовні запитання для бесіди:
- Назвіть букви, з яких утворене слово «Антарктида».
- Скільки голосних звуків у слові?
- Скільки приголосних?
- На скільки голосних звуків у слові менше, ніж приголосних?
- Назвіть голосний звук, який повторюється у слові тричі.
- Яка буква на позначення приголосного звука повторюється у слові два рази?
V. Здійснення віртуальної мандрівки на південний континент
5.1. Бесіда за сюжетним малюнком «Подорож на південний континент»
· Розгляньте з дітьми сюжетний малюнок та проведіть бесіду за його змістом (режим доступу: https://imil.com.ua/2018-1/coverpic).
Орієнтовні запитання для бесіди:
- Куди потрапили Джмелик та його друзі? Звідки ви дізналися про це?
- Що на картині одне? Чого багато?
- Знайдіть різні транспортні засоби. Подумки помандруйте на них картиною. Яким із них куди можна дістатися?
- Кого ми бачимо на передньому плані картини, а кого далі?
- Хто що робить? Хто літає? А плаває? Хто стоїть? А хто...?
- Скільки команд пінгвінів ви знайшли? Розкажіть про кожну з них.
- Скільки пінгвінчиків уже мають светрики? Це більше половини всіх пінгвінів на картині чи менше? (Запропонуйте дітям дати відповідь на це запитання не рахуючи, а потім перевірити себе). А скільки светриків ще потрібно сплести, щоб одягнути всіх пінгвінів?
- Які ще команди є на картині?
- А які тварини, крім пінгвінів? Як вони називаються? Що роблять?
- Про що розмовляють персонажі картини?
- Складіть задачки за картиною.
- Пригадайте, що таке небилиці. Чи є вони на цій картині? Складіть небилиці за намальованими сюжетами.
- Що саме на картині схоже на казку, а що цілком реальне?
- Дайте відповідь не рахуючи. Кого на картині більше — птахів чи тварин? Птахів чи сніговиків? Пінгвінів чи буревісників?
- Картина яка? Знайдіть на ній слова-дії (дієслова). Опишіть її персонажів, використавши якомога більше слів-ознак (прикметників).
5.2. Дослідження «Чому в Антарктиді холодно»
· Запитайте дітей, чи знають вони, чому в Антарктиді холодно. Запропонуйте провести дослідження.
(джерело: https://imil.com.ua/etc/holidays_ianuary#antarktida).
· За допомогою глобуса та настільної лампи змоделюйте освітлення Сонцем полюсів Землі, покажіть дітям, як сонячні промені “ковзають” полюсами, і поясніть, що саме тому Сонце не зігріває їх. Щоб діти “відчули це на дотик”, візьміть свічку чи лампу розжарювання і запропонуйте їм піднести до неї руку збоку. Зверніть увагу малят на те, що саме в центрі руки - навпроти джерела - тепло відчувається найбільше. Можна навпроти лампи (свічки) підвісити кульку - модель Землі (кулька має бути досить великою, адже якщо вона буде малою, промені падатимуть прямо на всю її поверхню) - і через деякий час перевірити, які її місця нагрілися найбільше (найменше). Ті промені, що все-таки потрапляють на поверхню полюсів, сніг та лід відбивають (до 90 %). В Антарктиді холодніше, ніж на Північному полюсі, бо це найвищий материк Землі. Висота поверхні Антарктиди 410 м + лід 2040 м. Це у 2,8 разів вище, ніж середня висота поверхні інших материків. А чим вище, тим холодніше.
5.3. Досліди з льодом
· Покажіть дітям фотографії краєвидів Антарктиди і зверніть увагу на те, що 99,5 % її поверхні покриває лід. Запитайте дітей, чи знають вони, звідки береться лід і запропонуйте провести досліди з льодом.
Орієнтовні досліди з льодом:
Дослід 1. Чи плаває лід?
Матеріали: пластикові скляночки з-під йогурта, шматочок пластиліну, коктейльна трубочка, кольоровий папір, велика ємність для води, фігурка від конструктора Lego.
Хід досліду:
- Зробіть з дітьми кораблик з льоду. Для цього візьміть коктейльну трубочку, причепіть на неї вітрило з кольорового паперу. На дні склянки з- під йогурту закріпіть шматочок пластиліну. У цей пластилін встроміть коктейльну трубочку - «щоглу» кораблика. Наповніть скляночку водою і поставте до морозильної камери. Дочекайтесь, поки вода застигне й акуратно витягніть «кораблик» із скляночки.
- Наповніть велику ємність водою і опустіть кораблик. Переконайтеся, що лід плаває.
- Можна запропонувати дітям провести «перегони» між корабликами.
Дослід 2. Лід і сіль
Матеріали: шматочки льоду на тарілочці, сіль.
Хід досліду:
- Запитайте дітей, чи знають вони, чому взимку дороги посипають сумішшю, в якій є сіль. Запропонуйте перевірити, яку дію чинить сіль на шматочок льоду.
- Візьміть 2 шматочки льоду та поставте їх на тарілочку. Один шматочок льоду посипте сіллю.
- Спостерігайте, який шматочок льоду почне танути швидше. Як змінюватиметься структура льоду під дією солі.
5.4. Ознайомлення учнів з життям в Антарктиді
· Розкажіть дітям, що в умовах Антарктиди можуть жити лише деякі представники рослинного та тваринного світу. Для унаочнення розповіді можна скористатися презентацією https://imil.com.ua/etc/holidays ianuary#antarktida.
· Прочитайте дітям початок казки «Казка про пінгвіна, який хотів літати» (джерело: журнал «Джміль», № 1, 2018 р.)
Казка про пінгвіна, який хотів літати
Пінгвін Пінні жив у зоопарку, у великому вольєрі з басейном. У нього було досхочу смачної рибки. Цілими днями він пірнав, плавав та фотографувався з веселими дітлахами. Якось до Пінні навідався горобець. Облетівши навколо пінгвіна, малий зневажливо цвірінькнув:
— Що ж ти за птиця така, що літати не вмієш? І пір’я в тебе якесь дивне, і крила кумедні...
Пінгвін здивувався, обдивився себе зусібіч і спробував злетіти. Та нічого з того не вийшло.
— Може, ти і не птах зовсім... — цвірінькнув горобець та й полетів геть.
Пінні замислився. Довго розмірковував, але відповіді не знайшов, тож вирішив порадитися з сусідами.
У вольєрі поряд жила кенгуру Кері.
— Привіт, сусідко! Може, ти мені поясниш, чому пінгвіни не літають?
— Вибач, Пінні! Скільки я бачила пінгвінів, вони завжди ходили по землі, а не літали, але я ніколи не запитувала в них, чому, — відповіла Кері.
· Попросіть дітей пофантазувати, які пригоди могли статися з Пінні та спробувати скласти колективне продовження казки й інсценізувати її.
· Запропонуйте дітям виготовити пінгвінів - мешканців Арктики з підручного
· Прочитайте дітям вірш «Суперечка» Лілії Савчук та обговоріть, чи трапляються такі конфлікти серед людей і як слід поводитися у схожих ситуаціях.
СУПЕРЕЧКА
Котик морський та звичайний тюлень
Сперечались затято на скелі весь день:
— Буду я тут лежати!
— Я не хочу чекати!
— Я ж бо перший прийшов!
— Я цю скелю знайшов!
— Ич, розумний який!
— Ти дражнитись не смій!
— Я тобі покажу!
— А я мамі скажу!..
А тим часом морж тихенько
Зайняв місце те тепленьке.
Лілія Савчук
(Джерело: журнал «Джміль», № 1, 2018 р.)
· Розкажіть дітям про єдину українську антарктичну станцію «Академік Вернадський», розташовану на острові Галіндез, що є метеорологічною та географічною обсерваторією і працює весь рік без перерв (Джерело: журнал «Джміль», № 1, 2018 р.; режим доступу: https://imil.com.ua/2018-1/clubcurious).
· Попрацюйте з дітьми над розумінням незнайомих для них слів (полярник, метеоролог, біолог тощо).
Хто там живе і що робить?
На станції живуть та працюють учасники експедицій, що змінюють одна одну. Ці люди приїжджають сюди на якийсь термін, скажімо, на рік. Зазвичай це 10-12 осіб. Серед них кухар, лікар, дослідники, інженери та інші фахівці.
У кожного своя роль. Кухар годує всіх, лікар стежить за здоров’ям людей, механік - за тим, щоб добре працювало обладнання станції, електрик - за системами освітлення та опалення тощо.
Головне завдання полярників - дослідження. Учені-метеорологи спостерігають за змінами погоди і складають прогнози. Біологи вивчають життя на суходолі та під водою. Так, нещодавно біолог-аквалангіст Андрій Утєвський, знімаючи відео про підводний світ, відкрив два досі не відомих людям види тварин.
Геофізики досліджують озоновий шар - оболонку з газу озону, що огортає Землю, не пропускаючи до неї шкідливі ультрафіолетові промені. Більше тридцяти років тому в ньому було виявлено «діру» - ділянку, де газу дуже мало. Тепер треба дослідити, як це впливає на довкілля та людей. Наші вчені вимірюють рівень озону кожні 15 хвилин!
А ще поблизу станції виявили поклади вугілля та руди. Тож нашим полярникам є що вивчати!
VI. Підведення підсумків заняття. Вправа «Назви одним словом»
· Попросіть дітей по черзі назвати одним словом їхні враження від віртуальної мандрівки південним континентом.