Ранкові зустрічі 1 клас І семестр - 2018

Тиждень 5. ОСІНЬ

Мета: збагатити знання учнів інформацією про ознаки осінньої пори; закріпити уявлення про осінні погодні та природні зміни в житті рослин, тварин, неживої природи; розкрити зв'язок між змінами в природі та умовними періодами осені — рання, золота, пізня; учити пов'язувати народну мудрість із характерними ознаками осені; збагатити словниковий запас словами-епітетами; виховувати в дітей інтерес до осінніх явищ у природі, бережливе ставлення до довкілля.

День 1. ЯК УПІЗНАТИ ОСІНЬ?

1. Вітання

— Щоб наша робота на уроці була успішною, маю для вас сюрприз. Відгадайте, що лежить у мене в долоні. Це є в кожного. Це нічого не коштує, але дає нам так багато. Це те, без чого вихована людина не може обійтися. Вона приносить щастя в дім, від неї стає всім тепліше, її не можна купити, взяти в борг чи вкрасти. Вона забирає в нас лише одну мить, але залишається в пам’яті назавжди. Це... (усмішка).

— Тож усміхнімося: це принесе щастя, удачу. Усмішка зігріє нас своїм теплом.

2. Обмін інформацією. Тема дня «Як упізнати осінь?»

— За горами високими, за лісами зеленими, в одному царстві жила-була матінка Природа. І було в неї чотири доньки. Перша донька — Зима сувора, люта та холодна. Друга — Весна молода, весела, дзвінка. Третя донька — Літо, тепла, завзята. Але найулюбленішою та найщедрішою була Осінь, яка завжди вбиралася у жовто-багряний одяг. Природа довіряла кожній доньці побути у свій час господаркою на землі.

Одного разу поглянула матінка у віконце, бачить: третя донька повертається. Каже вона: «Ось і твоя пора настала, Осінюшко». Одягнула Осінь свою найкращу сукню та пішла по землі. Де не ступала, свій слід залишала. Заглянула в ліс, озирнулася навкруги і каже: «Час братися до роботи». Стало все жовтим, багряним, таким красивим!

· Гра «Що буває восени?»

Мета: учити описувати красу природи восени та позитивні емоції, що вона викликає; розвивати вміння бачити ознаки осені в живій та неживій природі, уяву, фантазію, мовлення.

Діти по колу передають м’ячик і називають, що буває восени. Відповідають реченням, що починається словами «Восени...».

· Слухання музики

— Діти, чи може музика малювати картини?

— За допомогою чого вона це робить?

— Сьогодні ми послухаємо фрагмент концерту «Осінь» видатного італійського композитора Антоніо Вівальді. Нехай музика намалює нам осінню картину.

— Яку картину ви уявили?

— Які кольори використали б для її малювання?

3. Групове заняття

· Робота в групах. Створення «Осіннього панно»

Діти наклеюють листочки з дерев на аркуш паперу, дещо домальовують фарбами та створюють осіннє панно. Кожна група презентує свою роботу.

4. Теми для щоденника вражень

□ Мені подобається (не подобається) осінь.

□ Осінь я уявляю так...

□ Моя улюблена осіння мелодія.

День 2. ЯК ЖИВУТЬ РОСЛИНИ ВОСЕНИ?

1. Вітання

— Діти, я рада всіх вас бачити! Коли я йшла до школи, то звернула увагу на те, що дерева не просто гойдаються від вітру. Вони ніби розмовляють між собою. Тож я вам сьогодні пропоную теж привітатися так, як вітаються дерева. Я починаю. Я — струнка тополя. Доброго дня, Андрійку!.. (Діти продовжують.)

2. Обмін інформацією. Тема дня «Як живуть рослини восени?»

— Яка пора року за вікном?

— Які зміни в природі відбуваються з настанням осені?

— Розгляньте картини відомого художника І. Левітана, наприклад: «Золота осінь», «Осінній ліс», «Осінній ранок», «Туман», «Осінь», «У лісі восени», «Туман. Осінь».

— Яку пору року зобразив художник? Обґрунтуйте свою відповідь.

— Що спільне, а що — відмінне на картинах?

— Які кольори притаманні осені?

— Чи завжди осінь однаково яскрава?

— Діти, що відбувається з рослинами восени?

· Слухання казки «Осінь» Т. Домаренок

Цілих три місяці дівчина Літо гуляла по землі. Із нею потоваришували всі: звірятка й птахи, дерева, кущі, квіти, метелики й жучки. Із дівчиною Літо було так добре й тепло, тому що вона — дівчина весела, із нею дуже цікаво. Красуня дарувала квітам на луках яскраві й ніжні фарби, лісовим ягодам — чудовий аромат. А скільки дзвінких пісень вона вигадала для птахів! Ними насолоджувався весь ліс! І ось збігли три літні місяці — червень, липень і серпень. Увечері тридцять першого серпня дівчина Літо, попрощавшись, пішла в інші краї. А за нею, невідомо звідки, прилетіли холодні вітри, на деревах з’явилися перші жовті листочки.

Теплолюбні пташки занепокоїлися — холодно!

— Потрібно летіти слідом за Літом у теплі краї! — міркували ватажки пташиних зграй.

Заплакали квіти, схиливши свої голівки. Вони-то знали, що незабаром зовсім замерзнуть. Та й дерева зажурилися, дивлячись, як з їхніх гілок злітає на землю пожовкле листя. Звірятка в лісі зовсім розгубилися. Що тепер буде?

Настав перший день осені — перше вересня. Рано-вранці всі в лісі побачили, як до них через поле йде вже зовсім інша дівчина з розумними, трішки сумними очима.

— Це Осінь,— прошепотіли дерева.

— Так, це вона! — підтвердили трави і квіти.

— Чого ж ви зажурилися? — сказала Осінь, дивлячись із посмішкою на всіх.— Не бійтеся! Усе буде добре. Тільки всім жителям лісу потрібно ретельно підготуватися до настання холодів.

Вам, трави і квіти, допоможе опале жовте листя. Воно вкриє і захистить ваші корінці від лютих морозів так, щоб навесні ви змогли знову розквітнути. А ви, горобці та синиці, галки і ворони, теж не хвилюйтеся! Я вам приготувала до зими їжу. Подивіться на ці ягоди шипшини й горобини. Вони — для вас!

Любі малюки, їжачки, мишки й білочки, чому розгубилися? Шукайте в лісі гриби, горіхи та яблука, а в полі — зернятка. Робіть для себе запаси на холодну й голодну зиму. Тоді вона вам не буде страшна!

Дерева й кущі, не плачте! Усі листочки, що ви втратите зараз, навесні знову виростуть. Тільки не розгубіть запаси живиці, що тече по ваших стовбурах. Вона — харчування на довгу зиму.

Ну, а ви, наші дорогі співучі птахи! Вам не вберегтися тут від холодів, тому летіть на південь! Перезимуєте там, а навесні, коли потеплішає, знову повернетесь до нас, ми вас будемо чекати з нетерпінням!

Після таких підбадьорливих слів золотокосої Осені весь ліс повеселішав, зашумів, загудів у роботі. А співучі птахи, обговоривши плани перельоту й відпочивши, зібралися в далеку подорож.

Рано-вранці на південь потягнулися зграї перелітних птахів. А дівчина Осінь, проводжаючи їх, дивилася в небо їм услід і бажала доброї, щасливої дороги.

Тетяна Домаренок

— Як відбуваються зміни восени?

— Які поради осені ви запам’ятали?

— А як розмовляють листочки, коли немає вітру або вітер тихенький?

Ш-ш-ш... (Діти вимовляють голосно і тихо.)

· Гра «Відгадай»

Учитель називає дерева. Якщо вони восени скидають листя, учні повинні підняти руку, якщо не скидають — стоять непорушно.

· Театральна студія

— А зараз я пропоную створити театр Осені. (На столі розкладено осінні квіти, кетяги калини, кольорові хустки, стрічки, осіннє листячко.)

— Візьміть атрибути, що подобаються, і покажіть, як шелестить осінній дощик, тріпоче осіннє листя на деревах, стовбури нахиляються від вітру, а на клумбі пишаються квіти. (Діти розповідають, що вони зобразили.)

3. Групове заняття

· Робота в групах

Кожній групі пропонують картину, розрізану на частини. Діти мають зібрати її, визначити, яка осінь зображена на ній — рання, пізня або золота. Назвати найбільш характерні ознаки кожної пори.

4. Теми для щоденника вражень

□ Я люблю осінні квіти.

□ Мене вражає краса осені.

□ В осінньому лісі я...

День 3. ЯК ЖИВУТЬ ТВАРИНИ ВОСЕНИ?

1. Вітання

· «Подарунок гарного настрою»

— Вітаю вас! Перед тим як узятися до роботи, я хочу сказати, що будь-яку справу, щоб вона вдалася, потрібно починати з гарним настроєм, із усмішкою, із любов’ю. Ось і я дарую вам свій добрий настрій. Прийміть його від мене і, повернувшись одне до одного, подаруйте з усмішкою свій гарний настрій та побажайте успіхів одне одному.

2. Обмін інформацією. Тема дня «Як живуть тварини восени?»

· Гра «Продовж ланцюжок»

□ Восени стає холодніше, тому що...

□ Опадають листочки, тому що...

□ Удень ще тепло, а вночі прохолодно, тому вранці бувають...

□ Поховалися комахи, тому що...

□ Відлетіли птахи, тому що...

· Слухання й обговорення казки «Осінні турботи тварин»

Жила-була красуня Осінь. Нечутно ходила вона лісом, за всім спостерігала.

— Чи всі звірята готові до зими? Може, ще хтось уважає, що повернеться веселе літо і не потрібно готуватися до холодів?

Вовк і лисиця доповіли Осені, що готові до зими. Їхнє хутро стало більш густішим, пухнастішим і жодні морози їм не страшні. А ось і зайченята поспішили перевдягнутися в білі шубки. Руда білочка показала осінній господині свої запаси горіхів, жолудів, грибів, які дбайливо сховала в дупло. Неподалік ведмежа сім’я закінчувала облаштовувати барліг. Він надійно схований і теплий. Маленькі ведмежата в ньому не замерзнуть. Нірка їжачка не така велика, але надійна. Там він проспить до весни. А багато птахів змушені збиратися у вирій, щоб летіти в теплі краї. Осілі птахи переселяються ближче до людських осель. Радіє красуня Осінь, що всі готові до зими.

— Які тварини згадані у казці?

— Як підготувалися до зими вовк і лисиця?

— Навіщо зайчик змінив колір шубки?

— Хто збирається проспати всю зиму?

— Чи потребують птахи взимку допомоги людей?

· Гра «Відгадай»

Учитель називає тварин. Якщо тварина на зиму впадає у сплячку, учні зображують сон; якщо ні,— то імітують рухи цієї тваринки.

· Гра «Загадування бажань»

Діти утворюють коло, уявляють, що тут здійснюються всі бажання. Кожна дитина по черзі загадує свої бажання (реальні або фантастичні).

— Якби я був(ла) зайчиком восени, я б...

— Якби я був(ла) білочкою восени, я б...

— Якби я був(ла) їжачком восени, я б...

— Якби я був(ла) ведмедем восени, я б...

— Якби я був(ла) жучком восени, я б...

— Якби я був(ла) рибкою восени, я б...

3. Групове заняття

· Гра «Їдальня для тварин»

Діти об’єднуються в групи. Кожна група витягує картку із зображенням тварини (білки, зайця, їжачка, синички, лисички). Учням потрібно скласти меню для цієї тваринки.

4. Теми для щоденника вражень

□ Осінній ліс я уявляю так...

□ В осінньому лісі мене вразила зустріч з...

□ Моя турбота про...

День 4. ЩО НАМ ДАРУЄ ОСІНЬ?

1. Вітання

· Гра «Доброго ранку, гарного дня!»

— Мені дуже хочеться побажати доброго ранку всім і кожному з вас. Пограймо в гру «Доброго ранку, гарного дня!». Я промовлятиму слова «Доброго ранку, гарного дня...» і називатиму когось із нашого класу. Ті, кого я назву, у відповідь помахають мені рукою.

— Доброго ранку, гарного дня всім дівчаткам.

— Доброго ранку, гарного дня всім хлопчикам.

— Доброго ранку, гарного дня тим, хто встиг уже посміхнутися.

— Доброго ранку, гарного дня тим, хто має гарний настрій.

— Доброго ранку, гарного дня тим, кому сумно.

— Доброго ранку, гарного дня тим, кому цікаво, що ми будемо робити.

2. Обмін інформацією. Тема дня «Що нам дарує осінь?»

Хазяйнувати осінь не ліниться:

Городниця вона та садівниця,

На вулицях, у парках та у полі

Всім восени роботи є доволі —

Всім, хто працює, щедра осінь рада.

Так! Восени — і горобець багатий.

— Чому осінь називають щедрою? (Осінь дарує нам багаті врожаї фруктів, овочів, грибів, горіхів.)

— Чому осінь називають господаркою? (У цю пору не можна марнувати часу — потрібно господарювати, трудитися: у полі, у садку, на городі.)

· Гра «Осінь-господиня»

— Тихо осінь ходить гаєм, усі дерева роздягає.

— Які дерева скидають на зиму листя? (Дуби, берези, клени, тополі, горобина, яблуня та інші.)

— Які дерева залишаються всю зиму зеленими? (Ялина і сосна.)

— Почала збирати осінь у теплі краї птахів. Яких? (Ластівок, шпаків, солов’їв, качок...)

— Змусила готуватись до зими тварин. Яких? (Білок, ведмедів, їжаків...)

— Ведмідь готує собі що? (Барліг.)

— Зайчик змінює... (шубку).

— Білочка... (запасається горішками в дуплі).

— Люди в саду збирають... (яблука, груші, сливи...).

— На городі доспіли...

· Конкурс «Фрукти — овочі — ягоди»

Діти утворюють коло, обирають ведучого. Він кружляє, повторюючи слова «Фрукти — овочі — ягоди». Щойно він зупиняється, то промовляє одне із цих трьох слів. Той, на кого він вказує, повинен швидко назвати фрукт, овоч або ягоду, залежно від того, яке саме слово назвав ведучий. Діти лічать до трьох. Якщо за цей час гравець не встигає, то він залишає гру. Повторювати слова не можна.

— В осені запах урожаю, солодкий п’янкий аромат виноградної лози, стиглих ягід! Це аромат плодів — фруктів, овочів! Помаранчевий яскравий колір стиглого гарбуза! Запах груші, стиглої сливи, яблук, а також грибів у лісі!

А ЧИМ ЖЕ ПАХНЕ ОСІНЬ?

Твої вуста так терпко пахнуть грозами,

Солодким медом, грушами, вином,

Достиглими житами, трохи сльозами,

Калиною, що плаче за вікном.

А тиша пахне білими жоржинами,

Туманом, що дрімає у покосах,

І ти чомусь так пахнеш горобиною,

І сливами... А чим же пахне осінь?

Марічка Мамчур

· Гра «Запахи осені»

Учням пропонують мішечки зі шматочками фруктів, овочів, із травами тощо. Дитина має за запахом визначити, що в ньому сховано.

3. Групове заняття

· Гра «Вершки — корінці»

Діти об’єднуються в групи. Кожна група отримує набір карток із зображенням овочів. Перша група обирає овочі, вершки яких вживають у їжу, тобто листя, зелень; друга група — корінці; третя група — овочі, у яких їдять і зелень, і корінці.

4. Теми для щоденника вражень

□ Дозріли в моєму саду...

□ Що мені принесла осінь?

□ Мені осінь пахне...