Ранкові зустрічі 1 клас II семестр - 2018

Тиждень 17. Я - МАНДРІВНИК

Мета: розширювати пізнавальні інтереси дітей; ознайомити їх з різноманітними засобами пересування; дати дітям уявлення про красу нашої планети; розвивати у дітей інтерес до природничо-наукових знань; ознайомити їх з деякими явищами природи; збагачувати словниковий запас; учити відповідати на запитання, робити умовиводи; виховувати естетичне сприйняття природи, мистецтва, побуту, дружні взаємини.

ДЕНЬ 1. ХТО ТАКИЙ МАНДРІВНИК?

1. Вітання

· Вправа «Ніхто не знає»

Передаючи м’яч по колу, учні продовжують фразу: «Ніхто з вас не знає, що я...» (умію співати, танцювати, вишивати).

2. Обмін інформацією. Тема дня «Хто такий мандрівник?»

— Ви любите подорожувати?

— А навіщо людям узагалі подорожувати?

— А як ви вважаєте, хто такий мандрівник? (Мандрівник — людина, яка здійснює подорож.)

— Подорож — це коли йдеш, їдеш або летиш у якесь нове місце, щоб побачити нашу землю. Це моря, річки, гори, рівнини, поля, ліси, де мешкають різні тварини і велике різноманіття рослин. Ми можемо побачити різні народи, які населяють нашу планету.

— Якими є мандрівники? (Розумними, сміливими, спритними, хоробрими, відважними, сильними.)

— Але є найголовніша їхня якість — це дружба. Отже, побудуймо коло дружби та вирушаймо в дорогу!

· Психогімнастика «Дружба»

До тебе я звертаюсь, друг.

Вставай швидше з нами в круг!

Відчуй радість і тепло,

І від друзів всіх добро!

Нехай наша добра посмішка

(Посміхаються.)

Зігріє всіх своїм теплом,

(Прикладають праву руку до серця.)

Нагадає нам, як важливо в житті

(Витягують руки вперед.)

Ділитися щастям і добром!

(Беруться за руки.)

— Молодці! Як приємно відчувати одне одного!

Збираючись у похід, потрібно взяти дуже багато речей, що знадобляться в дорозі, для того, щоб не замерзнути, не залишитися голодним, не загубитися.

Пропонуємо командам зібрати свої рюкзаки.

· Гра «Збери рюкзак у похід»

Учні об’єднуються в групи. Кожна група отримує картки із зображенням різноманітних речей. Потрібно взяти тільки необхідне, що знадобиться під час мандрівки.

— Отже, рюкзак зібраний. А тепер перевіримо, чи знаєте ви, як поводитися під час подорожі.

· Гра «Так чи ні?»

Учитель називає різні ситуації поведінки туристів у природі, в громадських місцях, на вулиці. Діти відповідають «так», якщо відповідь правильна, та «ні» — якщо хибна.

3. Групове заняття

— Після тривалих переходів є час для відпочинку. Тимчасові зупинки називають привалами. На привалі мандрівники відпочивають, готують обід. А щоб його приготувати, потрібне багаття.

· Гра «Збери хмиз»

— Хмиз — це тонкі гілочки дерев.

Учні об’єднуються у команди. Учитель пропонує дітям зібрати розкиданий по килиму «хмиз». Для цього доведеться пострибати по «купинах», узяти «хмиз» і повернутися назад тим самим шляхом. Час гри обмежений. За сигналом вона буде зупинена. Виграє та команда, у якої виявиться більше «хмизу».

4. Теми для щоденника вражень

□ Світ, який би я хотів(ла) відкрити для себе.

□ Ми мандруємо з сім’єю...

□ Я мрію побачити...

ДЕНЬ 2. КУДИ МИ ПОМАНДРУЄМО? ПОДОРОЖ УКРАЇНОЮ

1. Вітання

Привіт, друже!

(Кивок голови одному сусідові.)

Привіт, друже!

(Кивок голови іншому сусідові.)

Руку мені дай, і я тобі дам!

І буде весело нам.

Крикнемо ми дружно

На весь білий світ:

(Простягає руку одному й іншому.)

Сонце, привіт!

Друже, привіт!

2. Обмін інформацією. Тема дня «Куди ми помандруємо? Подорож Україною»

— До якої країни ми сьогодні помандруємо?

Красивий, щедрий рідний край,

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься... (Україна)!

— Як же називається наша країна?

— А люди, які живуть у ній?

— Якою мовою розмовляють українці?

— Наша країна дуже гарна, мальовнича, дружна.

· Слухання легенди про Україну

Колись, дуже-дуже давно, роздавав Господь землі державам. Багато зібралося їх біля Божого порогу. Кожна держава сподівалася отримати свою, найкращу часточку на планеті. А потім усі вони, отримавши, що хотіли, розходилися господарювати на своїх, Богом даних, землях.

Але до загальної черги не встигла Україна. Важко працювала, стомилася, ледве прийшла до Бога. Стала осторонь і не сміє очей підвести. Господь побачив заквітчану красуню, покликав до Себе і запитав:

— Ти спізнилася, Україно, поглянь: усі розійшлися зі своїми наділами. Де ти була?

— Працювала,— опустила очі, із яких рясно посипалися сльози- перли,— прости мені, Господи, піду я...

Поглянув Господь на дівчину-Україну, на її натруджені руки, на її втомлене, але таке гарне обличчя й відповів:

— Знаю тебе, Україно, знаю. Знаю серце твоє вразливе та ніжне, знаю душу твою співучу, просту. Знаю, як ти спиш і прокидаєшся, як плачеш і радієш, як працюєш важко, як співаєш щиро. Знаю, як любиш простір і небо, волю й життя. Знаю, бо Сам сотворив тебе такою. Не йди, зачекай...

А Україна йому відповідає:

— Якщо немає в Тебе, Господи, землі для мене, піду я. Не забирай ні в кого, щоб мені дати. Мені чужого не потрібно...

Господь погладив схилену голову заплаканої дівчини-України й відповів:

— Не журися, Україно! Посміхнися, радій і співай пісню гарну! Нову пісню. Тому що вподобав я тебе і не дам тобі сумувати! Є у Мене земля! Моя земля. Залишив її Собі, щоб тішитися, але з радістю віддаю тобі! Пануй, господарюй, працюй і радій! Це земля, де перегукуються степи з небом, а зоряний простір вкриває собою тишу дерев, де гори шепочуться з ріками, а у небі співає жайвір. І сонце там особливе, і люди надзвичайні. Твої люди, Україно!

Живи і радій! Але пам’ятай: якщо берегтимете цю землю, то вона буде ваша, а якщо ні — то ворога,— сказав Бог. — А Я з цього часу буду з тобою назавжди. Бо ти — та земля, той край, що в Моєму серці...

— Що заповів Бог робити з землею, що подарував дівчині?

· Складання карти України

— Я пропоную вам із пазлів скласти карту України. (Пазли «Карта України» — сайт журналу «Джміль»,— 2015.— № 1.)

Перегляд мультфільму «Твоя країна — Україна» (http://matysikolomyia.at.ua/video/vip/21)

— Які символи нашої держави ви знаєте?

— Що означають кольори на прапорі?

— Що ви можете сказати про Герб України?

— Як слід поводитися під час виконання Гімну України?

— Яке місто є нашим обласним центром?

— У самому центрі України, на берегах Дніпра, що поділяє навпіл наш край, розкинулися зелені луки, безкраї поля, сади й ліси Черкаської області. Черкащина — серце України. Численні яскраві історичні події та видатні особистості творять історію нашого краю. Черкащина багата на таланти. Це край, який уславили своїми іменами гетьман України Богдан Хмельницький, геніальний поет Тарас Шевченко, творець першої української опери «Запорожець за Дунаєм» С. С. Гулак-Артемовський, учений Л. П. Симиренко, поет Василь Симоненко та інші... Край, де одні лиш назви збуджують уяву про славне минуле нашого народу — Чигирин, Корсунь, Канів, Суботів, Холодний Яр. Краса Черкаської землі знайшла відтворення на полотнах художників, на сторінках відомих літературних творів, у стрічках кінематографістів.

· Слухання вірша «Черкащині»

Вкраїни рідної окраса,

Земля безсмертного Тараса!

Хоч відшуміли, відгули,

Але у серці проросли

І думи й плач, тяжка неволя,

Далеких прадідів зла доля.

Не зна історія зупину.

Твої тополі і калини,

Твої Дніпро і Тясмин, Рось

Знесли усе, що довелось.

На кручах цих, від рясту синіх,

Лунає слава Чигирина.

Де розцвітають в полі маки,

Навік заснули гайдамаки...

Чи можем ми про те забути,

Що тут козацькії загони

Пройшли під прапором свободи

На всю країну з гін у гони

Летить омита смутком теплим,

Полеглим пам’ять — «Степом, степом...»

Тобі, мій краю, в щирім слові

І я освідчуюсь в любові...

Л. Тараненко

· Фантастичні перетворення

— Уявіть, що ви — чарівники. Що ви змінили б у рідному місті?

3. Групове заняття

· Фотозагадка

Учитель демонструє з фотоальбому краєвиди рідного міста, споруди, а діти називають ці об’єкти.

· Робота в групах

— Поясніть прислів’я.

1-ша група. Кожному мила своя сторона.

2-га група. Батьківщина — мати, умій за неї постояти.

3-тя група. Тільки тому шана буде, хто Батьківщину не на словах, а ділом любить.

4. Теми для щоденника вражень

□ Мрію, що мій край у майбутньому буде...

□ Для процвітання рідної землі я можу...

□ Мій улюблений куточок рідного краю.

ДЕНЬ 3. ЯК МАНДРУВАТИ СВІТОМ, НЕ ЗАСМІЧУЮЧИ ПРИРОДИ?

1. Вітання

· Вправа «Я поважаю тебе за...»

Діти по колу говорять одне одному: «Я поважаю тебе за...».

2. Обмін інформацією. Тема дня «Як мандрувати світом, не засмічуючи природи?»

Вам у походи ходити і мандрувать, любі діти!

Умійте ж природу любити, кожній стеблині радіти.

В полі, у лісі, над яром — квіти, дерева і трави.

Цвіту не вирви задаром, гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди шлях і стежиночку в гаї —

Все це окрасою буде нашого рідного краю!

— Що може статися, якщо природу не оберігати?

— Усе найдорожче в людини — одне: серце — одне, життя — одне, Вітчизна — теж одна. Без неї людина, немов дерево без коріння.

— Яке найбільше багатство нашої планети? (Природа.)

— Чому саме вона?

— Природа споконвіку не шкодує нам нічого, несучи щедро всі свої дари. А від нас щоденно просить лиш одного: щоб до неї люди були добрими.

У світі є багато країн. Кожна країна приваблює нас по-різному. До одних країн ми їдемо відпочити, до інших — роздивитися чудернацькі споруди. Хтось їде підкоряти вершини гір, хвилі океану. Мандрівка — це цілий процес пізнання самого себе. Подорож допомагає нам бачити не тільки навколишній світ, але й те, як ми ставимось до нього.

· Інтерактивна гра «Мікрофон»

□ Людина не може прожити без природи тому, що...

— Людина закохана в природу. А чи справжня то любов? Хто ж тоді руйнує мурашники, на стовбурах дерев вирізає написи, в лісах розводить вогнища, залишає сміття, забруднює повітря й водойми, вирубує ліси, губить тварин? Ніхто інший, як сама людина.

· Гра «Поведінка в природі»

— Діти, уявімо, що ми — в лісі. (Звучить музика — імітування звуків природи, лісу.) Пригадайте, як слід поводитися, чого не можна робити.

Сигнальними картками (зеленою — «можна», червоною — «не можна») діти відповідають на запитання.

□ Чи можна голосно співати?

□ Руйнувати гнізда птахів?

□ Сміття в лісі не лишати, за собою прибирати?

□ Ламати гілки?

□ Кожне гіллячко любити та з пташками дружити?

□ Спостерігати за тваринами, підгодовувати птахів?

□ Прибирати місце відпочинку?

□ Милуватися красою природи?

— Ми залишаємо ліс. Наступна зупинка нашої мандрівки — водойма.

Відгадайте загадку.

Що таке: тече і ллється,

Часом між камінням в’ється,

Як нема — все висихає,

Звір і птаха помирає? (Вода.)

— Що б сталося, якби зникла вода?

· Гра «Що станеться, якщо зникне вода?»

На дошці прикріплено малюнки води, рослин, птахів, звірів, риб, людини. Учитель прибирає картку із зображенням води, діти повинні розповісти, що станеться з іншими (тваринами, із людиною, із рослинами, рибами), якщо зникне вода.

— Здається, що води на землі багато, але чистої води стає дедалі менше. Як ви вважаєте, чому так відбувається?

— На жаль, не всі розуміють цінність води, забруднюють річки та озера, засипають джерела й ставки.

· Обговорення ситуації

Одного разу прийшли діти до озера. Яка краса! На березі ростуть квіти, зеленіє травичка. Але що це? На траві — купа сміття.

«Потрібно його прибрати»,— вирішили діти. Зібрали сміття з берега та й кинули у воду. «Які ж ми молодці! Тепер берег буде чистим!»

— А що ви скажете про вчинок дітей?

— Як слід було вчинити?

— Подивіться на карту України. Синім кольором позначені річки, озера, моря. Назви яких річок ви пам’ятаєте? А морів?

· Моделювання «Як народжується річка?»

За допомогою стрічок та тонкої тасьми діти під керівництвом учителя моделюють зображення впадання струмків у річки, а річки — у море.

— Тож, відпочиваючи у лісі чи поблизу водойми, завжди пам’ятайте, що:

Земля — не рабиня наша, а мати.

Сонце — не вітчим наш, а рідний батько.

Ліси — наші брати, річки — сестри.

А ми на своїй планеті — не тимчасові мешканці,

А мудрі господарі.

3. Групове заняття

· Виготовлення емблеми мандрівки

Учитель пропонує дітям виготовити емблему мандрівки. Учні отримують шаблони предметів (Землі, людини, сонця, дерева, краплинки тощо), створюють емблему «Бережіть природу!».

4. Теми для щоденника вражень

□ Що я можу зробити для планети?

□ Щоб зберегти природу, я буду...

□ Земля — наш спільний дім.