Ранкові зустрічі 1 клас II семестр - 2018

Тиждень 34. ЛІТО

Мета: розширити знання дітей про літо; формувати досвід взаємодії дитини з природою; показати красу літньої пори року; розказати про тривалість літніх канікул, цікаві заняття влітку; розглянути основні правила безпеки під час відпочинку; виховувати дбайливе ставлення та любов до природи.

ДЕНЬ 1. ЯК УПІЗНАТИ ЛІТО?

1. Вітання

Індивідуальне вітання: «Хай-файв» (вітання, коли одна дитина плескає піднятою долонею в долоню іншої дитини.)

2. Обмін інформацією. Тема дня «Як упізнати літо?»

— Діти, подивіться, хто сьогодні в нас у гостях! Ви впізнали цього героя? (Боніфацій.) Правильно, це лев, який на час канікул їде відпочивати до своєї бабусі. Як ви вважаєте, який час наближається, якщо Боніфацій їде у відпустку? Підкаже вам загадка!

Теплий, довгий-довгий день,

Повна миска черешень,

Достигає жовтий колос,

Демонструє коник голос,

І суничка дозріває.

То ж коли це все буває? (Улітку.)

— Які відчуття, спогади викликає у вас літо?

— Як упізнати літо? (Діти розглядають малюнок.)

— Як ви вважаєте, чому літо називають «смачним»? Які літні «дарунки» вам подобаються?

— За що ви любите літо?

· Гра «Я люблю літо, тому що...»

Діти по колу продовжують речення «Я люблю літо, тому що...».

(Улітку сонце яскраво світить і гріє спекотно; улітку день найдовший, а ніч коротка; дме теплий вітер; ідуть теплі дощі; на небі буває веселка; улітку можна кататися на велосипеді, засмагати і купатися.)

— Так, літо — дійсно прекрасна пора! Пропоную вам погратися. Якщо ви згодні з моїм твердженням, плескайте в долоні, якщо ні — тупайте ногами.

· Гра «Буває — не буває»

□ Улітку діти катаються на санчатах.

□ Улітку на деревах розпускаються бруньки.

□ Улітку діти ліплять сніговика.

□ Улітку діти пускають у струмках кораблики.

□ Улітку діти засмагають та купаються.

□ Улітку діти надягають легкий одяг.

□ Улітку діти майструють шпаківні.

□ Улітку на полях збирають урожай.

3. Групове заняття

· Робота в групах. Створення колажу «Наше літо»

Учитель пропонує дітям створити колаж «Наше літо» в коробці з-під цукерок.

Матеріали: тканина, нитки, папір, листівки, фантики тощо.

Презентація роботи в групах.

4. Теми для щоденника вражень

□ Мені подобається (не подобається) літо.

□ Мені літо пахне...

□ Я влітку.

ДЕНЬ 2. ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ З РОСЛИНАМИ ВЛІТКУ?

1. Вітання

— Для гарного настрою нам потрібно привітати одне одного. Настала пора, коли навколо все цвіте. Спробуйте уявити себе квіточкою, привітатися так, як вітаються квіти. «Я — тендітна ромашка. Доброго ранку всім!» (Діти продовжують.)

2. Обмін інформацією. Тема дня «Що відбувається з рослинами влітку»?

— Літо в народі називають красним, тобто красивим, гарним. Саме в цю пору розпускаються і цвітуть найкрасивіші квіти.

· Робота з ілюстраціями

— Розгляньте малюнки рослин улітку. Які з них ви впізнали?

— Які ще квітучі рослини ви бачили на шкільному подвір’ї, у полі, у лісі?

— Чому саме влітку цвіте більше рослин, дозрівають ягоди, горіхи та інші плоди?

— Які рослини є у квітнику? Чим вони відрізняються одна від одної? (Різне забарвлення, форма пелюсток, форма і розташування листя.) Чим схожі? (Є корінь, стебло, листя, квітки.)

— За рослинами в городі та на квітковій клумбі потрібно доглядати: розпушувати ґрунт, поливати, полоти бур’ян. Квіти рвати не можна, вони швидко в’януть, а серед клумби довго тішать око своєю красою.

· Імпровізація «Квіточка»

— Уявіть себе красивою, тендітною квіточкою. Ви ростете, тягнетеся до сонечка. Раптом повіяв вітерець, почав із вами гратися. Ви нахиляєтеся то в один бік, то в інший. Раптом почався дощик, ви підставляєте свої пелюсточки під прозорі краплинки, п’єте водичку. Дощик закінчився. Ви чуєте кроки. Це йде людина. Ви лякаєтеся, що вас можуть зірвати. Але людина вами помилувалася і пішла. Ви знову радієте сонечку.

· Гра «Упізнай рослину»

— Відгадайте загадки. Де ростуть ці рослини?

● Хто мене бачить, той і плаче. (Цибуля.)

● Їсти не просить, влітку і взимку одне вбрання носить. (Ялинка.)

● Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі. (Морква.)

● Що за квіточка пахуча: і червона, і колюча? (Троянда.)

● Наче сонця серединка,

Пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка:

Звуть цю квіточку... (ромашка).

● Стоять красуні на воді,

Вінки в них білі й золоті. (Латаття біле.)

● На тоненькій стеблині

Висять білі горошини. (Конвалія.)

● Вузлата і листата,

А доспіває — головата.

На нозі стоїть одній —

Сто сорочечок на ній. (Капуста.)

● Гарне дерево, міцне,

Листя різьблене рясне,

А на гілочках крислатих

Буде жолудів багато. (Луб.)

· Дидактична гра «Посмакуємо»

Дітям пропонують із заплющеними очима скуштувати шматочки фруктів та овочів, визначити їхні назви.

· Гра «Віночок»

Діти надягають маски із зображенням декоративних квітів: мак, ромашка, дзвоники, волошки, соняшник, кульбабка. Учитель викликає першу квітку, та — іншу, так учасники гри утворюють віночок. Учні, які сидять за партами, повторюють назви квітів із «віночка».

3. Групове заняття

· Робота в групах. Гра «Вгадай рослину»

Дітям пропонують 5 конвертів. У кожному — 5 малюнків листків чи плодів рослин. Потрібно визначити назву рослини за цими малюнками.

4. Теми для щоденника вражень

□ Я уявляю себе квіткою...

□ Я і моє дерево-символ.

□ Ми із сім’єю в лісі.

ДЕНЬ 3. ЯК ЖИВУТЬ ТВАРИНИ ВЛІТКУ?

1. Вітання

· Гра «Подаруй посмішку»

Діти з учителем утворюють коло. Учитель бере сонечко і, передаючи його учневі, говорить з посмішкою комплімент. Діти продовжують.

— Лагідно посміхаємося, адже від усмішки стає всім тепліше!

2. Обмін інформацією. Тема дня «Як живуть тварини влітку?»

— Розгляньте малюнки. Яких комах можна побачити влітку?

— Якої шкоди завдає рослинам гусінь?

— Улітку в місцях скупчення комах літає велика кількість птахів. Вони приносять значну користь, зберігаючи рослинність від ненажерливих комах.

Горобці, синиці за літо виводять потомство двічі-тричі. Вигодовуючи пташенят, вони знищують величезну кількість комах.

— Яких тварин ви найчастіше зустрічали влітку?

— Розкажіть про свої спостереження за дитинчатами тварин.

— Чому тварин називають «дбайливими батьками»?

· Цікаві спостереження

— Улітку розвивається і зростає потомство в усіх тварин. Це найбільш сприятливий період для життя: багато світла і тепла, багато їжі. У спекотні дні мошки, сліпняки, комарі дошкуляють не тільки свійській худобі, але й диким звірям, які ховаються від них у воді або на відкритій місцевості. Над квітучими луками літає безліч комах, серед яких голосним дзижчанням виділяється джміль — кращий запилювач конюшини. У червні гомін голосистих пташок перебивається дружнім писком пташенят. На мілководдях, по норах, ховаються раки. Вони скинули тісний панцир і тепер очікують, поки не утвориться новий. На початку липня з’являються малята в кажанів і ящірок. На луках і в лісі багато різних жуків, не припиняється скрекіт коників і цвіркунів, пурхають різноколірні метелики і бабки. Риба в цей час стає в’ялою і погано клює. У риб це час нагулу й підростання молоді. У серпні птахи починають збиратися в зграї, кочують. У багатьох звірів підростає молодняк, який починає самостійне життя. Поступово все живе готується до зустрічі осені.

· Гра «Учимося любити природу»

Учитель промовляє твердження, а учні повинні сказати, любить чи не любить природу людина, і пояснити причину.

□ Людина вийшла з лісу з букетом конвалій.

□ Людина садить біля будинку дерева.

□ Водій миє автівку на березі річки.

□ Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.

□ Діти почепили на деревах шпаківні.

□ Після відпочинку в лісі люди зібрали і закопали сміття.

□ Хлопчик біля річки розбив скляні пляшки.

· Театралізація

Приходять лисичка та зайчик.

— Лисичко, чому ти сумна?

— У мене була своя нора, але прийшли люди, вирубали всі дерева, нірку засипали землею, усі маленькі тварини порозбігалися. Де мені тепер жити? Чим харчуватися?

— Зайчику, а ти чому сумний?

— Жив я у лісі, прийшли люди, розпалили багаття, а загасити забули. Загорівся ліс, ледве втік я від вогню. Де мені жити? Чим харчуватися?

— А що це ви принесли?

— Це «Пам’ятка друга природи».

● Багато лісу — не губи!

● Мало лісу — бережи!

● Нема лісу — посади!

— Діти, як ви розумієте ці слова?

3. Групове заняття

· Робота в групах. Виготовлення еколистівки «Тиша в лісі»

Учні об’єднуються в групи. Завдання: виготовити еколистівку на тему «Тиша в лісі».

1-ша група — звірі;

2-га група — комахи;

3-тя група — птахи.

Оформлення і презентація — на розсуд дітей.

4. Теми для щоденника вражень

□ Я себе уявляю...

□ Кого я зустріну в лісі влітку?

□ Мій клас на прогулянці.

ДЕНЬ 4. ЯК ЦІКАВО ПРОВЕСТИ ЧАС УЛІТКУ?

1. Вітання

Усмішка, як сонечко, хай на личку сяє

І цвіте, як квіточка чи дзвінка роса.

Хай чарівна усмішка друзів всіх вітає.

Усмішка на личку — це ясна краса!

(Діти у колі вітають одне одного усмішкою.)

2. Обмін інформацією. Тема дня «Як цікаво провести час улітку?»

— Чи знаєте ви, що таке «канікули»?

· Слухання вірша «Канікули»

«Канікули! Канікули!» —

Співає все навколо.

Канікули, канікули,

Канікули у школі!

А що таке канікули?

Це літні дні барвисті.

Це час, коли нам ніколи

Хоча б на мить присісти,

Бо треба мчати босими,

Наввипередки з вітром,

З густих лісів приносити

Горіхів повні відра.

Це час у річці хлюпатись,

Підсмажувати спини,

І зранку в лузі слухати

Тонку струну бджолину...

А. Костецький

· Словничок

Канікули — це слово у буквальному перекладі означає «собачки» (з латини «каніс» — собака).

Найяскравішу зірку сузір’я Великого Пса називали «Канікулою». Ця зірка з’являлася щорічно на небі в липні, усередині літа. У цей період було спекотно, тому студентів і школярів звільняли від занять, а дні на честь цієї зірки почали називати канікулами.

Спочатку канікулами називали лише літній відпочинок, а потім почали називати й інші перерви у навчанні.

· Припущення «Як я проведу канікули?»

— Як ти мрієш провести літні канікули? (Діти висловлюють свої думки.)

— Послухайте, як мріють провести канікули Тетянка і Сергійко.

Незабаром настане тепле літечко. Розпочнуться канікули. Ми

поїдемо в село до бабусі. Там річка, ліс і багато друзів. Будемо рибалити, збирати ягоди, кататися на велосипедах. А ще допомагатимемо бабусі годувати курей, пасти телятко, підмітати подвір’я. Нам дуже подобається проводити канікули в бабусі.

— Складіть свою розповідь, використовуючи підказку.

□ Де відпочиватимеш на літніх канікулах?

□ Що там робитимеш?

□ З ким мрієш зустрітися?

— Літній відпочинок не завжди проводять біля моря, ставка або річки. Дехто з вас поїде до дитячого табору, дехто — в село до бабусі та дідуся, хтось — із батьками в гори. Та де б ви не опинилися, що б не робили, завжди дотримуйте правил безпеки. Пам’ятайте про поведінку на дорозі, пожежну безпеку, про те, як уникнути небезпечних ситуацій удома, на вулиці. Я пропоную вам гру «Це небезпечно! Пам’ятай!».

· Гра «Це небезпечно! Пам’ятай!»

Діти роблять застереження для інших, що може виявитися небезпечним для здоров’я і життя під час літнього відпочинку та як не наразитися на небезпеку. (Наприклад, небезпечно збирати та їсти невідомі гриби, ягоди — можна отруїтися тощо.)

· Гра «Мін-ман-мон»

Діти утворюють коло, одного гравця обирають початківцем. Він каже: «Мін» і вказує на одного з учасників, які сидять у колі. Гравець під назвою «Мін» тепер повинен указати на наступного гравця, сказати слово «Ман». Учасник під назвою «Ман» швидко вказує на наступного гравця і каже: «Мон». Гра триває доти, доки один з учасників не заплутається у словах і не скаже неправильне слово. Цей гравець залишає коло і стає суддею. Він заважає іншим гравцям зосередитись на правильних словах.

3. Групове заняття

· Робота в групах. Створення малюнка «Кольорове літо»

— Діти, якого кольору літо?

— Які кольори потрібно взяти, щоб зобразити літо?

— Кого можна зустріти влітку?

— Де можна відпочивати під час літніх канікул?

— Намалюйте літо.

Презентація роботи в групах.

4. Теми для щоденника вражень

□ Я люблю літо за...

□ Улітку ми з сім’єю...

□ Моя улюблена літня розвага.