Тематичні дні у 1 класі І семестр - 2018

ТЕМАТИЧНІ ДНІ

ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЯК ПОДОРОЖУЄ КРАПЛИНКА?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «ПРИГОДИ КРАПЕЛЬКИ, АБО В ГОСТЯХ У Н2О»)

Мета: мотивувати учнів до навчання, доводячи, що це цікаво; формувати вміння знаходити взаємозв'язки між минулим та майбутнім, відрізняти реальне та фантастичне; спрямовувати на дотримання правил безпеч­ної поведінки під час експериментів та досліджень; виховувати повагу одне до одного.

Освітні галузі: природнича; математична; технологічна; мистецька.

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)

1. Вітання

(Діти утворюють коло.)

Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя й доля буде!

Не на день і не на рік,

А на довгий-довгий вік!

2. Групове заняття

· Гра «Чарівна скринька»

У руках учителя — скринька, у якій заховано шматочок льоду. Учитель пропонує учням у колі по черзі визначити, що це за пред­мет. Дитина отримує скриньку, трусить нею і робить одне при­пущення щодо предмета, прихованого всередині, ставлячи одне закрите запитання про якість цього предмета.

Якщо припущення збігається з реальною якістю захованого предмета, то вчитель відповідає: «Так», а якщо ні, то — «Ні», тоді скриньку отримує наступний учасник гри. Учасники досліджують і ставлять запитання доти, поки хтось із учнів не визначить, який предмет заховано у скриньці. Гра завершується.

3. Обмін інформацією

· Вправа «Крісло автора»

Дитина ділиться цікавою новиною. Попередньо учитель запитує про те, що хотіли б розповісти діти своїм однокласникам. Це може бути розповідь про улюблену пору року, природне явище, зокрема, дощ. Після завершення розповіді «автор» відповідає на запитання дітей.

4. Щоденні новини

· Загадка

● Відома всім вам рідина

Усі її вживають,

Бува хмаринкою вона,

Сніжинкою буває.

Бува, як скло, крихка, тверда

Звичайна, підкажіть... (вода).

— Краплина дощу на ґанку вигравала!

Спіймала я краплинку, а інші повтікали!

(Учитель демонструє краплинку.)

— Яка вона? (Кругленька, грайлива, весела, іскриста.)

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)

— Краплинка принесла із собою багато цікавого.

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (113 хв)

1. Ознайомлення із глобусом (5 хв)

— Ось погляньте на глобус — маленьку модель нашої планети Земля. Якого кольору на ньому найбільше? (Відповіді дітей.) Так, блакитного. Якщо всю поверхню Землі умовно розділити на три частини, то дві з них становитиме вода, і лише одна частина — це суша, тобто поля, сади, гори, ліси, пустелі, міста, села. Недарма ж космонавтам, які літають навколо нашої планети у космічних кораб­лях, вона здається зеленувато-блакитною. Це колір морської води. Пригадайте, які моря ви знаєте. А які водойми є в нашій місцевості? (Учні називають.)

— Діти, вода — надзвичайно цікава рідина, адже в природному довкіллі вона буває в різних станах.

2. Гра «Де сховалась краплина?» (5 хв)

— Де сховалася краплина?

(Діти придумують або пригадують загадки і виставляють кар­тинки.)

- Крила розпустила і сонечко закрила. (Хмара.)

- Коли немає — чекають, а коли прийду — тікають. (Дощ)

- Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка.)

- Намистиночки малі ніч згубила у траві.

- Вранці сонечко встало, намистиночки забрало. (Роса.)

- Хтось у лісі серед трав кругле дзеркало поклав.

- Можна в дзеркало дивитись, можна і води напитись. (Озеро.)

- Біле, а не цукор, м’яке, а не вата, без ніг, а йде. (Сніг.)

- Прозорий, як скло, та не вставиш у вікно. (Лід.)

- Із темної хмарини полетіли горошини. (Град.)

- Взимку у садах на вітах

Заіскрились білі квіти.

Хто цей диво-садівник,

Що зробив такий квітник? (Іній.)

3. Дослідницький практикум «Як утворюється хмаринка» (5 хв)

(Учитель ставить чайник на підвіконня і вмикає його.)

— Ну що, стомились, мої любі, пустувати? Тоді я пропоную вам відпочити. Запрошую вас почаювати. Ось погляньте, як весело за­кипає вода в чайнику, пустуючи, ніби ви.

— Ой, гляньте, що це? Маленьким краплинкам стало сумно і тісно в чайнику, тому вони підіймаються догори.

— Ой, вони випурхнули у вікно! Певно, вони полинули на хма­ринку. Нумо, і ми пограймо у хмаринки.

4. Гра «Хмаринки» (10 хв)

(Звучить аудіозапис шуму дощу, можна використати відео.)

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Hn-LNhGO2HU)

(На підлозі вчитель крейдою попередньо малює 3-4 хмаринки.)

— Діти, уявіть, що ви — краплинки, і вам потрібно потрапити до­дому, на хмаринку. Тож часу не гайте і швиденько вирушайте.

(Діти обирають будь-яку хмаринку і стають на неї.)

— Діти, а на якій хмаринці краплинок більше?

— А на якій — менше?

— Що потрібно зробити краплинкам, щоб стало порівну?

(Порядкова лічба краплинок на кожній хмаринці.)

5. Робота в парах (5 хв)

(Кожен учень отримує набір з хмаринки і різною кількістю крап­линок.)

— Діти, посадіть свої краплинки на хмаринку.

— У кого краплинок більше, ніж у його сусіда?

— А в кого — менше?

— Скільки краплинок у кожної пари разом?

6. Фізкультхвилинка (2 хв)

Звучить аудіозапис шуму дощу.

Учні кладуть свої голівки на парти, заплющують оченята і від­почивають.

7. Рухлива гра «Сонечко і дощик» (7 хв)

(У класі вчитель має розташувати декілька малюнків сонця і справжні парасольки. Приготувати аудіозапис співу птахів і звуків грому.)

— Настав новий день. Наші краплинки засумували за нами і ви­рішили продовжити цікаву подорож та долучитися до гри.

— Ой, що це? (Лунає грім.) Наші краплинки поспішають до нас!

— Діти, коли почуєте спів птахів, ви маєте торкнутися сонця, а коли загуркотить грім — сховатися під парасольку.

— Отже, гра почалась!

8. Чаювання (10 хв)

— Ну що, мої любі, потомилися?

— А чи ніжок під час дощику не намочили?

— Що потрібно зробити, щоб зігрітися?

— Так, правильно, попити цілющого чаю з малини та м’яти з пе­чивом.

9. Вправа «Я — художник» (10 хв)

— Дощик дарує нам не тільки цілющу вологу, але й робить світ чистішим, яскравішим. Недарма після дощу з’являється веселка.

— Нумо, відчуймо себе справжніми художниками і намалюймо, як дощик розфарбовує наше довкілля. (Учні малюють веселку.)

10. Гра «Прислів’я дня» (2 хв)

Потрібно зібрати прислів’я, використовуючи слова, прикріплені на дошці.

Слова: часу, і, не конем, Згаяного, наздоженеш.

Відповідь. Згаяного часу і конем не наздоженеш.

— Тому ми не будемо гаяти час і продовжимо цікаву подорож краплинки.

11. Дослідження (10 хв)

— На підвіконні ми вирощуємо цибульку. Чи допомагають нам у цьому краплинки води?

— Так. Вони допомагають цибулинці здійснювати свою власну подорож. Одна цибулина ще тільки готується прорости. А ось інша вже свою подорож розпочала — з’явилася з-під земельки і радіє сонечку за вікном. А погляньте на найстаршу цибулинку. Вона вже майже завершила свою подорож. І яку користь вона нам принесе?

(Учні роблять припущення, ведуть спостереження за виснов­ком учителя та власним вибором.)

12. Фізкультхвилинка (2 хв)

· Вправа «Австралійський дощ»

Учні утворюють коло. Ведучий запитує:

— Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді пропоную разом послухати, який він.

□ В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні.)

□ Починає накрапати дощ. (Клацання пальцями.)

□ Дощ посилюється. (Почергове плескання долонями по плечах.)

□ Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.)

□ А ось і град та справжня буря. (Тупотіння ногами.)

□ Але що це? Буря вщухає. (Плескання по стегнах.)

□ Дощ стихає. (Плескання долонями по плечах.)

□ Лише рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)

□ Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.)

□ Ура! Сонце! (Руки догори.)

13. Опрацювання вірша «Краплинка» (5 хв)

— Слухаючи вірш про подорож краплинки води, піктограмами зобразіть місця, де вона побувала.

КРАПЛИНКА

У казковій мрій-долині,

На білесенькій хмарині,

Що пухнаста, мов перинка,

Вже прокинулась краплинка.

Й ну по небу мандрувати,

Світ для себе відкривати.

Захотілось їй скакати,

І в лісочку побувати.

От і дощик нагодився,

Він на землю відпросився,

Щоб відвідати родину

У чудову, гарну днину.

Як краплинка це почула,

На коліна стрибанула,

Почала його благати,

Щоб її на землю взяти.

Захотілось, бач краплині,

Побувати у долині.

Довго не прийшлось вмовляти,

Сказав дощик — вирушати.

Полетіли вниз додолу.

І спустилися на поле.

Та й домовилися в лісі,

Щоб зустрітись на узліссі.

От краплинка захопилась.

Все гуляла, веселилась.

До криниченьки примчалась,

З нею мило привіталась

Та на каву запросила.

Довго б з нею говорила,

Та прийшло дівчатко з хати

До криниці воду брати.

Та й набрало у відерце

Води чистої з джерельця.

З нею й крапелька попала

Й на плиту помандрувала.

У каструлі застрибала,

Ще й на себе нарікала:

Чом на місті не сиділа,

Чом на землю прилетіла?

Та не час вередувати.

Стала думати-гадати,

Як додому повертатись,

Щоби тут не залишатись?

Стала крапля уявляти,

Що уміє чаклувати.

І чим більше уявляла,

То тим вище підлітала...

Тут віконечко відкрили

І краплинку підхопили

Й понесли вітри додому,

Де все затишно й знайомо.

Тож яке б не мав ти шило,

Ти не лізь, де не просили!

14. Перегляд мультфільму (10 хв)

Перегляд мультфільму «Капітошка».

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=EGzTvRQLtYU

15. Практична робота «Виготовлення машини часу» (20 хв)

— Сьогодні краплинки свою подорож разом уже завершили. Але на цьому вони не зупиняються. Завтра вони планують завітати в інші виміри Всесвіту.

— Збудуймо для них ракету — машину часу, адже без нашої до­помоги їм не обійтись.

· Виготовлення ракети — машини часу з картону та кольорового паперу, створення колажу «Зоряне небо»

Обладнання: картон, зображення ракети, краплинки, кольоро­вий папір, клей, ножиці, фон зоряного неба на дошці, зразок ілюмі­наторів діаметром 5 см, фломастери.

Інструкція

1. Вирізати по контуру зображення ракети — машини часу.

2. Вирізати за зразком з кольорового паперу ілюмінатори.

3. Наклеїти їх на машину часу.

4. Підписати назву ракети.

5. Прикріпити на дошку, де зображено фон зоряного неба.

IV. ПІДСУМОК ДНЯ (10 хв)

· Робота у щоденнику вражень

Рекомендовані теми

1. Якби я був (була) краплинкою...

2. Як я бережу краплинку води.

3. Що я розкажу рідним про Н2О?

· Вправа «Мене найбільше вразило...»

Учитель пропонує дітям утворити коло на килимку і пригадати, що сьогодні протягом дня їх найбільше вразило.

— Що нового ви дізналися?

— Що розкажете про свій день у школі своїм рідним?