Тематичні дні у 1 класі І семестр - 2018

ТЕМАТИЧНІ ДНІ

ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЯК УТВОРЮЄТЬСЯ СНІГ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «ЗИМА»)

Мета: формувати в учнів уявлення про процес утворення снігу; розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності, експери­ментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виді­ляти головне; формувати навички самостійної діяльності; виховувати бажання пізнавати навколишній світ та дбайливо ставитися до нього.

Освітні галузі: природнича; мовно-літературна; фізкультурна; математична мистецька; технологічна.

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (19 хв)

1. Вітання

Учитель. Доброго ранку, дорогі мої діти!

Діти. Доброго ранку!

Учитель. Зі мною ви привіталися, а тепер привітайтеся по­смішкою одне з одним.

Ми — сімейка невеличка.

Усі друзі, я і ти.

Привітаємось, щоб личка

Всі усмішками цвіли.

— У мене сьогодні гарний настрій, адже сьогодні особливий день і я рада зустрічі з вами.

— Діти, чи важливий настрій для людини?

— А як його можна поліпшити?

— Зігніть безіменний пальчик, якщо ви виспалися.

— Зігніть вказівний пальчик, якщо вранці вас поцілувала мама чи бабуся.

— Зігніть середній пальчик, якщо в школі ви зустрілися з дру­зями.

— Покажіть, який у вас зараз настрій.

2. Групове заняття

· Гра «Асоціації»

— З чим асоціюєте слово сніжинка?

— На що схожа сніжинка? (Демонстрування різних видів сні­жинок.)

□ Поплескайте в долоньки, хто любить, коли сніжить.

□ Потупайте ніжками, хто любить ліпити снігову бабу.

□ Кивніть головою, хто любить кататися на санчатах.

· Гра «Добре — погано»

— Об’єднаймось у дві групи і пограймо в гру. Одна група дово­дить, чому добре, що настала зима, інша — навпаки: чому погано.

· Виконання пісеньки

— Щоб поліпшити собі настрій, заспіваймо пісеньку «Сніжинка» та потанцюймо в такт музики.

3. Обмін інформацією

· Вправа «Крісло автора»

Потрібно розповісти цікаву історію про сніжинку. Після розповіді можна поставити 2-3 запитання авторові.

4. Щоденні новини

— З настанням зими дедалі холоднішає. Небо затягають важкі сірі хмари, що приносять не дощ, а сніг. Усе це відбувається тому, що сонце о цій порі року знаходиться низько над землею і не прогріває її. Холодне повітря приносить хмари, у яких водяна пара під дією холоду перетворюється на сніжинки.

У безвітряну погоду сніжинки падають на землю спокійно, але варто подути вітру, як піднімається заметіль, залишаючи після себе замети.

Узимку бувають сильні морози. У таку погоду сніг стає пухким і рипучим. Іноді взимку теплі повітряні течії доходять до засніжених місць і трохи підвищують температуру повітря, тоді настає від­лига — теплі сонячні дні, під час яких сніг стає м’яким та з нього можна ліпити сніжки і снігових баб.

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)

— Сьогодні ми будемо дослідниками. Спробуймо дізнатись, як утворюється сніг, чому він білий, чому, коли на вулиці мороз, він рипить. А ще ми будемо досліджувати наше мовлення.

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (120 хв)

1. Перегляд відео «Як утворюються сніжинки» (2 хв)

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=aNfSa9KYvf4

2. Дослідницький практикум (20 хв)

· Дослід 1

Завдання. Покласти сніг на долоньку. Поспостерігати і визна­чити, що з ним відбулося.

· Дослід 2

Завдання. Покласти жменю снігу в склянку з холодною водою, другу — в склянку з теплою водою. Визначити, де лід розтане швидше. Чому?

· Дослід 3 (демонструє вчитель)

(Учитель розтоплює сніг на воді до повного випаровування.)

Завдання. Поспостерігати і визначити, що відбулося зі снігом.

· Дослід 4 (проводиться заздалегідь — за 2 дні)

— Що таке сніг? Сніг — це багато, дуже багато красивих сніжи­нок. Раніше вважали, що сніг — це замерзлі крапельки води. Але стала відома справжня таємниця народження сніжинок. Водяна пара піднімається дуже високо над землею, де панує сильний холод, тут із водяної пари утворюються маленькі льодинки-кристалики. Це ще не сніжинки, що падають на землю. Вони ще дуже малі. Але шестикутний кристалик увесь час збільшуєтся і нарешті стає красивою сніжинкою.

А що таке кристали? Розгляньмо їх!

У склянці теплої води слід розчинити 1 столову ложку солі. На тарілці, краще темного кольору, ниточкою викласти візерунок. Обережно вилити розчин води і солі. Поставити до повного випаро­вування. На тарілці мають залишитися кришталики «льоду» (солі).

— Зима. Лютий мороз. Ідеш, а сніг під ногами рипить на різні лади: то гучніше, то тихіше, то тоненьким голоском, то грубішим. Чим це пояснюється?

Справа у тому, що рипіння снігу — це шум від розчавлюваних дрібнесеньких його кристаликів. Кожен з них такий крихітний, що коли ламається, виникає звук, який навряд чи може почути вухо лю­дини. Та сніговий покров складається з міріад цих крихких криста­ликів. І коли ти їх розчавлюєш ногами, то чуєш рипіння. Що лютіший мороз, то твердіші ці кристалики і гучніше рипить сніг під ногами, смугами саней, лижами...

· Дослід 5

Слухання звуку «рипіння». Кристалики слід розкачати скалкою.

3. Перегляд мультфільму «Чому сніг білий та як він з’являється?» (5 хв)

Режим доступу: www.youtube.com/watch?time_continue=72&v=dPH2cCWb0zI

4. Розповідь учителя «Чому сніг білий?» (5 хв)

— Чому сніг білий? Адже сніжинки — це замерзла вода, тобто крихітні шестигранні крижинки, а лід прозорий. Правильно, лід про­зорий. Це означає, що він пропускає крізь себе всі промені світла. Кожна сніжинка сама по собі теж прозора!

Але сніжинки падають на землю і лежать у заметі безладно. Уся ця пухка маса не пропускає світло, воно не може крізь неї про­битися. Кожен промінчик світла, потрапляючи на верхній шар снігу, заломлюється у величезній кількості крижаних кристалів — сні­жинок. Зрештою всі кристалики-сніжинки «передають світло» до тих пір, поки воно повністю не «вийде» назад, тобто сніг повністю відбиває світло.

Якщо бути ще точніше, сніг білий тому, що білим є світло Сонця, яке він відображає. Якби промені нашого Сонця були жовтими і червоними, то і сніг теж був би жовтим або червоним. На заході або сході, коли промені Сонця ми бачимо як рожеві, сніг теж стає рожевим.

5. Етюд «Сніговій, хуртовина» (3 хв)

— Коли багато сніжинок летять до землі, люди кажуть: «Іде сніг». А коли починає дути сильний вітер, кажуть: «Хуртовина». Ось і ми спробуємо дослідити природне явище — хуртовину. (Діти дмуть на сніжинки.)

— Що роблять сніжинки, коли ви на них дмухаєте? Так, летять навсібіч. Це явище ще можна назвати сніговієм.

По дорозі лісовій

Ходить-бродить сніговій.

Поховались звірі в нори —

Лісові свої комори,

Бо злякались сніговію.

Він гукає: «Всіх завію!»

6. Малюємо портрет зимової сніжинки словами (5 хв)

(Діти утворюють коло, вчитель кидає м’яч.)

Сніжинка яка? — маленька, м’якенька, холодна, блискуча, пух­наста, кришталева, срібна, весела, сумна, неслухняна, казкова, зачарована, ніжна, чудова, візерунчаста.

Сніжинка що робить? — лежить, падає, кружляє, спускається, танцює, пурхає, кружиться, тане, лягає, в’ється.

7. Фізкультхвилинка (2 хв)

1, 2, 3, 4 — ми сніжок ліпили.

Ось такий кругленький. Ось такий гладенький.

Раз — підкинемо, два — підкинемо,

Три — спіймаємо і на землю покладемо.

8. Читання пірамідальної таблиці (2 хв)

9. Робота над чистомовкою (3 хв)

Ок-ок-ок — білий падає сніжок,

Ки-ки-ки — замітає всі стежки,

Ать-ать-ать — вибіг зайчик погулять.

Ма-ма-ма — вже прийшла зима.

Оз-оз-оз — надворі мороз.

Ло-ло-ло — снігу намело.

Гу-гу-гу — ялинка в снігу.

10. Читання оповідань В. Сухомлинського з позначками (10 хв)

— Прочитай текст, олівцем «галочкою» (v) познач у ньому інфор­мацію, що тобі вже відома, а знаком плюс (+) — нову інформацію.

ДЕ БЕРУТЬСЯ КРАПЛИНКИ

Бігла Оленка по льоду. Падали сніжинки. Ніби плавали в повітрі. Одна сіла на рукав. Дивиться Оленка на пухнасту сніжинку. Шестикутна зірочка така гарна, блискуча. Ніби казковий майстер її вирізьбив з срібної пластиночки. Наблизилась Оленка до сніжинки. Дивиться, милується нею.

І бачить диво: сніжинка стала краплиною води.

ЯК ДЗВЕНЯТЬ СНІЖИНКИ

Це було зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі.

Раптом із півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. По­темнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду й чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришта­лева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.

Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте в нас на шкільному подвір’ї. Вслухаюся й дивуюся.

То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять, аж місяць прислухається.

11. Психогімнастика «Ми — сніжинки» (2 хв)

— Діти, уявімо себе маленькими, легенькими сніжинками, які кружляють у веселому танку. Сніжинки то піднімаються вгору, то ніби притискаються до землі. Ми — сніжинки, нам легко, радісно, весело. Подуває вітерець, сніжинки танцюють у повітрі. Хочеться літати, бути легесенькими, радіти життю. Бути завжди щасливими, ніжними, добрими!

12. Інсценізація казки «Чому сніг білий?» (8 хв)

Дійові особи: Сніг, Трава, Троянда, Кульбаба, Підсніжник, автор.

Жив собі на світі холодний безбарвний Сніг. Ох, і сумно ж йому було — все навкруги кольорове: блакитне небо, зелена трава, жовта кульбаба — і тільки він... Та ж його навіть не видно! Вирішив Сніг і собі колір пошукати. Пішов він до Трави.

— Скажи-но, Травичко, чому ти зелена? — запитує.

— Зелена — то й зелена! А тобі навіщо?

— Попросити хотів, щоб ти зі мною кольором поділилася.

— Не можу,— каже Трава,— мені самій мало.

Тоді Сніг пішов до Троянди.

— Поділися зі мною кольором,— попросив він.

— Кольором? З тобою?! — розгнівалася Троянда.— Іди геть. Зовсім йому сумно стало, ледь не плаче. Коли це бачить: при самій землі квіточка, теж засмучена.

— Що за лихо в тебе? — запитує Сніг.

— Кожна квіточка назву має, а я — безіменна,— відповіла та. Тоді Сніг розповів їй про свою біду.

— А хочеш, я поділюся з тобою своїм кольором, а ти зі мною — назвою? — запитала квітка.

Зрадів Сніг. Відтоді друзі не розлучаються. Всю зиму під снігом зелене стебельце гріється. А лиш весна на поріг — Підсніжник вітає її, просунувши крізь замет білу квіточку.

13. Робота в групах. Феєрверк сніжних слів (5 хв)

— Дослідіть слова. Визначте, що в них спільного, а що — відмін­ного. Запишіть слова у зошит.

Слова: сніговій, снігопад, снігур, снігова баба, Снігурка, сніго­очисник, снігокат, снігозатримання, снігомір.

14. Гра «Добери порівняння» (5 хв)

— Досліди, з чим ми порівнюємо подані словосполучення. Ді­брані порівняння запиши.

Сніг білий, як... (цукор).

Сніг пухкий, мов... (вата).

Сніжинка красива, ніби... (діамант).

Сніжинка легенька, як... (пушинка).

15. Гра «Колові приклади» (5 хв)

16. Гра «Швидко міркуй» (6 хв)

На чому мріяла навчитись кататися маленька дівчинка?

5 — сани 6 — лижі 7 — ковзани

17. Пальчикова гімнастика «Гра у сніжки» (2 хв)

Із доріжки до доріжки

Полетіли влучні сніжки, (Імітування ліплення сніжки.)

І почався білий бій,

Закрутився у сувій. (Виконання обертальних рухів однією рукою навколо другої.)

18. Танок сніжинок (4 хв)

— Уявіть, що ви — маленькі сніжиночки.

Танок сніжиночок: покружляли, полетіли, опустилися, покруж­ляли, лягли.

19. Робота майстерні Сніжної королеви (25 хв)

— Існує безліч сніжинок. (Кожна дитина отримує сніжинку різної форми.) Об’єднаймось у 4 групи за формою сніжинки. Кожна група після виконання своєї роботи по колу виконуватиме наступне за­вдання.

1-ша група

Завдання. Вирізати сніжинку-витинанку, щоб прикрасити класну кімнату.

2-га група

Завдання. Зробити сніжку з крохмалю.

(Складники: крохмаль та олія. Для того щоб зробити штучний сніг, необхідно до крохмалю поступово влити олію і перемішати.)

3-тя група

Завдання. На зимовому малюнку домалювати сніжинки.

4-та група

Завдання. Виготовити гірлянду «Заметіль з вати».

Покрокова інструкція щодо виготовлення гірлянди

Вату розділіть на невеликі шматочки і сформуйте з них грудочки однакового розміру. З ватяних дисків виріжте сніжинки, ялинки, зірки. Натягніть нитку горизонтально в тому місці, де ви хочете по­вісити гірлянду.

По вертикалі прикріпіть до неї відрізки ниток, дотримуючи од­накових проміжків між ними. Нитки завдовжки мають різнитися. Нанизайте на них сніжинки, фігурки і кульки з вати, закріплюючи за допомогою клею або нитки з голкою. Така білосніжна гірлянда ефектно виглядатиме у віконному отворі або над святковим столом.

IV. ПІДСУМОК ДНЯ (5 хв)

· Робота у щоденнику вражень

Рекомендовані теми

1. За що я люблю (не люблю) сніг?

2. Чи буду я гуляти у сніжну погоду?

3. Сімейний відпочинок узимку.