Тематичні дні у 1 класі І семестр - 2018

ТЕМАТИЧНІ ДНІ

ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧИ ЛЕГКО ДРУЖИТИ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «МОЇ ДРУЗІ»)

Мета: розширювати і поглиблювати знання учнів про дружбу, товаришу­вання; учити визначати якості, які діти цінують у друзях; закріплювати вміння оперувати числами у межах 10, вправлятися у написанні літер, створювати невеликі висловлювання на тему; розвивати увагу та ло­гічне мислення учнів; спонукати дітей до дружніх стосунків і товари­шування; виховувати бажання бути справжнім другом.

Освітні галузі: мовно-літературна; математична; соціальна і здоров'язбережувальна; технологічна.

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)

1. Вітання

· Вправа «Ти подобаєшся мені!»

В цьому класі друзі всі —

Я і ти, і ми, і ви.

Добрий день тому, хто ліворуч,

Добрий день тому, хто праворуч.

Ми — одна сім’я.

Руку дай тому, хто ліворуч,

Руку дай тому, хто праворуч.

Посміхнись тому, хто ліворуч,

Посміхнись тому, хто праворуч.

Ми — одна сім’я.

Діти утворюють коло. Починає діалог учитель, беручи за руки дитину, яка стоїть поруч.

— Ти подобаєшся мені!

— Чому?

— Ти подобаєшся мені, бо... (називає ту рису, що подобається в дитині, і передає естафету наступному учневі).

2. Групове заняття

· Вправа «Сіамські близнюки»

На партах стоять коробки, у яких є складена газета, пляшка з кришкою, що лежить окремо, різні дрібні речі (це можуть бути ключі, невеликі кубики, ручка, олівець, гумка і т. ін.).

Діти об’єднуються в пари. Пара «близнюків» обіймає одне од­ного за талію так, щоб у кожного була вільною лише одна рука: в однієї дитини — права, в іншої — ліва. За командою вчителя пари починають працювати. Їм необхідно розгорнути газету, закрутити пляшку, покласти її на газету, покласти на газету всі дрібні речі та скласти у подарунковий пакет.

3. Обмін інформацією

— Чи сподобалося вам працювати разом?

— Чи легко впоралися із завданням?

— Чому було важко?

— Що вам допомогло впоратися із завданням?

4. Щоденні новини

· Складання дітьми правил товаришування

□ З друзями будь чесним, уважним.

□ Ніколи не смійся над іншими.

□ Не намагайся бути кращим за всіх.

□ Умій поступатися іншим.

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)

III. РЕАЛІЗАЦІЯ ЗАВДАНЬ ТЕМИ ДНЯ (123 хв)

1. Методика «Передбачення» (за віршем) (1 хв)

Якщо друг у тебе є,

Життя радісним стає.

Разом можна все зробити,

Тож без друга не прожити.

— Про кого ми говоритимемо сьогодні?

2. Вправа «Шифрувальники» (1 хв)

Ї МО ЗІ ДРУ

— Якою є тема сьогоднішнього дня?

— Потреба в друзях та дружбі у людини виникла дуже давно. Ще первісні люди, наші пращури, разом полювали на звіра, берегли вогонь, охороняли житло, ділилися здобиччю.

3. Складання павутинки (3 хв)

— Що таке дружба у вашому розумінні?

4. Вправа «З’єднай лініями частини прислів’їв» (3 хв)

— Так само давно виникли приказки та прислів’я про дружбу та друзів.

— Як ти розумієш їх? Поясни.

— Які ще прислів’я про дружбу ви знаєте?

5. Робота над казкою «Як серед птахів виникла дружба» (15 хв)

· Групова робота. Методика «Передбачення»

У давні часи птахи не дружили між собою. Під час зустрічі вони завжди сперечалися.

— Я кращий за тебе,— казав один.

— Ні, неправда,— відповідав другий,— я кращий за тебе.

І починали битися.

Якось Фазан зустрів Ворона. Йому не хотілося сперечатися, і він сказав:

— Вороне, ти кращий за мене.

Ворон був не тільки здивований, але й задоволений тим, що сказав Фазан. І він відповів увічливо:

— Ні, Фазане, це ти кращий за мене.

Птахи сіли собі рядком і почали розмовляти. Потім Фазан ска­зав:

— Ти мені подобаєшся, Вороне. Нумо разом жити!

— Згоден, Фазане,— відповів Ворон.

Так почали вони жити вдвох на великому дереві. Минали дні. Дружба між обома птахами дедалі міцнішала.

Інші птахи зацікавлено спостерігали за Вороном та Фазаном і були дуже вражені, що обидва живуть разом тривалий час та ніколи не сваряться. Нарешті птахи вирішили випробувати їхню дружбу. Коли Ворона не було вдома, вони прийшли до Фазана і за­питали:

— Фазане, як ти можеш жити із цим нікчемним Вороном?

— Не говоріть так,— відповів Фазан.— Ворон кращий за мене і робить мені честь, що живе зі мною на одному дереві.

Наступного дня птахи прийшли до Ворона, коли не було Фазана.

— Вороне, чому ти живеш із цим нікчемним Фазаном? — спитали вони.

— Не слід так говорити,— відповів Ворон.— Фазан кращий за мене і робить мені честь, що живе зі мною на одному дереві.

Птахи були дуже вражені таким ставленням Ворона і Фазана один до одного. Вони запитали самих себе:

— А чому ми не можемо бути такими, як Фазан і Ворон? Чому ми не можемо дружити замість того, щоб битися і сваритися?

З того дня і виникла дружба й повага між усіма птахами. Учитель ділить текст на 4 логічно завершені частини:

I частина (від слів «У давні...» до «... і почали битися»);

II частина (від слів «Якось...» до «... дедалі міцнішала»);

III частина (від слів «Інші...» до «... на одному дереві»);

ІV частина (від слів «Птахи...» до «... між усіма птахами»).

Діти об’єднуються в групи.

Читання тексту з передбаченням розвитку подій:

1) Читання І частини.

— Як жили птахи у давні часи?

— Що вони казали одне одному при зустрічі?

— Чим супроводжувалися їхні зустрічі?

— Що, на вашу думку, трапиться далі?

(Обговорення у групах протягом 1 хв, висловлювання дітей щодо розвитку подальших подій.)

2) Читання ІІ частини.

— Як Фазану вдалося потоваришувати з Вороном?

— Як розвиватимуться події далі?

(Обговорення у групах 1 хвилина, висловлювання дітей щодо розвитку подальших подій.)

3) Читання ІІІ частини.

— Яке випробування влаштували друзям птахи?

— Чи витримала дружба Фазана й Ворона перевірку на міцність?

— Чим, на вашу думку, закінчиться казка?

(Обговорення у групах протягом 1 хв, висловлювання дітей щодо розвитку подальших подій.)

4) Читання ІV частини.

— Про що запитали птахи самих себе?

— Чи такими були ваші передбачення?

6. Методика «Два — чотири — всі разом!» (5 хв)

— Чого вчить казка?

(Учні об’єднуються у пари та обговорюють питання, доходять спільної думки, потім об’єднуються в четвірки і діляться своїми попередніми рішеннями щодо поставленої проблеми, доходять спільної думки. Потім об’єднуються в групи, діляться попередньо ухваленими рішеннями, доходять згоди і презентують відповідь.)

7. Вправа-змагання «Запитання — відповідь» (3 хв)

Учні класу об’єднуються у 2 команди. Одна команда ставить запитання за змістом казки іншій, очікуючи від них відповіді, мак­симально наближені до змісту.

Орієнтовні запитання:

□ Кого зустрів Фазан?

□ Що він запропонував Воронові?

□ Де почали жити Фазан і Ворон?

□ Чим були вражені інші птахи?

□ Що вони вирішили зробити?

□ Що хотіли дізнатися птахи?

8. Вправа «Дійові особи» (3 хв)

Знайди та обведи назви дійових осіб казки.

9. Мімічні вправи (2 хв)

— Покажіть за допомогою міміки та жестів, як виглядає Фазан, який не мав друга.

— Покажіть за допомогою міміки та жестів, як виглядає Фазан, який має друга.

— Як ви вважаєте, чи були Фазан і Ворон справжніми друзями?

10. Вправа «Риси справжнього друга» (8 хв)

Розкодуй риси характеру. Яким має бути справжній друг?

РІСТЬЩИ — _________________ (щирість)

НІСТЬВІР — _________________ (вірність)

КАТДЕНІСТЬЛІ — _________________ (делікатність)

НІСТЬЧЕС — _________________ (чесність)

ДАВІДНІСТЬ — _________________ (відданість)

11. Вправа «Мій друг» (3 хв)

· Методика «Мікрофон»

— З ким би ти порівняв свого друга?

□ Мій друг, наче...

□ Моя подружка, ніби...

12. Графічний диктант «Песик» (10 хв)

— Хто ще може стати для вас справжнім другом? Зараз дізнаємось!

Відступи 3 клітинки ліворуч, 4 клітинки зверху, постав крапочку і починай малювати: 2 клітинки праворуч, 1 клітинка вгору, 2 клі­тинки праворуч, 1 клітинка вгору, 1 клітинка праворуч, 6 клітинок вниз, 9 клітинок праворуч, 4 клітинки вгору, 1 клітинка праворуч, 4 клітинки вниз, 1 клітинка ліворуч, 8 клітинок вниз, 2 клітинки ліворуч, 1 клітинка вгору, 1 клітинка праворуч, 3 клітинки вгору, 2 клітинки ліворуч, 4 клітинки вниз, 2 клітинки ліворуч, 1 клітинка вгору, 1 клітинка праворуч, 3 клітинки вгору, 4 клітинки ліворуч, 4 клітинки вниз, 2 клітинки ліворуч, 1 клітинка вгору, 1 клітинка праворуч, 3 клітинки вгору, 2 клітинки ліворуч, 4 клітинки вниз, 2 клітинки ліворуч, 1 клітинка вгору, 1 клітинка праворуч, 9 клітинок вгору, 2 клітинки ліворуч, 2 клітинки вгору.

— Хто є другом людини з давніх-давен?

13. Перегляд мультфільму про справжню дружбу «Струмочок» (4 хв)

Режим доступу: https://youtu.be/en02cBa6wMs

— З ким товаришував Струмочок?

— Про що він мріяв?

— Що сталося з природою, коли мрія Струмочка здійснилася?

— Які ще мультфільми про дружбу та друзів ви знаєте?

14. Вікторина «Назви друга» (2 хв)

□ Назвіть друзів Вінні-Пуха.

□ Хто допоміг маленькому Мауглі?

□ З ким Еллі подорожувала до Смарагдового міста?

□ Як звуть друзів із Простоквашино?

□ Хто допоміг Цибуліно?

□ З ким дружив Крокодил Гена?

— Чи можна цих мультиплікаційних героїв назвати друзями?

15. Робота в парах. Вправа «Знайди мультиплікаційних друзів» (2 хв)

— Що ти знаєш про їхні пригоди?

16. Робота в групах. Як можна подружитися з героями відомих ка­зок? (8 хв)

— Обговоріть питання, дійдіть спільної думки.

□ Казка «Троє поросят» (допомогти спорудити будиночки).

□ Казка «Коза і семеро козенят» (урятувати козенят від вовка).

□ Казка «Ріпка» (допомогти витягнути ріпку).

□ Казка «Півник і двоє мишенят» (допомогти півникові у всіх його справах).

17. Гра «Вправний математик» (5 хв)

— Хто з друзів не припустився помилки?

(Учні виконують обчислення за допомогою паличок для лічби.)

18. Завдання «Скільки в мене друзів» (5 хв)

— В українського народу є прислів’я «Птах сильний крилами, а людина — друзями». На аркуші паперу за допомогою літер, ма­люнків, позначок запишіть усіх своїх друзів. Підпишіть кожного друга.

— Скільки їх у вас? Запишіть їхню кількість числом.

— У кого друзів найбільше? На скільки?

— У кого однакова кількість друзів?

19. Вправа «Знайди 10 відмінностей» (5 хв)

У першому класі вчаться дві дівчинки — Мар’янка та Марійка, яких називають «нерозлийвода». Мар’янка має хист до малювання. Ось як вона намалювала свою подружку.

Що дівчинка зобразила не так? Знайдіть 10 відмінностей на малюнку.

20. Робота за ілюстраціями (4 хв)

— Кого з дітей можна назвати справжніми друзями?

21. Перегляд уроку тітоньки Сови «Мудрі казки. Не треба ображати друзів» (6 хв)

Режим доступу: https://youtu.be/_Q4qB1sLTew

— Часто між дітьми виникають непорозуміння. Чи знаєте ви, як залагодити їх?

22. Вправа «Веселі чоловічки» (5 хв)

— Запропонуй другові, з яким посварився, створити веселих чоловічків на пальчиках. Про що б вони говорили? Розіграйте за особами.

23. Розучування мирилок (5 хв)

● Дай скоріш мізинчик свій,

Зачепи його за мій.

Мізин-мізин-мізинець —

Помирив нас, молодець!

● Битися — не билися,

Трохи посварилися,

Потім посміялися,

Друзями зосталися.

● Мирилка летіла,

На плече сіла,

Сказала тихенько:

— Миріться швиденько!

— Яка з мирилок сподобалася найбільше?

24. Тестування «Чи добрий ти друг?» (5 хв)

1. Друг розповів тобі таємницю, ти:

а) розкажеш її іншим друзям;

б) нікому не розкажеш.

2. Друг добре написав контрольну роботу, ти:

а) позаздриш йому;

б) порадієш за нього.

3. Друг спізнюється на зустріч із тобою, ти:

а) образишся і підеш;

б) дочекаєшся його.

4. Друг не виконав домашнього завдання, ти:

а) даси йому списати;

б) поясниш, як слід виконувати.

5. Друг подарував тобі на день народження зовсім непотрібну річ, ти:

а) відкладеш подарунок, навіть не подивившись;

б) подякуєш другові за турботу.

6. Друг у твоїй присутності сказав неправду вчителеві, ти:

а) повідомиш учителеві, що друг сказав неправду;

б) переконаєш, щоб він сам виправив становище.

7. Ти зібрався з другом на ковзанку, а його вдома попросили ви­конати термінову роботу, ти:

а) почекаєш друга;

б) допоможеш йому.

· Ключ до тесту

10-14 балів. Ти справжній друг. Ти — надійна людина.

6-10 балів. Ти непоганий друг, але тобі слід уважніше ставитися до друзів.

До 6 балів. Тобі ще треба вчитися дружити. Ти думаєш тільки про себе. Намагайся змінити своє ставлення до товаришів, якщо не хочеш залишитися самотнім. Адже у дружбі важливо не тільки брати, але й віддавати.

IV. ПІДСУМОК ДНЯ (5 хв)

· Робота в щоденнику вражень

Рекомендовані теми

1. Сьогодні я зрозумів (зрозуміла)...

2. Сьогодні я пізнав (пізнала)...

3. Сьогодні для мене було важливо...