Тематичні дні у 1 класі І семестр - 2018

ТЕМАТИЧНІ ДНІ

ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЯКЕ ВОНО - ДОВКІЛЛЯ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «МОЄ ДОВКІЛЛЯ»)

Мета: закріплювати вміння порівнювати об'єкти природи (жива/нежива) і рукотворні тіла; допомогти учням засвоїти норми етичного ставлення до природи; розвивати вміння порівнювати об'єкти за довжиною, фор­мою, розміром, уживати в мовленні порядкові числівники, визначати кількість елементів у групі, співвідносити групу з відповідним числом, розрізняти звуки мовлення серед інших звуків; розвивати усне мов­лення учнів шляхом висловлення думок та почуттів з приводу простих медіаповідомлень, уміння аналізувати та порівнювати; виховувати бажання дотримувати правил безпечної праці та поведінки в довкіллі.

Освітні галузі: мовно-літературна; математична; мистецька; соціальна і здоров'язбережувальна; громадянська та історична; технологічна.

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)

1. Вітання

· Вправа «Комплімент»

Я всміхаюсь сонечку:

«Здрастуй, золоте!»

Я всміхаюсь квіточці —

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику —

«Лийся, мов з відра!»

Друзям усміхаюся —

Зичу їм добра.

(Передаючи клубочок яскравих ниток одне одному в будь-якому порядку, діти супроводжують свої дії компліментом.)

2. Групове заняття

· Гра «Спільне оповідання»

У чарівну торбинку вчитель кладе набір предметів, що зустріча­ються у довкіллі. Наприклад, це може бути малюнок сонця, камін­чик, іграшкові тварини, малюнки рослин і т. ін. Передаючи торбинку по колу, пропонує дітям по черзі витягувати з неї один предмет. Діти складають речення про предмет, що вони витягли. Таким чином, створюється групова історія.

3. Обмін інформацією

· Цікавинки від маленьких кольорознавців

— Чи можемо ми стверджувати, що довкілля має свої кольори?

□ Найпопулярнішим у світі є синій колір. Близько 40 % жителів планети саме його називають улюбленим.

□ Експериментально доведено, що саме синій колір дає змогу людині зануритись у свій внутрішній світ і залишитися наодинці з собою.

□ Кров омара є безбарвною, але під час контакту з киснем вона синіє.

4. Щоденні новини

Розучування дитячої пісеньки «Барви рідної землі».

Режим доступу: https://youtu.be/Exi1IXOeNsM

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)

III. РЕАЛІЗАЦІЯ ЗАВДАНЬ ТЕМИ ДНЯ (123 хв)

1. Милування природою «Чарівна галявина» (3 хв)

— Уважно розгляньте галявину.

— Як інакше можна сказати? (Довкілля.)

2. Вправа «Асоціативний кущ» (4 хв)

— Що ви уявляєте, коли чуєте це слово?

— Розглянь малюнки. Познач своє довкілля.

— Поясни свій вибір.

3. Робота в парах. Гра «Хто в довкіллі живе?» (3 хв)

На партах — картки. Діти повинні вибрати ті, що є відповіддю на питання.

— Що може знадобитися для спостереження в довкіллі?

— Поясніть чому.

4. Завдання «Намалюй» (5 хв)

Учні отримують аркуші паперу, на якому мають намалювати:

□ у центрі — тіло неживої природи, що можна побачити вночі;

□ праворуч — живий організм, який літає і полює вночі;

□ ліворуч — рукотворне тіло, що допомагає бачити у темряві;

□ зверху — тіло неживої природи, у якому «подорожують» крап­линки;

□ знизу — рукотворне тіло, де спить песик.

5. Звуки довкілля (5 хв)

Режим доступу: https://youtu.be/l5UIqjsrksg

— Чи сподобалися вам голоси довкілля?

— Голоси яких птахів упізнали?

— А чи всі предмети довкілля можуть створювати звуки?

6. Гра «Плесни — тупни» (4 хв)

— Плесніть у долоні, якщо предмет створює звук, і тупніть, якщо не створює.

Слова: соловей, книжка, потяг, хрущ, стільчик, столик, людина, підлога, стеля, автобус, ромашка, автомобіль, людина.

— Які звуки ще ви знаєте?

— Як розрізняють голосні та приголосні звуки?

— Проспівайте голосні звуки!

7. «Пісенька про голосні звуки» (5 хв)

Режим доступу: https://youtu.be/EGOkjleZ9Zc

8. Гра «Утвори слово» (4 хв)

[м], [а], [к]; [д], [у], [б]; [з], [у], [б]; [к], [у], [б]; [р], [а], [к]; [т], [а], [к]

— Скільки голосних звуків у слові мак?

— А приголосних у слові дуб?

— Чим різняться слова дуб — зуб, рак — так?

— Складіть речення зі словом мак.

9. Гра «Давайте сперечатись» (5 хв)

— Я буду стверджувати, а ви, якщо згодні,— піднімайте зелену сигнальну картку, а якщо ні, — червону.

Я стверджую, що:

- у слові мак 4 звуки. Так чи ні? (Ні, 3.)

- у слові рак останній звук [т]? (Ні, [к].)

- у слові дуб є м’який приголосний звук? (Ні, жодного.)

- у слові куб 2 голосних звуки? (Ні, 1 — [у].)

- у слові зуб перший звук [з']? (Ні, [з].)

10. Розучування фізкультхвилинки «Квіти» (2 хв)

Зранку всі чудові квіти

Весело розкрились.

І до сонця потягнулись,

І росою вмились.

Тильний бік долоні лежить на столі, пальці зібрані у жменю, потім долоню розкривають, пальці розчепірюють.

11. Хвилинка-цікавинка «Мадагаскар — острів чудес» (5 хв)

Колись острів Мадагаскар був частиною Африки, однак міль­йони років тому відділився від материка. Відтоді природа цього ку­точка Землі розвивалась особливим чином. Безліч рослин і тварин зустрічаються лише там і ніде більше.

На Мадагаскарі мешкають понад 3 тисячі метеликів. Саме тут можна побачити розмаїття орхідей, залізне і хлібне дерево. Тут мало хижаків, тому живуть багато птахів, які привертають увагу яскравим оперенням.

Одне з чудес Мадагаскару — хамелеони. Ці дивовижні істоти мо­жуть змінювати колір і малюнок шкіри залежно від навколишнього ландшафту і свого внутрішнього стану.

Головне диво острова — це лемур руконіжка, або ай-ай. Ця рідкісна тварина активна вночі, живиться личинками жуків, яких дістає з-під кори найдовшим третім пальцем, а величезні вуха до­помагають їй уловити звук від ворушіння комах під корою.

— Чи впізнали цих героїв?

— Як їх звати?

— З якого вони мультиплікаційного фільму?

— Скільки їх? Запишіть.

— Яке число передує числу 4?

— Яке число слідує за числом 4?

— Хто з героїв найвищий?

— А хто — найнижчий?

— Хто найбільш гладкий?

— А хто — найхудіший?

— Лев Алекс пропонує вам розглянути малюнок і хоче запитати, чи є на ньому предмети живої природи. Скільки їх?

— Які гриби впізнали на малюнку?

— Як вони називаються?

— Що ви знаєте про гриби мухомори?

— Яких грибів більше?

— Скільки листочків на маслючкові?

— Скільки їжачків чимчикують додому? Запишіть.

— Яким по порядку буде найменший їжачок, якщо рахувати зліва направо (справа наліво)?

— Скільки бабок ще повинно прилетіти, щоб їх стало 4?

— Намалюйте у зошиті стільки квіточок, скільки яблучок на 3 їжачках.

— Викладіть на парті стільки паличок, скільки суничок.

— Чого більше: суничок чи мухоморів?

12. Робота над казкою (10 хв)

КАМІНЬ

У лузі, під гіллястим дубом, багато років була криниця. Вона давала людям воду. Під дубом біля криниці відпочивали подорожні. Одного разу до криниці прийшов хлопчик. Він любив пустувати. Він подумав: «А що воно буде, як я візьму оцей камінь і кину його в кри­ницю? Ото, мабуть, булькне».

Підняв камінь, кинув його в криницю. Булькнуло, та ще й дуже. Хлопчик засміявся, побіг і забув про свої пустощі.

Камінь упав на дно криниці й закрив джерело.

Вода припинила прибувати. Криниця засохла.

Засохла трава навколо криниці, засох дуб, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце.

На дубі припинив мостити гніздо соловейко. Він полетів на інший луг. Замовкла соловейкова пісня. Сумно стало в лузі.

Минуло багато років. Хлопчик став дідусем. Одного разу він прийшов на те місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила студена криниця.

Не стало ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмару пилюки.

«Де ж воно все поділося?» — подумав дідусь.

Василь Сухомлинський

— Що б ти сказав хлопчикові, якби був поруч?

— Знайди та обведи червоним кольором слова на позначення неживої природи і зеленим кольором — слова на позначення живої природи.

— Які слова зайві?

КРИНИЦЯВОДАТРАВАСУМДУБПІСОКСОЛОВЕЙ

· Робота в парах. Вправа «Я — тобі, а ти — мені»

— Поставте сусідові по парті запитання за змістом казки.

13. Робота у групах «Як поводитися в довкіллі» (10 хв)

— Чого не можна робити в довкіллі?

— Поясніть чому.

(Діти, використовуючи малюнки, складають невеликі розповіді про правила поведінки в довкіллі.)

14. Інтерактивна гра «Обери умовний знак» (7 хв)

На партах у школярів — смайлики, за допомогою яких вони виражають своє ставлення до того, що читає вчитель. Смайлик, що всміхається, — якщо подобається прочитане, сумний смайлик — якщо не подобається.

□ Катруся та Володя йдуть лісом, їдять цукерки і викидають об­гортки на землю.

□ Іванка фотографує кущ калини.

□ Богдан ламає гілки на дереві для лука і стріл, а Вітя зробив собі рогатку.

□ Льоня роздивляється у бінокль граків, які мостять собі гніздо.

□ Діти садять верби вздовж берега ставка.

□ Першокласники розвісили годівнички біля школи.

15. Перегляд відеоролика «Як слід поводитись серед природи?» (5 хв)

Режим доступу: https://youtu.be/X0RlPPTNUH0l

16. Відгадування загадки (2 хв)

● Сидить — зеленіє,

Лежить — пожовтіє,

Падає — почорніє. (Листя.)

— Які слова допомогли вам відгадати загадку?

17. Розучування фізкультхвилинки «Листочки» (5 хв)

Ми — листочки, ми — листочки,

На гілках ми сидимо.

Тихий вітер повіває,

Нас легесенько гойдає.

Сильний вітер налітає

І з гілок нас всіх зриває.

У повітрі ми кружляємо,

Кружляємо, кружляємо,

На землю ми сідаємо,

Сідаємо, сідаємо.

18. Гра «З якого дерева листочок?» (5 хв)

Учні класу об’єднуються у дві команди. Учитель, демонструючи по черзі висушені листочки з різних дерев, запитує: «З якого дерева листок?». Відповідає та дитина, яка швидше підвела руку. Якщо ж учень припустився помилки, то відповідає учасник з іншої команди. Виграє команда, яка надала більше правильних відповідей.

19. Гра «Я знаю п’ять назв дерев» (5 хв)

Ідучи класом, учень на кожен крок промовляє назву дерева (на­приклад: «Я знаю п’ять назв дерев: липа, каштан, тополя, верба, клен»).

20. Творча майстерня (20 хв)

· Створенням аплікації з листя

Обладнання: картон, ножиці, клей, засушені листочки.

Інструкція

1. Продумай вигляд аплікації.

2. Добери фон аплікації.

3. Добери листки за розміром, формою і кольором.

4. Розклади їх на фоні.

5. Поступово наклей деталі аплікації на картонну основу.

6. Наклади на аплікацію аркуш газетного паперу та обережно при­гладь, а потім поклади під прес до повного висихання.

IV. ПІДСУМОК ДНЯ (5 хв)

· Робота в щоденнику вражень

Рекомендовані теми

1. Сьогодні я навчився (навчилась)...

2. Чому я повинен (повинна) берегти довкілля.

3. Я буду оберігати навколишній світ так...