Тематичні дні у 1 класі І семестр - 2018

ТЕМАТИЧНІ ДНІ

ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧИ МОЖЕ ВИШИВАНКА ПРОМОВЛЯТИ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА»)

Мета: ознайомити дітей з вишиванням як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва; дати уявлення про види орна­ментів та їхнє символічне значення; формувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема до національного вбрання; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо-естетичного харак­теру; розвивати в учнів дрібну моторику рук, діалогічне та образне мислення, відчуття форми та кольору, ритму; виховувати глибоке по­чуття любові до своєї Батьківщини.

Освітні галузі: мовно-літературна; історична; математична; мистецька.

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)

1. Вітання

· Вправа «Долонька до долоньки»

Доброго ранку, рідний наш дім!

Доброго ранку діткам усім!

Доброго ранку, сонечко ясне!

Доброго ранку, дітки прекрасні!

— Візьміть одне одного за руки.

— Так як ми тримаємо одне одного за вати, об’єднані однією роботою.

— Подаруйте, будь ласка, одне одному повітряний поцілунок. Посміхніться сусідові праворуч, підморгніть сусідові ліворуч. Поба­жайте всім гарного дня.

2. Групове заняття

· Рухлива гра «Передай віночок»

Діти утворюють коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює з віночком на го­лові (довільні рухи). Якщо це хлопчик, то він обирає собі дівчинку, і вони танцюють удвох. Решта дітей весело плескають у долоні. (Гра повторюється тричі.)

· Розгадування ребуса

· Дидактична гра «Добери словечко»

— Доберіть відповідні слова-ознаки.

□ Україна яка? (Калинова, квітуча, зоряна, барвінкова, багата, співуча, барвиста, дружня, мила, дорога, гарна, рідна...)

□ Український віночок який? (Різнокольоровий, гарний, квітучий, новий, барвистий...)

□ Українська сорочка яка? (Вишита, тоненька, лляна, біла...)

3. Обмін інформацією

· Вправа «Крісло автора»

(Дівчинка декламує вірш.)

Я — дівчина чепурненька,

Українка я гарненька,

До барвистого віночка —

Вишиваночка-сорочка,

Фартушок і чобітки,

Й різноколірні стрічки...

· Вправа «Кубик запитань»

Учитель розпочинає гру: кидає кубик у центр кола і, відповідно до комбінації, що випала на верхній грані кубика, читає запитання та дає відповідь на нього, а потім називає ім’я дитини, яка продов­жує гру.

Гра триває доти, поки всі діти не кинуть кубик і не дадуть відпо­відь на одне із запитань.

□ Чи є у тебе вишиванка? Якщо є, то хто тобі її купив чи подару­вав?

□ Які кольори наявні на вишиванках?

□ Який орнамент зображений на вишиванках?

□ У які дні одягають вишиванку?

□ Чи вважаєш ти, що вишиванка — модний одяг? Чому?

□ Чи хотів (хотіла) би ти, щоб вишиванка входила до шкільної форми? Чому?

4. Щоденні новини

Україна здавна славилася своїми вишиванками. Вишивка так міцно ввійшла у наше життя, що немає жодної оселі, де б не було вишиваних речей.

Колись українських дівчат навчали вишивати ще з дитинства. Моя бабуся розповідала, що вишивали вечорами аж до пізньої ночі. Вишивали вдома, або сходились до одної хати, вишиваючи співали. А мати, у якої була доросла донька, вихвалялася своїми вишиван­ками — напередодні свят вивішувала «провітрити» на подвір’я, щоб усі бачили.

Коли господині приходили одна до одної, то обов’язково пока­зували свої вишиванки, вчилися одна в одної та передавали свою майстерність онукам.

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)

— Діти, сьогодні я пропоную вам здійснити незвичайну подорож до історичного минулого нашого народу. Ми ознайомимося з річчю, що несе для українців найвищу культурну цінність,— це найдорож­чий скарб, що є не лише пам’яттю, але й часточкою нашої історії. А для того щоб дізнатися, про що йдеться, я пропоную вам послу­хати уривок вірша:

«З вечора пригожого аж до ранку

Вишивала дівчина вишиванку.

Вишивала дівчина, вишивала,

Чорну і червоную нитки брала...»

Отже, ви вже здогадалися: ми говоритимемо про вишиванку, що є національним символом нашого народу. І спробуємо дізнатися, чи вміє вишиванка промовляти.

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (108хв)

1. Інсценізація «Легенди про дівчину-Україну» (10 хв)

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці — любов до госпо­дарювання, німці — дисципліну і порядок, росіяни — владність, поляки — здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.

— Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.

— Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

— Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зу­пинив її.

— Є у мене неоціненний дар, що уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.

Узяла дівчина Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому та з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.

2. Перегляд мультфільму (5 хв)

Перегляд мультфільму «Це — наше і це — твоє. Знана у всьому світі вишивка — наша!».

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=OoCECorpbsg

3. Детальне розглядання та аналіз вишиванок (6 хв)

(У класі організована виставка вишиванок.)

— Якого кольору сорочка? (Сорочка білого кольору.)

— Чим прикрашена сорочка? (Сорочка прикрашена вишивкою.)

— Де саме розміщено вишивку на сорочці? (Вишивку розміщено біля коміра, на рукавах, манжетах.)

— Якого кольору нитки на вишиванці? (На вишиванці нитки чер­воного та чорного кольорів.)

— Що означають ці кольори? (Червоний — це колір калини, що здавна шанували та любили в Україні, а чорний — це символ нашої землі-годувальниці)

— Який орнамент на сорочках? Що він означає?

4. Перегляд відео «Символіка української вишивки» (5 хв)

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Uuibb83i4cM

Українська вишивка символізує силу, здоров’я, красу, щасливу долю, родову пам’ять, порядність, чесність, любов, святковість.

5. Парад вишиванок (5 хв)

Показ-дефіле вишиванок учнями класу.

6. Вправа «Продовж речення» (5 хв)

□ Вишиванка — це... (вишита сорочка).

□ Вишиванку називають... (оберегом).

□ На вишиванках найчастіше зображували... (геометричні фігури, рослинні форми та тварин).

□ Уважалося, що вишиті на сорочках символи можуть... (відганяти злих духів, захищати від нечистої сили).

□ Вишиванка була невід’ємною складовою... (національного вбрання українців).

□ Вишиванки зберігали і передавали як реліквії... (дітям, внукам, правнукам).

7. Поетична світлиця (5 хв)

(Діти розповідають вірші.)

ВИШИВАНКА

Мама вишила мені

Квітами сорочку.

Квіти гарні, весняні:

— На, вдягай, синочку!

В нитці — сонце золоте,

Пелюстки багряні,

Ласка мамина цвіте

В тому вишиванні.

Вишиваночку візьму,

Швидко одягнуся,

Підійду і обніму

Я свою матусю.

Вадим Крищенко

ВИШИВАНКА

Квіти розцвітають

Ось на рукавах,

З ірію далекого

Повернувся птах —

Дивні візерунки

Сяють, мов живі,—

Мама вишивала

Оберіг мені!

Тетяна Винник

ВИШИВАНКА

Вишиваю вишиваночку

Я для братика Іваночка.

Вишиваночка у вишеньках,

Ягідками рясно вишита.

Вся в мережках вишиваночка

Подарунок для Іваночка.

Варвара Гринько

8. Пісенна зупинка (5 хв)

Розучування пісні «Бабусина вишиванка».

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=KqJYo9ii9K0

9. Флешмоб за піснею «Україна-вишиванка» (5 хв)

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=LDjPG8fS44M

10. Вправа «Віднови прислів’я» (5 хв)

— У народі, крім пісень про сорочки-вишиванки, є й прислів’я та приказки.

11. Вправа «Запиши відгадку» (5 хв)

— Відгадайте загадки про символи, що найчастіше вишивають майстрині на сорочках. Відгадки запишіть.

● Золотисте ситечко

Покотилось в літечко.

Загляда в віконечко,

Наче справжнє сонечко. (Соняшник.)

● Стоїть тичка,

На тичці — капличка,

А всередині повно людей. (Мак.)

● У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина.)

● Лист зелений не пропав,

А під снігом задрімав,

Щоб у синю сукенчину

Одягнуть весняну днину. (Барвінок)

● У матінки-квіточки

Лиш блакитні діточки.

З жита виглядають,

Літечко вітають. (Волошки.)

12. Логічна гра «Обчисли і дай відповідь» (5 хв)

В українській родині двоє братів. У кожного — по дві сорочки- вишиванки. Скільки всього вишитих сорочок у хлопчиків? (Чотири сорочки.) Як ви здогадалися? (Додали.)

13. Робота в групах. Гра «Магазин» (12 хв)

— Пропоную сьогодні відвідати «Магазин» і купити все, що по­трібно для вишивання. Визначте, що нам потрібно і скільки. (Різно­кольорові нитки, голки, тканина, п’яльці, ножиці, наперсток.)

— У кожній групі оберіть продавця. Решта — покупці. За допо­могою паперових грошей здійсніть покупку.

14. Творча майстерня (30 хв)

— Для того щоб вишити сорочку, майстриня спочатку створює орнамент. Тож і ми створимо візерунок на паперових формах со­рочок.

Але пам’ятаймо: кожен колір має свою мову.

□ Червоний колір — символ любові та щирості.

□ Синій колір — символ неба, сили і здоров’я.

□ Жовтий колір — символ сонця і хліба.

□ Зелений — символ життя, рослинного світу.

Орнаменти на вишиванках теж різні: геометричні та рослинні.

· Перегляд відеофільму «Українська вишивка»

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=PdCvYuXtnCI

— З чого складаються геометричні орнаменти? (З геометричних фігур: трикутники, хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, ква­драти, кружечки, прямокутники.)

— А з чого складається рослинний орнамент? (Квіти, пелюстки, різні листочки.)

IV. ПІДСУМОК ДНЯ (10 хв)

· Робота в щоденнику вражень

Рекомендовані теми

1. Я хочу, щоб моя вишиванка була...

2. Свою вишиванку я подарую...

3. Про що мені розповіла сорочка-вишиванка.

· Складання сенкану

Наприклад:

1. Вишивка.

2. Красива, чарівна.

3. Милує, захищає, прикрашає.

4. Ми любимо українську вишивку.

5. Оберіг.