Тематичні дні у 1 класі II семестр - 2018

ТЕМАТИЧНІ ДНІ

ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧИМ МОЖНА ВИМІРЮВАТИ ЧАС?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «ЧАС»)

Мета: вивчити звук [ч], навчити позначати його на письмі буквами Чч; формувати навички читання складів, слів із буквою Ч, текстів з вивченими буквами; ознайомити з одиницями вимірювання часу та римськими цифрами; формувати вміння працювати з папером та картоном; розвивати мислення, мовлення; виховувати самостійність, охайність, уміння контролювати свій час.

Освітні галузі: мовно-літературна; математична; технологічна.

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)

1. Вітання

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь: Добрий день!

Хай гарно розпочнеться новий день!

2. Групове заняття

· Гра «Хто спритніший»

Один учасник отримує палицю і, притримуючи її рукою, ставить на середину кола. Він називає ім’я іншого учасника, відпускає палицю і біжить на його місце. Викликаний гравець повинен швидко підбігти і схопити палицю, поки вона не впала. Якщо це вдається, то він стає ведучим. Якщо ж гравець не встигне схопити палицю, він повертається на своє місце, а попередній гравець продовжує водити. Грають 5-8 хв, потім відзначають гравців, які були найспритнішими, не беручи до уваги того, хто був призначений першим. У грі необхідно дотримувати правил: ведучий не має права відпускати палицю перш, ніж назве ім’я іншого гравця; гравці не повинні заважати одне одному.

· Проблемне запитання

□ Виміряйте лінійкою довжину зошита. (20 см, або 2 дм.)

□ Виміряйте довжину парти. (12 дм.)

□ Виміряйте довжину дошки. (3 м.)

□ А як виміряти час?

— Саме про це сьогодні ми дізнаємося.

3. Обмін інформацією

· Розгадування ребуса

(Час.)

— Іноді ми кажемо: «У мене немає часу», або «У мене є вільний час».

— Як ви розумієте ці вислови?

4. Новини дня

— А чи знаєте ви, як використовували звичайну паличку в математиці?

Нею позначали цифри в Древньому Римі. І до сьогодні ми користуємося цією нумерацією.

Ось погляньте: І, ІІ, ІІІ — це цифри 1, 2, 3, а дві перехрещені палички (X) — це цифра 10.

Складені одна до одної знизу і розведені вгорі в сторони дві палички позначають цифру 5 (V). Такими цифрами позначають години, століття.

Сьогодні ми помандруємо сторінками дитячого журналу «Джміль» та ознайомимося з римськими цифрами.

· Словник дня

Століття, тисячоліття, доба.

ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)

— Сьогодні ви дізнаєтесь, чим можна виміряти час.

ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (108 хв)

1. Подорож до королівства Точного часу (10 хв)

· Робота за малюнком

— Діти потрапили у королівство пана Точного Часу.

— Зверніть увагу на велику карусель.

— На скільки частин-секторів вона поділена?

— Скільки всього чоловічків катаються на цій каруселі?

— Скільки чоловічків у кожному секторі? Як ви вважаєте, хто це? Чи зможете ви назвати всіх, хто сидить на каруселі?

— Що ж це за карусель така? Який це відрізок часу?

— Здогадуєтеся, чому місяці мають такі назви?

— На який місяць указує стрілка зараз? Які місяці з ним сусідять?

— Який другий літній місяць? А перший зимовий? Який місяць посередині осені? А зараз який місяць?

— Де буде стрілка через 5 місяців?

— Скільки кроків вона має пройти, щоб указувати на вересень?

— У якому місяці у вас день народження? Скільки раз на рік ви його святкуєте?

— А якщо вам зараз 7 років, скільки разів ви зустрічали свій день народження?

— А коли виповниться 100 років?

— Кожні 100 років називають століттям.

Режим доступу: https://jmil.com.ua/2018-2/coverpic

2. Обличчя століть (6 хв)

— Друзі, подивіться! На картині зібралися разом персонажі з різних книжок!

— Хто зображений на картині?

— Це не звичайна картина, а портрети століть. Кожен підписано римськими цифрами. Саме так прийнято позначати століття на письмі.

(Ознайомлення учнів з римською нумерацією.)

Режим доступу: https://jmil.com.ua/2018-2/coverpic

3. Вправа «Познач століття» (10 хв)

· Робота з паличками для лічби

— Чи вмієте ви читати записи чисел римськими цифрами? Цього легко навчитися, знаючи лише три основні позначки.

І — 1, як один пальчик.

V — 5, як долонька з відведеним убік великим пальчиком.

X — 10, як дві перехрещені руки.

Якщо хочете позначити 2, то пишете ІІ. Якщо 4 — то слід написати IV, що означає «на один менше, ніж V», а якщо 6 — то VI, тобто «на один більше, ніж V». От і вся наука.

— Щоб зрозуміти, що дати обчислюють століттями, до римських цифр додають скорочене слово ст., тобто століття.

— Як ви вважаєте, хто з людей, зображених на картині, жив у найдавнішу пору?

— Зверніть увагу, що позначено під його зображенням?

ІІІ — означає 3;

тис.— означає тисячоліття, тобто три тисячі років;

до н. е.— означає до нашої ери, тобто до народження Ісуса Христа.

Учні на партах з паличок викладають:

І ст., ІІІ ст., ІV ст., V ст., VІ ст., VІІ ст., VІІІ ст., ІХ ст., Х ст., ХV ст., ХХ ст., ХХІ ст.

4. Гра «Тік-так» (5 хв)

Діти утворюють коло. Можна дати їм кружечки, на яких з одного боку написано назву місяця, а з іншого — свято, що припадає на цей місяць. Обирають ведучого, який стає в центр кола. Він — «стрілочка».

Діти йдуть по колу проти годинникової стрілки, промовляючи:

Тік-так, тік-так,

Наш годинник йде ось так.

А ти, стрілко, не спіши,

Яке свято — покажи.

Ведучий-«стрілочка» в цей час крутиться на місці за годинниковою стрілкою. Руки в нього витягнуті вперед і складені долоньками докупи. Коли діти закінчують віршик, «стрілочка» зупиняється. Той учасник, на кого вказує «стрілочка», називає місяць. А ведучий намагається вгадати назву свята. Можна вгадувати свято всім учасникам. Після цього «стрілочкою» стає той, хто правильно вгадав свято.

5. Вправа «Визнач слово» (5 хв)

— У поданому ряді букв викресліть усі букви «Ч», а з букв, що залишились, прочитайте слово — назву системи для відліку великих проміжків часу.

Відповідь: календар.

6. Робота з календарем (5 хв)

(У дітей на столах — календарики.)

— Уважно розгляньте календарики. Що позначають стовпчики цифр у кожному місяці? Скільки днів у тижні? Назвіть їх.

— Скільки днів буває у місяці?

— Який місяць цьогоріч найкоротший?

— Назвіть місяці, у яких по 30 днів; по 31 дню.

— Визначте за календарем, на який день тижня припадає: свято 8 Березня; на який день тижня припадає ваш день народження; на який день тижня припадає 1 червня — день захисту дітей; 1 вересня — день знань.

— Навіщо потрібен календар?

7. Перегляд мультфільму (5 хв)

Перегляд мультфільму «Історія визначення часу».

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=v6nvqqOj2do

8. Робота з годинником (10 хв)

— Знайдіть у королівстві пана Точного Часу годинники. Порахуйте, скільки їх.

— Зверніть увагу на наш класний годинник. Ось це — циферблат, це — стрілки. Коротка товста стрілка вказує години і рухається повільно, довга тонша стрілка рухається швидше та вказує на хвилини. А зовсім тоненька стрілочка рухається швидко і вказує на секунди, що спливають просто миттєво.

— А чи можемо ми управляти часом? Наприклад, зупинити час, або пришвидшити його?

9. Перегляд мультфільму (7 хв)

Перегляд мультфільму «Годинник».

Режим доступу:https://www.youtube.com/watch?v=hR3VCSaEOF8

— Як же ми можемо управляти своїм часом?

10. Гра «Відшукай — не помились» (5 хв)

— Знайдіть слова. Що у них спільного?

11. Вправа «Зберіть прислів’я» (5 хв)

Відповідь. Поспішиш — людей насмішиш.

12. Вправа «Збери речення» (5 хв)

Гроші, не повернеш, наживеш, час, пропали —, пропав —.

Відповідь. Гроші пропали — наживеш, час пропав — не повернеш.

13. Вправа «Прочитай прислів’я» (10 хв)

— Прочитайте і запишіть у зошит прислів’я.

НЕВІДКЛАДАЙНАЗАВТРАТЕ, ЩОМОЖНАЗРОБИТИСЬОГОДНІ.

Відповідь. Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні.

14. Практична робота «Виготовляємо годинник» (25 хв)

Інструкція

□ Виріжте із цупкого картону два кола різного кольору (за шаблоном).

□ Тепер потрібно вирізати стрілки годинника (використовуйте картон контрастного кольору) та облямівку для аркуша-основи, на який клеїтиметься годинник. Основа потрібна для міцності виробу.

□ Наклейте менше коло в центр більшого.

□ Наклейте заготовку для годинника на білий аркуш картону (бажано взяти цупкіший матеріал).

□ Закріпіть стрілки годинника у центрі кола так, щоб вони обидві добре рухалися навколо центра (необхідна допомога вчителя).

□ Наклейте облямівку.

□ Позначте цифрами час на годиннику. Написи потрібно робити по краю зовнішнього, великого кола.

IV. ПІДСУМОК ДНЯ (10 хв)

· Вправа «Обміркуй — не помились!»

— Розставте міри часу від найменшої до найбільшої.

Доба, секунда, століття, місяць, тиждень, година, тисячоліття, хвилина, тиждень, рік.

· Робота у щоденнику вражень

Рекомендовані теми

1. Що про час я розкажу рідним?

2. Якщо я навчуся користуватися годинником...

3. Для мене час — це...