Тематичні дні у 1 класі II семестр - 2018

ТЕМАТИЧНІ ДНІ

ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧОМУ БЕЗ СОЛІ НЕМА ДОЛІ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «Я - ДОСЛІДНИК»)

Мета: учити учнів дослідницької діяльності; збагачувати і розширювати уявлення дітей про сіль, її властивості; розвивати пізнавальну активність, творчу уяву, мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; розвивати навички експериментування; формувати емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього світу, дбайливе ставлення до солі та навички культурного її споживання.

Освітні галузі: мовно-літературна; історична; математична; природнича; технологічна; інформатична; соціальна і здоров'язбережувальна; громадянська.

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)

1. Вітання

Усі утворюють коло. Привітання-побажання: «Вітаю, Марійко! Бажаю успіхів!».

2. Групове заняття

· Гра «Море хвилюється»

Діти утворюють коло, одна дитина (ведучий) — посередині. Діти ходять по колу в різних напрямках: праворуч або ліворуч та бігають. Дитина всередині кола промовляє:

Море хвилюється раз,

Море хвилюється два,

Море хвилюється три!

Морська фігуро, на місці завмри!

Діти раптово зупиняються. Кожний гравець зображує певний вигаданий рух. Ведучий обирає те, що йому найбільше сподобалось. Діти міняються місцями. Гра триває.

3. Обмін інформацією

· Гра «Шифрувальник»

— Розшифруйте назву мінералу.

КНРСПЗІРЛТМЬЦЙ

— Так, цей мінерал, дійсно,— кам’яна сіль.

— Що ви про неї знаєте?

Кришталиночки тверді,

Світлі — аж іскряться.

Народились у воді,

А води бояться. (Сіль.)

4. Щоденні новини

— Як стати дослідником?

Багато читайте, багато вивчайте і спілкуйтеся з іншими людьми.

Самого лише бажання стати дослідником замало, вам потрібно розуміти, де саме ви зможете застосувати набуті навички дослідження. Читайте про далекі землі, екзотичні та недосліджені, вивчайте географію та інші культури, розпитуйте людей про їхні подорожі. Чим більше ви знаєте, тим краще ви готові до життя дослідника!

II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)

— Сьогодні ви станете дослідниками, а наш клас перетвориться на дослідницьку лабораторію. Досліджуємо сіль.

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (113 хв)

1. Дослідницька лабораторія (20 хв)

Мета: створити проблемну ситуацію для дослідження властивостей кухонної солі та її водного розчину; учити міркувати, робити висновки.

Обладнання: скляні банки ємністю 1 літр, вода, пачка кухонної солі, очищена сира картоплина, сире яйце, столова ложка, свічка, ваги.

Хід досліду

— Ми проведемо цікаві досліди і дізнаємося, що може сіль.

(На столі — банка із солоною водою. Опускаємо в неї яйце — воно плаває. Потім доливаємо в банку прісної води — яйце опускається на дно.)

— Чи хотіли б ви дізнатися секрет цього досліду?

— У банку з водою я опущу очищену сиру картоплину. Що з нею сталося? (Картоплина опустилася на дно.)

— Виймаю картоплину. В цій банці — вода, а в пачці — сіль.

— Але чи можемо ми бути впевнені, що це сіль? (Припущення дітей.)

— Як перевірити ваші припущення? Згадайте, як можна досліджувати незнайому речовину? (Розглянути. Обережно понюхати.) А чи можна скуштувати? Чому не можна? (Відповіді дітей.) Правильно, незнайомі речовини куштувати небезпечно. Але я знаю, що це за речовина, тому дозволяю вам її скуштувати. (Діти куштують кілька крупинок солі, визначають її за смаком.)

— Так, це звичайна сіль. Ви правильно міркували і зробили правильний висновок.

— Навіщо потрібна сіль? (Відповіді дітей.)

— Отже, сіль потрібна для приготування їжі. У ній не живуть мікроби, її використовують і з лікувальною метою. Сіль буває звичайна, дрібна. Візьміть лупу і гарненько розгляньте її.

— А ще є сіль морська, до неї можна додавати різні добавки і приймати ванну.

— Повернімося до наших досліджень. Що відбувається з картоплиною, коли ми кладемо її в банку з водою? (Вона тоне.) Додамо в іншу банку з водою кілька столових ложок солі та перемішаємо, щоб сіль швидше розчинилася. (Дитина виконує завдання.) Що утворилося? (Розчин солі.)

— Опускаємо картоплину в розчин солі. Що сталося з картоплиною? (Вона спливла.)

— Якась дивна картоплина: то їй хочеться плавати, то на дні лежати! Але, можливо, справа не в картоплині? У чому ж тоді? (Припущення дітей.)

— У цій банці (показує) — солона вода, а в цій — прісна, несолона. Тепер ви можете сказати, чому в попередньому досліді яйце то плавало на поверхні води, то тонуло? (Відповіді дітей.)

— Ви знаєте, що сіль міститься у морській воді. Солона вода важче і щільніше прісної. Плавати в морській воді значно легше, вона ніби виштовхує тіло.

— Як можна переконатися в тому, що солона вода важча за прісну? (Можна зважити банки з солоною та прісною водою.)

— Запрошую одного помічника і разом з ним зважую банки з солоною та прісною водою. (Діти коментують отримані результати.)

— Нам удалося знайти відповіді на складні запитання завдяки тому, що працювали разом, перевіряли наші припущення за допомогою дослідів.

2. Ще більше дослідів разом з «Колосочком»

Режим доступу: http://kolosok.org.ua/wpcontent/uploads/2018/01/kls_ukr_029_28_11_2017.pdf

— Пропоную дослідити, яке значення має сіль у нашому повсякденному житті.

3. Відгадування загадок (3 хв)

● Ріжуть мене ножакою.

За те мене отак гублять,

Що всі мене люблять. (Хліб.)

● У воді росте кохається,

Вкинь у воду — злякається. (Сіль.)

— Так, молодці! Саме хлібом та сіллю українці зустрічають своїх гостей.

Сіль — харчовий продукт, що можна зустріти в будь-якому продуктовому магазині. Тому важко повірити, що в далекому минулому через брак солі спалахували війни і розорялися королівства. Звичайна сіль впливала на людські долі. Її вважали привілеєм вищого стану. Сьогодні ж вона — всього лише одна з найвідоміших і недорогих харчових добавок.

4. Читання тексту з позначками (10 хв)

— Прочитай текст, олівцем «галочкою» (у) познач у ньому вже відому тобі інформацію, а знаком плюс (+) — нову інформацію.

ЯК ЧУМАКИ ПО СІЛЬ ЇЗДИЛИ

Про те, що чумаки їздили по сіль до Азовського та Чорного морів, знають усі. Чумацтвом займалися, здебільшого, вільні селяни та козаки.

Узимку чумаки лагодили спеціальні вози, звані мажами, доглядали волів. Тільки-но тужавіла земля навесні й наставали теплі сонячні дні, вирушали вони в дорогу. Кожен чумак брав із собоюкілька пар волів, запряжених у мажі. Чумацькою ватагою керував старший чумак. Він мусив добре знати дорогу й місця, де можна було заготовити сіль.

Мандрівка на південь України тривала близько місяця. Кілька століть в Україні проіснував чумацький промисел.

5. Перегляд мультфільму (10 хв)

Перегляд мультфільму «Як козаки сіль купували».

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=IblDZpSyFSM

6. Робота в групах. Вправа «Поясни, чому так говорять» (10 хв)

— Поясніть, чому в народі так говорять. Якщо не можете пояснити, скористайтеся «Тлумачним словником прислів’їв».

□ Потрібно з’їсти пуд солі.

□ Угода солі.

□ Недосіл на столі, пересіл на голові.

□ Хлібосольні люди, хлібосольний край.

□ Хліб-сіль їж, а правду ріж.

□ Добре живуть, хліб-сіль жують.

— Щоб пізнати людину, має минути якийсь час. У таких випадках говорять, що «потрібно пуд солі з’їсти». Це вважають запорукою міцної дружби. На Сході існує поняття «угода солі». Під час його укладання сторони разом приймали їжу на знак того, що свято дотримуватимуть умов угоди. Хоча цієї речовини на землі достатньо для всіх, проте велися «соляні війни». У Стародавньому Китаї дорожчим за неї було тільки золото. У Римі воїни отримували «соляріум» — грошове забезпечення на посол їжі. У деяких країнах це слово стало родинним висловом «заробітна плата». Коли в селянській родині хтось із осіб за столом розсипав сільничку, він тут же отримував ложкою по лобу від батька сімейства. Звідси і приказка про сіль: «Недосіл на столі, пересіл на голові». За неекономне її витрачання могли покарати. Цікаво, що в багатьох мовах є такі прислів’я. Про сіль існує багато висловів, що символізують мудрість.

Гостинних людей називали «хлібосольними людьми», «хлібосольним краєм». Прислів’я про сіль: «Хліб-сіль їж, а правду ріж».

Про бідну сім’ю говорили: «Сльозами хліб солять». Це означало відсутність грошей.

Про багату: «Добре живуть, хліб-сіль жують».

· Словничок

Пуд — одиниця маси, що вживалася в Україні в давні часи. Пуд — 16,3805 кг.

7. Робота в групах. Вправа «Чи знаєш ти, що?..» (10 хв)

— Прочитай текст, олівцем «галочкою» (v) познач у ньому вже відому тобі інформацію, а знаком плюс (+) — нову інформацію.

ЧИ ЗНАЄШ ТИ, ЩО?..

Куховарська сіль, тобто хлорид натрію, є одним з найважливіших хімічних компонентів, що входять до різних рідин людського організму: крові, лімфи, міжклітинного простору і всіх клітин.

За нормою, людині потрібно близько 5-8 грамів солі на добу. У жарку пору року ця доза може збільшуватися до 30-40 грамів. Значна її кількість міститься в продуктах тваринного походження — м’ясі, рибі, яйцях. Значно менше — в овочах і фруктах (винятком є лише шпинат, селера, червона капуста і буряк).

8. Гра «На кухні» (10 хв)

— Склади задачі, використовуючи відомості таблиці про вагу солі.

ВАГА СОЛІ

Столова ложка солі

25 г

Столова ложка солі з гіркою

30 г

Чайна ложечка солі

7 г

Чайна ложечка солі з гіркою

10 г

Столова ложка крупної солі

20 г

Чайна ложка крупної солі

5 г

9. Гра «Допоможи чумаку» (5 хв)

— Урівноваж гирю і сіль.

10. Гра «Хвилинка для кмітливої дитинки» (5 хв)

□ Скільки солі потрібно для тебе на 2 дні, 3 дні..., якщо норма споживання — 4 грами на добу?

□ Скільки солі потрібно твоїй родині на добу?

11. Довідкове бюро «Сучасні винаходи» (5 хв)

Японська компанія Hitachi Maxell розробила лампу-ліхтар, що джерелом електроенергії використовує солону воду.

Лампа може стати корисною у надзвичайній ситуації.

Щоб змусити лампу працювати, достатньо покласти кілька ложок солі в спеціальний резервуар та залити їх водою.

12. Арт-майстерня (25 хв)

· Виготовлення подарунків із солоного тіста

— Сіль уважають символом дружби і гостинності. Її підносять на знак побажання добробуту і багатства. Сіль наділяють магічними властивостями, гадаючи, що вона відвертає все погане. Тож пропоную виготовити подарунок із солоного тіста.

· Малювання сіллю «Чарівна сіль»

Інструкції — за посиланням.

Д Режим доступу: http://www.kidmade.com.ua/ukr/artide/maljuemo-sillju-ta-kleem.html

IV. ПІДСУМОК ДНЯ (5 хв)

· Робота у щоденнику вражень

Рекомендовані теми

1. Я дізнався (дізналася), що...

2. Навколо мене багато цікавого!

3. Я хочу дослідити...