Конспекти уроків. Українська мова 1 клас (ЗПР) - 2020

Письмо під диктовку складів, слів, речень з вивченими буквами

Мета: закріплювати вміння писати під диктовку склади, слова, речення з вивченими літерами; розвивати каліграфічні навички, творче мислення, фонематичний слух першокласників; виховувати бажання працювати разом.

Обладнання: плакат із зображенням космічного простору і трьох ракет; метелики зі звуковими схемами; індивідуальні картки для самостійної роботи; робочі зошити в косу лінію.

Хід уроку

I. Організаційний момент
— Діти! Ми отримали тривожний сигнал від жителів казкової планети. Пан Морок погрожує лишити їх усіх радощів життя, якщо вони не навчаться розрізняти звуки в словах і читати слова з літерою, що завжди позначає два твердих приголосних звуки, а також каліграфічно писати слова з нею. Яка ж це літера? («Ща»)

Чи готові ви мандрувати
І складні перешкоди долати,
Щоб навчити цих жителів гарно писати,
Букви нашої абетки знати?

— До казкової планети вирушають три екіпажі (три ряди).

II. Основна частина

1. Артикуляційно-вимовні, фонематичні, творчі вправи
— До запуску космічної ракети приготуватися!
— Є приготуватися!
— Увімкнути мотори!
— Є ввімкнути мотори!
— П’ять, чотири, три, два, один. Пуск! Полетіли!
— Двигуни працюють (вимова [у]).
1) Виділення слів зі звуком [в] з потішки.

Рожевий ранок нас зустрів,
Ромашка, рибка і Русланка.
А навкруги багато див!
Вітаємо всіх!
З добрим ранком!

2) Гра «Закінчи рядок».

Ра-ра-ра — привіталась дітвора.
Ру-ру-ру — зошита до рук беру.
Рі-рі-рі — вимовляю звуки всі.
Ри-ри-ри — завжди чітко говори.
Ро-ро-ро — вчися людям на добро!

3) Гра «Хто найуважніший?».
1-й ряд плескає в долоні, якщо [к] чується на початку слова, 2-й ряд — в середині, 3-й ряд — у кінці.
Слова: рибка, куля, школяр, комора, рак, буквар, гусак, річка, курчата, молоко, барвінок, літак, коваль, лікар.

2. Робота в зошитах
1) Повторення правил письма.
2) Самостійна робота. Письмо під диктовку складів: Нок, се, ра, ве, лий.
— Об’єднайте їх у слова, щоб вийшло словосполучення. (Веселий ранок)
3) Аналіз з’єднань літер.

3. Запис слів-відгадок під диктовку

• Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний,
це з-за моря на зорі
Повернулись… (журавлі).

• Швидко скрізь вони літають,
всіх про дощ попереджають.
За вікном гніздо будують,
тільки тут в нас не зимують.
Комах з’їдять всіх залюбки.
Пташки ці звуться… (ластівки).

• У червоних чобітках, в білому халаті
Він весною прилетів і сидить на хаті.
Прилетів здалека.
Зветься він… (лелека).

• Пташка гарненька.
В неї білі щічки,
Сірі лапки, біла шийка,
фартушок жовтенький,
Голосок тоненький,
сама невеличка,
Називається… (синичка).

— Яке слово зайве? Обґрунтуйте свою думку.
Представники кожної з команд записують на дошці назви перелітних пташок.

4. Робота біля дошки
Запис звукових схем-відгадок до метаграм

• 3 і — по дереву стрибає,
3 у — її нам випікають.
(Булка — білка)

• Якщо в моєму словір —
Я — хижий птах,
Що високо літає.
А змінити р на с —
Тварина свійська,
Нам Допомагає.
(Орел — осел)

• Зі звуком [п]
На городі росте,
Зі звуком [ч] —
Між берегів тече.
(Ріпка —річка)

5. Пальчикова гімнастика

6. Запис речень під диктовку
У лісі гарний кущ. Це шипшина.

7. Побудова моделей до записаних речень

Фізкультхвилинка під музику

III. Заключна частина
— Наша мандрівка завершується. Ракети готові повернутися до рідної Землі. Жителі казкової планети вдячні вам за науку. Для запуску ракети потрібно дати відповіді на запитання:
— Розгадайте метаграму.

3 «ка» дерева захищає, і на них вона завжди;
3 «єн» звірятко заховає, коли треба від біди,
3 «ге» з-за хмари виглядає, шапку сніжну не скидає.
(Кора — нора — гора)

IV. Підсумок уроку
— Що повторили на уроці? Що нового дізналися?
— Що вдалося зробити легко?
— Яке завдання було важким?
— Кому працювати було цікаво?