Конспекти уроків. Українська мова 1 клас (ЗПР) - 2020

Усне і писемне мовлення. Культура мовлення і культура спілкування

Мета: пояснити учням, як використовується усне і писемне мовлення; вдосконалювати вміння дотримуватися правил усного і писемного мовлення, правил мовного спілкування; поширювати словниковий запас учнів; розвивати зв'язне мовлення; виховувати любов до мови.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Рідна мова

Як то гарно, любі діти,

У вікно вам виглядати!

В ньому все: тополі, квіти,

Сонце й поле біля хати,

На оте вікно ранкове,

Що голівки ваші гріє,

Схожа наша рідна мова —

Цілий світ вона відкриє!

Бережіть її, малята,

Бо вона — віконце миле,

Що колись до нього мати

Піднесла вас, посадила...

В. Терен

II. Актуалізація опорних знань

— Яку мову ми називаємо рідною?

— Як її ще називають?

— Погляньте на ці малюнки й розкажіть, що роблять учні.

(Учитель вивішує на дошці два малюнки: на першому діти розмовляють, на другому — пишуть.)

— А як про це можна сказати одним словом? Чи правильно говорити, що всі вони розмовляють?

III. Повідомлення теми уроку

— Найважливішим засобом спілкування між людьми є мова. Здійснюється воно за допомогою мовлення. Сьогодні ми поговоримо про усне і писемне мовлення, про культуру спілкування.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Робота над загадками

— Осінь у гості до нас завітала, в кошику гостинці принесла. Відгадайте їх назви!

• Була дитиною — не знала пелюшок, а старою стала — сто пелюшок мала. (Капуста)

• І печуть мене, і варять мене, і їдять, і хвалять, бо я добра. (Картопля)

• Білі зуби маю, та усі ховаю, довгі коси маю, та не заплітаю. (Кукурудза)

• Над хворостом уверх хвостом, а зірви — солі просить. (Огірок)

2. Гра «Знайди зайве слово»

На дошці — малюнки овочів та звукові схеми.

— Знайдіть зайвий малюнок, назва якого не відповідає звуко-складовій моделі.

Огірок

картопля

кукурудза

помідор

— Яким мовленням ви користувалися, виконуючи завдання? (Усним)

3. Розповідь учителя

— Свої думки люди найчастіше передають одне одному в усній формі, тобто за допомогою усного мовлення. Усне мовлення має бути зрозумілим для всіх, хто його слухає. чим більше ти знаєш, тим багатше твоє мовлення, бо у твоєму запасі багато слів, за допомогою яких можеш легко висловити свою думку. чітко вимовляй слова, дотримуйся правильної інтонації. Не вживай грубі слова — це некультурно. Не кажи слів, значення яких ти не розумієш.

4. Каліграфічна хвилинка

Че во он рон

5. Поділ слів для переносу

Учитель, червоний, чайка, батько, калина, явір, олівець, гість.

— Яким мовленням ви користувались, виконуючи завдання? (писемним)

Розповідь учителя

— Усе написане або надруковане — це писемне мовлення. Володіти писемним мовленням означає правильно, каліграфічно і без помилок оформляти свої або чиїсь думки на письмі.

Фізкультхвилинка

6. Слухання тексту «Чому?» В. Сухомлинського

— Усне і писемне мовлення складається з речень. Речення пов’язуються між собою у текст.

Чому?

Три тижні не був у школі Сергійко: хворів. Скучав за товаришами і за вчителькою. радісний, збуджений, прийшов хлопчик до школи. Ось і його парта, ось і товариші. Думалось йому: в очах товаришів побачить радість і привітність. Та їхні очі були спокійні і незворушні.

— А ти виконав сьогодні завдання? — тільки й спитав сусід по парті.

— Виконав, — сказав Сергійко й заплакав.

В. Сухомлинський

— Чому заплакав Сергійко?

7. Гра «Закінчи речення»

— Ми вже знаємо правила письма, правила поведінки у школі, а сьогодні пригадаємо правила мовленнєвого спілкування, які повинна знати кожна культурна людина.

Коли говориш — не... (горлань).

Слів поганих — не... (вживай).

На всі боки — не... (крутись).

У вічі співрозмовнику... (дивись).

Говори спокійно, чемно,

Спілкуватись тоді буде дуже... (приємно).

V. Підсумок уроку

— Хто володіє усним мовленням? (Той, хто вміє говорити, хто знає мову.)

— Яке значення для людини має писемне мовлення? (Писемне мовлення допомагає людині пізнати далеке минуле, зберегти і передати свої знання майбутнім поколінням.)