Тижневі кейси з мовно-літературної галузі для 2 класу - Ірина Старагіна, Аліна Ткаченко та Людмила Гуменюк 2018
Тиждень 28
№ з/п |
Дата |
Проблемне запитання/ Тема |
Орієнтовні види діяльності |
Ресурси/Джерела |
Змістові лінії та пропонований зміст Взаємодіємо усно. Розуміння значення слова як умова успішного спілкування. Перепитування як уточнення інформації. Види інформації: текстова, графічна, звукова (без уведення термінів). Взаємодіємо письмово. Алфавіт. Велика буква в іменах людей, кличках тварин і деяких географічних назвах (назви міст, річок). Орфографічний словник як джерело для перевірки орфограм. Редагування як спосіб удосконалення тексту. Читаємо. Пошук у тексті необхідної інформації. Вибіркове читання. Місце і час подій, персонажі (вчинки, мотиви поведінки, думки, емоції). Аналіз вчинків персонажів (причини і наслідки). Виявлення власного ставлення до вчинків. Стратегії вдумливого читання. Перед читанням (визначення мети читання, прогнозування змісту); під час читання (розуміння лексики, створення в уяві картин, які відповідають змісту, прогнозування розвитку подій, відповідь на запитання, поставлені перед читанням); після читання (зв’язок книжкових подій з подіями із власного життя, формування власного погляду на книжку. Вірш. Рима, ритм, настрій у вірші. Досліджуємо мовлення. Основа та закінчення. Форми слова та споріднені слова. Корінь слова. Лексичне значення слова. Пряме й переносне значення слова. Досліджуємо медіа. Правдива і неправдива інформація. Мультфільми. Елементи форми і їх значення для сприйняття основних ідей (колір, музика, анімація у мультфільмах). Театралізуємо. Важливість імпровізації у грі. Актори як учасники гри у спілкування. Репліка як словесний складник висловлювання. Жести, міміка, інтонації, пози, дії – несловесний складник висловлювання. Декорації та театральний реквізит. Примітка: 1. Завдання, спрямовані на формування та відпрацювання умінь та навичок (графічних, орфографічних, орфоепічних тощо), учитель може добирати додатково, враховуючи індивідуальні особливості учнів. 2. В доборі тематики текстів враховується поточна тема інтегрованого курсу «Я досліджую світ» – РУХ І ЧАС (квітень). |
||||
1. |
Як книжки допомагають мандрувати в часі? |
Прогнозування змісту за заголовком та ілюстрацією до тексту. - Прочитайте заголовок та розгляньте ілюстрацію до тексту (с. 139), який ми зараз читатимемо. - Які події зображено? - Де відбувається подія? - Коли відбувається зображена подія? Чому ви так думаєте? Важливо! Учитель після вислуховування дитячих думок зачитує передмову до казки і уточнює з дітьми, яка інформація, отримана з заголовку, залишилася не відображеною на ілюстрації. Робота в групах: формулювання питань до тексту на основі заголовку та ілюстрації . Перевірка сумнівних написань за орфографічним словником. - Поміркуйте, про що ви хочете дізнатися з тексту з такою назвою та запишіть 3 свої питання (Додаток 1). Виразне читання/слухання тексту Лесі Ворониної «Слон Ґудзик і вогняна квітка» (уривок, с. 137). - Яку подорож пропонує слон Ґудзик дівчинці Ясі? - Чи здійсненна така подорож? За яких умов? - Доведіть, що ви читаєте казку. - Яка ця казка: літературна чи народна? Робота в пари: пошук у тексті спільнокореневих слів та форм того самого слова. - У прочитаному тексті (с. 137) знайдіть спільнокореневі слова до слова слон, а також форми цього слова. Запишіть знайдені слова та форми слова на відповідних місцях (Додаток 2). Визначте закінчення та основу, а також корінь. Доведіть свою думку. - Доберіть ще 2 -3 спільнокореневих слова до слова слон. Важливо! Учні виписують спільнокореневі слова слон, слоник, слонячої; форми слова – слоник, слоника. Учитель просить пояснити значення спільнокореневих слів з опорою на слово, від якого вони утворені: слоник - маленький слон, слоняча (гра) - яка належить слону. Серед спільнокореневих слів учні можуть назвати слоненя, слониха, слоновник, слоновий (хобот). Створення власного висловлення: «Мандрівка в часі». Перевірка сумнівних написань за орфографічним словником. Редагування власного висловлення. - Якби слон Ґудзик запропонував вам зараз мандрівку в часі, то в якій порі року ви б зараз хотіли опинитися? Влітку? Восени? Взимку? Чому? - Розкажіть про улюблену пору року (Додаток 3). - Обміняйтеся зошитами та прочитайте текст один одного. Обговоріть, що вам сподобалося в текстах одне одного, а що, на вашу думку, бажано змінити або додати. - Поміркуйте, що б ви уточнили у власному тексті після обговорення (таке уточнення називається редагування). Внесіть доповнення, тобто відредагуйте власний текст. |
Леся Воронина «Слон Ґудзик і вогняна квітка» с. 136. Хрестоматія 1, 2 кл. |
|
2. |
Що робить вірш віршем, коли рядки не римовані? |
Виразне читання/слухання тексту Лесі Ворониної «Слон Ґудзик і вогняна квітка» (продовження, с. 138). - Чи можна стверджувати, що Ґудзик був чарівником? Доведіть свою думку. - Чому примовка названа чарівною? (Лише її промовляння дозволяє побачити каштанових листонош). - Який настрій створює ця примовка? Яка рима легко запам’ятовується? У цій примовці мало римованих слів, але це вірш. Що робить ці рядки віршем? Порахуйте скільки складів в словах кожного рядка. ( Однакова кількість складів задає ритм і робить ці рядки віршованими.) Важливо! Учитель стежить за тим, щоб діти не втрачали інтересу до читання в роботі з великим уривком і час від часу зачитує сам фрагменти тексту, а потім пропонує продовжувати бажаючим учням. Розучування примовки за допомогою створення піктограм. Важливо! Учні за допомогою власного малюнкового письма записують текст примовки, а потім за створеним записом відтворюють примовку з пам’яті. Вибіркове читання: опис каштанових листонош. - Чи чули ви коли-небудь про пташок з назвою каштанові листоноші? - Знайдіть у тексті рядки, де розказано про каштанових листонош. Важливо! Учні зачитують фрагмент тексту від слів «…всюди на вітах сидять крихітні пташки» до слів «коли знаєш чарівну примовку». - Чому цих пташок ще називають пелюстинками? - Де можна вияснити, чи є каштанові листоноші в дійсності чи це вигадка? Робота в парі: пошук в тексті форм слова, визначення основи та закінчення, кореня слова (Додаток 4). - Знайдіть у тексті на с. 138 слова-назви предметів, які мають ознаку каштановий (квітка, листоноші, цвіт, листок) та випишіть їх в перший стовпчик таблиці. - У другий стовпчик таблиці випишіть усі форми слова каштановий (каштанову, каштанові, каштанового, каштановому). - Визначте основу та закінчення в слові-назві ознаки. Визначте корінь слова. Гра-драматизація «Інтерв’ю зі слоником Ґудзиком». - Чи чули ви коли-небудь про гру, яку згадує Ґудзик «Упіймай слона за хвіст»? Чи грали ви в таку гру? - Уявіть, що у вас є можливість розпитати Ґудзика про цю гру. Об’єднайтеся в групи та поміркуйте, які питання можна задати слоникові стосовно цієї гри і які він може дати відповіді на ці питання. - Розіграйте своє інтерв’ю. Важливо! Учитель нагадує учням про використання театрального реквізиту (наприклад, маска слона). |
Леся Воронина «Слон Ґудзик і вогняна квітка» с. 136. Хрестоматія 1, 2 кл. |
|
3. |
Чи завжди листи надсилають в конвертах? |
Виразне читання/слухання тексту Лесі Ворониної «Слон Ґудзик і вогняна квітка» (продовження, с. 140-141). - Які чарівні предмети мала з собою Яся? - Що співали каштанові листоноші? - Які слова Яся мала написати у весняному листі? Як він мав виглядати лист? - Чим цей лист відрізняється від звичайного паперового листа або електронного? Що лист робить листом? Робота в парах: перевірка слів за орфографічним словником. - Прочитайте слова, які трапилися в казці, та кожний випишіть спочатку ті слова, у написанні яких ви не сумніваєтеся. - За допомогою словника перевірте, чи правильно кожний з вас записав слова. - Разом попрацюйте з рештою слів, написання яких викликає труднощі в кожного з вас. М...телик, галяв…на, п…люстка, дівч…нка, вел...тні, ґудз…к, віт...р, літ…ра, вп…ред, д…рево, вул…ця. Гра «Науважніщі читачі»: робота з деформованим текстом (Додаток 5). - Прочитайте і запишіть у реченнях на місці пропусків потрібні слова або сполучення слів. Перевірте за текстом на с. 140 (2 абзац), наскільки ви уважні читачі. - У тексті трапилося сполучення слів «золоте волосся». Чи можна стверджувати, що в Ясі було волосся з золоту? - Чому слово Ґудзик ви написали з великої літери? Чи бачили ви, щоб слово ґудзик писалося з маленької літери? Яке в нього тоді значення? Створення письмового висловлювання «Мандрівка в часі-2». Перевірка сумнівних написань за орфографічним словником. Редагування власного висловлення. - Чи пригадуєте ви, які чарівні предмети в казках допомагають подолати час (чоботи-скороходи або чарівний килим). З яких казок ви про це знаєте? - Поміркуйте, щоб ви обрали для подорожі: чоботи-скороходи чи чарівний килим. Пояснить свій вибір. - Куди б ви спрямували свою подорож? Розкажіть про це (Додаток 6). - Обміняйтеся зошитами та прочитайте текст один одного. Обговоріть, що вам сподобалося в текстах одне одного, а що, на вашу думку, бажано змінити або додати. - Поміркуйте, що б ви уточнили у власному тексті після обговорення (таке уточнення називається редагування). Внесіть доповнення, тобто відредагуйте власний текст. |
Леся Воронина «Слон Ґудзик і вогняна квітка» с. 136. Хрестоматія 1, 2 кл. |
|
4. |
Чи може текст допомогти зрозуміти значення слова? |
Виразне читання/слухання тексту Лесі Ворониної «Слон Ґудзик і вогняна квітка» (продовження, с. 142-143). - Яке чудо здійснилося завдяки голубому камінчику й маковому зернятку? - Які три накази віддав Володар Кам’яної Галявини? - Яку силу мала Макова Квітка і передала її одному з камінців? Робота в парі: тлумачення лексичного значення слова. - Прочитайте слова, виберіть ті, значення яких ви можете пояснити: квапитися, вигулькувати , затріпотіти , запалахкотіти , замерехтіти. - Слова, значення яких ви не можете пояснити, знайдіть у тексті на с. 142 та спробуйте передбачити за текстом, яке може мати значення це слово. Робота в групах: вправа «Кубування». Важливо! Передбачає використання кубика з написаними на гранях завданнями (Додаток 7). Учні кидають кубик, один з учнів виконує завдання, а решта – уточнює у рази потреби. Потім наступний учень кидає кубик. Завдання: - розкажи про каштанових листонош; - намалюй стільки каштанових листонош, скільки їх було в одній зграйці; - виразно прочитай (або розкажи з пам’яті) чарівну примовку ; - розкажи про Володаря Кам’яної Галявини; - розкажи про Макову Квітку; - опиши 4 камінці, з якими спілкувалися Володар Кам’яної Галявини та Макова Квітка. |
Леся Воронина «Слон Ґудзик і вогняна квітка» с. 136. Хрестоматія 1, 2 кл. |
|
5. |
Як факт відрізнити від вигадки? (Продовження) |
Перегляд 6 серії анімаційного серіалу «Моя країна Україна»: пошук фактів. - Продовжуємо подорожувати Україною із нашими друзями-провідниками Сашком Лірником та котом Воркотом. Зараз ми відвідаємо разом із ними село Шешори на Івано-Франківщині. Переглянемо фільм і пошукаємо, які факти згадані в мультфільмі. Кожен із вас під час перегляду має знайти згадку про якийсь один факт. Важливо! Учитель уточнює з учнями, чи зрозуміло їм, що є факт: те, що достеменно відоме. Згадані в мультфільмі факти - це, наприклад: «Шешори – найдовше село в Європі», «Довжина села Шешори 1 000 000 000 метрів», «У Шешорах з давних давен жили працьовиті гуцули», «Гуцули ткали, робили глиняний посуд», «Пани грабували селян: у гончара – горщики, у ткалі – полотно, у коваля – цвяхи останній відберуть», « Довбуш карав панів за жадібність та злобу», «Довбуш відбирав у панів награбоване та повертав бідним людям». - А як можно перевірити інформацію про село Шешори? (Вікіпедія в Інтернеті, карта України, туристичний путівник). - Є енциклопедія сучасної України, яка планується бути виданою в 30-ти томах, зараз видано 20 томів. Розгляньте таблицю, де вказано, у яких роках видавався кожний том, а також пояснено, на які букви є слова в кожному томі (Додаток 8). Як ви думаєте, чи можна в тій енциклопедії знайти інформацію про село Шешори? А інформацію про Довбуша? У якому томі може бути інформація про Довбуша? Чому ви так думаєте? - Чи знаєте ви довжину свого міста чи села? Де про це можна дізнатися? - Як ви думаєте, що за музика використана в мультфільми? Чому саме ця музика, а не інша тут звучить? Важливо! Музика в цьому мультфільмі – це теж факт, бо це гуцульська музика, вона впливає на наше сприйняття зображення, доповнює враження від побаченого. Перегляд 6 серії анімаційного серіалу «Моя країна Україна»: факти і вигадки. - Зараз ми ще раз переглянемо мультфільм і ви знайдете те, що, на вашу думку, є вигадкою. Важливо! Учитель уточнює з учнями, що вигадка або легенда – це те, що не можна підтвердити. Наприклад: «Камінь Довбуша – найбільший камінь у Карпатах», «Олекса Довбуш був найсильнішим у світі чоловіком». - Порівняйте інформацію відому вам про Володаря Кам’яної Галявини з казки Лесі Ворониної про слона Ґудзика з інформацією про камінь Довбуша з легенди про Довбуша з мультфільму (Додаток 9). Переказ легенди про Олексу Довбуша з використанням розкадровки (умовні кадри майбутнього фільму, Додаток 10). Перевірка сумнівних написань за орфографічним словником. Редагування власного висловлення. - Зараз спробуйте в цих кадрах-квадратиках розказати легенду про Олексу Довбуша та його камінь. Записуйте стисло, даючи відповідь на питання, але так щоб вийшов зв’язний текст. - Обміняйтеся зошитами та прочитайте текст один одного. Обговоріть, що вам сподобалося в текстах одне одного, а що, на вашу думку, бажано змінити або додати. - Поміркуйте, що б ви уточнили у власному тексті після обговорення. Відредагуйте власний текст. |
Шоста серія анімаційного серіалу «Моя країна- Україна». https://www.you tube.com/watch?v=HEJ_1gLYQmc&list=PL2CyjLc5zvHUmKhDDanMRDzwCCrKsI_XP&index=6 |
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Прочитайте і запишіть у реченнях на місці пропусків потрібні слова. Перевірте за текстом на с. 140 (2 абзац), наскільки ви уважні читачі.
Яся розтисла ______________ і побачила, що й справді у неї на _____________ лежить ____________ камінчик, схожий на пшеничну зернину. А ще вона відчула, що її ___________ коси розвіяв ______________ вітерець, а очі засліпило ___________ світло – ніби з її руки вистрибнув не один, а цілих три веселі _____________ зайці. І ______________ зернятко також лежало на ___________ – все було точнісінько так, як у ___________ примовці слона _____________.
Додаток 6
Подорож у часі – 2
Додаток 7
Додаток 8
Енциклопедія сучасної України
Том |
Буква |
Рік видання |
Том |
Буква |
Рік видання |
|
1 |
А |
2001 |
11 |
Зор – Как |
2011 |
|
2 |
Б –Біо |
2003 |
12 |
Кал – Киї |
2012 |
|
3 |
Біо – Бя |
2004 |
13 |
Киї – Кок |
2013 |
|
4 |
В – Вог |
2005 |
14 |
Кол – Кос |
2014 |
|
5 |
Вод – Гн |
2006 |
15 |
Кот – Куз |
2014 |
|
6 |
Го – Гю |
2006 |
16 |
Куз – Лев |
2016 |
|
7 |
Ґ – Ді |
2007 |
17 |
Лег – Лощ |
2016 |
|
8 |
Дл – Дя |
2008 |
18 |
Лт – Мал |
2017 |
|
9 |
Е – Ж |
2009 |
19 |
Мал – Мед |
2018 |
|
10 |
З – Зор |
2010 |
20 |
Мед – Мік |
2018 |
Додаток 9
Додаток 10
1 клітинка: Як грабували пани селян?
2 клітинка: Хто такий Олекса Довбуш?
3 клітинка: За що Довбуш карав панів?
4 клітинка: Як Довбуш допомагав бідним людям?
5 клітинка: Що заховано під каменем Довбуша?