Тижневі кейси з мовно-літературної галузі для 2 класу - Ірина Старагіна, Аліна Ткаченко та Людмила Гуменюк 2018
Тиждень 31
№ з/п |
Дата |
Проблемне запитання/ Тема |
Орієнтовні види діяльності |
Ресурси/Джерела |
|
Змістові лінії та пропонований зміст Взаємодіємо усно. Розуміння значення слова як умова успішного спілкування. Перепитування як уточнення інформації. Види інформації: текстова, графічна, звукова (без уведення термінів). Взаємодіємо письмово. Малюнкове письмо стародавніх народів( на рівні оповідань). Велика буква в іменах людей, кличках тварин і деяких географічних назвах (назви міст, річок). Друкований текст – зразок орфографічних написань. Орфографічний словник як джерело для перевірки орфограм. Редагування як спосіб удосконалення тексту. Читаємо. Пошук у тексті необхідної інформації. Вибіркове читання. Стратегії вдумливого читання. Вірш. Рима, ритм, настрій у вірші. Досліджуємо мовлення. Основа та закінчення. Форми слова та споріднені слова. Корінь слова. Лексичне значення слова. Однозначні та багатозначні слова. Пряме й переносне значення слова. Багатозначні слова і омоніми. Досліджуємо медіа. Призначення (мета) і цільова аудиторія (Хто буде це дивитися / слухати? Чому?). Малюнок як джерело інформації. Фотографія як джерело інформації (наприклад: пейзаж, портрет, сюжетна світлина). Мультфільми. Улюблений герой. Теми, емоційно-ціннісне навантаження медіатекстів. Театралізуємо. Інсценізація улюблених казок і віршів. Жести, міміка, інтонації, пози, дії – несловесний складник висловлювання. Декорації та театральний реквізит. Театральний костюм як складник ролі. Примітка: 1. Завдання, спрямовані на формування та відпрацювання умінь та навичок (графічних, орфографічних, орфоепічних тощо), учитель може добирати додатково, враховуючи індивідуальні особливості учнів. 2. В доборі тематики текстів враховується поточна тема інтегрованого курсу «Я досліджую світ» – УСЕ ПОВ’ЯЗНО З УСІМ (травень). |
|||||
1. |
Як природа підказала людям писемність? |
Джерела інформації: мультсеріал «Моя країна Україна», 4 серія (студія Новатор фільм, художній керівник проекту Степан Коваль), фрагмент документального фільму. Важливо! Кіт Воркіт та Сашко Лірник побували в с. Легедзене на Черкащині в заповіднику «Трипільська культура». Трипільці жили 5000 років тому, або 180 поколінь людей на території України і сусідніх країн. Тільки на території України знайдено понад 1000 стоянок трипільської культури. Вони зуміли здобути і відлити перший метал – мідь, уміли виварювати сіль і будувати поселення багато житлових і господарських споруд. Саме в с. Легедзине можна не лише побачити, а й пожити в таких будинках, в яких жили трипільці. - Подивіться фрагмент документального фільму (https://www.you tube.com/watch?v=Qa1OB85CCes) та розгляньте фотографію такого будинку й поміркуйте, що, на вашу думку, означають малюнки на стінах (Додаток 1). Чому не будь-який малюнок міг з’явитися на будинку? (Тому що такі малюнки виконували особливу роль – вони використовувалися для захисту будівлі, для спілкування з силами природи тощо. Такі малюнки називають ще символами.) Повторний перегляд 4 серії: виокремлення інформації. - Що намалював Кіт Воркіт на шпалерах? - Що подарував трипільський хлопець своїй дівчині? - Як ви думаєте, чому ці символи були такі важливі людям, які жили і працювали на землі? Робота в групах: гра «Трипільське лото» (створення лото-повідомлень з використанням малюнків трипільців, Додаток 2). - Трипільці створили свою малюнкову писемність. Учені розшифрували, що означають ці знаки. Розгляньте 36 трипільських символів, уявіть себе трипільцями і спробуйте з цих знаків передати якесь повідомлення про навколишній світ (про природу, родину тощо). Важливо! Учитель пропонує кожній групі набір розрізаних малюнків-квадратиків, щоб діти, використовуючи їх, створювали, повідомлення. Ураховуючи можливості учнів, учитель може запропонувати учням «записати» деякі готові повідомлення, або придумати будь-які повідомлення самостійно. Наприклад: Великий будинок захищає людину від дощу. Люди разом захищають батьківський дім. Людина захищає сходи майбутнього врожаю. Переможці закликають до миру. |
Мультсеріал «Моя країна Україна», 4 серія (студія Новатор фільм, художній керівник проекту Степан Коваль) https://www.you tube.com/watch?v=ifNcGGPm-IM&list=PL2CyjLc5zvHUmKhDDanMRDzwCCrKsI_XP&index=4 Малюнки трипільців на будинках, відео фрагмент: https://www.you tube.com/watch?v=Qa1OB85CCes Джерело:https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0%B5%D0%B3%D0%B5%D0%B4%D0%B7%D0%B8%D0%BD%D0%B5#/media/File:Legedz1.jpg Трипільскі символи. Джерела: http://www.aratta-ukraine.com http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2012/4/41.pdf Андрієвський І, Паламарчук Є, «Зорі Трипілля» (друге видання). Видавництво «Теза», Вінниця 2005 р. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2018595-top10-najdavnisih-simvoliv-ukrainskoi-visivki.html |
||
2. |
Чому поети вигадують нові слова? (Продовження) |
Виразне читання/слухання висловлювання Юрка Бедрика про власну творчість та читання книжок. - Прочитайте слова поета Юрка Бедрика про власну творчість. - У якому віці автор створив свій перший вірш? - Хто перший читач його творів? Як розуміти слова: «Я, який згадав себе дитиною»? - Які книжки Юрко Бедрик обирає для читання власним дітям? Дискусія з використанням графічного організатора «Шкала ставлень» «Хто має обирати дітям книжки для читання?» (Додаток 3). Виразне читання/слухання вірша Юрка Бедрика «Сумна скоромовка». - Виразно прочитайте скоромовку кілька разів, кожного разу намагаючись читати все швидше і швидше. - Чи всі слова вам відомі? - Хто такі бурундуки? Опосуми? Пацюки? - Назвіть спільнокореневі слова до слова пацюк, які трапилися у цьому вірші. Як можна пояснити слова пацюкуйте, пацюкується? - Чи поширені ці слова в мові? Чи чули ви коли-небудь ці слова раніше поза цим віршем? - Для чого автор вигадав ці слова? (Щоб пограти з читачем. ) - Назвіть спільнокореневі слова до слова бурундук, які трапилися у цьому вірші. Як можна пояснити слова бурундукуйте, бурундукується? - Назвіть спільнокореневе слово до слова опосум, яке трапилися у цьому вірші. Як можна пояснити слова поопосумуємо? - Чому автор називає скоромовку сумною? (Гра слів: поопосумуємо – посумуємо). Перегляд трейлера мультфільму «Чіп і Дейл». - Чи знаєте ви назву найпопулярнішого мультфільму у світі про бурундуків-рятівників? - Перегляньте. Можливо, ви пригадаєте? - Як же звуться ці бурундуки? - Чи можна сказати, що їм, як і персонажам вірша, «бурундукується»? Чому? Робота в парі: гра зі словами. - З букв слова опосум спробуйте скласти та записати нові слова. Кожну літеру для кожного нового слова можна використовувати лише раз (сум, мус, суп, мопс, сом, сумо). Робота в групах: креативне письмо. Перевірка слів з сумнівним написанням за орфографічним словником. - Із записаними словами (сум, мус, суп, мопс, сом, сумо) створіть та запишіть коротку історію. Використати потрібно усі слова (Додаток 4). - Весела чи сумна у вас вийшла історія? Д/з. Повправляйтесь у виразному читанні вірша для участі у фестивалі кращих виконавців вірша Юрка Бедрика «Сумна скоромовка». За бажанням вірш можна вивчити. Також можна подбати про театральний костюм чи театральній реквізит, про пантоміму, якою можна супроводити виконання вірша. |
Хрестоматія 1-2 кл, с. 32-35, Ю. Бедрик. «Чіп і Дейл», трейлер https://www.you tube.com/watch?v=-bQfW_ioCFA |
||
3. |
Як поети вигадують нові назви? |
Фестиваль кращих виконавців вірша Юрка Бедрика «Сумна скоромовка». Важливо! Учитель з’ясовує, скільки бажаючих хочуть взяти участь у фестивалі. Учні домовляються про послідовність або проводиться жеребкування. Якщо бажаючих багато, то фестиваль проводиться на декількох заняттях. Достатньо на одному занятті подивитися 3-5 виконавців. Учні самостійно вирішують: будуть вони читати вірш з пам’яті, чи з опорою на текст, чи будуть використовувати театральний костюм або театральний реквізит. Учитель просто їх запитує, як саме вони визначилися і що будуть пропонувати глядачам під час свого виступу. Виразне читання/слухання вірша Юрка Бедрика «Був день народження колись…». Запис слів під диктування та списування з орфографічного зразка. - Який настрій викликав у вас цей вірш? - Чий святкувався день народження? - Хто прийшов у гості? - Чи відомі вам такі тварини? (Так, равлик, довгоп’ят, лінивець існують в природі). - Як ви можете пояснити написання деяких слів з великої літери? - Що у вас викликало подив? У чому полягає особливість утворених назв «Равлик Прудкий», «Короткоп’ятий Довгоп’ят», «Лінивець Роботящий» (Несумісні речі.) - Як поет вигадав нові назви? (Грає з читачем, поєднує слова, які звичайно не пов’язуються.) - Які антоніми згадуються, коли читаєш імена гостей? (короткий – довгий, лінивий – роботящий) - Чи є равлики прудкими? Який антонім є у слова прудкий? Чому автор назвав Равлика Прудким? Важливо! Ураховуючи, що учням можна пропонувати для запису під диктування лише слова, де написання відповідає вимові, учитель пропонує щось записувати під диктування, а щось списувати з орфографічного зразку з хрестоматії. Перегляд трейлера мультфільму «Турбо» (2013). Важливо! Учитель перед початком перегляду запитує учнів, чи відомо їм значення слова турбо .Учні можуть згадати, що це назва жувальної гумки, назва мультфільму. Якщо ніхто з учнів не згадує про двигун, то учитель не поспішає з тлумаченням, а повертається до цього після перегляду трейлера. Турбо - є частиною слів турбоагрегат, турбонасос, відповідає значенню слова турбіна, тобто те, що має двигун.) - Отже, яким мультиплікатори показують равлика Турбо? - Яким він був спочатку? - Яким став потім? - Чи міг равлик Турбо бути схожим на персонажа вірша Юрка Бедрика? Чим саме? Робота з титрами до трейлера мультфільму «Турбо» (2013). - Подивіться трейлер ще раз, уважно читаючи всі титри, щоб потім відповісти на питання до них. 1) З яким питанням звертаються автори мультфільму до кожного глядача? (Чи мріяв ти коли-небудь про щось більше?) 2) Для чого автори задають це питання? 3) Які ще мультфільми створили автори цього мультфільму? (Від творців Мадагаскар та Панда Кун-Фу.). Для чого про це згадується? 4) Хто такі Хлист, Занос, Опік, Смув, Біла Тінь? 5) Коли мультфільм з’явився в прокаті? (Липень 2013) 6) До чого закликають автори мультфільму? Який слоган цього трейлеру? (Ризикни і наздожени свою мрію.) Групова робота: добір синонімів до слова прудкий (Додаток 5). Доповнення рими/ написання вірша. - Юрко Бедрик стверджує, що написав свого першого вірша, коли йому було 6 років. Як думаєте, вам під силу таке ж завдання? - Спробуйте на основі шаблону самостійно скласти віршик про равлика. https://childdevelop.com.ua/worksheets/7781/ |
Хрестоматія 1-2 кл, с. 32-35, Ю. Бедрик. Трейлер до мультфільму «Турбо», 2013, кіностудії DreamWorks https://www.you tube.com/watch?v=kyH5dt542ww Завдання з сайту «Розвиток дитини» (доступне безкоштовне завантаження в pdf-форматі для зареєстрованих користувачів). Равликів вірш https://childdevelop.com.ua/worksheets/7781/ |
||
4. |
Чому не в усьому можна довіряти поетам? |
Слухання вірша Юрка Бедрика «Чай». - Давайте послухаємо, як сам автор, Юрій Бедрик, читає свій власний вірш. - Про що йде мова у вірші? - Реалістичні чи фантастичні події описано? - Про яких тварин йдеться у вірші? - А про які рослини згадується? Робота в парі: не дивлячись в текст вірша, встановіть, хто з тварин який п’є чай. (Додаток 6). Робота з римою. Джерела інформації: енциклопедія, Вікіпедія, довідники. - Які тварини або рослини вам знайомі? А про яких ви почули вперше? За потреби вчитель презентує дітям, як виглядає риба дискус, або будь-які інші тварини й рослини, які виявились незнайомими для дітей. Робота з синонімами. - Знайдіть у вірші та запишіть слова, які є синонімами (куштували, частувались, споживали, смакували). - Спробуйте дібрати ще один або кілька синоніми до цих слів (їли, жували, ласували та ін.) |
Хрестоматія 1-2 кл, с. 32-35, Ю. Бедрик. Юрій Бедрик, «Чай». Читає автор. Режим доступу: https://www.you tube.com/watch?v=AFuwXm1dx-M |
||
Додаток 1
Джерело:https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0%B5%D0%B3%D0%B5%D0%B4%D0%B7%D0%B8%D0%BD%D0%B5#/media/File:Legedz1.jpg
Автор:Vitalist
Додаток 2
Батьківський дім |
Великий будинок |
Відлига |
Вкривати землю травою |
Вода |
Гори |
Голова дракона, зло |
Дерево |
Добрі сходи |
Дощ |
Заклик |
Захист |
Єдність, разом |
Згода, мир |
Земля під снігом |
Зерно в землі |
Квітка життя |
Людина |
На сході сонця |
Переможці |
Птахи в гнізді |
Сонце яскраво світить |
Справа, діло |
Сходи майбутнього врожаю |
Тепло |
Трава |
Пам’ятати |
Порядок, лад |
Минуле, теперішнє, майбутнє |
Зберігати, оберіг |
Помилка |
Слухати |
Сім’я |
Захист старших |
Зустріч родичів |
Зимове сонце |
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6
Єнот |
Жасмин |
Слоник |
Цитринки |
Пінгвін |
Гібіскус |
Свинки |
Бергамот |
Тигриця |
Кориця |
Дискус |
Лимонник |