Розробки уроків до підручника Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова «Українська мова та читання. 3 клас» ІІ частина - Надія Кравцова, Ольга Придаток 2020

Урок 101. Будова тексту. Тема і мета тексту

Мета: повторити та узагальнити відомості про будову тексту, удосконалювати уміння визначати тему тексту, з якою метою написаний текст; розвивати спостережливість, критичне мислення; виховувати бажання досліджувати, робити винаходи.

Обладнання: картки.

Тип уроку: комбінований.

Освітні галузі. мовно-літературна.

Перебіг уроку

I. Вступна частина. Організація класу.

II. Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань.

✵ Вправа «Продовж речення».

Текст — це ... .

2. Мотивація навчальної діяльності.

✵ Вправа «Мозковий штурм».

— Діти, які свята ви знаєте?

✵ Диктант з самоперевіркою.

Сімнадцятого січня в усьому світі відзначають День дитячих винаходів або День дітей — винахідників.

— Складіть із виділених букв слово. (Текст)

3. Повідомлення теми та завдань уроку.

4. Повторення вивченого матеріалу.

✵ Каліграфічна хвилинка.

Письмо з'єднань та слова винахідник, винахідниця.

✵ Вправа «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнаюсь».

Що ви знаєте про дітей, яких ми називаємо винахідниками та винахідницями?

Заповнення перших двох колонок таблиці.

З

Х

Д




5. Вивчення нового матеріалу.

✵ Робота з підручником (с. 118-120). Виконання вправи 333. Читання тексту.

✵ Вправа «Попс-формула».

Твердження. Я прочитав / прочитала текст.

П (позиція) — Я вважаю, що .

О (обґрунтування) — Тому що .

П (приклад) — Я можу довести це на прикладі .

С (судження) — Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що .

Ознайомлення з правилом. Діти пригадують, з яких частин складається текст, як визначити тему та мету тексту.

✵ Виконання вправи 334. Читання тексту.

✵ Використання стратегії «Ромашка Блума». Робота в групах.

Орієнтовні запитання

Просте. Про який винахід розповідається у тексті?

Уточнююче. Я можу помилитися, але, здається, пластилін був винайдений випадково?

Пояснююче. Як Клео Маквікер винайшла пластилін?

Творче. Чи винаходили ви що-небудь?

Оціночне. Як ви гадаєте, корисним чи шкідливим був винахід дівчинки?

Практичне. Як часто ви ліпите пластиліном?

Діти визначають тему та мету тексту, ділять текст на частини, списують зачин.

✵ Фізкультхвилинка.

✵ Виконання вправи 335.

Дискусійна сітка Елвермана або «павутинка» дискусії

ТАК

ПРОБЛЕМА

НІ

Так,

Чи полюбляєш ти морозиво?

Ні,

ВИСНОВОК

Читання з передбаченням. Діти визначають тему та мету тексту, ділять текст на частини, списують кінцівку.

✵ Використання стратегії «РАФТ». Робота в парах.

Учні складають невеличкі висловлювання.

Зразок. Роль — діти. Аудиторія — Френк. Формат — sms-повідомлення. Тема — подяка.

Дякую тобі, Френку, за чудовий винахід.

5. Закріплення матеріалу.

✵ Робота у зошиті з друкованою основою.

Виконання завдання 150, відповідь на запитання Чомучки (с. 79).

Виконання завдання 151 (с. 80).

✵ Робота з картками.

Картка 1.

1). Про який винахід ти прочитав / прочитала? Чим він був корисним?

2). Перестав абзаци так, щоб утворився текст. Спиши зачин.

Сьогодні, майже два століття по тому, шрифт Брайля адаптований для безлічі мов і є безцінним інструментом навчання та комунікації незрячих людей.

Хлопчик Луї Брайль став відомим на весь світ завдяки створенню шрифту, названим його прізвищем. За допомогою цього шрифту незрячі люди можуть читати й писати.

Юний винахідник втратив зір у восьмирічному віці. До 15 років Луї розробив рельєфно- крапковий тактильний шрифт, за допомогою якого розпізнавати символи можна було одним дотиком пальця. Тим самим він змінив життя мільйонів.

Картка 2.

— Прочитай текст. Яка його тема? З якою метою він написаний?

Софія Петришин, випускниця школи-ліцею «Оріяна», винайшла прилад, який перетворює цифрову інформацію на шрифт Брайля для незрячих.

Ним можна користуватись у будь-якому місці перебування. Працює пристрій за таким принципом: людина записує текст, скидає його на SD-картку, при підключенні приладу до джерела живлення незряча особа обирає потрібний їй файл і зчитує його за методом шрифту Брайля. Тобто, тримаючи руку на пристрої, читає текст.

Її винахід уже був оцінений на Всеукраїнському науково-технічному конкурсі «Інтел Техно». 23 сторінки своєї наукової праці Софія з української мови самостійно переклала на англійську, щоб взяти участь в Олімпіаді геніїв у Нью-Йорку.

ІІІ. Заключна частина.

1. Рефлексія.

✵ Вправа «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнаюсь».

— Що ви знаєте про дітей, яких ми називаємо винахідниками та винахідницями?

Заповнення останньої колонки таблиці.

З

Х

Д




2. Домашнє завдання.

Виконати вправу 336 (с. 120). Інструктаж до домашнього завдання.