Розробки уроків до підручника Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова «Українська мова та читання. 3 клас» ІІ частина - Надія Кравцова, Ольга Придаток 2020
Урок 101. Будова тексту. Тема і мета тексту
Мета: повторити та узагальнити відомості про будову тексту, удосконалювати уміння визначати тему тексту, з якою метою написаний текст; розвивати спостережливість, критичне мислення; виховувати бажання досліджувати, робити винаходи.
Обладнання: картки.
Тип уроку: комбінований.
Освітні галузі. мовно-літературна.
Перебіг уроку
I. Вступна частина. Організація класу.
II. Основна частина.
1. Актуалізація опорних знань.
✵ Вправа «Продовж речення».
Текст — це ... .
2. Мотивація навчальної діяльності.
✵ Вправа «Мозковий штурм».
— Діти, які свята ви знаєте?
✵ Диктант з самоперевіркою.
Сімнадцятого січня в усьому світі відзначають День дитячих винаходів або День дітей — винахідників.
— Складіть із виділених букв слово. (Текст)
3. Повідомлення теми та завдань уроку.
4. Повторення вивченого матеріалу.
✵ Каліграфічна хвилинка.
Письмо з'єднань та слова винахідник, винахідниця.
✵ Вправа «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнаюсь».
Що ви знаєте про дітей, яких ми називаємо винахідниками та винахідницями?
Заповнення перших двох колонок таблиці.
З |
Х |
Д |
5. Вивчення нового матеріалу.
✵ Робота з підручником (с. 118-120). Виконання вправи 333. Читання тексту.
✵ Вправа «Попс-формула».
Твердження. Я прочитав / прочитала текст.
П (позиція) — Я вважаю, що .
О (обґрунтування) — Тому що .
П (приклад) — Я можу довести це на прикладі .
С (судження) — Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що .
Ознайомлення з правилом. Діти пригадують, з яких частин складається текст, як визначити тему та мету тексту.
✵ Виконання вправи 334. Читання тексту.
✵ Використання стратегії «Ромашка Блума». Робота в групах.
Орієнтовні запитання
Просте. Про який винахід розповідається у тексті?
Уточнююче. Я можу помилитися, але, здається, пластилін був винайдений випадково?
Пояснююче. Як Клео Маквікер винайшла пластилін?
Творче. Чи винаходили ви що-небудь?
Оціночне. Як ви гадаєте, корисним чи шкідливим був винахід дівчинки?
Практичне. Як часто ви ліпите пластиліном?
Діти визначають тему та мету тексту, ділять текст на частини, списують зачин.
✵ Фізкультхвилинка.
✵ Виконання вправи 335.
Дискусійна сітка Елвермана або «павутинка» дискусії
ТАК |
ПРОБЛЕМА |
НІ |
Так, |
Чи полюбляєш ти морозиво? |
Ні, |
ВИСНОВОК |
Читання з передбаченням. Діти визначають тему та мету тексту, ділять текст на частини, списують кінцівку.
✵ Використання стратегії «РАФТ». Робота в парах.
Учні складають невеличкі висловлювання.
Зразок. Роль — діти. Аудиторія — Френк. Формат — sms-повідомлення. Тема — подяка.
Дякую тобі, Френку, за чудовий винахід.
5. Закріплення матеріалу.
✵ Робота у зошиті з друкованою основою.
Виконання завдання 150, відповідь на запитання Чомучки (с. 79).
Виконання завдання 151 (с. 80).
✵ Робота з картками.
Картка 1.
1). Про який винахід ти прочитав / прочитала? Чим він був корисним?
2). Перестав абзаци так, щоб утворився текст. Спиши зачин.
Сьогодні, майже два століття по тому, шрифт Брайля адаптований для безлічі мов і є безцінним інструментом навчання та комунікації незрячих людей.
Хлопчик Луї Брайль став відомим на весь світ завдяки створенню шрифту, названим його прізвищем. За допомогою цього шрифту незрячі люди можуть читати й писати.
Юний винахідник втратив зір у восьмирічному віці. До 15 років Луї розробив рельєфно- крапковий тактильний шрифт, за допомогою якого розпізнавати символи можна було одним дотиком пальця. Тим самим він змінив життя мільйонів.
Картка 2.
— Прочитай текст. Яка його тема? З якою метою він написаний?
Софія Петришин, випускниця школи-ліцею «Оріяна», винайшла прилад, який перетворює цифрову інформацію на шрифт Брайля для незрячих.
Ним можна користуватись у будь-якому місці перебування. Працює пристрій за таким принципом: людина записує текст, скидає його на SD-картку, при підключенні приладу до джерела живлення незряча особа обирає потрібний їй файл і зчитує його за методом шрифту Брайля. Тобто, тримаючи руку на пристрої, читає текст.
Її винахід уже був оцінений на Всеукраїнському науково-технічному конкурсі «Інтел Техно». 23 сторінки своєї наукової праці Софія з української мови самостійно переклала на англійську, щоб взяти участь в Олімпіаді геніїв у Нью-Йорку.
ІІІ. Заключна частина.
1. Рефлексія.
✵ Вправа «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнаюсь».
— Що ви знаєте про дітей, яких ми називаємо винахідниками та винахідницями?
Заповнення останньої колонки таблиці.
З |
Х |
Д |
2. Домашнє завдання.
Виконати вправу 336 (с. 120). Інструктаж до домашнього завдання.