Розробки уроків до підручника Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова «Українська мова та читання. 3 клас» ІІ частина - Надія Кравцова, Ольга Придаток 2020
Урок 103. Текст-міркування
Мета: формувати уявлення про текст-міркування, вчити розрізняти тексти-міркування за їх характерними ознаками; розвивати мовлення, критичне мислення, розширювати знання про українські сучасні та старовинні ігри, виховання бажання вивчати українську мову, бажання дізнаватися нове.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: картки.
Освітні галузі. Мовно-літературна, соціальна.
Перебіг уроку
І. Вступна частина. Організація класу.
ІІ. Основна частина
1. Актуалізація опорних знань учнів.
✵ Гра «Хрестики-нулики».
— Поставте хрестик біля того твердження, яке є в тексті. А нулика — біля того речення, яке відсутнє.
________ Будова тексту: зачин, основна частина, кінцівка.
________ Текст пишуть з певною метою.
________ У кожному тексті про когось або про щось розповідають. Це його мета.
________ Текст, у якому про щось розповідають, називається текст-опис.
________ До тексту-розповіді можна поставити питання що відбулося? що відбувається? що буде відбуватися?
________ До тексту-опису можна поставити питання який? яка? яке?
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
✵ Виконання вправи 341 (с. 122).
(геоборд)
✵ Вправа «Мозковий штурм».
— Що ви знаєте про геоборд?
✵ Каліграфічна хвилинка.
Діти прописують з'єднання слова та слово геоборд.
Завдання за вибором учнів:
• Складання сенкану геоборд.
• Складання асоціативного куща геоборд.
Виконання завдання 1.
Діти читають текст вправи, доходять до висновку, що це не текст-розповідь і не текст-опис.
— Хочете дізнатися який це текст? Тоді — до роботи!
3. Повідомлення теми і завдань уроку.
4. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.
✵ Робота з підручником (с. 122-124). Виконання вправи 341. Мовне дослідження. Співвіднесення міркувань та правила. Ознайомлення з будовою тексту-міркування.
✵ Виконання вправи 342.
✵ Вправа «Передбачення».
— Як ви гадаєте, у яку гру граються діти?
Діти читають текст вправи, розповідають, чи справдилися їх міркування.
✵ Вправа «Попс-формула».
— Обґрунтуйте свою думку.
П (позиція) — Я вважаю, що ми щойно прочитали текст-міркування
О (обґрунтування) — Тому що ...
П (приклад) — Я можу довести це на прикладі ...
С (судження) — Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що ...
✵ Фізкультхвилинка.
✵ Виконання вправи 343.
Відгадайте назву гри, про яку зараз ітиме мова.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
а |
б |
в |
з |
и |
й |
к |
н |
о |
р |
с |
ч |
(Зачарований скарб)
Діти міркують, які типи текстів написані, доводять свою думку.
5. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.
✵ Робота у зошиті з друкованою основою (с. 81-83). Виконання завдань 154, 155. Відповідь на запитання від Чомучки.
✵ Робота з картками. Робота в групах.
Картка 1
— Прочитайте текст-міркування. Позначте назви його частин.
______ Сьогодні ми прочитали умову нової гри «Сардинки». Мені вона дуже сподобалася.
________ По-перше, у цю гру може гратися навіть двоє дітей. Але чим більше, тим цікавіше! Подруге, можна гратися на подвір'ї! По-третє, це весела гра!
________ Тож ми вже сьогодні будемо гратися з друзями у гру «Сардинки».
Картка 2
— Допишіть текст-міркування.
Я гадаю, найкраща гра — це гра «...».
По-перше, ... . По-друге, ... . По-третє, ... .
Таким чином, ... .
✵ Вправа «Кластер».
ІІІ. Заключна частина.
1. Рефлексія.
✵ Вправа «Плюс-мінус-цікаво».
У графу «П» («плюс») ставимо позначку і розповідаємо все те, що сподобалося на уроці, що здалося цікавим та корисним.
У графу «М» («мінус») — все, що не сподобалось, здалося важким, незрозумілим та нудним.
У графу «Ц» («цікаво») розповідають факти, про які дізналися на уроці, чого б ще хотілось дізнатися.
2. Домашнє завдання
Виконати вправу 344 (с. 124). Інструктаж до виконання вправи.