Розробки уроків до підручника Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова «Українська мова та читання. 3 клас» ІІ частина - Надія Кравцова, Ольга Придаток 2020
Урок 109. План тексту. Абзаци в оформленні текстів на письмі Заголовок відповідно до теми тексту
Мета: продовжувати формувати уявлення учнів про план тексту; удосконалювати уміння складати план прочитаного тексту та за малюнками; виробляти вміння ділити текст на частини за запропонованим планом; розвивати зв'язне мовлення школярів; виховувати старанність під час оформлення письмових робіт.
Обладнання: картки.
Тип уроку: комбінований.
Освітні галузі: мовно-літературна, природнича.
Перебіг уроку
I. Організація класу.
Усмішка нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, не збіднюючи при цьому тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам'яті залишається деколи назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатше. Вона створює щастя в будинку, породжує атмосферу доброзичливості і служить паролем для друзів.
Дейл Карнегі
✵ Вправа «Урок починається з усмішки».
— Усміхніться собі. Усміхніться мені. Усміхніться однокласникам і однокласницям.
II. Основна частина.
1. Актуалізація опорних знань.
✵ Перевірка домашнього завдання.
✵ Каліграфічна хвилинка.
(усмішка)
— Доберіть спільнокореневі слова до відгаданого слова? Яке мовне явище ви спостерігаєте в цих словах?
✵ Робота в групах. Робота з кластером.
— Діти, складіть кластер про стилі мовлення.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Дивний, казковий, чарівний світ природи. Він надихає на милування навколишнім світом, на милу усмішку насолоди рідними краєвидами. Хочете дізнатися більше? Тоді — у Країну Знань.
3. Повідомлення теми та завдань уроку.
4. Робота над вивченням нового матеріалу.
✵ Робота з підручником (с. 133-135). Виконання вправи 367
✵ Використання стратегії «Методика взаємних запитань». Робота в парах.
— А зараз об'єднайтеся в пари.
— Проведемо вправу із «Щоденні 5» — читання з другом. Читайте по черзі текст і ставте одне одному запитання.
Учитель проходить між парами і контролює виконання вправи. Діти дають відповіді на запитання після тексту.
— Яка головна тема казки? Який заголовок найкраще підійде до казки?
✵ Робота з правилом.
✵ Виконання вправи 368.
✵ Виконання завдань на вибір. Робота з правилом.
✵ Фізкультхвилинка.
✵ Виконання вправи 369.
Робота за малюнковим планом. Читання другого завдання.
✵ Вправа «Попс-формула». Робота в парі.
— Як ви гадаєте, чи можна написане вважати текстом?
П (позиція) — Я вважаю, ...
О (обґрунтування) — Тому що ...
П (приклад) — Я можу довести це на прикладі ...
С (судження) — Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що ...
✵ Виконання вправи 370. Робота в групах.
Діти знаходять у тексті абзаци, які відповідають кожному малюнку та списують один абзац на вибір.
✵ Виконання вправи 371.
✵ Вправа «Передбачення за малюнком».
— Як ви гадаєте, про що йтиме мова в тексті?
Дискусійна сітка Елвермана або «павутинка» дискусії
ТАК |
ПРОБЛЕМА |
НІ |
Так, |
Чи потрібні метелики? |
Ні, |
ВИСНОВОК |
✵ Читання з позначками («система поміч»).
— Діти, читаючи текст ви повинні з'ясувати, що ви вже знаєте, яку інформацію прочитали вперше, про що ви хотіли б дізнатися більше. Для цього ви будете ставити простим олівцем відповідні умовні позначки, які перед вами.
Умовні позначки:
«√» — я це знав / знала;
«-» — це суперечить тому, що я знаю;
«+» — я цього не знав;
«?» — я хочу про це запитати.
— Що нового ви дізналися з тексту?
— Які слова вам потрапили вперше?
Діти добирають заголовок до тексту. Потім списують тільки ті речення, які можуть слугувати планом до тексту.
5. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.
✵ Робота у зошиті з друкованою основою. Виконання завдання 158 (с. 84).
✵ Вправа «Допиши незакінчене речення». Робота в групах.
До тексту можна дібрати ... .
Заголовок може бути у формі ... , ... , ... речень.
До тексту можна скласти ... .
ІІІ. Заключна частина.
1. Рефлексія.
✵ Вправа «Поясни чому».
На уроці мені було цікаво, тому що ...
Мені сподобався урок, тому що ...
Своєю роботою на уроці я задоволена, тому що ...
Знання, отримані на уроці, мені потрібні, тому що ...
Матеріал уроку був для мене ... .
2. Домашнє завдання.
Вправа 372 (с. 135). Інструктаж до виконання домашнього завдання.