Розробки уроків до підручника Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова «Українська мова та читання. 3 клас» ІІ частина - Надія Кравцова, Ольга Придаток 2020

Урок 109. План тексту. Абзаци в оформленні текстів на письмі Заголовок відповідно до теми тексту

Мета: продовжувати формувати уявлення учнів про план тексту; удосконалювати уміння складати план прочитаного тексту та за малюнками; виробляти вміння ділити текст на частини за запропонованим планом; розвивати зв'язне мовлення школярів; виховувати старанність під час оформлення письмових робіт.

Обладнання: картки.

Тип уроку: комбінований.

Освітні галузі: мовно-літературна, природнича.

Перебіг уроку

I. Організація класу.

Усмішка нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, не збіднюючи при цьому тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам'яті залишається деколи назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатше. Вона створює щастя в будинку, породжує атмосферу доброзичливості і служить паролем для друзів.

Дейл Карнегі

✵ Вправа «Урок починається з усмішки».

— Усміхніться собі. Усміхніться мені. Усміхніться однокласникам і однокласницям.

II. Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань.

✵ Перевірка домашнього завдання.

✵ Каліграфічна хвилинка.

Image(усмішка)

— Доберіть спільнокореневі слова до відгаданого слова? Яке мовне явище ви спостерігаєте в цих словах?

✵ Робота в групах. Робота з кластером.

— Діти, складіть кластер про стилі мовлення.

2. Мотивація навчальної діяльності.

Дивний, казковий, чарівний світ природи. Він надихає на милування навколишнім світом, на милу усмішку насолоди рідними краєвидами. Хочете дізнатися більше? Тоді — у Країну Знань.

3. Повідомлення теми та завдань уроку.

4. Робота над вивченням нового матеріалу.

✵ Робота з підручником (с. 133-135). Виконання вправи 367

✵ Використання стратегії «Методика взаємних запитань». Робота в парах.

— А зараз об'єднайтеся в пари.

— Проведемо вправу із «Щоденні 5» — читання з другом. Читайте по черзі текст і ставте одне одному запитання.

Учитель проходить між парами і контролює виконання вправи. Діти дають відповіді на запитання після тексту.

— Яка головна тема казки? Який заголовок найкраще підійде до казки?

✵ Робота з правилом.

✵ Виконання вправи 368.

✵ Виконання завдань на вибір. Робота з правилом.

✵ Фізкультхвилинка.

✵ Виконання вправи 369.

Робота за малюнковим планом. Читання другого завдання.

✵ Вправа «Попс-формула». Робота в парі.

— Як ви гадаєте, чи можна написане вважати текстом?

П (позиція) — Я вважаю, ...

О (обґрунтування) — Тому що ...

П (приклад) — Я можу довести це на прикладі ...

С (судження) — Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що ...

✵ Виконання вправи 370. Робота в групах.

Діти знаходять у тексті абзаци, які відповідають кожному малюнку та списують один абзац на вибір.

✵ Виконання вправи 371.

✵ Вправа «Передбачення за малюнком».

— Як ви гадаєте, про що йтиме мова в тексті?

Дискусійна сітка Елвермана або «павутинка» дискусії

ТАК

ПРОБЛЕМА

НІ

Так,

Чи потрібні метелики?

Ні,

ВИСНОВОК

✵ Читання з позначками («система поміч»).

— Діти, читаючи текст ви повинні з'ясувати, що ви вже знаєте, яку інформацію прочитали вперше, про що ви хотіли б дізнатися більше. Для цього ви будете ставити простим олівцем відповідні умовні позначки, які перед вами.

Умовні позначки:

«√» — я це знав / знала;

«-» — це суперечить тому, що я знаю;

«+» — я цього не знав;

«?» — я хочу про це запитати.

— Що нового ви дізналися з тексту?

— Які слова вам потрапили вперше?

Діти добирають заголовок до тексту. Потім списують тільки ті речення, які можуть слугувати планом до тексту.

5. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.

✵ Робота у зошиті з друкованою основою. Виконання завдання 158 (с. 84).

✵ Вправа «Допиши незакінчене речення». Робота в групах.

До тексту можна дібрати ... .

Заголовок може бути у формі ... , ... , ... речень.

До тексту можна скласти ... .

ІІІ. Заключна частина.

1. Рефлексія.

✵ Вправа «Поясни чому».

На уроці мені було цікаво, тому що ...

Мені сподобався урок, тому що ...

Своєю роботою на уроці я задоволена, тому що ...

Знання, отримані на уроці, мені потрібні, тому що ...

Матеріал уроку був для мене ... .

2. Домашнє завдання.

Вправа 372 (с. 135). Інструктаж до виконання домашнього завдання.