Розробки уроків до підручника Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова «Українська мова та читання. 3 клас» ІІ частина - Надія Кравцова, Ольга Придаток 2020

Урок 111. Урок розвитку зв'язного мовлення. Творчий переказ тексту

Мета: формувати вміння писати творчий переказ тексту, удосконалювати навички колективно складати план; за малюнковим планом; розвивати мовлення; критичне мислення; виховувати бажання працювати.

Обладнання: картки.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна.

Перебіг уроку

I. Вступна частина. Організація класу.

II. Основна частина.

1. Мотивація навчальної діяльності.

✵ Гра «Дешифрувальник».


а

б

1

п

у

2

я

ш

3

е

ц

4

и

н

Код. 1а, 2б, 3а, 4б, 4а, 3б, 2а (пшениця)

✵ Вправа «Мозковий штурм».

— Що ви знаєте про пшеницю?

✵ Вправа «Квест-цікавинка».

Батьківщиною пшениці вважають Вірменію. Зараз у світі існує 20 видів пшениці. Найбільший виробник пшениці — Вірменія. А найбільший експортер — США.

✵ Завдання за вибором.

• Вправа «Кластер».

Орієнтовний кластер.

Image

• Вправа «Сенкан».

Орієнтовний сенкан.

Один іменник. Пшениця.

Два прикметники. Сортова, золотиста.

Три дієслова. Достигає, радує, колоситься.

Враження від предмета. Колоситься золоте море достиглої пшениці.

Висновок. Пшениця — достаток в оселі.

2. Повідомлення теми та завдань уроку.

3. Робота над творчим переказом.

1). Читання тексту вчителем або учнями.

БО ЗА МОРЕМ — ЧУЖИНА

Один добрий господар — Хлібороб — мав родючу ниву. Щороку сіяв на ній пшеницю.

Було, як тільки вона доспіє, скосить її, прилетить Журавель — колоски збирає. І дякує Хліборобові, що такої доброї пшениці надбав.

Та ось настав тяжкий рік. Ціле літо не було дощу. Ледве викинула колос пшениця та й згоріла на пні. Прилітає Журавель, а Хлібороб сидить над засохлою нивою. А потім восени знову ниву оре, пшеницю сіє.

Минула зима, настала весна. Зазеленіла нива. Та знову спіткало Хлібороба велике горе. Знову за все літо не випало на землю жодної краплини дощу. Ледве викинула колос пшениця та й згоріла на пні.

Прилітає Журавель, а Хлібороб сидить над засохлою нивою. Худий, чорний, тільки очі блищать. Коло нього діти й дружина — теж худі та чорні, бо їсти нічого. Сидять над засохлою нивою, а біля них мішечок із зерном стоїть. Запропонував Журавель з'їсти пшеницю, та полинути з ним за море. Там і земля родючіша й посухи немає.

Відмовився Хлібороб. Відмовилася його родина. Бо за морем чужина. А вони не хочуть на чужину.

За Василем Сухомлинським

2). Перевірка усвідомленості тексту. Відповіді на питання.

Дискусійна сітка Елвермана або «павутинка» дискусії

ТАК

ПРОБЛЕМА

НІ

Так,

Чи обов'язково Хліборобові покидати рідний край, щоб вирощувати пшеницю?

Ні,

ВИСНОВОК

3). Складання творчого переказу на тему.

— Що зробив Хлібороб, щоб щороку були гарні урожаї пшениці?

4). Самостійне записування творчого переказу.

5). Робота в групах. Читання казки, можливе удосконалення

ІІІ. Заключна частина.

Рефлексія.

✵ Вправа «Плюс-Мінус»

Діти об'єднуються в однойменні групи та аналізують позитивні та негативні сторони уроку.