Розробки уроків до підручника Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова «Українська мова та читання. 3 клас» ІІ частина - Надія Кравцова, Ольга Придаток 2020

Урок 93. Граматичні зв'язки між словами у простому реченні за допомогою питань

Мета: удосконалювати навички установлювати зв'язок між словами у реченні, визначати головні та другорядні члени речення, розвивати зв'язне мовлення, критичне мислення, виховувати бажання оберігати тварини.

Обладнання: картки, паперові квітки, паперова ваза.

Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу.

Освітні галузі. Мовно-літературна, природнича.

Перебіг уроку

І. Вступна частина. Організація класу.

✵ Вправа «Квітуча галявинка».

— Діти, на квітці напишіть одним реченням, яким ви уявляєте наш урок.

ІІ. Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань.

✵ Гра «Найрозумніший»

— Як зв'язуються слова в реченні.

— Що називається членами речення?

— Що називається підметом?

— Що ви знаєте про присудок?

— Що ви знаєте про підмет?

— Які ще є члени речення?

2. Мотивація навчальної діяльності.

✵ Слухово-зоровий диктант.

Любіть, бережіть, дбайте про нас! Ми теж маємо право на щасливе життя.

— Діти, складіть із виділених букв слово. (Тварини)

✵ Каліграфічна хвилинка.

Запис у зошити з'єднань.

— Складіть речення із словом тварини. Визначте в ньому головні та другорядні члени речення.

3. Повідомлення теми та завдань уроку.

— Сьогодні на уроці ми з вами будемо визначати зв'язок слів у реченні. А допоможуть нам у цьому тварини.

4. Робота над вивченням нового матеріалу.

✵ Робота з підручником (с. 113). Відгадування загадки.

Рудий м'ячик вправно скаче

з гілочки на гілку.

— То не м'ячик, — кажуть діти, —

ми впізнали ... (білку).

Леся Вознюк

✵ Вправа «Квест-цікавинка».

Мабуть усі знають, що білки харчуються горіхами. У них є цікава технологія розгризання цих плодів. Швидко обертаючи горіх в передніх лапках, білка вигризає в ньому невелику дірку з того боку, де є гострий кінчик, а потім вкладає в неї два нижні різці. Фокус полягає в тому, що у білки, як у багатьох гризунів, нижня щелепа складається з двох половинок, з'єднаних еластичним м'язом. Коли тваринка злегка стягує їх разом, різці розходяться в сторони і діють, як клин, вбитий в отвір. І горіх розкривається навпіл.

✵ Виконання вправи 317. Мовне дослідження.

Завдання від білочки. Порівняння власних висновків з правилом.

✵ Фізкультхвилинка.

Відгадування загадки

Як щось гарно заблищить,

Так вона туди й летить...

У гніздо несе оздоби,

Все красуні до вподоби! (Сорока)

Наталя Гуркіна

✵ Вправа «Мозковий штурм».

— Що ви знаєте про сороку?

Сорока одна з найрозумніших пташок. Вчені з'ясували, що область мозку птиці, що відповідає за навчання, можна порівняти за розміром з такою ж областю людського мозку. Сороки здатні впізнавати своє відображення в дзеркалі, розрізняти людей по голосу і зовнішнім виглядом. А вже, винахідливість у способах добування їжі, їм немає рівних серед птахів. Птахи здатні об'єднуватися в групи по 2-3 особини, тим самим, полегшуючи собі завдання з пошуку їжі.

✵ Виконання вправи 318.

— Пам'ятаєте приказку «Сорока на хвості принесла?». Прочитайте новини від сороки.

— Діти пригадують цікаві факти з життя тварин, установлюють зв'язок слів у реченні.

✵ Виконання вправи 319.

Виконання завдань на вибір. Складання речень із зазначеними підметом та присудком.

5. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.

✵ Робота у зошиті з друкованою основою (с. 73, 74). Виконання завдань141, 142.

✵ Виконання завдання на картках. Вправа «Броунівський рух».

Установити зв'язок слів у реченні за допомогою питань.

Червона картка

Діти взимку підгодовують птахів.

(Хто?) ... (до роблять?) ... ;

підгодовують (кого?) ... ;

підгодовують (коли?) ... .

Жовта картка

Установити зв'язок слів у реченні за допомогою питань.

Кожна корова своє теля лиже.

(Хто?) ... (що робить?) ... ;

лиже (...) ... ;

теля (...) ... ;

корова (...) ... .

Зелена картка

Установити зв'язок слів у реченні за допомогою питань.

Велика риба в великій воді сидить.

ІІІ. Заключна частина.

1. Рефлексія.

— Покладіть у кошик квіточку. Чиє передбачення збулося?

2. Домашнє завдання.

Вправа 320 (с. 113). Інструктаж до виконання домашнього завдання.