Розробки уроків до підручника Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова «Українська мова та читання. 3 клас» ІІ частина - Надія Кравцова, Ольга Придаток 2020

Урок 96. Побудова різних видів простих речень

Мета: удосконалювати уміння будувати різні види простих речень, спостерігати за основними ознаками речення; удосконалювати навички поширення речень питаннями; розвивати зв'язне мовлення; уважність; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бажання вчитися.

Обладнання: картки.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Освітні галузі. Мовно-літературна.

Перебіг уроку

І. Вступна частина. Організація класу.

Хто з вас любить мандрувати,

Нове й цікаве пізнавати?

Тихо. Чуєте, хтось стука?

Подивлюсь. Нас зве наука!

Це ж вона про рідну мову

Нам багато що промовить.

Цікаво? Урок швиденько починаєм,

Чого не знали ще — вивчаєм!

Валентина Романова

ІІ. Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань.

✵ Перевірка домашнього завдання.

✵ Словниковий диктант.

Ліжко, важко, зуб, хлібчик, ложка, легко.

✵ Завдання за вибором.

• Знайдіть однакову орфограму у цих словах. Придумайте та запишіть ще чотири слова з цією орфограмою

• Придумайте речення з будь-яким словом, де це слово буде виступати у ролі підмета.

2. Мотивація навчальної діяльності.

✵ Каліграфічна хвилинка.

— Хочете дізнатися, що нам допомагатиме сьогодні на уроці?

✵ Вправа «Квест».

Image (загадка)

✵ Кластер «Загадка».

Image

— Хочете дізнатися більше? Тоді — до роботи!

3. Повідомлення теми та завдань уроку.

4. Повторення вивченого матеріалу.

Картка 1. Робота в парах.

1). Прочитайте. На основі тексту створіть ситуацію діалогу журналіста і фермера.

Віслюки — одні із найбільш працьовитих і вірних помічників людини. Вони можуть довше обходитися без їжі та води, ніж коні. А крім того, вони витриваліші. Не поспішаючи, тупотить ослик по гірській дорозі, і йому хоч би що кам'яні осипи і вузькі стежинки, по яких нізащо не пройшов би кінь. Саме тому пам'ятники віслюкові, споруджені в різних країнах, виглядають не як курйоз, а як щире визнання ролі цієї чудової тварини в історії людства.

Image

2). Які види речень ви використовували у своєму мовленні? За потреби скористайтеся словами для довідки.

Слова для довідки: окличні, неокличні, розповідні, питальні, спонукальні.

Картка 2. Робота в парах.

1). Прочитайте. Якими цікавими фактами ви можете доповнити розповідь про коня?

Цікаво, що коні люблять спокійну класичну музику і можуть слухати її годинами. Вони мають найбільші очі серед усіх сухопутних ссавців. Ще й бачать майже на 360 градусів навколо себе, тому, не повертаючи голови, знають, що відбувається позаду. Також сприймають світ кольоровим, щоправда, без червоних і синіх відтінків, а от у темряві розрізняють будь-які предмети. У коня чудовий нюх. Втягнувши ніздрями повітря, він безпомилково знайде сідло, вершника, стайню чи розпізнає їстівні трави.

Більше дізнайся: Пізнайко. — 2020. — № 4. — С. 12-13.

2). Складіть речення про коней за питаннями. Завдання за вибором.

• Завдання 1. Який? хто? що зробив? куди?

• Завдання 2. 1) Коли? що роблять? хто? куди? 2) Що робить? який? хто? звідки?

✵ Фізкультхвилинка.

Картка 3. Робота в парах.

1). Прочитайте. Що цікавого про зебри ви ще знаєте?

Зебри живуть у Африці. У кожної зебри неповторний малюнок. За малюнками зебренятка упізнають свою маму. Зебри полюбляють поніжитися у ваннах з пилу.

У кожної зебри свій особливий смугастий візерунок на тілі.

2). На основі поданих речень складіть та запишіть речення у такому порядку.

Розповідне окличне. Запитальне. Спонукальне неокличне. Спонукальне окличне.

✵ Фізкультхвилинка.

✵ Робота у зошиті з друкованою основою (с. 75-76). Виконання завдань 145, 146, запитання від Чомучки.

Картка 4.

— Відгадайте загадки та побудуйте речення про цих тварин. Розкажіть, яке це речення.

Хто на собі ліс носить? (ьнелО)

Хто спить, а очей не заплющує? (ьцєаЗ)

Повзун повзе, на базар голки везе. (кажЇ)

Без рук, без ніг, а по землі ходить. (йімЗ)

ІІІ. Заключна частина.

1. Рефлексія.

✵ Вправа «Мікрофон».

— Загадки про яких тварин ви дізналися?

— Який вид роботи вам було виконувати найцікавіше?

— Що було для вас складним на уроці?

— Що ви б хотіли розказати про урок своїм рідним?

2. Домашнє завдання.

Завдання за вибором:

• Складіть чотири речення різних видів про свою улюблену тваринку.

• Виконати завдання 132 у зошиті з друкованою основою.