Розробки уроків до підручника Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова «Українська мова та читання. 3 клас» ІІ частина - Надія Кравцова, Ольга Придаток 2020

Урок 97. Узагальнення знань про речення

Мета: узагальнити і систематизувати знання, отримані з теми, вчити їх використовувати при виконанні завдань; розвиток критичного мислення, виховання старанності, наполегливості, бажання вчитися.

Обладнання: картки.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Освітні галузі. Мовно-літературна.

Перебіг уроку

І. Вступна частина. Організація класу.

Сьогодні в нас у гостях незвичний гість — Знайоме-незнайоме, що живе в країні «Українська мова».

ІІ. Основна частина.

1. Мотивація навчальної діяльності.

Image (речення)

2. Повідомлення теми та завдань уроку.

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, чи насправді ми так добре знаємо речення.

3. Повторення вивченого матеріалу.

✵ Каліграфічна хвилинка.

Письмо з'єднань та слова речення.

✵ Завдання за вибором.

• Вправа «Сенкан».

Речення

Окличне, неокличне

Розповідає, захоплює, звучить

Думка

• Вправа «Кластер».

Image

— Які бувають речення за інтонацією?

— Яке речення називають розповідним окличним?

— Питальним окличним? Наведіть приклади

— Спонукальним окличним реченням? Наведіть приклади

— Який розділовий знак ставимо в кінці розповідного окличного речення?

— Питального окличного речення?

— А спонукального окличного речення?

— Чим відрізняються окличні та неокличні речення?

✵ Робота у зошиті з друкованою основою. Виконання завдання 147 (с. 76), квестових завдань (с. 78).

Картка 1. Робота в парах.

1). Прочитайте текст. Що цікавого ви дізналися?

Березень. На полях лежить рихлий сніг. А граки вже ходять по розмерзлих дорогах. Птахи збирають мізерну їжу. Після прильоту вони зразу беруться будувати нові гнізда і ремонтувати старі. Поки грак шукає гілочку і летить з нею до гнізда, грачиха залишається стерегти нехитру будову. Потім вона летить за сухою гілочкою, а грач залишається біля гнізда. Інакше не можна, бо інша пара граків може зайняти облюбоване місце. Селяться граки великими колоніями. На одному дереві буває два-три десятки гнізд. В такій колонії птахи почувають себе спокійно.

2). Завдання за вибором:

• Визначте та підкресліть члени речення у другому реченні. За допомогою стрілочок укажіть зв'язок слів у реченні.

• Знайдіть та запишіть речення, яке відповідає схемі:

Image

Картка 2.

1). Прочитай. Які ще ознаки весни ти помічаєш в природі?

Пригріва весняне сонце.

В рівчаках біжать струмки.

Метушаться за віконцем клопітливі ластівки.

Вже останній сніг розтанув.

Тепло. Весело. Весна!

Наталя Забіла

2). Спиши два розповідних речення: окличне і неокличне. Які це речення за метою висловлювання?

Картка 3.

1). Прочитай вірш. Які ознаки природи має весна?

ПТАШКИ ЛЕТЯТЬ

В чарівний день, весняну пору,

коли струмочки дзюркотять,

ти підніми голівку вгору —

птахи із вирію летять.

Земля їх квітами стрічає.

Повсюди проліски цвітуть.

А в синім небі сонце грає

і вказує пташині путь

до рідних гнізд, що їх лишили,

коли мороз річки скував...

Ключі пташині прилетіли.

І жайвір пісню заспівав.

За Надією Красоткіною

2). Перебудуй виділені речення так, щоб у них було звертання. Запиши два речення.

Зразок. Земле, зустрінь їх квітами!

Картка 4.

1). Прочитай та спиши вірш.

ШПАК

Шпак несе до нас весну із країв далеких.

Прилітають із шпаком ластівки й лелеки.

Вже шпаківню у садку змайстрували діти.

Прилетять до них шпаки у шпаківні жити.

Світлана Кузьменко

2). Визнач головні та другорядні члени речення у першому, другому та четвертому реченнях.

✵ Вправа «РАФТ».

Учні складають невеличкі висловлювання.

Зразок. Роль — учні / учениці. Аудиторія — речення. Формат — sms-повідомлення. Тема — приклади речень.

Не бійся мене, курчатку. Я тебе обов'язково вилікую!

ІІІ. Заключна частина.

Рефлексія.

✵ Вправа «Рюкзачок».