Розробки уроків до підручника Н. Кравцова, О. Придаток, В. Романова «Українська мова та читання. 3 клас» ІІ частина - Надія Кравцова, Ольга Придаток 2020

Урок 100. Повторення відомостей про текст

Мета: повторити та узагальнити відомості про текст, удосконалювати навички розрізняти текст, розвивати вміння аналізувати, співставляти, робити висновки, критичне мислення, виховувати бажання вчитися, дізнаватися нове.

Обладнання: картки.

Тип уроку: урок повторення.

Освітні галузі: мовно-літературна, природнича.

Перебіг уроку

I. Вступна частина. Організація класу.

✵ Вправа «Справжній учень / справжня учениця».

Діти розповідають, якими якостями, на їхню думку, мають бути наділені справжні учні / учениці».

II. Основна частина.

1. Мотивація навчальної діяльності.

✵ Вправа «Прочитай слово».

Для того, щоб прочитати слово, потрібно викреслити всі букви, які позначають дзвінкі приголосні звуки: бдтгґезжквлсмнтйр (текст)

✵ Каліграфічна хвилинка.

2. Повідомлення теми та мети уроку.

3. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

✵ Робота із загадкою.

Дорогу

точно покажу!

Куди йти, —

завжди скажу! (Компас)

✵ Вправа «Біном фантазії».

— А що робити, коли немає компасу?

Картка 1. Робота в парах.

1). Прочитайте. Як ви гадаєте, наскільки корисна для вас інформація?

Збираючись у туристський похід, ви, звичайно, візьмете компас. А чи відомо вам, що в деяких районах нашої країни є рослина-компас?

Це — дикий латук, родич салату. Росте він по городах, садах, край дороги, на узліссі. Листя латуку поставлене на ребро. Вісь листка спрямована з півдня на північ. Мандрівник, забувши дома компас, може визначити сторони світу за листям латуку.

2). Мовне дослідження. Дослідіть, чи можна подані речення назвати текстом?

Крок 1. Про що розповідається в кожному з речень?

Крок 2. Чи пов'язані речення одне з одним у логічній послідовності?

Крок 3. Чи можна дібрати до написаного заголовок?

Крок 4. Зробіть висновок.

Картка 2. Робота в групах. Гра «Анаграми».

Текст — це анзв'язі аз сзмітмо чреення, мірозщені в гічлоній постіслінодов.

(Текст — це зв'язані за змістом речення, розміщені в логічній послідовності.)

✵ Робота у зошиті з друкованою основою. Виконання завдання 149 (с. 79).

Картка 3. Робота в групі.

1). Виберіть написане під номером 1 чи 2. Прочитайте.

1. В Україні дуже багато квітів. Чорнобривці, мальви — візитна картка України. Квіти бувають однорічні та багаторічні. Калина цвіте білим кольором.

2. Мабуть, ви бачили на річці ряску? Довгий час цю рослину вважали водоростю. Але потім виявили в ряски квітки. Учені дослідили, що це — найменша у світі квітка!

2). Доведіть, що написане можна / не можна назвати текстом. Обґрунтуйте свою думку.

3). Якщо ви вибрали текст, то виберіть найбільш влучний заголовок до нього. Обґрунтуйте свою думку.

• Зелений килим річки.

• Найменша квітка.

• Дивна рослина.

• Зимова красуня.

✵ Фізкультхвилинка.

Картка 4. Робота в групі.

1). Прочитайте. Чи можна назвати написане текстом? Чому?

Найбільша квітка в світі — це паразитична* рослина під назвою рафлезія. Місцеві жителі використовують цю рослину в лікарських цілях. У неї навіть немає листя, стебла і коріння. Виявлена рафлезія на островах Суматра. У рослини не тільки величезна квітка! Вона величиною до одного метра в діаметрі і вагою до шести кілограм.

*Паразитична рослина — рослина, яка живе за рахунок іншої рослини.

2). Спиши утворений текст.

Картка 5.

Виберіть слова для складання асоціативного куща до слова «текст».

Слово, оповідання, речення, підмет, казка, лічилка, другорядні члени речення, вірш, загадка.

ІІІ. Заключна частина. Підсумок уроку.

1. Рефлексія.

✵ Вправа «Мікрофон».

Як ви гадаєте, чи достойні ви звання «Справжній учень / справжня учениця». Обґрунтуйте свою думку.

2. Домашнє завдання.

Списати три послідовних речення будь-якого тексту.