Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу - Воронцова Т. В. 2019

6.1. Умови ефективного навчання
Глава 6. Уміння вчитися

Кращі методи навчання є веселими, швидкими і успішними.

Вони включають розслаблення, дію, мотивацію, емоції і задоволення

Гордон Драйден і Джанет Вос (The new learning revolution and seven kees to unlock it)

Раніше люди протягом усього життя користувалися знаннями, здобутими у середній та вищій школі. У ХХІ столітті цього замало, адже розвиток технологій відбувається надшвидкими темпами. «Період напіврозпаду» деяких спеціальностей не перевищує двох років. Це означає, що здобуті в університеті знання можуть наполовину втратити свою актуальність уже за два роки після отримання диплома. Якщо людина припинить учитися, її фаховий рівень швидко знизиться.

В інформаційному суспільстві безперервне оновлення знань та уміння їх застосовувати набуває першорядного значення. Необхідність навчатися протягом життя стосується всіх професій, але передусім тих, що пов'язані з високими технологіями — комп'ютерами, засобами зв'язку, біотехнологіями.

Уже нині цінуються не так засвоєні знання, як уміння опрацьову-вати значні обсяги інформації, знання іноземних мов і комп'ютерних технологій. Актуальним стає вміння критично мислити, що допомагає орієнтуватися в океані інформації, відрізняти факти від міфів і рекламних повідомлень. Надзвичайної ваги набуває креативність — здатність мислити творчо і нестандартно, знаходити оригінальні рішення, продукувати свіжі ідеї.

Та найважливішим є уміння вчитися самостійно, без зайвого напруження, отримуючи задоволення від навчання.

Схема ефективного навчання

Для самостійного навчання важливо розуміти, як працює наш мозок, вчитися активно, удосконалювати свій стиль навчання, раціонально планувати час і володіти прийомами, що допомагають краще засвоювати інформацію:


Факти про мозок

1. За останні кілька десятиліть зроблено визначні відкриття у вивченні мозку людини. Ми дізналися, що наш мозок має майже необмежені можливості, а люди використовують лише крихітну частку свого інтелектуального потенціалу.

2. Ліва півкуля мозку відповідає переважно за мову, логіку, аналіз і обчислення, а права — за уяву, ритм, риму, кольори, розпізнавання об'єктів.

3. що більше людина використовує лише одну півкулю, то менше вона може послуговуватися другою в ситуаціях, коли це необхідно. Але якщо «слабшу» півкулю весь час стимулювати й залучати до роботи разом із «сильною», ефективність навчання зростає у кілька разів (цеявище називають синергією мозку).

4. Наш мозок складається з чотирьох відділів. Кора мозку («мозок людини») відповідає за мислення, керує свідомими діями. Лімбічна система («мозок ссавців») відповідає за емоції, відіграє важливу роль у запам'ятовуванні. Стовбур («рептильний мозок») контролює інстинкти, зокрема дихання, обмін речовин. Мозочок («маленький мозок») забезпечує рівновагу, координацію рухів та пізнавальних процесів.

5. Ми навчаємось ефективно, коли позитивно налаштовані й перебуваємо у стані розслабленої готовності. Цього можна досягти за допомогою спокійної музики, цікавої історії або спеціальних вправ.

Активне навчання

За активного навчання ми робимо більше і при цьому менше втомлюємось. А це, у свою чергу, приносить задоволення й стимулює наш ентузіазм.

Ви навчаєтеся пасивно, коли:

Ви навчаєтесь активно, коли:

•  очікуєте інструкцій та інформації від учителя;

•  виконуєте лише те, що вимагають

•  ставите запитання;

•  шукаєте додаткову інформацію;

•  виконуєте творчі завдання і проекти

•  сприймаєте кожну нову порцію інформації як окрему, не пов'язану з попередніми

•  шукаєте зв'язки між окремими порціями нової інформації;

•  намагаєтесь пов'язати її з тим, що вже знаєте

•  намагаєтеся механічно завчити матеріал (зубріння без розуміння)

•  прагнете зрозуміти матеріал;

•  шукаєте асоціації, систематизуєте, застосовуєте мнемонічні прийоми

•  те, що вивчаєте, особисто для вас не має сенсу;

•  не намагаєтесь використати інформацію в інших ситуаціях чи в реальному житті

•  ви особисто зацікавлені у вивченні цього матеріалу;

•  намагаєтесь якнайшвидше застосувати нові знання на практиці

•  нудьгуєте;

•  швидко втомлюєтесь

•  здатні тривалий час концентрувати увагу

•  не знаєте, що робити далі;

•  очікуєте, що інші люди нагадуватимуть вам про завдання і терміни

•  берете на себе відповідальність за організацію процесу навчання;

•  самостійно плануєте час;

•  точно знаєте, що робитимете далі

•  оцінювання результатів покладаєте на інших;

•  не аналізуєте результатів;

•  ігноруєте рекомендації вчителя;

•  не зацікавлені у виправленні оцінки, навіть якщо вона не задовольняє вас

•  уважно ставитеся до коментарів учителя;

•  запитуєте, що треба зробити для покращення результату;

•  самостійно оцінюєте свій прогрес (що вдалося і що не вдалося);

•  аналізуєте ефективність свого стилю навчання;

•  намагаєтеся заповнити прогалини у знаннях

Канали сприйняття інформації

Усі люди запам'ятовують інформацію по-різному.

Люди, які отримують інформацію через слуховий канал, називаються аудіалами. Візуали - це люди, які сприймають більшість інформації за допомогою зору. Кінестетик - той, хто сприймає інформацію через інші відчуття (дотик, нюх тощо). Є також люди, у яких сприйняття інформації відбувається через логічне осмислення, з допомогою цифр, знаків, логічних доказів, вони називаються дискрети.

Візуали (близько 30% людей). Найкраще сприймають яскравість, розмір і колір, його насиченість, сила і чистота; контрастність; фактура; форма і симетрія, а також вербальні та невербальні засоби, що визначають перераховані вище поняття. Візуали дивляться співрозмовнику в очі. Вони упевнені, що їх слухають тільки тоді, коли на них дивляться.

Аудіали (близько 30% людей). Звертають увагу на висоту тону або звуку, темп, гучність, ритм, тембр і резонанс. Представники аудіальної групи мають гострий слух і чудову пам'ять. Вони прекрасні слухачі, що запам'ятовують подробиці розповіді.

Кінестетики (близько 40% людей). Реагують на частоту, тиск, тривалість дії, інтенсивність уваги, а також позитивні чи негативні реакції на діяльність. Під час спілкування вони можуть не дивитися на співрозмовника, але будуть постійно торкатися його рукою.

Ознаки, за якими можна виявити головний канал сприйняття учнів, наведено у таблиці:

Ознаки

Візуали

Аудіали

Кінестетики

Слова, які використовують у спілкуванні

Пов'язані із зором: дивитися, картина, спостерігати, на перший погляд, прозорий, яскравий, як бачите тощо

Пов'язані із слуховим сприйняттям: голос, послухайте, обговорювати, мовчазний, тиша, голосний, мелодійний тощо

Пов'язані з відчуттям чи рухом: схопити, м'який, теплий, дотик, пружний, добрий нюх тощо

Напрям погляду

Вгору

Перед собою

Додолу

Що впливає на довільну увагу

Шум практично не заважає

Легко відволікають звуки

Важко концентрувати свою увагу, може від-волікти що завгодно

Що краще запам'ятовують

Пам'ятає те, що бачив, запам'ятовує малюнки

Те, що обговорював, слухав

Пам'ятає загальне враження, запам'ятовує рухи

Рекомендації вчителю щодо врахування у навчанні учнів

Дозволяти тримати біля себе аркуш паперу, на якому він підчас осмислення та запам'ятовування матеріалу може креслити малювати тощо

Не робити зауваження аудіалу, коли він в процесі запам'ятовування тихенько говорить чи рухає губами - йому так легше запам'ятовувати

Не змушувати довго сидіти не рухаючись; необхідно надавати можливість моторної розрядки: сходити за крейдою, писати на дошці, демонструвати муляж. Найкраще запам'ятовує під час руху


Типові стилі навчання

Умовно можна виділити чотири типові стилі навчання:


Отримавши однакові завдання, «пірнальник», «мрійник», «логік» і «мандрівник» діятимуть по різному

Типові стилі навчання рідко трапляються в чистому вигляді. У житті ми поєднуємо різні підходи або використовуємо їх залежно від обставин. Якщо зрозуміємо, що наш стиль навчання не ефективний, можемо легко змінити його. Ознаки, переваги і резерви розвитку кожного із типових стилів навання наведено далі.

«Пірнальник»:

•  одразу хапається за справу;

•  спочатку починає робити, а потім думає;

•  хоче скоріше дізнатися, «чи це спрацює»;

•  легко переходить до наступних кроків;

•  добре виконує роботу, яка потребує короткочасних зусиль.

Переваги:

•  не гає часу на тривогу;

•  надихає інших;

•  приймає рішення й ефективно діє в умовах кризи.

Резерви розвитку:

•  планування;

•  креативність, аналіз альтернатив;

•  кооперація з іншими людьми;

•  підтримання мотивації, щоб мати змогу працювати довше.

«Мрійник»:

•  довго розмірковує над завданням;

•  ретельно досліджує тему;

•  не стежить за часом;

•  відкладає початок практичних дій;

•  постійно уточнює і змінює плани.

Переваги:

•  добре уявляє можливі наслідки;

•  має багато ідей;

•  докопується до суті;

•  дослухається до думки інших;

•  виявляє гнучкість.

Резерви розвитку:

•  ефективні стратегії планування;

•  організація роботи;

•  контроль за часом;

•  активна життєва позиція;

•  уміння визначати пріоритети;

•  ініціативність, відповідальність.

«Логік»:

•  робить лише те, що має сенс;

•  аналізує причини подій;

•  ставить запитання;

•  організований;

•  любить вирішувати складні завдання;

•  цінує досконалість (перфекціоніст).

Переваги:

•  аналітичне і критичне мислення;

•  організаторські здібності;

•  схильність до точних наук, юриспруденції;

•  уміє розв'язувати проблеми.

Резерви розвитку:

•  уява і креативність;

•  чутливість до відмінностей між людьми і чужої думки;

•  уміння співпрацювати з іншими;

•  уміння керувати стресами.

«Мандрівник»:

•  в усьому шукає цікавинку;

•  любить бачити цілісну картину;

•  потроху обізнаний у багатьох сферах;

•  захоплюється деталями,

•  але не завжди пам'ятає їх;

•  має труднощі з визначенням найважливішого.

Переваги:

•  сильна мотивація і зацікавлення процесом навчання;

•  великий обсяг знань;

•  може бачити зв'язки між речами;

•  креативний і винахідливий.

Резерви розвитку:

•  постановка цілей;

•  визначення пріоритетів;

•  аналітичне і критичне мислення;

•  класифікація і відбір;

•  редакторські навички;

•  пам'ять на деталі.