Розробки уроків НУШ - Я досліджую світ. 2 клас. Частина 2 до підручника Т. Г. Гільберг - Порощук В. П. 2020
Урок 118. Як почуваються дерева навесні
Розділ 3. Природа навесні
Мета:
• формування предметних компетентностей: учити учнів спостерігати за змінами, що відбуваються у житті дерев навесні; закріплювати поняття «сокорух», «розквіт бруньок», «цвітіння»; визначати причини змін, які відбуваються в житті дерев навесні; розвивати спостережливість, зв'язне мовлення; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи;
• формування ключових компетентностей: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях.
Обладнання: термометр, картки з текстом, цеглинки LEGO, комп'ютер, аудіозапис, Щоденники вражень.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Форма проведення: урок-екскурсія.
Освітні галузі: природнича, мовно-літературна.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент
Будемо в навколишній світ мандрувати,
Будемо рідну природу вивчати.
Тож побажаємо удачі
І спостережливості для нас.
За роботу, в добрий час!
2. Актуалізація опорних знань
— Яка зараз пора року? (Весна.)
— Чи все ви знаєте про зміни у живій природі навесні?
— Чи хотіли б дізнатися більше?
3. Повідомлення теми та мети уроку
— Пропоную здійснити мандрівку до парку, аби побачити зміни, які сталися в житті дерев навесні.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Підготовка до проведення екскурсії
1) Гра «Передбачення».
— Який парк навесні?
— Кого ми можемо зустріти в парку?
2) Робота за підручником (с. 57).
• На зеленії листочки
Одягли білі віночки.
Усміхаючись весні,
Зацвітають... (яблуні).
— За схемою розкажіть про зміни в житті яблуні навесні.
— Назвіть органи рослини.
— Який орган є найважливішим?
3) Інструктаж із техніки безпеки.
Учні повинні:
· бути уважними під час екскурсії;
· знати та виконувати правила дорожнього руху;
· знати та виконувати правила поведінки у природі;
· дотримувати правил поведінки на об'єкті екскурсії;
· чітко виконувати вказівки вчителя.
4) Перехід до місця проведення екскурсії.
2. Проведення екскурсії
1) Повторення правил поведінки в природі.
· Не можна галасувати, аби не злякати пташок, які висиджують пташенят.
· Не наближатися до гнізд і не чіпати пташенят руками.
· Не рвати квіти, занесені до Червоної книги України.
· Не ламати гілок кущів та дерев.
· Не руйнувати мурашників.
· Не розпалювати вогнища.
· Не ловити метеликів.
· Не залишати сміття.
2) Фенологічні спостереження.
— Яке зараз небо?
— Як, за вашими спостереженнями, змінилася погода?
— Яка зараз температура повітря? (Вимірювання температури повітря за допомогою термометра.)
3) Дослідження-спостереження.
— Як змінилися дерева навесні?
— На яких деревах розпустилися листки?
— Які дерева цвітуть?
4) Хоровод «Веснянка».
Учні водять хоровод.
Весна-красна надходить,
Свої крила підводить,
Над полями та гаями,
Над вишневими садами,
Над левадами студеними
Віє крилами зеленими.
Каже: «Земле, пробудися,
Квітом чистим одягнися!»
5) Робота в групах.
— Об'єднайтеся в групи. Опишіть зміни, які сталися з деревами навесні.
Наприклад:
I група
Пробудження рослин відбувається, коли середня температура за добу стає вищою за +5 °С. Коріння дерев починає всмоктувати воду з ґрунту, вона розчиняє запаси речовин і цей розчин-сік рухається вгору, до бруньок. Починається сокорух.
Через десять днів після початку руху соків помітне бубнявіння бруньок. Вони швидко наливаються і ростуть. Отже, пробудження дерев та кущів ми можемо помітити за розвитком бруньок, які взимку були непомітними. У деяких дерев навіть змінюється колір кори.
Найпростіше виявити рух соків у берези та клена. Триває він майже місяць. За цей час рослини перекачують сотні літрів води, що розчиняє поживні речовини й доносить їх до кожної бруньки.
II група
Збільшується довжина сережок у берези, вільхи, ліщини. Коли починається сокорух у дерев і кущів, настає пора цвітіння багаторічних трав'янистих рослин.
Багато дерев і кущів також цвітуть ще до розпускання листя. Хто ж із них зацвітає першим?
Виявляється, всіх випередила ліщина. Вона починає цвісти наприкінці лютого. Її суцвіття — сережки — схожі на тугі циліндрики. Потім сережки стають товсті й пухкі. Налетить вітерець — і з'являється в лісі легенька хмарка жовто-зеленого диму. В народі кажуть, що це «курить» ліщина. Зацвіла ліщина — зиму з лісу вигнала. Зверніть увагу: на ліщині є цвіт, а листя ще немає.
ІІІ група
За ліщиною поспішає цвісти вільха. Зацвітає й осика. Суцвіття осики схожі на мохнатих і товстих гусениць. На одних деревах сережки червонуваті, на інших — зелені. З червоних сережок увесь пилок обсиплеться, й вони стануть сірими, а потім і зовсім відпадуть. А в зелених сережках утвориться насіння, що наприкінці весни розлетиться на малесеньких пушинках по всьому лісі.
З'являться сережки і на березі. У них буває так багато пилку, що навіть калюжі у лісі стають жовтими. Пору цвітіння берези називають «березовим весіллям».
Зацвітає і верба. На ній з'являються пухнасті «котики». Спочатку вони світло-сірі, а потім стають золотими від пилку. А золото це не просте, а медове. Тож до верби поспішають бджоли. Вербовий мед — найперший, найсмачніший і найкорисніший. А ви знали, що є вербовий мед?
IV група
Навесні на деревах і кущах (вільсі, осиці, березі, вербі та ліщині) розпукуються бруньки і з'являються зелені листочки. Першими розпускаються ледь помітні липкі й духмяні листки берези. За березою розпуститься листя липи, вільхи, дуба. До речі, на дубі квіти з листям з'являються одночасно.
На плодових деревах (яблуні, груші, вишні, черешні), а також на акації, горобині, липі, калині спочатку з'являються листочки, а цвітуть ці дерева значно пізніше, навіть улітку.
— Чи цвітуть хвойні дерева?
Хвойні дерева (сосна, ялина) зацвітають пізньої весни. Доказом їхнього цвітіння є жовтий пилок, що рясно вкриває землю під цими деревами. Цікаво, що цвітіння ялини збігається з цвітінням черемхи. Сосна цвіте одночасно з горобиною.
Висновок. Перші ознаки весни в живій природі — весняний рух соків, цвітіння дерев і кущів.
6) Гра «Живе — неживе».
Учні об'єднуються у дві команди, призначають ведучого, який швидко називає різні об'єкти. Якщо він називає об'єкт живої природи, діти піднімають руки, якщо неживої — присідають. Той, хто помилився, залишає гру. Перемагає команда, у якій залишиться більше учасників.
3. Повернення до класу
1) Робота в групах. Батл «Факт — причина».
І група |
ІІ група |
Факт |
Причина |
Ліс пробуджується. |
Потепління. |
Рослини починають тягтися вгору. |
Одержують більше сонячного світла. |
Сік рухається до бруньок. |
Коріння почало всмоктувати воду. |
Бубнявіють бруньки. |
Сік рухається до бруньок. |
Розгортаються листочки. |
Бруньки ростуть. |
Збирають сік клена і берези. |
Смачний і корисний. |
Дерево може засохнути. |
Витече сік, якщо не закрити отвір. |
2) Мовна вправа «Азбука весни».
Учитель називає букву, а діти придумують слово чи словосполучення, що стосується весни.
Наприклад: Б — бруньки, Л — листя, С — сокорух, П — приліт птахів, В — вітер, К — квіти, Б — березень, К — квітень, Т — травень, Т — трава, Т — тепло, Ц — цвітіння тощо.
3) Метод «Шість цеглинок». Робота з цеглинками LEGO.
Гра «Збери листок»
Діти об'єднуються або міняються кольорами, домовляються, складають весняний листок.
Гра «Місяці весни»
— Складіть із цеглинок букву, з якої починається назва місяця.
I група — перший місяць весни (Б);
II група — другий місяць весни (К);
III група — третій місяць весни (Т).
Коли діти працюють з LEGO, звучить мелодія А. Вівальді «Пори року. Весна» (https://youtu.be/U6pywbwZ56E).
4) Робота за підручником (с. 57-58).
Читання в парах — узагальнення в парах
Учні читають та обговорюють текст про березовий сік у парах. Спочатку частину тексту читає один учень, а інший ставить йому запитання або переказує прочитаний текст. Потім вони міняються ролями.
Довідка
Деякі люди збирають сік берези, роблячи отвір у її корі. Сік берези смачний і корисний. Але, збираючи його, можна завдати дереву непоправної шкоди. Берези невміло підрубують, тоді сік витікає на землю, а дерево гине. Одна знищена сокирою береза може втратити понад 200 л соку.
Потрібно пам'ятати:
· не можна збирати сік із молодих дерев;
· після закінчення збирання отвір у дереві потрібно закрити глиною, парафіном або пластиліном.
Робота за малюнками
— Розгляньте малюнки. Упізнайте та назвіть рослини.
— Які з них цвітуть першими? Які — пізніше?
5) Вправа «Ознаки весни».
— Виберіть ознаки, притаманні рослинам з настанням весни.
Сокорух, жовкнуть, сохнуть, розпускають листя, плодоносять, квітнуть, листопад.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. РЕФЛЕКСІЯ
1. Вправа «Мікрофон»
· Коли я дивлюсь на весняні дерева, я відчуваю...
2. Робота у Щоденнику вражень
Теми за вибором:
· Мене вражає краса весни.
· Весну я уявляю так...