Розробки уроків НУШ - Я досліджую світ. 2 клас. Частина 2 до підручника Т. Г. Гільберг - Порощук В. П. 2020

Урок 118. Як почуваються дерева навесні
Розділ 3. Природа навесні

Мета:

формування предметних компетентностей: учити учнів спостерігати за змінами, що відбуваються у житті дерев навесні; закріплювати поняття «сокорух», «розквіт бруньок», «цвітіння»; визначати причини змін, які відбуваються в житті дерев навесні; розвивати спостережливість, зв'язне мовлення; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи;

формування ключових компетентностей: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях.

Обладнання: термометр, картки з текстом, цеглинки LEGO, комп'ютер, аудіозапис, Щоденники вражень.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Форма проведення: урок-екскурсія.

Освітні галузі: природнича, мовно-літературна.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент

Будемо в навколишній світ мандрувати,

Будемо рідну природу вивчати.

Тож побажаємо удачі

І спостережливості для нас.

За роботу, в добрий час!

2. Актуалізація опорних знань

— Яка зараз пора року? (Весна.)

— Чи все ви знаєте про зміни у живій природі навесні?

— Чи хотіли б дізнатися більше?

3. Повідомлення теми та мети уроку

— Пропоную здійснити мандрівку до парку, аби побачити зміни, які сталися в житті дерев навесні.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Підготовка до проведення екскурсії

1) Гра «Передбачення».

— Який парк навесні?

— Кого ми можемо зустріти в парку?

2) Робота за підручником (с. 57).

• На зеленії листочки

Одягли білі віночки.

Усміхаючись весні,

Зацвітають... (яблуні).

— За схемою розкажіть про зміни в житті яблуні навесні.

— Назвіть органи рослини.

— Який орган є найважливішим?

3) Інструктаж із техніки безпеки.

Учні повинні:

· бути уважними під час екскурсії;

· знати та виконувати правила дорожнього руху;

· знати та виконувати правила поведінки у природі;

· дотримувати правил поведінки на об'єкті екскурсії;

· чітко виконувати вказівки вчителя.

4) Перехід до місця проведення екскурсії.

2. Проведення екскурсії

1) Повторення правил поведінки в природі.

· Не можна галасувати, аби не злякати пташок, які висиджують пташенят.

· Не наближатися до гнізд і не чіпати пташенят руками.

· Не рвати квіти, занесені до Червоної книги України.

· Не ламати гілок кущів та дерев.

· Не руйнувати мурашників.

· Не розпалювати вогнища.

· Не ловити метеликів.

· Не залишати сміття.

2) Фенологічні спостереження.

— Яке зараз небо?

— Як, за вашими спостереженнями, змінилася погода?

— Яка зараз температура повітря? (Вимірювання температури повітря за допомогою термометра.)

3) Дослідження-спостереження.

— Як змінилися дерева навесні?

— На яких деревах розпустилися листки?

— Які дерева цвітуть?

4) Хоровод «Веснянка».

Учні водять хоровод.

Весна-красна надходить,

Свої крила підводить,

Над полями та гаями,

Над вишневими садами,

Над левадами студеними

Віє крилами зеленими.

Каже: «Земле, пробудися,

Квітом чистим одягнися!»

5) Робота в групах.

— Об'єднайтеся в групи. Опишіть зміни, які сталися з деревами навесні.

Наприклад:

I група

Пробудження рослин відбувається, коли середня температура за добу стає вищою за +5 °С. Коріння дерев починає всмоктувати воду з ґрунту, вона розчиняє запаси речовин і цей розчин-сік рухається вгору, до бруньок. Починається сокорух.

Через десять днів після початку руху соків помітне бубнявіння бруньок. Вони швидко наливаються і ростуть. Отже, пробудження дерев та кущів ми можемо помітити за розвитком бруньок, які взимку були непомітними. У деяких дерев навіть змінюється колір кори.

Найпростіше виявити рух соків у берези та клена. Триває він майже місяць. За цей час рослини перекачують сотні літрів води, що розчиняє поживні речовини й доносить їх до кожної бруньки.

II група

Збільшується довжина сережок у берези, вільхи, ліщини. Коли починається сокорух у дерев і кущів, настає пора цвітіння багаторічних трав'янистих рослин.

Багато дерев і кущів також цвітуть ще до розпускання листя. Хто ж із них зацвітає першим?

Виявляється, всіх випередила ліщина. Вона починає цвісти наприкінці лютого. Її суцвіття — сережки — схожі на тугі циліндрики. Потім сережки стають товсті й пухкі. Налетить вітерець — і з'являється в лісі легенька хмарка жовто-зеленого диму. В народі кажуть, що це «курить» ліщина. Зацвіла ліщина — зиму з лісу вигнала. Зверніть увагу: на ліщині є цвіт, а листя ще немає.

ІІІ група

За ліщиною поспішає цвісти вільха. Зацвітає й осика. Суцвіття осики схожі на мохнатих і товстих гусениць. На одних деревах сережки червонуваті, на інших — зелені. З червоних сережок увесь пилок обсиплеться, й вони стануть сірими, а потім і зовсім відпадуть. А в зелених сережках утвориться насіння, що наприкінці весни розлетиться на малесеньких пушинках по всьому лісі.

З'являться сережки і на березі. У них буває так багато пилку, що навіть калюжі у лісі стають жовтими. Пору цвітіння берези називають «березовим весіллям».

Зацвітає і верба. На ній з'являються пухнасті «котики». Спочатку вони світло-сірі, а потім стають золотими від пилку. А золото це не просте, а медове. Тож до верби поспішають бджоли. Вербовий мед — найперший, найсмачніший і найкорисніший. А ви знали, що є вербовий мед?

IV група

Навесні на деревах і кущах (вільсі, осиці, березі, вербі та ліщині) розпукуються бруньки і з'являються зелені листочки. Першими розпускаються ледь помітні липкі й духмяні листки берези. За березою розпуститься листя липи, вільхи, дуба. До речі, на дубі квіти з листям з'являються одночасно.

На плодових деревах (яблуні, груші, вишні, черешні), а також на акації, горобині, липі, калині спочатку з'являються листочки, а цвітуть ці дерева значно пізніше, навіть улітку.

— Чи цвітуть хвойні дерева?

Хвойні дерева (сосна, ялина) зацвітають пізньої весни. Доказом їхнього цвітіння є жовтий пилок, що рясно вкриває землю під цими деревами. Цікаво, що цвітіння ялини збігається з цвітінням черемхи. Сосна цвіте одночасно з горобиною.

Висновок. Перші ознаки весни в живій природі — весняний рух соків, цвітіння дерев і кущів.

6) Гра «Живе — неживе».

Учні об'єднуються у дві команди, призначають ведучого, який швидко називає різні об'єкти. Якщо він називає об'єкт живої природи, діти піднімають руки, якщо неживої — присідають. Той, хто помилився, залишає гру. Перемагає команда, у якій залишиться більше учасників.

3. Повернення до класу

1) Робота в групах. Батл «Факт — причина».

І група

ІІ група

Факт

Причина

Ліс пробуджується.

Потепління.

Рослини починають тягтися вгору.

Одержують більше сонячного світла.

Сік рухається до бруньок.

Коріння почало всмоктувати воду.

Бубнявіють бруньки.

Сік рухається до бруньок.

Розгортаються листочки.

Бруньки ростуть.

Збирають сік клена і берези.

Смачний і корисний.

Дерево може засохнути.

Витече сік, якщо не закрити отвір.

2) Мовна вправа «Азбука весни».

Учитель називає букву, а діти придумують слово чи словосполучення, що стосується весни.

Наприклад: Б — бруньки, Л — листя, С — сокорух, П — приліт птахів, В — вітер, К — квіти, Б — березень, К — квітень, Т — травень, Т — трава, Т — тепло, Ц — цвітіння тощо.

3) Метод «Шість цеглинок». Робота з цеглинками LEGO.

Гра «Збери листок»

Діти об'єднуються або міняються кольорами, домовляються, складають весняний листок.

Гра «Місяці весни»

— Складіть із цеглинок букву, з якої починається назва місяця.

I група — перший місяць весни (Б);

II група — другий місяць весни (К);

III група — третій місяць весни (Т).

Коли діти працюють з LEGO, звучить мелодія А. Вівальді «Пори року. Весна» (https://youtu.be/U6pywbwZ56E).

4) Робота за підручником (с. 57-58).

Читання в парах — узагальнення в парах

Учні читають та обговорюють текст про березовий сік у парах. Спочатку частину тексту читає один учень, а інший ставить йому запитання або переказує прочитаний текст. Потім вони міняються ролями.

Довідка

Деякі люди збирають сік берези, роблячи отвір у її корі. Сік берези смачний і корисний. Але, збираючи його, можна завдати дереву непоправної шкоди. Берези невміло підрубують, тоді сік витікає на землю, а дерево гине. Одна знищена сокирою береза може втратити понад 200 л соку.

Потрібно пам'ятати:

· не можна збирати сік із молодих дерев;

· після закінчення збирання отвір у дереві потрібно закрити глиною, парафіном або пластиліном.

Робота за малюнками

— Розгляньте малюнки. Упізнайте та назвіть рослини.

— Які з них цвітуть першими? Які — пізніше?

5) Вправа «Ознаки весни».

— Виберіть ознаки, притаманні рослинам з настанням весни.

Сокорух, жовкнуть, сохнуть, розпускають листя, плодоносять, квітнуть, листопад.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. РЕФЛЕКСІЯ

1. Вправа «Мікрофон»

· Коли я дивлюсь на весняні дерева, я відчуваю...

2. Робота у Щоденнику вражень

Теми за вибором:

· Мене вражає краса весни.

· Весну я уявляю так...