Я досліджую світ 1 клас - Конспекти уроків - 2020

Зимонька - зима

Мета: ознайомити дітей з особливостями погоди взимку, вчити дітей одягатися відповідно до погоди, сприяти засвоєнню знань про безпеку підчас прогулянок та розваг; узагальнити життєві спостереження дітей про зміни в природі з приходом зими; за допомогою художніх засобів поглибити уявлення про найхарактерніші ознаки зими; розвивати мовлення, уважність, спостережливість, мислення, творчі і пізнавальні здібності; збагачувати словниковий запас; розвивати естетичні почуття, навички роботи в парі, в групі; повторити лічбу та вміння вирішувати приклади; виховувати поважливе ставлення та любов до природи, не залежно від пори року.

Обладнання: ІКТ, презентація, сніговики із завданнями, сніжинки, ялинка, Лего, музичний супровід.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: Інтеграція: мовно-літературна освітня галузь, математична освітня галузь, природнича освітня галузь, технологічна освітня галузь, мистецька освітня галузь, соціальна і здоров’язбережна освітня галузь.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Організаційний момент

Учитель:
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну математики, в країну природи,
В країну чудової української мови.

- Доброго дня всім нам і нашим гостям!
Учитель: Настрій, який у Вас?
Учитель: Погода, яка у нас?
2. Емоційне налаштування на урок.

Давайте згадаємо, як треба працювати на уроці.

Руку гарно піднімати,

Чітко, в лад відповідати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

- Тож гаразд, часу не гаєм і урок вже починаєм.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Тема нашого уроку: «Зима».

Учитель: Діти, відгадайте загадку.

Мухи білі прилітають,

На головоньки сідають,

Замітають всі доріжки

І дарують діткам сніжки.

Хто ж дарує жартома

Білі мухи? Це … (Зима.)

Учитель:

- А яка зараз пора року?

- А хто такі білі мухи? (Сніжинки.)

- Так, діти, до нас завітала ЗИМА. Простягніть свої долоньки. Уявіть, що зима вам дарує чарівні сніжинки, щоб у вас залишався чудовий настрій. З такими учнями ми подолаємо будь-які випробування.

- Як люди відчувають, що прийшла зима?

- Які характерні ознаки зими ви знаєте? З чим ви пов’язуєте слово зима?

III. Робота над новим матеріалом.

1. Групове заняття. Перегляд фільму про зиму.

https://www.youtube.com/watch?v=FWJNHSKNuYM

- То ж який колір має зима? (білий)

2. Робота з Лего.

- А якщо я з вами не погоджусь? Давайте візьмемо до рук Лего і спробуємо сконструювати зиму. Вона приносить нам холод і мороз. Якого кольору візьмемо цеглинку? (голубий). Річки вкриваються товстим шаром льоду. (синій). Так, чомусь дійсно холодно. А хіба взимку не буває сонячних днів? (жовтий). Тільки чомусь це сонечко не гріє. А де ж знайти тепло? (камін, батареї, одяг) (помаранчевий). Зараз мені хочеться взяти до рук червоний. (снігурі, горобина, світлофор, одяг). Яке ж свято зустрічаємо взимку? (ялинка, зелений.) Тож який колір у зими?

- Якого кольору третя цеглинка?

- Назвіть сусідів п’ятої?

- Чому ми брали помаранчеву? Яке місце вона займає? І т. д.

- Скільки всього цеглинок?

3. Асоціативний кущ. (Музика П. Чайковського «Пори року. Зима»)

іній,   сніг,   лід,   холод,   бурульки,  мороз,

візерунки,  Зима  сніговик,

сніжки, санки, ковзани, лижі, ялинка, Новий рік, подарунки

Screenshot_14

- Сьогодні до нас у гості завітали Сніговички і підготували для вас цікаві завдання.

4. Робота з ілюстрацією з елементами бесіди.

Уважно роздивіться малюнок.

- У якій частині малюнку зображено зиму?

- Як ви про це здогадалися?

- Діти, а ви любите зиму? Яка вона?

Морозна, білосніжна, казкова, весела, сніжна, холодна, чарівна, чудова, срібна, гарна, кришталева, блискуча, грайлива.

- А що зима робить?

Крутить, морозить, щипає, лютує, дме, січе, мете, сипле.

Завдання № 1. У матінки-зими є три синочки. Здогадайтеся, про кого мова?

Казка «Зимові місяці»

Жили собі три зимові брати. Вони були дуже схожі один на одного, та все ж вони були різні.

Перший, старший, брат, коли приходив, то він холод приносив. Грудками земля замерзала, а через ліси і поля йшли до нас морози. І річки, й озера шерхнули льодами. Дерева поринули у глибокий сон. Землю цей брат вкривав білою ковдрою. А ще в народі кажуть, що цей брат рік кінчає, а зиму починає.

А ось другий брат — середній — він починав новий рік. Коли він приходив, то під ногами скрипів сніг. А сніг скрипів тоді, коли тріщав мороз. А ще цей брат уміє малювати дуже гарні візерунки, як справжній художник. Інколи він був вередливим і його боялися люди. Цей другий брат любить ясну погоду і сніг, який виблискує на сонці.

Третій брат — наймолодший — любить завірюхи, сильні й холодні вітри. Вночі він найбільше буває сердитим і тоді на землю він посилає тріскучий мороз і вітер, що аж завиває. А вдень, коли пригріває сонечко, він стає добрішим, тоді й сніг стає м’яким і вологим, можна з нього снігову бабу зліпити.

Завдання № 2. Знайти пару кожній рукавичці. Прочитати назви зимових місяців. Розфарбувати рукавички.

- Зиму розпочинає грудень. У цьому місяці Сонце рухається найнижче над горизонтом, дні найкоротші.

Місяць отримав назву від слова груддя або грудки. Після осінніх дощів розтоптані возами дороги замерзали. Їздити такими дорогами було важко — заважали грудки.

22 грудня — день зимового сонцестояння: найдовша ніч і найкоротший день.

Січень — другий місяць зими. Грудень рік закінчує, а січень починає. Кажуть: «Січень - снігом січе». Отже, припустили, що так місяць і отримав свою назву. Існує ще припущення. Наші предки взимку, коли дерева «сплять», бралися розчищати ліси — «сікти» (рубати) дерева.

Лютий. Інколи зима виявляє свій суворий характер по-справжньому тільки в лютому. Дмуть холодні вітри, налітають віхоли, частішають хуртовини, дошкуляє мороз. Зима ніби лютує. Але Сонце повертається у бік весни, бувають відлиги.

Завдання № 3. Розфарбуйте букви, з яких можна утворити слово ЗИМА.

ж з в и л ш м а с я

Звуко-буквений аналіз слова ЗИМА.

- Скільки букв у слові зима? Скільки звуків? Скільки складів? Який склад наголошений?

Руханка «Танці-зігріванці»

Завдання № 4. Вибрати сніжинки, на яких написані всі склади з літерою З.

Завдання № 5. Складіть сніговичків.

Завдання № 6. Робота в зошиті — с.43-44.

1. Розфарбуй гірлянду. Кожен другий вогник — жовтим кольором, перший і сьомий — червоним, третій і п’ятий — зеленим.

2. Домалюй у клітинках відповідну кількість крапочок.

3. Обведи одним кольором однакові сніжинки. Полічи і запиши, скільки сніжинок залишилося необведеними:

Завдання № 7. Зимові ігри та розваги.

Перегляд фрагменту з мультфільму «Зима в Простоквашино».

- До нашого класу потрапив лист, який кіт Матроскін надіслав дядькові Федору. Але у листі є помилки. Я читаю, а ви, коли помітите помилку піднімайте червону сигнальну картку.

Зміст листа: «Здрастуй, дядьку Федір!

У селі Простоквашино настала зима! Сонце піднімається високо над горизонтом і добре гріє землю. Щодня йдуть проливні дощі , тому снігу випало багато, і він скрипить на сонці усіма барвами веселки. Дерева тішать очі своїм листям. Ми із Шариком часто бігаємо купатись на річку. Зимові розваги такі веселі! Ми ходимо на лижах, катаємося на ковзанах, санчатах, катаємося на велосипеді з гірки, граємо в сніжки, будуємо снігові фортеці, ганяємо шайбу.

Приїжджай швидше, гратимемо і зустрічатимемо разом Новий рік!

             Кіт Матроскін»

- А які зимові розваги є вашими найулюбленішими?

Завдання № 8.

Переплутав

Сніг, мороз, зима надворі,

йде Андрій на ковзани.

Він сандалики вдягає

і з футболкою штани.

-Ти куди зібрався, синку? —

здивувалися батьки.

Й ви, малята, поміркуйте:

що зробив він навпаки?

Гра. Оберіть одяг для зимової прогулянки.

- Допоможи хлопчику обрати одяг відповідно до погоди. Як слід одягатися?

- Коли доречно одягнути шубку або кожушок, а коли куртку або комбінезон?

- А як потрібно одягатися взимку до школи?

- Як ви розумієте прислів’я «В усьому потрібно знати міру»?

Завдання № 9. Непередбачувана зима.

- Все ніби добре, але й нам зима приносить неприємності.

Можна захворіти. Як вберегти себе від цього?

Як поводитись на дорозі? Де можна гратися?

І група — Де у вашому дворі можна кататися на санчатах та ковзанах?

(Подалі від автомобільної дороги, де немає льоду, каміння, побитого скла.)

ІІ група — Які небезпеки чатують на тебе на подвір'ї взимку?

(Бурульки на будинках, слизька стежка, талий сніг на даху.)

ІІІ група — Як можна взимку уникнути небезпеки на подвір'ї?

(Кататися подалі від будинку, кататися на лижах і санчатах по снігу, не сковзатися на льоду.)

Завдання № 10. Гра «Добре-погано». Зима — це добре чи погано?

- Об’єднаймось у дві групи і пограймо в гру. Одна група доводить, чому добре, що настала зима, інша — навпаки: чому погано.

Добре:

✵ багато снігу, можна ліпити снігову бабу;

✵ сніг покриває землю і захищає рослини від морозу;

✵ можна кататися на санчатах, лижах, ковзанах;

✵ зима дарує нам веселі новорічні свята.

Погано:

✵ сніг засипав все, тому тварини і птахи залишилися без їжі;

✵ на вулиці слизько, можна впасти;

✵ на вулиці холодно, треба добре одягатися;

✵ можна застудитися і захворіти.

IV. Підсумок уроку

Гра «Четвертий зайвий».

А) сніг, мороз, райдуга, бурульки.

Б ) санки, лижі, велосипед, ковзани.

В) ялинка, ковзани, мороз, завірюха.

- Сьогодні ви добре попрацювали, побували в гостях у зими. Ми ще до неї завітаємо. А зараз на своїх сніжинках намалюйте свій настрій після сьогоднішнього уроку і давайте створимо справжній зимовий настрій собі і гостям, всій нашій школі.

Діти наклеюють сніжинки на дошку навколо фотографії школи.