Я досліджую світ 1 клас - Конспекти уроків - 2020

У пошуках барвистої веселки

Мета: закріплювати вміння читати слова з вивченими буквами; удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання, уміння добирати заголовок до тексту, відповідати на запитання за змістом прочитаного, розповідати за малюнком; вправляти дітей у написанні слів під диктовку, списування з рукописного тексту, вміння робити звуковий аналіз, удосконалювати вміння орієнтуватися в сітці зошита, формувати вміння сприймати і відчувати емоційний зміст слова; збагачувати словниковий запас учнів. Поглибити знання учнів про природу; формувати уявлення учнів про природне явище — веселку та потребу в пізнанні природи.

Розвивати пізнавальні інтереси учнів, допитливість, спостережливість, увагу. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи, вміння спостерігати її красу; виховувати віру в свої сили, почуття прекрасного, доброти, товаристкості.

Обладнання. Мультимедійне забезпечення, сигнальні картки для позначення настрою, відеозапис руханок «Райдуга» та пісні Н. Май «Веселка», веселка з повітряних кульок, малюнок веселки, кола для самооцінювання, лего «шість цеглинок», прозора посудина з водою, ліхтарик, диски, мильні бульбашки, текст для читання з малюнками «Фарби», мікрофон, музичні інструменти.

Тип уроку. Інтегрований урок навчання грамоти, курсу «Я досліджую світ»

Хід уроку

І. Організація класу. Емоційний настрій учнів

Пролунав уже дзвінок, нас він кличе на урок!

У кого в одязі є червоний колір — поплескайте в долоньки.

У кого зелений — станьте на одній нозі.

Хто має жовтий — покружляйте, наче бджілки над квітами.

А хто синій колір — потупайте ніжками.

У кого є білий колір — обніміть себе.

Хто має чорний — підніміть руки вгору.

Хто має блакитний-присядьте один раз.

У кого фіолетовий-прикладіть руку до серця.

У кого оранжевий-посміхніться.

Сьогодні у нас особливий урок. Я бачу, що ви трохи схвильовані, але блиск ваших очей свідчить, що ви повні енергії й готові до співпраці. Займіть місця в групах за кольором вашого одягу.(Утворюється 6 груп, вчитель у фіолетовому одязі)

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдання уроку

- Сьогодні, діти на нас чекає зустріч з цікавим та прекрасним. Тож будьте пильні, постарайтеся душею відчути те, про що піде мова.

Слайд 1

- Прочитаємо разом тему уроку «У пошуках барвистої веселки». Отже, всі розмови сьогодні будуть тільки про неї, про веселку.

- Я гадаю, що вам цікаво буде дізнатися як утворюється це диво природи. У на сьогодні поєднаються предмети читання, письмо, я досліджую світ.

1. Вправа «Очікування»

- Чого ви очікуєте від цього уроку, про що б хотіли дізнатися? (Відповіді дітей)

Слайд 2

На небі веселка з’являється,

До вас вона, дітки, всміхається,

Будьте веселі, будьте щасливі,

Будьте старанні та грайли

Як кольори веселки!

- Сьогодні я очікую, що ви, діти, будете активними, дружними, виразно читатимете, будете творчо мислити, фантазувати, вміло виконувати завдання.

- Успіху всім!

- Погляньте навколо і пошукайте у класі веселку. (Одяг учнів і вчителя, повітряні кульки, малюнок у куточку природи, квіточки для визначення настрою, цеглинки). Сьогодні ми ще побачимо не одну веселку у нашому класі. З яким настроєм ви починаєте урок?

ІІІ. Мовна розминка.

1. Вправа «Асоціативний кущ» (до слова «веселка»)

Діти відповідають , а вчитель записує відповіді навколо слова «веселка», групуючи їх за змістом.

- Що ви уявляєте, коли чуєте слово «веселка»?

- Що при цьому відчуваєте?

- Чи доводилося вам бачити справжню веселку?

- Що ви відчували? (Радість, щастя, захоплення).

- Зоветься «веселка» від того, що в час її появи небо роз’яснюється від хмар, робиться веселим. А ще веселку ще називають райдугою.

- Існує легенда, що веселка - це шлях до неба, велетенський міст, по якому сходять на землю янголи. Тому її ще називають "райдуга", тобто райська дуга, яку створив Бог на знак угоди між Отцем Небесним та людьми, коли пообіцяв праведному Ною, що більше ніколи не насилатиме на землю такої страшної нищівної зливи

Слайд 3

2. Робота над реченням (розчитування)

- Чом поважні журавлі знов багато смажать фрі.

- Яке це речення за метою висловлювання?

- Прочитайте його з питальною інтонацією.

- А тепер з окличною.

- Виділіть голосом слово Чом (смажать, журавлі, фрі, багато).

- Чи не помітили ви в цьому слові веселку? Де саме?

- А тепер кожна група читає слово на свою літеру (учні читають хором, ланцюжком, прискорюючи темп).

Слайд 4

3. Називання кольорів англійською мовою

- Ви всі вивчаєме англійську мову. Пропоную назвати кольоги веселки англійською (кожна група свій колір).

ІV. Робота над темою уроку

1. Робота на дошці та в зошитах

Каліграфічна хвилинка

- Написати через кому перші літери у назвах кольорів веселки і назвати їх(по 1 дитині з кожної групи пише свою літеру-велику і маленьку)

- Написати слова веселка, райдуга і зробить звуковий аналіз.

- Списати речення, написане рекописним шрифтом, для запам’ятання кольорів веселки. (Чом поважні журавлі знов багато смажать фрі.)Представник кожної групи пише «своє» слово

2. Гра «У кого вежа вища» (діти кожної групи називають по черзі предмети, які асоціюються з їхнім кольором, кладуть одну цеглинку за правильну відповідь, потім будуємо стовпчикову діаграму і впізнаємо веселку)

Слайди 5-12

3. Гра «Розсипані слова» (робота з цеглинками «лего»)

Діти утворюють слова з склалів, речення з окремих слів.

(Після гри скласти цеглинки за кольорами веселки.)

Слайд 13

4. Фізкультхвилинка «Райдуга».

5. Бесіда про веселку (вправа «Мікрофон»)

- А в які пори року найчастіше буває веселка? (Влітку, весною)

- Після чого зʼявляється веселка? (Після дощу, або підчас дощу)

- Скільки кольорів вона має? Порядок їх постійний чи змінюється?

Слайд 14

- А й справді, що таке веселка? Чому у повітрі виникло таке диво?

- Ви вже бачили, що коли закінчується дощ, на небі можна побачити різнобарвну райдугу.

Слайд 15, 16

6. Розповідь вчителя про веселку з демонстрацією наочного матеріалу.

- Насправді ж веселка - це сонячні промінчики, які заломлюються й відбиваються у краплинках дощу. І виникає вона лише тоді, коли одночасно світить сонечко і йде дощик, або після дощу, коли краплинки ніби висять у повітрі.

Слайд 17, 18, 19

- На землі ми бачимо лише частинку веселки, але якщо на неї поглянути з гори або літака, то можна побачити й суцільне коло. Складається веселка з семи кольорів, які плавно переходять з одного в інший: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий. Тому після зливи або поблизу гірських водоспадів мільйони водяних крапель розкладають у повітрі сонячне світло, утворюючи райдугу. Маленьку райдугу можна спостерігати, наприклад, дивлячись на сонце крізь струмені фонтана. А іноді сонячний промінь може спорудити на небі відразу дві, три, а то й чотири веселки .Перевернута веселка-явище досить рідкісне.

- Туманна веселка або біла з’являється при освітленні сонячними променями слабкого туману, що складається з дуже дрібних крапельок води. Така веселка являє собою дугу, пофарбовану в дуже бліді кольори

7. Прикмети, пов’язані з веселкою.

(Представник кожної група зачитує свою прикмету і пояснює її зміст)

· Якщо веселка розташовується високо — бути гарній погоді, в іншому випадку-погода намічається погана.

· Коли у небі з’являються одночасно кілька веселок, це на тривалий теплий дощ.

· Веселка віщує зміну погоди: вечірня — гожу, а ранкова — дощову.

· Якщо веселка після дощу швидко зникає — буде хороша погода, коли ж довго п’є воду на негоду.

· Побачити подвійну веселку — добра прикмета. Це до удачі, здійснення бажань. Отже, якщо вам пощастило побачити подвійну веселку, поспішіть загадати бажання, і воно обов’язково здійсниться.

· В Англії вважається доброю прикметою побачити веселку і відразу загадати бажання.

· А в Ірландії і сьогодні вірять, що в тому місці, де веселка торкається землi, знаходиться скарб із золотом.

8. Опрацювання тексту з малюнками «Фарби»

Читання тексту вчителем

- Прослухайте текст і визначте його героїв.

- Хто герої цього тексту?

- Що намалювала дівчинка?

- А хлопчик?

Читання учнями ланцюжком, «естафетою» (учень читає речення і називає наступного учня, який буде читати)

- Назви всі кольори фарб, які використали діти.

- До якого жанру належить цей текст? Чому ви так вирішили?

- А що намалював би ти, якби в тебе були такі фарби?

Слайд 20

9. Релаксація під пісню Н. Май «Веселка» (гра на музичних інструментах)

10. Вправа «Дізнайся, що в скринці» (ліхтарик)

Діти передають скриньку одне одному і ставлять питання ,на які вчитель відповідає так чи ні. Гра триває, поки діти не здогадаються, що в скринці.

Слайд 20, 21

V. Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації

1. Вчитель демонструє утворення веселки

- Сьогодні на уроці ми спробуємо створити веселку у нашому класі. Проведемо дослідження.

- Виявляється, веселку можна зробити в домашніх умовах! Як? Зараз розповім.

- Нам знадобляться прозора скляна ємність з водою, ліхтарик, дзеркало, білий аркуш. На дно посудини покладемо дзеркало. Налляємо води. Світло ліхтарика направимо на дзеркало. Віддзеркалення світла зловимо на папері. Там (тільки уяви собі) з'явиться справжня веселка.(Вчитель демонструє утворення веселки)

- Це відбувається тому, що світловий промінь складається з декількох кольорів. Коли промінчик проходить крізь воду, то розколюється на складові частини. Таким чином виходить веселка.

2. Утворення веселки учнями в групах

Утворення веселки за допомогою компакт-диска

- Ще веселку можна отримати за допомогою компакт-диска. У кожної групи є диск ,візьміть і посвітіть но нього ліхтариком.

Утворення веселки , пускаючи мильні бульбашки.

Вчитель пропонує у групах пускати мильні бульбашки і поспостерігати за їх кольором.

- Як ви гадаєте, чому бульбашки переливаються різними кольорами?

- Стінка мильної кульки складається із двох тонесеньких шарів мила і води між ними. Проходить сонячний промінь крізь мильну плівку — і розкладається на сім кольорів веселки, від червоного до фіолетового. Так на бульбашці з’являється маленька райдуга.

VІ. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень дітей

- Ось і добігає наш урок кінця, закінчуються наші пошуки барвистої веселки. Я пропоную вам пограти у гру.

1. Гра «Вірю — не вірю»

- Діти, я буду говорити речення, якщо ви вірите — піднімаєте оранжеву цеглинку, якщо ні — червону.)

Веселка має вигляд прямокутника.

Веселка має вигляд дуги. А якщо дивитися з літака — то кола.

Буває подвійна веселка.

Веселка буває тільки взимку.

Іноді спостерігається нічна веселка.

Порядок кольорів веселки постійний.

VІІ. Підбиття підсумків інтегрованого уроку. Оцінювання

1. Самооцінка.

Дуже ви були старанні —

Отже всі ви учні гарні.

І за труд ваш на уроці

Вам подякувати хочу!

А зараз самі оцініть результати своєї діяльності на уроці. (Кола самооцінювання)

2. Гра «Інтерв’ю»

Годинник невтомний показує враз, що нашу роботу закінчити час.

· Чи справдилися ваші очікування від уроку?

· Чи було вам цікаво?

· Що вас здивувало?

· Про що б ви хотіли більше дізнатися?

· Покажіть свій настрій після уроку.

· Яку оцінку ви поставили б мені за урок?

Відкотилася хмара сива і кудись собі попливла,

А веселка така красива засміялася, ожила.

Диво-кольором нас чарує-кольорів вона має сім

І красою усіх дивує, і красу роздає усім.

Слайд 23, 24