Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Чарівна квітка Петриківки

Мета: ознайомити учнів з поняттям «петриківський розпис». З історією розпису, з основними елементами «Петриківки». Вчити оздоблювати дощечку, використовуючи основні прийоми: «зернятко», «гребінець», «горішок», «перехідний мазок»; розвивати зорову пам'ять, образне мислення, фантазію, дрібну моторику; виховувати любов і бережливе ставлення до квітів, до людської праці.

Обладнання: презентація (ІКТ), таблиця елементів петриківського розпису, зразки робіт з методичного фонду.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційна частина.

Ось вже дзвоник пролунав,

Малювати час настав.

Пензлі й баночки з водою

Кожний з вас приготував.

А зараз послухайте будь ласка це вірш.

Мій рідний знаменний край

Для серця й для душі в нас розмаїття.

Усе, що розквітає й любо нам

Наші майстри враз втілюють у квітах

Наш Петриківський розпис славний в світі

Про нього знають і дорослі й діти.

Все в ньому є: і цвіт калини, й маки

Українська хатина і козаки,

Чудовії жар-птиці і лелеки,

Що відлітають в край далекий

Хай славиться наш край в віках

Для нас він - наша рідная домівка

Хай береже Господь людей в трудах,

Майстрів величних і Петриківську квітку.

Так навічно закарбували жителі села Петриківка свій відомий всім петриківський розпис. Сьогодні ми полинемо у дивний світ фантазії і краси, що віддавна приваблює людей своєю неповторністю і яскравістю, багатством кольорів. Сідайте всі рівненько, ручки кладіть на парти. Ніжки ставте на підлогу і уважно слухайте.

II. Актуалізація опорних знань.

А давайте пригадаємо кольори веселки. В цьому вам допоможе ось ця таблиця.

- Які кольори подобаються найбільше і чому?

- Які кольори ми називаємо теплими?

- Які кольори ми називаємо холодними?

Вся ця палітра кольорів знадобиться нам сьогодні на уроці.

III. Повідомлення теми і мети уроку.

За вікном зараз холодно, одноманітно і похмуро. І так хочеться повернутися назад в літо, в царину тепла і яскравих кольорів. Тому ми і помандруємо сьогодні у чарівний світ літа. І допоможе нам у цьому чарівна квітка Петриківки - саме так називається тема нашого уроку. На що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Під час цих мандрів ми станемо майстрами Петриківки, дізнаємося багато цікавого про секрети розпису, познайомимося з його історією. Створимо свої неповторні подарунки для матусь.

IV. Пояснення нового матеріалу.

1. Слово вчителя, доповідачів.

Наочний ряд (слайд-шоу)

Вчитель: петриківський розпис - один із видів народного мистецтва. Виник він на Лівобережній Україні в с. Петриківка. А зараз я хочу запросити до мене доповідачів, які будуть допомагати мені.

1 доповідач: як і в усій Лівобережній Україні, у Петриківці хати були побілені крейдою і підведені кольоровою глиною. Стіни хат прикрашали малюнками, на яких зображували ягідки, травинки, квіти, птахів.

2 доповідач: частіше зображували квіти і кетяги калини. Петриківці оздоблювали розписом все, що було в хаті: піч, меблі, весільні скрині тощо.

3 доповідач: малюнок Петриківки створювався без попередніх ескізів темперними фарбами. Розведеними на яєчному жовткові, молоці, вишневому клеї. Пензлі використовували із котячої шерсті.

Діти сідають.

Вчитель: в основі цього розпису стояли такі відомі майстри як:

- Тетяна Пата;

- Надія Білокінь;

- Надія Тимошенко;

- Віра Клименко-Жукова;

- Марфа Тимченко;

- Андрій Пікуш.

В наш час існує дуже багато шкіл Петриківського розпису, які носять імена славетних майстрів, де навчаються дорослі і діти. Малюнки створюються:

- на дереві;

- на склі;

- на папері;

- на одязі.

V. Фізкультхвилинка для очей.

А зараз нехай ваші очі трішки відпочинуть.

VІ. Практична діяльність.

Давайте познайомимось з основними елементами розпису. Перед вами лежить половинка аркуша для вправ. Оберіть будь-який колір гуашевих фарб і перший елемент називається гребінчик, бо він схожий на петушиний гребінець. Робиться цей мазок спочатку натиском на весь пензель, потім - тоненький вусик. Показ на таблиці і ні аркуші.

Другий елемент - зернятко. Бо схожий він на колосся пшениці. Показ. Від тоненького вусика до повного натиску.

Третій елемент - горішок, схожий на лісовий горіх, складається з трьох мазків. Таблиця і власний показ.

Четвертий елемент - перехідний мазок - ледве вологий пензель у 1 фарбу, потім кінчик - в іншу. Двоколірний мазок. П'ятий елемент - тичок.

Фізкультхвилинка.

Діти, у нас в класі присутній гість із славетного села. Давайте відпочинимо разом з ним.

Танець.

Ми продовжуємо нашу роботу і створимо розпис - подарунок для мами. У вас на партах є ось така дощечка, ось такою її побачила я -показ своєї роботи. А у вас, я сподіваюсь, вони вийдуть ще кращі.

Спочатку зробіть попередній ескіз з основними напрямами ліній, а потім. Застосовуючи вже відомі вам прийоми, втілюйте власний задум.

VІI. Підсумок уроку. Оцінювання. Висновки.

Давайте подивимося, які подарунки у нас вийшли. Діти виходять з роботами по рядах. Відмічаємо кращих.

Гра «Закінчи речення»

Я вам буду казати речення, а ви його закінчуйте разом.

1. Ми познайомилися з розписом, який називається петриківський

2. У фарбу для розпису раніше додавали яєчний жовток

3. Пензлі робили раніше з якої шерсті ………………………… котячої

4. Основні елементи розпису називаються за таблицею …………………….

VІII. Закінчення уроку.