Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Знайомство з композицією. Заповнення площини аркуша. Композиція «Осіннє дерево»

Мета: на початковому рівні ознайомити учнів з поняттям «композиція», з основними просторовими орієнтирами та розміщенням елементів, предметів на аркуші;

удосконалювати навички роботи з фарбами;

навчити учнів малювати дерево, розглядаючи, аналізуючи його будову;

виховувати у дітей почуття любові до природи, емоційну чутливість, естетичний смак.

Обладнання: друкований альбом для 1 класу С. К. Трач «Образотворче мистецтво», ілюстрації із зображенням дерев різних порід, репродукції картин Архіпа Куінджі «Березовий гай», І. Шишкіна «Дуби, Ван Гога «Осінній пейзаж з 4 деревами».

Хід уроку

І. Організаційний момент

Настанова класу

Продзвенів уже дзвінок

Починається урок!

І щоб час пройшов не марно,

Працюватимемо гарно!

ІІ. Підготовка робочих місць

- Людина будь-якої професії починає свою роботу з того, що готує своє робоче місце; добирає потрібний матеріал та інструменти. Ми теж перевіримо готовність до уроку.

Гра «Будь уважний»

Я називаю назву предметів, а ви, якщо вони є у вас на парті плескаєте в долоні.

- Сьогодні на урок потрібно мати: альбом з образотворчого мистецтва, фарби, пензлик, склянку з водою, серветка.

- Всі готові до уроку, молодці!

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Вступне слово вчителя:

Сьогодні на уроці ми познайомимося з поняттям «композиція». Будемо вчитися правильно розміщувати предмети на аркуші паперу і намалюємо осіннє дерево.

ІV. Робота над темою уроку

1. Пояснення вчителя

- Що ж таке «композиція»? Відповідь на це запитання знайдемо в підручнику.

2. Робота за підручником стор. 42

Якщо художник хоче виділити головне, він цей предмет розташовує в центрі аркуша, формою і кольором привертаючи до нього увагу глядачів.

V. Актуалізація опорних знань

- А зараз відгадайте загадку.

Весною веселить,

Влітку холодить,

Восени пригощає,

Взимку зігріває.

- Що це?

- Чому так вирішили?

- Назвіть дерева, які ви знаєте?

Гра «Посади дерево»

Я показую малюнок дерева, а ви визначаєте, де воно росте в саду чи в лісі. (Вчитель показує зображення дерев, які ростуть в саду, лісі).

VІ. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь вчителя

- Ви згодні зі мною, що дерево схоже на людину.

Стовбур — тулуб,

Коріння — ноги,

Віти — руки,

Верхівка — голова,

Листочки та кора — одяг.

Дерева, як люди: у кожного свій вигляд, характер, настрій. Вони можуть бути ніжними і сором’язливими, задумливими.

Дерева бувають здоровими і щасливими, або навпаки хворими і нещасними.

Вони мають свою постать, статуру.

2. Перегляд репродукцій

- Подивіться репродукцію Архіпа Куінджі «Березовий гай». Які кольори переважають? Художник зобразив стовбури беріз на фоні залитої сонцем галявині. Берізки величаво піднімаються високо в небо. Дивлячись на цю картину хочеться посміхатися.

- Зверніть увагу на репродукцію картини І. Шишкіна «Дуби» Які кольори переважають на цій репродукції? Дерева радіють, прокидаються від сну весною, швидше ростуть влітку, хваляться яскравими барвами восени, хоч і трішки журяться, готуючись до зими.

3. Робота з підручником с. 43

- Яка пора року зображена на фотографіях?

- Які кольори переважають?

- Зверніть увагу на дерева.

- Що головне у дерева?

- Як розташовані гілки7

4. Робота з альбомом с. 20

Перегляд картини І. Остроухової «Золота осінь»

Аналіз зображеного осіннього дерева в альбомі.

5. Перегляд репродукції голландського художника Ван Гога «Осінній пейзаж з 4 деревами»

- Яка пора року зображена?

- Що зображено в центрі аркуша?

- Яких кольорів найбільше?

- Ми на уроці будемо малювати дерево. Зверніть увагу з чого починаємо роботу.

6. Поетапне зображення малюнка вчителем.

(на дошці вчитель розвішує заздалегідь заготовлені ескізи із зображенням дерева)

* земля займатиме на малюнку значну частину.

(колір жовтий, зелений, коричневий)

* весь інший простір займає небо

(колір блакитний, сірий)

* починаємо трохи відступивши від нижнього краю аркуша малювати стовбур,

центральні гілочки, домальовуємо дрібні гілочки. Вони тягнуться вгору до сонечка. Жовтою, помаранчевою, зеленою фарбами промальовуємо листочки.

VІІ. Практична діяльність учнів

Тепер і ви спробуйте створити свою композицію, яка буде називатися «Осіннє дерево». І пам’ятайте, щоб намалювати дерево, треба відчути себе деревом.

VІІІ. Підсумок уроку

- Що малювали сьогодні на уроці?

- Чи сподобалась тема уроку?

1. Перегляд учнівських робіт.

- Хто яке дерево зобразив?

- Який настрій викликає твоя робота?

2. Виставка дитячих малюнків.