Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Кружляє листопад. Споріднені кольори, гармонія споріднених кольорів. Кольорові відтінки, нюанси. Створення «осіннього килимка» на аркуші паперу

Мета. Вчити дітей робити відбитки з готових природних матеріалів (листя), визначати особливості будови листків різних порід дерев, досягти врівноваженості композиції шляхом співрозмірного розташування елементів на площині;

розвивати кольорові відчуття ока, образне мислення, формувати естетичні почуття, уміння бачити красу й гармонію навколишнього світу;

виховувати акуратність під час роботи з фарбами, любов до природи рідного краю.

Обладнання для вчителя: таблиці, зразки дитячих робіт із зображенням відбитків готових природних форм, листочки різних порід дерев, репродукції картин художників І. Левітана «Золота осінь», В. Полєнова «Осінь», І. Остроухова »Золота осінь».

Обладнання для учнів: альбом, пензлики, стаканчик з водою, акварельні фарби, листочки різних порід дерев.

Використання класної дошки:

права сторона — таблиці, зразки дитячих робіт;

ліва сторона вільна для використання під час пояснення навчального матеріалу.

Хід уроку

I. Організація учнів до уроку.

- Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно, гарно.

І виконувати те,

Про що зараз мова йде.

Слайд 2. «Розсипані слова».

— Працювати на уроці ми будемо під гаслом, яке треба скласти з розсипаних слів: знати, навчати, добре, того, хто, хоче, все.

(Добре того навчати, хто хоче все знати.)

— Для роботи вам сьогодні потрібно мати альбом, акварельні фарби, пензлик, стакан для води та різні листочки. Уважно подивіться чи все це є у вас на партах.

II. Актуалізація опорних знань.

1. «Мозковий штурм».

— Діти, яка зараз пора року за вікном?

— Чи любите ви осінь?

Які ви знаєте осінні місяці?

— Назвіть ознаки осені?

— Якого кольору небо восени?

Слайд 3 - фотографії із зображенням осені.

— Осінь — дивовижна пора змін та перетворень. Жовтень розфарбовує дерева у найрізноманітніші відтінки жовтого та червоного кольорів. Поглянеш навколо — і неодмінно замилуєшся художником-жовтнем. Ось якими словами поетеса Наталя Забіла описала осінь.

Подивись: на видноколі

Мов змінилися ліси.

Хто це їх у жовтий колір

Так барвисто покрасив?

Ось край річки, жовті клени

І берези золоті,

Лиш ялиночки зелені

Залишились в самоті.     

І пишаються дерева

Золотим своїм вбранням.

Це якийсь маляр, напевне.

Догодити хоче нам.

2. Декламування фрагмента вірша М. Познанської "Всьому свій час".

— Що робиться з листям на деревах?

— Як опадає листя? Підкиньте вгору декілька листочків і поспостерігайте за їх падінням.

Учні виконують запропонував учитель.

Слайд 4 - фотографія з листям на землі

Більше й більше листя з кленів

Облітає з кожним днем!

По траві, іще зеленій,

Між дерев в саду ідем.

Йдем по місту золотому,

Мов по килиму м'якому,

Що на весь послався сад, —

Здрастуй, місяць листопад!

III. Повідомлення теми і мети уроку.

— Сьогодні на уроці ми з вами створимо «осінній килимок» на аркуші паперу - композицію «Кружляє листопад».

— Працювати будемо за таким планом. (Слайд 5.)

1. Сприймання творів мистецтва. Гра «Мікрофон».

2. Перегляд листків. Гра «Гілка листочок загубила».

3. Демонстрація послідовності створення композиції.

4. Практична робота в групах.

5. Виставка робіт.

6. Складання шарад.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Гра «Мікрофон».

— А чи подобається вам кольорове листя?

— Чи любите ви його збирати? Чому?

— Що з ним можна зробити?

2. Сприймання творів мистецтва.

— Як і поети, художники теж люблять осінь і часто зображають її. Як називається малюнок на якому ми бачимо краєвид?

— Розгляньте репродукції картин І. Левітана, І. Остроухова, що називаються «Золота осінь» та В. Полєнова «Осінь».

Слайд 6 - репродукція картини В. Полєнова «Осінь».

Перед нами постає дивовижний куточок природи. Художник майстерно передає тремтіння повітря, насиченого золотом барв і лагідним теплом. Осіння природа щедра на барви: їх так багато, що, здається, вони наповнюють весь простір. Створений Полєновим пейзаж поетичний, життєрадісний. Тут повною мірою виявилася тонка спостережливість художника.

Слайд 7- репродукція картини І. Остроухова "Золота осінь".

— А тепер погляньте, як чудово намалював осінь художник Ілля Остроухов. Він назвав свою картину "Золота осінь". Ви бачите в парку старі, але гарні дерева. Дві сороки прилетіли на галявину, радіють теплому дню. Могутні крони дерев позолотила осінь. Відчувається теплий осінній день. Яка гарна й багата рідна природа, скільки чарівної краси в осінніх барвах!

Слайд 8 - репродукція картини І. Левітана «Золота осінь».

3. Бесіда за картиною І. Левітана «Золота осінь».

— Картину "Золота осінь" намалював художник Левітан. Це був справжній співець природи. Сумлінно вивчаючи її, він зумів показати красу рідного краю, передати переживання і настрій, тому його картини викликають у людини найкращі душевні поривання.

— Розгляньте уважно картину і поміркуйте, про що вона. (Діти одну-дві хвилини мовчки розглядають картину).

— Яка трава восени?

— Яке листя на деревах?

— Чи всі дерева одягають золоте вбрання?

— Яке небо на картині?

— Якою здається вода в річці?

— Яке восени сонце? (Художник показав, що сонце освітлює верхівки дерев. Але воно вже не гріє).

— Що видно на високому березі вдалині? (Широкі лани).

— Що найбільше сподобалося вам у цій картині?

— Чому осінь називають "золотою", "багатою", "щедрою"?

— Який іще заголовок можна дати цій картині? (Осінь. Чарівна осінь. Золота осінь).

— Чи можна назвати золотою пізню осінь?

4. Декламування вірша І. Блажкевича "Кленові листочки".

Осінь, осінь... Лист жовтіє.

З неба часом дощик сіє.

Червонясте, золотисте

Опадає з кленів листя.

Діти ці листки збирають,

У книжки їх закладають.

З них плетуть вінки барвисті:

Червонясті, золотисті.

5. Розглядання листочків з різних дерев.

— Листя яких дерев ви бачите перед собою? (Берези, клена, вишні, каштана, дуба, липи, верби тощо.)

— Як ви визначили, з якого дерева ці листочки? (За їх формою.)

Слайд 9 - Демонстрація композиції «Листки на осінньому килимку».

— Листя яких дерев зібрані на «осінньому килимку? Назвіть їх.

— Правильно, адже листочки різних дерев не схожі один на одного. У каштана — п'ять окремих пелюсток, що кріпляться в одній точці до черешка; кожна пелюстка нагадує подовжений овал із загостренням на кінці.

У клена — листок суцільний, по краях має форму три-, чотириголових башточок.

Листочки берези подібні до маленьких сердечок із зубчастими краями.

Листя дуба нагадує маленькі деревця.

— Як ви гадаєте, чи схожа права сторона листка на ліву? (Так.)

— Це явище називають симетрією. Симетрія - це таке розташування двох частин фігури щодо осі, при якому одна є дзеркальним відбитком іншої.

— А що спільного у листя всіх дерев? Що має кожен листочок, незважаючи на розмаїття форм? (Черешок, великі і дрібні прожилки, тканина листка).

Вчитель демонструє таблицю з різноманітними формами листя дерев.

6. Дидактична гра "Який листочок загубила гілочка".

Учитель демонструє слайд 10 із зображенням гілок різних дерев і звертається до учнів із запитанням: "Який листочок загубила ця гілочка" Діти знаходять у своїй колекції відповідні листочки і демонструють їх.

7. Фізкультхвилинка.

8. Ознайомлення з алгоритмом виконання роботи.

— Послідовність виконання композиції така:

підберіть листочки з чіткими прожилками. Нижній бік листка покрийте фарбами теплих кольорів (жовтим, червоним, оранжевим). Потім прикладіть до чистого аркуша паперу, злегка притисніть рукою. На папері залишиться відбиток. У такий спосіб можна створити візерунки, орнаменти, пейзажі, навіть якийсь образ. Окремі дрібні деталі, якщо потрібно, домалюйте.

9. Словникова робота.

Репродукція — відтворення художнього оригіналу поліграфічним або фотографічним способом.

10. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем учителя).

V. Практична діяльність учнів.

— Усі відкрийте альбоми і приступіть до роботи.

Учні працюють самостійно, учитель за потреби допомагає, виправляє недоліки, стежить за поставою дітей під час малювання.

VI. Аналіз кращих робіт, оцінювання.

— Усі справилися із цим завданням. А зараз виберемо найкращі малюнки для виставки.

VII. Підсумок уроку.

1. Складання шарад.

Слайд 11. Шаради.

Орієнтовні відповіді:

Перший склад слова «велосипед», перший — слова «ремінь» і другий — слова «пісенька». (Ве-ре-сень).

Перший склад слова «жовтий», третій — слова «велетень». (Жов-тень).

Перший склад слова «листя», другий - слова «літо» і третій - слова «снігопад». (Лис-то-пад).

2. Бесіда.

- Що ми робили на уроці?

- Про що нове дізналися?

- Репродукції картин яких художників ви побачили?

- Чи сподобався вам урок?

Література

1. Любарська Л.М. Образотворче мистецтво: Підруч. для 3 кл. - К.: Форум, 2003.

2. Початкова освіта. — 2012. - № 1.

3. Трач С. К. Уроки образотворчого мистецтва. 3 кл. - Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2004.