Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Художнє конструювання об’ємних форм. «Різдвяний янгол»

Мета:

- ознайомити учнів із дизайном як мистецтвом створення гармонійного середовища, основним виражальним засобом дизайну — формотворенням;

- навчити створювати образи в техніці мотанки, працювати з тонким папером, оздоблювати виріб;

- розвивати вміння працювати з різними матеріалами;

- розвивати мислення, уяву, увагу, пам’ять, дрібну моторику рук;

- виховувати інтерес до українських народних традицій, естетичний смак.

Обладнання:

- зразки дитячих робіт (5 шт.);

- ілюстрації відповідно теми (3 шт., А4);

- серветки, нитки, вата, ножиці, інструктивна картка (2шт. А3);

- музичний матеріал;

- термін «Дизайнер» (А4)

Хід роботи

І. Організаційний момент

Учитель: Діти, давайте привітаємося із сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.

«Я - маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто.

Я - велика Куля. В мене є багато тепла і світла.

Я - велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»

Учитель: Діти, який у вас став настрій?

(відповіді дітей.)

Учитель: Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка готовності дітей до уроку

Учитель: На сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні: ножиці, серветки, нитки, вата. Тому все зайве заберіть з парти.

2. Бесіда з учнями

Учитель: Ми живемо в очікуванні Різдвяних свят. Готуватися до святкування наші предки починали заздалегідь. Діти, а яке свято наближається до нас?

Учні: Свято Миколая.

Учитель: Свято Катерини, Андрія, Миколая, Ганни були немов репетицією до наступних свят. звичай дарувати на Миколая дітям подарунки зберігся і до наших днів. А самий бажаний та очікуваний подарунок для кожної дитини — це іграшка, особливо виготовлена власноруч. Адже так ви виражаєте свій внутрішній світ.

А чи чули ви коли-небудь про професію дизайнера?

Учні: Відповіді дітей.

Учитель: Чим займаються ці фахівці?

Учні: Відповіді дітей.

Учитель: Так, вони втілюють свої задуми у життя, роблять речі навколо нас красивими. Крім того, вони дуже часто виготовляють елементи декору власноруч.

III. Оголошення теми уроку.

1. Слово вчителя.

Учитель: Кожного разу, коли вечір накриває місто темним плащем із блискучими зірками, на вулицях спалахують ліхтарі. Саме вони проводжають поодиноких перехожих своїм чарівним світлом, охороняють спокій тих, хто споглядає красу нічного міста через вікно затишної оселі.

2. Перегляд демонстраційного матеріалу (підручник, с. 74).

Учитель: Розгляньте фотографії із зображеннями ліхтарів. їх розмаїття вражає. Деякі нагадують казкові замки на горі, інші — маленький будиночок з дерев'яними віконницями... А здається, такий побутовий предмет!

Хто ж придумав такі незвичайні форми?

Учні:Художники-дизайнери.

Учитель: Так, це заслута справді креативних особистостей, але не тільки ліхтарі — витвір їхньої уяви! Сьогодні ми детальніше ознайомимось з тонкощами цієї професії, яку СМІЛИВО можна назвати покликом душі, і самі побуваємо в ролі дизайнерів.

Отже, дизайнер - це фахівець, що займається художньо-технічною діяльністю.

Давайте повторимо хором термін.

Учні: Дизайнер - це фахівець, що займається художньо-технічною діяльністю.

IV. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок.

1. Робота з підручником (с. 74-76).

Під керівництвом учителя учні ознайомлюються з художнім конструюванням об'ємних форм.

2. Відповіді на запитання.

Учитель: Які слова ми запишемо до свого мистецького словничка?

Учні: Дизайнер, художнє конструювання, біодизайн, формотворення.

Учитель: Знаннями з яких галузей повинен володіти дизайнер, шоб створити модель?

Учні: Знаннями з фізики, креслення, математики, біоніки.

Учитель: Що с основним виражальним засобом дизайну?

Учні: Формотворення.

Учитель: Пригадайте, що таке паперопластика.

Учні: Прийоми художньої обробки паперу

3. Бесіда

Учитель: Сьогодні ви також опануєте ази роботи дизайнера. Вам, мабуть, цікаво, що ж ми будемо виготовляти? Послухайте вірш, який стане підказкою для розгадування цієї таємниці.

Збудилось небо, посміхнулось сонце,

І ангел твій постукав у віконце.

Твій вірний ангел — він з небес спустився.

Щоб спогад про цей день в душі лишився.

У кожного свій ангел є на небі,

Та на землі теж ангела нам треба

Щоби крильми зміг в холод обійняти

В важку хвилину руку нам подати...

Тих ангелів тобі хай не бракує.

Небесний хай від зла завжди рятує.

Земний же хай віддасть тобі всю ласку,

Життя хай перетворить в справжню казку.

О. Винницька

Учитель: Про кого цей вірш?

Учні: Про ангела-хоронителя.

Учитель: На початку уроку ми говорили про подарунки, виготовлені власноруч. Попрацюємо над створенням такого подарунка. Це буде фігурка ангела, яку можна використати як ялинкову прикрасу.

4. Аналіз репродукції картини

Image

Учитель: також, часто зображають янголів на картинах, але звичайно професійні майстри. Подивіться на одну із таких картин. Це картина німецького художника XIX ст. Луї Галле.

В якому жанрі написана картина?

Учні: Портрет.

Учитель: Хто на ній зображений?

Учні: Маленькі діти, та янгол який їх оберігає.

Учитель: Який настрій у вас викликає картина?

Учні: Радість, сум, задоволення, хвилювання.

Учитель: Які кольори використав художник?

Учні: Світлі, теплі, яскраві.

5. Перегляд демонстраційного матеріалу (підручник, с. 77).

Учитель: Розгляньте ілюстрації та визначте характерні особливості образу янгола.

Учні: Постать людини з крилами і німбом над головою.

Учитель: З яких матеріалів виготовлені зображені вироби?

Учні: З глини, воску, гіпсу, тканини.

Учитель: А ми будемо виготовляти янгола з паперу. Пригадайте назви прийомів об'ємної трансформації паперу.

Учні: Складання, гофрування, склеювання.

V. Творча робота дітей.

Учитель: Для роботи візьмемо серветку. Створимо янголятко в техніці мотанки (підручник, с. 78).

Послідовність виконання роботи (Додаток А)

1) Зігніть серветку по діагоналі.

2) За допомогою вати зробіть голову янголяти.

3) Намотайте на «тулуб» янгола нитку — поясок, розправляючи «крила».

4) Попрацюйте над дизайном виробу — прикрасьте декором. Для цього можете обрати бісер, пір'їнки, кольорові стрічки або нитки, паєтки.

5) Прив'яжіть ниточку-петлю, за допомогою якої ваш виріб можна буде повісити на різдвяну ялинку.

Учні беруться до виконання завдання, звучить звукозапис колядки «Бог ся рож-дає». Учитель коригує діяльність школярів, надає допомогу тим, хто її потребує, підтримує творчу атмосферу.

Фізкультхвнлинка.

Руки в сторони та вгору —

На носочки піднялись.

Підніми голівку вгору —

Й на долоньки подивись.

Присідати ми почнемо,

Присідати ми почнемо.

Добре ноги розімнемо.

Раз — присіли, руки прямо.

Встали — знову все так само.

Повертаємося вправно.

Все виконуємо гарно.

Вліво-вправо повернулись

І сусіду усміхнулись.

VI. Виставка й оцінювання дитячих робіт.

При аналізі та оцінюванні звертаю увагу на дотримання послідовності, охайність, декорування.

VІІ. Підсумок уроку.

Учитель: З яким терміном ми сьогодні ознайомились?

Учні: Дизайнер - це фахівець, що займається художньо-технічною діяльністю.

Учитель: Чи сподобалось у ролі дизайнерів?

Учні: Так.

Учитель: Від чого, на вашу думку, залежить успіх людей цієї професії?

Учні: Відповіді дітей

Учитель: Подумайте, кому б ви подарували цей виріб?

Учні: Відповіді дітей

Учитель: З художником якої країни познайомились?

Учні: З німецьким художником XIX ст. Луї Галле.

Учитель: Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?

Учні: Так, ні.

Додаток А

Image

Image

Image

Image