Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Художні традиції рідного краю. Український рушничок

Тип уроку. Компетентнісний.

Мета. Розкрити красу українських рушників, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, їх видів і форм; збагатити знання про цей давній вид декоративно-прикладного мистецтва; познайомитися зі звичаями та обрядами, пов’язаними з рушниками. Навчати заповнювати візерунком край смужки. Розвивати творче ставлення до роботи. Виховувати спостережливість, любов до народної творчості.

Обладнання. Малюнки із зображенням рослинного, геометричного та змішаного орнаментів; демонстраційний матеріал про рушники; вишиті рушники; ілюстрації із зображенням предметів побуту майстрів декоративно-прикладного мистецтва, пісня «Пісня про рушник».

Матеріали. М'які пензлі; аркуш білого паперу; гуашеві фарби; простий олівець; гумка.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Формування позитивної настанови

Станьте в коло, діти, всі.

За руки міцно візьміться,

один одному посміхніться,

до гостей поверніться і скажіть їм:

«Добрий день!»

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Гра «Закінчи речення» (Кубик Блума)

Назви види образотворчого мистецтва - … (Архітектура, скульптура, живопис, графіка, декоративно-прикладне мистецтво.)

Поясни, що таке графіка (це малювання штрихами, плямами, лініями).

Поділись, що таке живопис - (це найпопулярніший вид образотворчого мистецтва, це зображення фарбами на папері, полотні, стіні або іншій поверхні предметів, явищ, людей тощо.)

Чому декоративно-ужиткове мистецтво — це вид мистецтва? (тому, що це виготовлення предметів, що мають художні якості й призначені для задоволення практичних потреб, наприклад, посуд, меблі, тканина, а також для прикрашання житла, парків, архітектурних споруд).

Придумай види орнаменту — (візерунок побудований на ритмічному чергуванні й поєднанні геометричних елементів або стилізованих тваринних чи рослинних мотивів.)

✵ Де можна застосувати орнамент? (в прикрашанні рушників, ваз, глечиків, посуду, килимів, меблів; розмальовуванні стін будинків, в оформленні одягу.)

Слово вчителя, підведення підсумків

- Кожен вид мистецтва говорить з нами своєю мовою: графіка — мовою ліній, штрихів, темних і світлих плям; живопис — мовою кольорів та їх відтінків; декоративно-ужиткове мистецтво — мовою орнаменту, візерунків, символів, створює речі корисні й гарні.

III. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогоднішній урок — це ще один крок у світ прекрасного. Краплини мудрості, потрапивши до ваших сердець, перетворяться на велику скарбницю добра, любові до України, до свого народу. Можливо, колись хтось із вас стане також справжнім майстром, видатним художником.

Метод «Асоціація»

- Діти, сьогодні наш клас прикрашають рушники, які ви принесли із своїх домівок.

А із чим у вас асоціюється слово «рушник»? (Відповіді дітей.)

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Сьогодні ми поглибимо свої знання про український рушник і ви власними руками створите орнамент, яким прикрасите український рушничок.

Епіграфом нашого уроку будуть слова Галини Несмашної

"Бережи на щастя цей рушник

Тобі він в горі допоможе,

В житті твоєму провідник-

Він вивести з нещастя зможе.   

В українській народній культурі рушник вважається одним з найпомітніших і шанованих виробів. Рушники використовуються у всіх обрядах, які супроводжують українців протягом життя - від народження і хрестин до поховання. Рушники дуже широко застосовувалися в українському побуті. Невелика їх частина, звичайно, служила звичайними домашніми рушниками, які прикрашалися досить скромно.

«Хата без рушника, що сім'я без дітей», — говорили в народі. Майже в кожній, навіть найбіднішій, оселі завжди на видноті висіло декілька видів рушників.

Ознайомлення з видами рушників

«Утирач» використовували для рук і обличчя;

«свиток» для посуду, столу і лав;

«покутник» для оздоблення стін, покуті;

«божник» для обрамлювання дорогих ікон;

«ритуальні» і «обрядові», наприклад,

весільні для різноманітних весільних обрядів;

«плечові» для сватів.

Основне ж призначення рушників - оберігати людей від усього лихого і залучати добро та здоров'я до власників рушника.

З давніх-давен рушники вишивали червоними нитками, бо червоний колір то символ кохання, сонця, життя, колір калини, щастя, любові, щасливої долі. Чорний - колір землі нашої родючої, а інколи й смутку. І в нас, на Поділлі, в основному використовують ці кольори.

Кожен район в Україні мав свої кольори, а вони - своє певне значення.

Синій - блакитне небо, вода, енергія.

Блакитний — ніжність, вірність.

Зелений — молодість, краса.

Жовтий - здоров'я, успіх та достаток.

Оранжевий — щастя, надія.

Червоний — любов, життя, радість.

За допомогою лего та значенням кольорів оберіть ті цеглинки, які б ви використали у своєму орнаменті.

- А зараз ви самостійно ознайомитесь із символами, які українці використовували у своїх орнаментах.

Image

Символи, що означають Сонце і Воду.

Для вишивки українських рушників характерно часте застосування візерунків, які є знаками Сонця і Води. Восьмикутна розетка або квітка позначає Сонце, а візерунок схожий на згорнутого вужа символізує Воду.

Image

Символ Матері

Обов'язковим символом вишивки кожного рушника, особливо весільного, вважається Материнський символ. Він являє собою восьмикутний візерунок у вигляді квітки або зірки, навколо якого вишивається символічна гірлянда з квіток.

Image

Геометричні ромби

Ромби є найпоширенішим геометричним видом візерунка у вишивці всіх слов'янських народів. Згідно давньослов'янським повір'ям, ромби позначають богиню Землі, що сприяє родючості. Цей візерунок широко використовують в орнаментах національного одягу українського народу.

Image

Дуб - символ сили

У язичницькій міфології бог Перун вважався найсильнішим і грізним богом. Символічним деревом Перуна був дуб. Рушники та одяг українських чоловіків прикрашалися візерунками, що складаються із зображень дуба. Це надавало їм мужності і сили для захисту українського роду.

Image

Символ родини - Калина

Калина завжди шанувалася як оберіг української родини. Червоні ягоди калини уособлюють здоровий і безсмертний рід, тому українські майстрині любили вишивати на вишиванках і на весільних рушниках грона яскраво-червоних ягід калини.

Image

Червона троянда

Ружа завжди була популярна і улюблена в Україні, її вважали квіткою Сонця, а червоний колір троянд, що нагадує колір крові вважався символом життя. Орнаменти, що складаються з квіток, листя троянд, збираються широкою смугою у вигляді нескінченного вінка, що не має ні початку, ні кінця, що означає нескінченність життя з постійним її відродженням.

- Ви ознайомилися із видами орнаментів.Тепер оберіть собі друга, якому б ви хотіли розповісти про цей орнамент, займіть зручне для себе місце у класі та обміняйтеся інформацією.

Узагальнення інформації.

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться.

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте

V. Практична діяльність

Слово вчителя

- Тож, прослухавши стільки цікавого про рушник, візерунки на ньому, кольорову гаму та символіку, ви можете створити свій власний орнамент для рушника. Наступної миті ми з вами перетворимося на видатних майстрів і намалюємо свій рушничок, вклавши у свою роботу не лише вміння, а й душу та фантазію. А працювати будемо технікою штампування.

Повторення правил користування фарбами.

Правила користування фарбами

1) Починаємо розфарбовувати з теплих, світлих кольорів, закінчуючи фарбувати холодними, темними кольорами.

2) Не поспішати при вмочуванні кісточки в фарбу або воду.

3) Треба знати правила змішування кольорів: червоний і синій кольори дають при злитті фіолетовий, червоний і жовтий — оранжевий, синій і жовтий — зелений.

Демонстрація готових зразків

Послідовність виконання роботи

(Практична діяльність учнів)

(Під час роботи звучить музика на слова А. Малишка «Рушник»)

Виставка, аналіз та вербальна взаємооцінка створених художніх робіт.

Рефлексія

Вправа «Незакінчені речення»

Продовжити одну з фраз:

Я знаю …

Мені сподобалося …, вразило…, збентежило…, було важко…, що розкажеш мамі...

VІ. Підсумок уроку

Дякую вам за роботу на уроці, за вміння створювати красу та робити один одного щасливими.

Додатки

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Дуже гарно!  Гарно!  Молодець!   Чудово!

Дуже гарно!  Гарно!  Молодець!   Чудово!

Дуже гарно!  Гарно!  Молодець!   Чудово!

Дуже гарно!  Гарно!  Молодець!   Чудово!

Дуже гарно!  Гарно!  Молодець!   Чудово!

Дуже гарно!  Гарно!  Молодець!   Чудово!

Ти старався!  Мені подобається!

Ти старався!  Мені подобається!

Ти старався!  Мені подобається!

Ти старався!  Мені подобається!

Ти старався!  Мені подобається!

Ти старався!  Мені подобається!

Image

Image