Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Архітектура та її види. Специфіка роботи архітектора. Засоби художньої виразності в архітектурі. Виконання композиції «Льодяний палац»

Мета: формувати уявлення учнів про архітектуру, її виникнення, види та способи художньої виразності; розвивати образне мислення, відчуття форми; виховувати естетичні почуття та ціннісне ставлення до своєї творчості.

Тип уроку: Комбінований

Обладнання:

матеріали: альбом, олівець, гумка, фарби, пензлик, водичка.

зоровий ряд: світлини (або макети, плани), на яких зображені архітектурні споруди різних видів; фіксація ключових термінів на дошці: види архітектури (житлова, суспільна, промислова, паркова, архітектура міського будівництва); слайди.

Очікуваний результат: методично правильно виконані дитячі роботи

Оформлення класної дошки:

середня частина: тема і педагогічний малюнок;

права частина: роботи, фотографії;

ліва частина: проектор.

Вузлики напам’ять: ключові терміни на дошці, архітектурний проект

План заняття

І. Організаційна частина (1-2 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів (3-4 хв.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (1-2 хв.)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку (1-2 хв.)

V. Вивчення нового матеріалу (5-7 хв.)

VІ. Практична робота учнів (25-30 хв.)

VІІ. Підведення підсумку уроку (1-2 хв.)

VІІІ. Рефлексія (1-2 хв.)

ІХ. Прибираня робочих місць (1-2 хв)

Хід заняття

І. Організаційна частина

- Всі почули ви дзвінок,

починається урок.

1. Вітання.

- Станьте, діти, всі рівненько,

порівняємось гарненько,

ви до мене посміхніться ,

і на друга подивіться.

Привітаємось тепер :

- Добрий день вам! (Добрий день!)

2. Організація робочих місць учнів

- Діти, перевірте чи всі необхідні речі ви підготували до уроку: альбом, олівець, гумка, фарби, пензлик, водичка.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

- А чи знаєте ви хто такий архітектор? (Людина, яка конструює будинки)

- Так, але архітектура також буває різною: житлова, суспільна, промислова, паркова, архітектура міського будівництва.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Ви коли-небудь бачили льодові фігури? (так, ні)

- Зараз я пропоную вам подивитися слайди і поділитися враженнями: як на вашу думку створюються такі фігури і для чого вони потрібні. (Показ слайдів,8,9,10. Діти діляться своїми враженнями.)

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Нова тема не проста- та для нас цікава,

будуть в ній нові слова буде і забава.

У свою скарбничку мовну, поки вивчим тему -

нових слів ми безліч різних наберемо.

Є цікавого багато,

тож потрібно поспішати .

До майстерні архітектора прошу завітати,

Льодовий палац сьогодні будем малювати.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь (слово вчителя)

- Давайте в уяві перенесемося до майстерні архітектора. Погляньте на фотографії, ви бачите багато різноманітних будівель. (Показ світлин різноманітних будівель, слайд 1, 2, 3)

- Що, на вашу думку, називається архітектурою? (Будівництво різних будівель).

- Як ви думаєте, що таке архітектура? (Діти висловлюють свою думку)

- Отже, всі ви живете в великих або маленьких будинках, де вам затишно і тепло. Навчаєтеся в школі, де все побудовано зручно і красиво, облаштовано для навчання. Ходите в театри, на стадіони, гуляєте по парку прикрашеному місточками, фонтанами. Усе це — творіння мистецтва, яке зветься архітектурою, будівництвом.

- Ці прекрасні будівлі спроектовані архітекторами. Архітектурний проект — це креслення на великих аркушах паперу будівлі за певними правилами. (Показ архітектурного проекту 4)

- У наші часи архітектор у своїй роботі користується не тільки олівцем і тушшю, а й сучасними комп’ютерними технологіями. (Показ слайду 5)

- Коли проект затверджено, починається робота будівельників і в певному районі міста повільно зростає новий красивий і зручний будинок. (Показ слайду 6)

- Яким, на вашу думку, має бути будинок? Звичайно, міцним. Архітектори й будівельники створюють будинок надійним, бо він має служити людям тривалий час. Так, деякими спорудами люди користуються вже сотні й навіть тисячі років.

З давніх-давен люди прагнуть створювати будівлі не тільки доцільними, зручними й надійними, а й красивими. Тому споруди оздоблюють різними архітектурними деталями. (Показ на світлинах колон, арок, мінаретів, куполів тощо.)

- Архітектори створюють будинки за законами краси, гармонії, пропорцій. Співвідношення розмірів, розташування частин споруди, прикрашання її колонами, арками, скульптурами роблять будівлю величною або затишною. Кожен народ, кожна культура створює свій стиль в архітектурі.

- Архітектори проектують свій будинок міцним і гарним. Будівники втілюють малюнок в життя. Кожен народ створює свій стиль в архітектурі.(Показ слайду 7)

2. Бесіда з елементами розповіді на тему «Архітектура».

- Які типи будинків ви знаєте? (Житлові, громадські, промислові)

- А як називається архітектура в парках? (Паркова)

- Які споруди ви бачили в парках? (Фонтани, статуї, клумби)

- Із чого можна будувати архітектурні споруди? (Цегла ,пісок, камінь, лід)

- Чим можна прикрашати будинки? (Арками, колонами, куполами)

- Хто знає, де бере свій початок архітектура? (Єгипет, Греція, Китай)

- Діти, найперші архітектурні споруди виникли ще у первісному суспільстві. Це були три або чотири каменів , покладені так, наче стіни і дах. Вони називалися мегалітами.

Первісні люди шукали собі місце для житла, наприклад печери, інколи відвойовували їх у диких звірів і облаштовувати для себе або створювали примітивні споруди. Донині збереглися печерні храми Стародавньої Індії та Китаю. Величні й прекрасні споруди залишили нащадкам культури Давнього Єгипту, Греції, Риму. Кожен народ прагнув створити своєрідну архітектуру, створює її і зараз.
Показ фотографій архітектурних споруд давніх часів і прикладів сучасної архітектури.

- Потім архітектура значно розвивалася у Стародавньому Єгипті.

- Які архітектурні споруди відомі нам з Єгипту? (Піраміди)

- Яка архітектура була в Греції? (Храми, діти діляться враженнями)

- Чим прикрашені храми в Греції? (Різьбленням по каменю, фресками )

- Але пройшов час, архітектура розвивалася і в наш час дуже багато нового придумали і архітектори і будівники.

3. Хвилинка натхнення

Наш дивний світ такий, як казка:

Он в небі хмаронька пливе.

Тож бережи його, будь ласка,

Все в ньому гарне і живе.

Он квітка полум’ям палає,

І ясне сонечко блищить,

Чарівна пташечка співає,

Все можна пензлем відтворить .

- Ми вже бачили які палаци будують з льоду. А тепер закрийте оченята і уявіть який палац з льоду ви б хотіли побудувати?

- З яких форм і кольорів буде ваш палац?

- Яке його призначення?

- Де він буде розташований?

- Хто у ньому мешкатиме?

- Уявили ?

- Тоді мерщій за роботу. Намалюйте льодовий палац своєї мрії!

VІ. Самостійна робота учнів

Проводжу індивідуальні і групові консультації.

VІІ. Підведення підсумку уроку

Аналіз робіт. Виставка кращих робіт.

VІІІ. Рефлексія

- Що таке архітектурний проект?

- Які типи будинків існують?

- Що таке паркова архітектура?

ІХ. Прибирання робочих місць