Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Подорож до далеких країн. Композиція «Рибки в акваріумі»

Мета: навчити учнів працювати з олівцями та ножицями, закріплювати вміння розміщувати елементи на малюнку; закріплювати вміння аналізувати основну форму об’єкта, її взаємозв’язок з частинами; навчати передавати у зображувані рибок елементарні співвідношення частин форми; розвивати художньо-практичні вміння, кольорочуття; навчати міркувати, розвивати дрібну моторику рук; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; навчити дітей працювати заодно.

Тип уроку: комбінований.

Вид уроку: малювання натури по пам’яті та за уявою.

Міжпредметні зв’язки: природознавство .

Обладнання і матеріали:

- Для учнів: зошит, олівці, гумка, ножиці, альбом.

- Для вчителя: презентація, відео, зошит з друкованою основою, методична таблиця, малюнки.

Зоровий ряд: малюнки та зображення риб, методична таблиця.

Музичний ряд: К. Дебюссі «Море».

Очікуванні результати:

Учні повинні знати: розміри, форма і колір риби, співвідношення частин риб.

Вміти: будувати форму риби та визначати її пропорції, правильно підбирати колорит.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

Знов настав уроку час,

І мистецтво кличе нас!

2. Перевірка готовності до уроку, організація робочих місць

- Діти, чи у кожного на парті є зошит, олівці та ножиці? Пам’ятайте про правила поведінки на уроці! А зараз діти, візьміться за руки з сусідом по парті, усміхніться один одному, я хочу щоб кожен відчув себе успішним на уроці.

Сьогодні девізом нашого уроку будуть такі слова:

Малювати вчуся вправно,

Маю фарб дуже гарні.

До уроку підготуюсь.

І малюнком помилуюсь.

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Діти, а чи полюбляєте ви подорожувати? Яку б країну ви хотіли б відвідати, де б можна було познайомитись з підводним світом?

- А чи знаєте ви, що підводний світ приховує в собі безліч таємниць?

- Хто є мешканцями підводного середовища?

(У глибинах морів і океанів мешкає неймовірно багато риб, крабів, восьминогів, морських зірок, молюсків. Великі і маленькі, сміливі і боязкі, яскраві і не помітні. Такі схожі і водночас різні.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота із загадками

Для того, щоб дізнатись про що ми сьогодні будемо говорити на уроці, вам потрібно відгадати загадки.

Крила має, та не літає,

Очі має, та не моргає,

Ніг не має, та не наздоженеш.

У воді вона живе

Не має дзьоба, а клює.

У воді жива, на суші мертва. (Риба)

- Молодці! А де ж у нас мешкають риби? (річки, океани, моря…)

- Правильно! Але. Є ще одне місце де можуть мешкати риб, а щоб дізнатись, що це за місце, вам потрібно відгадати ще одну загадку.

Швидко плавають завзято,

Мешканці цієї хати.

Це не річка і не море -

Стіни в неї геть прозорі. (Акваріум)

- Молодці! Отже сьогодні на уроці ми з вами поринимо у підводний світ, дізнаємось, які ж бувають риби: колір, форма і забарвлення, створимо спільну композицію «Риби в акваріумі».

IV. Виклад навчального матеріалу

1. Бесіда

- Діти, а яких риб ви знаєте?

- Як ви гадаєте, чи відрізняються риби річок від риб морів і океанів? Чим саме?

- Погляньте на малюнки. Ось це риби річок, а ось це океанів. Як ви помітили, рибки відрізняються одна від одної забарвленням, розмірами, формою свого тіла, і звичайно середовищем життя. Ці рибки можуть проживати тільки в річках і озерах, оскільки вони не пристосовані до життя в солоній воді. А ці навпаки- можуть жити тільки в солоній воді.

- Зараз, я пропоную вам познайомитись з декількома незвичайними жителями океанів. Ви готові?

2. Розповідь з опорою на презентацію

(1 слайд) Зовні риба-флейта більше нагадує підводний банан. Ці риби, як правило, мають коричневе забарвлення і маскуються під палички, щоб зловити жертву. Вони можуть виростати до 80 сантиметрів у довжину.

(2 слайд) Риба-ангел , що населяють коралові рифи, є улюбленими об'єктами спостереження аквалангістів. Її ще назвиають риба-метелик.. Забарвлення цих риб дуже яскрава, поєднує в собі смугастий або сітчастий малюнок блакитного, синього, жовтого, оранжевого і чорного кольору.

(3 слайд) Риба-папуга, корінна мешканка коралових рифів. Забарвлення риби-папуги - яскраво-сріблясте. Плавники та хвіст мають помаранчеві та блакитні смуги, луска - з блакитним відливом.

(4 слайд) Риба-клоун, кумедна рибка з диснеївського мультика «Немо».

- Можливо, хтось з вас дивився цей мультик?

Проживає вона в теплій воді, біля коралових рифів. Вона невеличкого розміру, її легко можна розпізнати через красиве забарвлення тіла. Вона покрита білими смужками, які поєднуються з оранжевими, червоними, жовтими, синіми або чорними кольорами тіла.

Як ви помітили, жителі підводного світу, неймовірно гарні і незвичайні.

3. Перегляд відео «Найгарніші риби підводного світу»

- Діти, зараз я пропоную поринутивам у підводний світ океану. І переглянути відео про найкрасивіших рибок.

4. Бесіда про акваріум

- Діти, як ви помітили, океан є найбільш поширеним місцем проживання риб. Але, не в кожного з нас є можливість, поїхати у сонячні країни, і спостерігати за мешканцями підводного світу. Тому, було винайдено акваріму- невеличке помешкання для риб вдома, щоб ми могли насолоджуватись їх красою.

- У когось з вас є вдома акваріум? Чи багато риб мешкає у ньому?

- Хтось може розповісити, які риби мешкаюь у вашому акваріумі?

Напевно кожного з нас завжди приваблював цей загадковий світ скляного будинку з якоюсь незрозумілою для нас метушнею, з мінливими фарбами, грою світла у воді, таємничістю водоростей. Акваріум нагадує водне царство, але у зменшеному вигляді. У ньому можна побачити безліч різноманітних рибок: червоних і жотих, зелених і синіх, фіолетових і оранжевих, великих і малих.

V. Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу

1. Робота з методичною таблицею

- Діти, а зараз приготуйте все потрібне для роботи: кольорові олівці, ножиці, і зошит. Ваше завдання - намалювати рибку і вирізати її.

- Подивіться будь ласка на таблицю.

- Давайте розглянемо з яких частин складається рибка: тулуб з головою, плаці, хвіст, рот, хвіст, очі, луска.

Послідовність малювання рибки:

1. Спочатку малюємо тулуб. Потім відділяємо від тулуба голову.

2. Малюємо плавці і хвіст.

3. Додаємо деталі: луска, рот, і очі.

4. Обираємо форму рибки (квадратна, кругла, видовжена, овальна).

Послідовність розфарбовування рибки олівцями(фарбою):

1. Обираємо забарвлення рибки.

2. Зафарбовуємо рибку від хвостика до голови переходом у різні кольори (за бажанням)

3. Малюємо деталі.

- Коли ми намалюємо бажану рибку. Нам потрібно з вами буде вирізати її.

- У мене є ось такий акваріум, я приготувала його вдома для вас. Нам потрібно заповнити підводними жителями. Це буде власний акваріум 2-А класу, адже кожен з вас поселить у цю домівку свою унікальну рибку.

- Діти, давайте пригадаємо правила роботи з ножицями:

1. Ножиці — це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.

2. Не тримай ножиці вістрями догори.

3. Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.

4. Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.

2. Закріплення з учнями етапів роботи

- Діти, з чого ми починаємо нашу роботу?

- Що малюємо спочатку? Що потім?

- З чого починаємо розмальовувати рибку?

- Що робимо в кінці роботи?

3. Хвилинка натхнення

- А зараз заплющте всі очі і мовчки уявіть себе справжніми художниками. Уявіть, що ви опустились на дно океану, навколо вас пропливає велика кількість різних рибок, великих і маленьких, різного забарвлення. Оберіть з них ту, яка вам найбільше подобається. Саме її ви хочете помістити у наш акваріум. Розплющуйте очі! Починайте роботу.

VІ. Виконання практичної роботи учнями

1. Індивідуальна робота учнів.

2. Надання індивідуальної допомоги учням.

3. Приклеювання рибок у акваріум.

VІІ. Підсумок уроку

- Діти погляньте на наш акваріум. Ви всі великі молодці! Скільки гарних рибок у ньому, кожна має свій розмір, своє забарвлення, кожна є унікальною. Точно так і є, ви є унікальними. Кожен з вас незвичайна рибка, але всі разом ви створюєте підводний світ вашого акваріума. Якби якоїсь рибки не було, акваріум був би не таким повноцінним. Пам’ятайте про це!

VІІІ. Рефлексія

- Чи сподобався вам урок?

- Що найбільше сподобалось?

- Що викликало труднощі?

ІХ. Домашнє завдання. Прибирання робочого місця