Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Натюрморт. Композиційний центр. Малювання натюрморту з кавуна та фруктів

ОР: проявляє інтерес до творів мистецтва та мистецької діяльності;

виконує прості живописні, графічні, декоративні, пластичні композиції;

складає та розташовує на площині (в просторі) окремі елементи зображень (форм) в просту композицію (графічну, живописну, декоративну, обємну, просторову); відповідно задуму;

обирає формат (вертикальний, горизонтальний) композиції;

використовує всю площину аркуша;

використовує основні, похідні, ахроматичні, теплі й холодні кольори;

утворює відтінки кольорів;

експериментує з кольорами, лініями, формами тощо;

Хід уроку

І. ОК МНД

Посеред класу стоїть мішок. (вчитель ні слова, ні пів слова про нього)

Діти, доброго вам здоров’ячка.

До нас на гостину знову завітала Осінь.

Добір прикметників до слова ОСІНЬ (відповіді учнів).

Привітайтеся з нею, але не просто словом, а дією: кружляє листочок, дме вітер, падає дощ, посміхається квітка.

Діти, чи були словосполучення, вжиті в переносному значенні? (відповіді ЗО).

Перед тим, як йти до нас, пані Осінь була у своїй коморі…

Як ви гадаєте, що вона могла б нам принести з собою? (Припущення дітей.)

Тільки зараз вчитель зводить погляд на мішок.

- Що ж там? Цікаво? І мені?

З мішка асистент дістає кавун, диню, груші, сливи, годинник.

Діти розглядають …

Асистент: Назвіть предмети. А що тут зайве? Чому?

ІІ. ПТ

Вчитель: сьогодні на уроці ми будемо малювати натюрморт.

ІІІ. Практична робота

1. Бесіда

Асистент: діти, а що таке натюрморт? (припущення дітей.)

Вчитель: праві чи ні? Перевірте свої припущення у підручнику, с. 26

Асистент: отже, натюрморт — це…

А ще натюрморти можна робити з музичних інструментів, письмового приладдя.

+ нове слово до стіни слів НАТЮРМОРТ

2. Милування картинами художників, аналіз картин (формат композиції, площина, кольори тощо).

3. Міжпредметні зв’язки, зв’язки з життям

Вчитель ніби береться викладати композицію, як його перебиває асистент:

Цікаво, а який фрукт найлегший, який найважчий?

Зважування кавуна, сливи, груші.

Що найважче, що найлегше?

Вчитель: цікаво, як осінь, така тендітна пані принесла такий важкий мішок? (Припущення дітей.)

Так, діти, такі вантажі можна доставити машиною, возом, Новою поштою тощо.

Вчитель разом з дітьми викладають на столі композицію: кавун, груші, сливи.

Фізкультхвилинка

4. Цікаві факти про кавун

http://volyninfo.com/tsikavi-fakty-pro-kavuny/

5. Нагадування учням необхідних основ технічної грамотності.

Діти, зверніть увагу, аркуш паперу повинен знаходитися у горизонтальному положенні рівно до вас, а не під кутом як зошит. Щоб одержати красивий малюнок, пам’ятайте, що яблуко, груша та вишні повинні знаходитись в центрі аркуша паперу, а не збоку.

Вони не повинні бути занадто великими або занадто маленькими.

Коли ви будете виконувати свої роботи, пам’ятайте, що все, що знаходиться ближче до глядача, має бути розташовано нижче на аркуші паперу і за розміром буде більшим. А ось усе те, що знаходиться далі, буде розташовано вище на аркуші паперу, а також за розміром буде меншим.

Щоб малюнок не здавався надто малим або надто великим на аркуші паперу, треба правильно встановити відношення розмірів аркуша зображення, а також знайти місце розташування композиції на аркуші. Тоді ваша робота буде вдало скомпонована.

6. Поетапне виконання роботи вчителем

Зверніть увагу на форму кавуна, його колір.

- Якого кольору та форми сливи? Яка форма у груш? Колір?

Вчитель малює кавун, потім учні (натиск олівця легенький).

Асистент малює грушу, потім учні.

Вчитель малює сливи, потім учні.

Побіжний перегляд, допомога, консультація.

7. Оживлення фарбами

Діти, будьте уважними під час виконання роботи, не вертіться, адже ви можете розлити воду на сусіда по парті або того, хто сидить позаду, і цим пошкодити йому роботу. Сидіть рівненько, не сутультеся.

Якщо ми хочемо темніший колір, то беремо менше води. Якщо хочемо світліший, то беремо більше води.

Слідкую за темпом роботи, поставою учнів. Наголошую на тому, що в кінці уроку буде виставка робіт. Якщо є типові помилки, пояснюю ще раз як їх уникати. Показую кращі «картини» на різних етапах роботи.

ІV. Перегляд, аналіз та оцінювання робіт учнів.

Діти, у кого вже готові роботи? Виходьте, будь ласка, до дошки зі своїми роботами.

Учні беруть активну участь: переглядають, аналізують.

V. Підсумок уроку

- Що ми називаємо натюрмортом?

- З яких предметів можна робити натюрморт?

Пані Осінь візьме всі роботи у свою колекцію.

Асистент: діти, який фрукт ми не використали для малювання натюрморту? Чому? (Припущення дітей.)

Вчитель: бо Осінь хоче нас пригостити…

Подякуйте пані Осені, розказавши вірш про неї.

Вона, я і асистент вчителя вам теж дякуємо за урок.

Пані Осінь йде в інші класи на урок, але я впевнена, що такого класного уроку вона не побачить більше ніде )))