Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Міський пейзаж

Мета уроку:

навчальна: ознайомити учнів із видами пейзажу; навчити відтворювати плановість розміщення об’єктів у просторі шляхом загороджування;

розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;

виховна: прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва.

Обладнання для учня: альбом, простий олівець, фарби, пензлі, гумка, місткість для води.

Методичне забезпечення для вчителя: презентація.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня, діти! Мене звати Аліна Миколаївна,сьогодні урок образотворчого мистецтва проведу у вас я. А з вами ми познайомимося в ході уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Діти, а давайте пригадаємо з чим у вас асоціюється слово «пейзаж»

Image

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

Сьогодні ми працюватимемо над одним із видів пейзажного жанру і спробуємо створити композицію міського пейзажу.

IV. Мотивація навчальної діяльності

- Попрацювавши сьогодні на уроці ви навчитеся розрізняти види пейзажів і познайомитесь з деякими видатними пейзажистами

- Послухайте, якої думки був про пейзаж та художника-пейзажиста видатний російський художник Карл Брюллов: «Душа художника, як дзеркало, має відображати в собі всю природу; освічений смак його обере з неї прекрасне, а талант передасть у картині».

V. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу

1. Розповідь учителя

Пейзаж (від франц. Paysage, від pays — «країна» або «місцевість») — жанр образотворчого мистецтва, у якому основним предметом зображення є дика або певною мірою перетворена людиною природа.

Виникненням такого жанру образотворчого мистецтва ми завдячуємо художникам Китаю. Саме там художники вперше почали зображати у своїх роботах тільки гори та ріки, красу навколишнього світу. Тоді як в інших країнах пейзаж був тільки складовою картини. Його елементи є навіть у іконописі.

Сьогодні, відвідуючи зали художніх музеїв, ми можемо побачити чарівні пейзажі, написані як закордонними, так і українськими художниками.

- А в нас в Україні також є художники, які малюють пейзажі.

2. Ознайомлення з творами мистецтва

- Усі художники поділяють пейзажі на певні види. Ознайомимося з цими видами!

Морський пейзаж — це картини із зображенням моря. Видатний художник-пейзажист, який писав море у будь-яких його проявах,— Іван Костянтинович Айвазовський. Він народився у Криму, у Феодосії, та провів усе своє дитинство біля хвиль — ласкавих та бурхливих, каламутних та прозорих. Хлопчиком сидячи на березі, він вбирав і запам’ятовував усе, що бачив, маючи чудову пам’ять художник.

Іншим різновидом пейзажу є гірський пейзаж, який розкриває красоту та могутність гір. Зараз ми розглянемо деякі з робіт видатного закарпатського художника Йосипа Йосиповича Бокшая, який із великою любов’ю змальовував свій рідний край («Озеро в горах», «Отара на полонині», «На перевалі», «Ужгородська гребля», «Синевир» та ін.).

Сільський пейзаж — пейзаж, який оспівує безкраї поля, сільські краєвиди з хатинками. Саме такі пейзажі приваблювали Сергія Івановича Васильківського.

«Залишки віковічного лісу», «Ловлять снігура», «Коробів хутір», «Весна в Україні». За своє життя С.І.Васильківський створив приблизно 3000 картин.

Існує ще такий різновид пейзажу, як міський пейзаж, який розповідає про життя міста. Міський пейзаж отримав своє втілення у роботах таких відомих французьких художників-імпресіоністів, як Каміль Піссарро («Краєвид.Руан», «Площа французького театру»), Клод Моне («Собор в Руані», «Бульвар Капуцинок»). Після чого почався пошук найкращих колірних рішень, способів відображення, можливості якомога точніше зобразити «тремтіння атмосфери», притаманне містам.

Але який би пейзаж не змальовували художники, вони завжди дотримуються певних правил. Зверніть увагу на їхні роботи. Предмети, що знаходяться ближче до нас, розташовуються на першому (передньому) плані картини і частково загороджують предмети другого та третього планів. Усі зображення першого плану детальніше промальовують — на відміну від предметів, розташованих на інших планах картини. Запам’ятайте це! (слайд 5-17)

VI. Практична діяльність учнів

1. Творче завдання

- А які ми об’єкти можемо зобразити в міському пейзажі?

2. Фізкультхвилинка

Ранок починається

Сонце піднімається

Пташки прокидаються

Деревця гойдаються

Море прокидається

Хвилі підіймаються

Рибки звеселяються

Човники гойдаються

- А перед тим як приступити до роботи,давайте згадаємо «Правила охайної роботи»

- А зараз ми з вами спробуємо створити міський пейзаж. Це можуть бути величні будинки,вулиці нашого міста.

- Діти, вас є 5 хвилин на створення малюнка олівцем.

- А зараз переходимо до малювання фарбами. Спочатку малюємо те,що задньому плані (небо) і великі частини (земля),а потім переходимо до малювання об’єкта,а після того як просохне наш будинок приступаємо до розмальовування дрібних деталей.

3. Виставка робіт

- Подивіться, який у нас вийшов власний Мікрорайон.

VII. Підсумок уроку

Інтерактивний прийом «Мікрофон»

Правила проведення:

✵ говорити має тільки той чи та, хто тримає символічний мікрофон;

✵ відповіді не коментують і не оцінюють;

✵ коли хтось висловлюється, решта не має права говорити або вигукувати з місця.

Завершіть речення:

✵ «Сьогодні я дізнався (-лась)...»;

✵ «Я вже давно знав (знала) про...»;

✵ «Було цікаво…»;

✵ «Тепер я можу...».

VIII. Домашнє завдання

- А вдома я пропоную вам знайти та розглянути репродукції робіт різних художників-пейзажистів.