Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Як створюється краса. Зображення похмурого дня технікою «по вологому паперу» (акварель)

Тип уроку: інтегрований урок.

Форма уроку: картина галерея.

Дидактичні задачі уроку: формування в дітей художньо-естетичного ставлення до навколишньої дійсності, художньої оцінки довколишнього, відчуття краси і гармонії, потреби в милуванні та спогляданні. Розвиток художньо-творчої уяви, оригінального, нестандартного, асоціативно-творчого мислення, художньо-образних якостей зорового сприймання, спостережливості, зорової пам’яті. Ознайомити учнів із технічними прийомами роботи акварельними фарбами, технікою малювання «акварель по вологому паперу»; навчити виконувати швидкі колірні замальовки; формувати естетичні почуття, смак, активізувати ініціативу учнів; прищеплювати любов до природи.

Smart-мета уроку: навчити дітей малювати пейзаж, використовуючи техніку «по вологому папері», передаючи правильне розміщення, розмір, форму і колір предметів. Розвивати вміння, виконувати малюнок у певній послідовності.

Навчально — методичне забезпечення уроку: Online-сервіс, презентація, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, мультимедійний комплект.

План уроку

1. Підготовчий етап (5хв)

1.1 Організаційний момент (1хв)

1.2 Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів (2хв)

1.3 Мотивація навчальної діяльності (1хв)

1.4 Оголошення теми, представлення іі змісту і очікуваних результатів (1хв)

2. Основна частина (26 хв)

2.1 Вивчення нового матеріалу (8хв)

2.2 Осмислення знань і умінь (6хв)

2.3 Систематизація й узагальнення нових знань і умінь (12 хв)

3. Підсумковий етап (4 хв)

3.1 Підведення підсумків уроку (2хв)

3.2 Рефлексія (2хв)

Хід уроку

1. Підготовчий етап

1.1. Організаційний момент.

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

А старанно працювати!

1.2. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів

Діти, для того щоб дізнатись про що ми будемо говорити сьогодні ви повинні розгадати загадки:

1. Сонечко не хоче
Землю зігрівати.
Листячко пожовкло,
Стало опадати.
Часто дощик ллється,
Птахи відлітають,
На городі та у полі
Врожаї збирають.
Відгадайте, діти,
Коли це буває?
(Восени)

2. Краплі з неба, дахів, стріх.
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад,
Що за місяць?
(Листопад).

3. Щось холодне і сердите
Сіється, немов крізь сито,
На сади, луги й поля.
Стала мокрою земля.
Як, скажіть, ті сльози звуться,
Що з очей небесних ллються?
(Дощ)

Дайте відповіді на запитання.

— З якими кольорами ви вже познайомились?

— Пригадайте, на які дві групи їх поділяють художники. Чому?

— Які інструменти та матеріали потрібні для роботи з фарбами.

Погляньте у вікно. Як змінилася природа в листопаді?

— Яких кольорів стало більше?

— Чи змінюється колір природи під час дощу?

— Які кольори переважають у дощову погоду?

Послухайте вірш «Осінь»

Висне небо синє,

Синє, та не те;

Світе, та не гріє

Сонце золоте.

Оголилось поле

Од серпа й коси;

Ніде приліпитись

Крапельці роси.

Темная діброва

Стихла і мовчить;

Листя пожовтіле

З дерева летить.

Хоч би де замріла

Квіточка одна;

Тільки й червоніє,

Що горобина.

Здалека під небом,

В вирій летючи.

Голосно курличуть

Журавлів ключі.

(Я. Щоголів)

Сьогодні у нас цікавий та пізнавальний урок. Наша розмова піде про нову техніку малювання, за допомогою якої ми створимо картину, на якій буде зображено осінній пейзаж. Що ж таке пейзаж? Зараз ми це дізнаємось.

Картини, на яких зображена природа, називаються пейзажами.

1.3. Мотивація навчальної діяльності

Перед тим як розпочати працювати, давайте ми разом повторимо правила організації робочого місця.

- Фарбу і воду зручно розмістити праворуч.

- Аркуш має лежати прямо, а не під кутом.

- Пензлик не залишайте у воді, бо щетинки можуть зіпсуватися.

1.4. Оголошення теми, представлення іі змісту і очікуваних результатів.

Тема нашого уроку «Як створюється краса. Зображення похмурого дня технікою «по вологому паперу» (акварель).

Про дощову, похмуру погоду ми заговорили недаремно. Настання осені спричинило дощову погоду. Восени дощі не теплі, як улітку: вони холодні та затяжні. Саме таку погоду краще писати у техніці, яку ми сьогодні вивчимо.

2. Основна частина

2.1. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

— Сьогодні ми ознайомимось ще з одною цікавою технікою зображення. Але ви вже, мабуть, помітили, що на партах перед вами — не ємності з гуашевою фарбою, а коробки з аквареллю.

Ця фарба легка і прозора. Вам уже відомо, що назва цієї фарби походить від латинського слова «аква» — вода.

Роботи, виконані в техніці акварелі, легкі, ніби наповнені повітрям, тому що крізь шар фарби ми навіть можемо побачити білизну паперу. Пам'ятайте: працюючи з нею, слід бути дуже обережним, ретельно обмірковувати, які кольори змішати на палітрі, щоб отримати гарний колір, а не бруд.

А тепер погляньте на роботи, що художники створювали акварельними фарбами на вологому папері. Які відчуття вони викликають? Чи подобаються вам такі роботи? Чи маєте бажання також навчитися працювати у цій техніці?

(Учитель демонструє слайди с репродукціями картин)

Робота аквареллю по вологому паперу — дуже цікава техніка. Такий живопис називають англійською аквареллю. Цей прийом надає акварелі глибини та створює відчуття сонячного світла. Для збереження вологості паперу, щоб мати тривалішу за часом можливість працювати, легко змішуючи фарби на вологому аркуші, художники вдавалися до численних хитрощів.

Під час роботи аквареллю під вологий аркуш паперу підкладали змочене у воді сукно або фланель, що тривалий час живили папір вологою. Цю техніку використовують і як основний технічний прийом, коли все зображення виконують на вологому фоні, і частково, коли здебільшого працюють на сухому папері. На сухій поверхні паперу акварельний мазок лягає чіткою плямою, а на вологій — розтікається, утворюючи переходи та переливи кольору. Тому не хвилюйтеся, якщо на вашому аркуші паперу фарба потекла. Необхідно навчитися керувати фарбою.

(Учитель демонструє зразки дитячих робіт виконанні технікою малювання «акварель по вологому паперу»)

Руханка для дітей «Тук — тук»

https://www.youtube.com/watch?feature=share&v=T7ofWPCl8-E&app=desktop

2.2. Осмислення знань і умінь.

Ознайомлення з послідовністю малювання.

Вчитель демонструє на мультимедійній дошці послідовність та прийоми малювання.

https://www.youtube.com/watch?v=FaRR74_ewxQ&t=21s

2.3. Систематизація й узагальнення нових знань і умінь

Учитель. Спочатку необхідно зволожити весь аркуш паперу водою за допомогою губки або пензля. Тільки звертайте увагу на те, щоб аркуш паперу був вологим трішки, а не занадто. А потім почніть малювати аквареллю. Дуже добре, коли папір цупкий із шорсткою поверхнею.

Такий папір саме й було створено для роботи акварельними фарбами.

Спершу необхідно визначити місце зображуваних явищ природи на аркуші паперу. Провести лінію горизонту. Далі починаємо компанувати наш пейзаж.

Ознайомтеся із послідовністю малювання похмурого дня акварельними фарбами по вологому папері за зразком.

Творче завдання.

Створіть безпредметні композиції похмурого дня (аквареллю по вологому паперу). Доберіть кольори та відтінки, що відповідають стану осінньої природи.

Перед роботою з будь-якою фарбою не забувайте добре промивати пензлик, щоб не забруднити решту кольорів.

А поки ви малюєте свої шедеври, ми послухаємо заспокійливу музику.

Науковці стверджують, що музика — це не просто приємний бонус в нашому житті, насправді вона здатна мати значний вплив на наше здоров'я.

https://www.youtube.com/watch?v=53Gzq7ruBQ0

3. Підсумковий етап

3.1. Підведення підсумків уроку.

Рухлива вправа.

✵ Продемонструйте власні малюнки.

✵ Розгляньте картини. Які кольори переважають?

✵ Які роботи ми сьогодні створювали?

✵ Як називається техніка, у якій ми працювали?

3.2. Рефлексія

✵ Оберіть відповідну цеглинку лего.

✵ Створимо пірамідку нашого настрою.

Список використаних джерел

1. Білан О. І. Навчаємо розповідати за ілюстраціями: [навч.-метод. посіб.] / О. І. Білан. — Тернопіль: Мандрівець, 2012. — 160 с.

2. Кардашов В. М. Теорія і методика викладання образотворчого мистецтва / навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. — К.: Видавничій Дім «Слово», 2007.

3. Котляр В. П. Основи образотворчого мистецтва та методика керівництва образотворчою діяльністю дітей: Навч. посібник / За ред. С.В. Коновець. — Запоріжжя: Канон, 2001.

4. Online-сервіси:

https://www.youtube.com/watch?feature=share&v=T7ofWPCl8-E&app=desktop

https://www.youtube.com/watch?v=FaRR74_ewxQ&t=21s

https://www.youtube.com/watch?v=53Gzq7ruBQ0