Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Створення декоративного образу із суцільного шматка пластиліну. Елементарна узгодженість об'ємної форми та декору. «Українські свистунці»

Мета:

Формування ключових компетентностей:

- вміння вчитися — самоорганізовуватися до навчальної діяльності, готувати своє робоче місце до уроку;

- загальнокультурної — дотримуватися норм поведінки на уроці;

- соціальної — продуктивна співпраця з однокласниками;

- здоров’язберігаючої — мати уявлення і поняття про здоров’я, здоровий спосіб життя та безпечну поведінку під час уроку;

- компетентності з ІКТ — вміння добувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел.

Формування предметних компетентностей:

- ознайомити учнів з предметами народного декоративно-прикладного мистецтва;

- формувати вміння виготовляти вироби з пластиліну;

- розвивати уяву, фантазію, дрібну моторику пальців рук;

- виховувати любов до праці, любов до тварин.

Обладнання: навчальні плакати, репродукції робіт народних майстрів, об’ємні зображення, дощечки для ліплення, пластилін, стеки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Перевірка готовності до уроку

2. Упорядкування робочих місць

ІІ. Повідомлення теми уроку

Сьогодні у нас з вами незвичайний урок, ми помандруємо в минуле і познайомимося з одним із промислів наших предків: виготовленням виробів із глини.

ІІІ. Робота над темою

1. Вступна бесіда

— Коли говорять про Україну, то в уяві зразу постає синє небо, пшеничне поле, кущ калини, мамина пісня, спів соловейка. Не можливо також уявлять нашу рідну країну без мальованого глечика, макітри чи горщика. А ще дуже популярними є глиняні дитячі іграшки. В давнину іграшки робили своїми руками, бабусі та дідусі навчали своїх онуків виліплювати такі іграшки.

(Демонстрація фотоілюстрацій із зображенням дитячих іграшок виготовлених із глини).

Серед найпопулярніших є дитячі свищики, вважалося, що своїм свистом вони відганяють злих духів від дітей. Через це дуже розповсюдженими були іграшки у вигляді пташок.

(Демонстрація фотоілюстрацій із зображенням дитячих свищиків виготовлених із глини).

Людей, які працюють із глиною називають гончарями, а їхню роботу — гончарством. Виготовляють вироби зі спеціальної гончарної глини. Глину завозили на подвір’я, складали для «дозрівання», весь час перемішували руками й ногами. Потім робили заготовки для виробів на спеціальному гончарному крузі.

(Демонстрація ілюстрації із зображенням гончарного круга).

2. Відгадування загадки

— Отже, ми сьогодні працюватимемо над виготовленням свистунця, а якої він буде форми ви скажете відгадавши загадку.

Прилетіли гості,

Сіли на помості,

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати. (Птахи)

3. Аналіз будови птаха

З яких частинок складається тіло пташки? (Тулуб, голова, дзьоб, очі, лапи)

— Якою є голова порівняно з тулубом? Яким є дзьоб, очі, лапи?

Фізкультхвилинка

4. Показ виконання роботи вчителем

— Замість глини на уроці будемо використовувати пластилін, який ви поділите на три частини. З першого шматка зліпіть тулуб. Заокругливши пальцями один кінець і загостривши другий виліпимо хвостик пташки. Із другої кулі зліпимо голову, не забудьте виліпить дзьоб. Із третього шматка зліпимо підставку. Всі частини поєднаємо, отримаємо пташку, яку можна буде прикрасити кольоровим пластиліном: цяточками та прямими, зігнутими і хвилястими лініями, які роблять із тоненьких жгутиків.

5. Практична діяльність дітей

ІV. Підсумок уроку

Що запам’ятали з сьогоднішнього уроку?

— Що навчилися робити?

V. Перегляд і демонстрація дитячих виробів