Образотворче мистецтво розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

На чарівній галявині. Лінія як засіб створення форми. Графічні матеріали та інструменти. Малювання чарівної галявини лініями

Мета:

навчальна - повторювати види ліній та їх виражальні можливості; познайомити з технікою графічного малювання та його особливостями; дати поняття «лінія як засіб виразності», виконання лінійного малюнка;

розвивальна - формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні риси лінійних форм; розвивати естетичний смак, вміння визначати форму предмета, підбирати лінії для малювання; стимулювати розвиток допитливості;

виховна - виховувати в дітей художньо-естетичний смак, інтерес до художньої творчості.

Обладнання: презентація, наочність, альбом — посібник.

Хід уроку

І. Організаційна частина

- Доброго дня, діти, сьогодні урок образотворчого мистецтва проведу у вас я, а звати мене_______________________________.

- Подивіться на свої парти. Чи все ви приготували до уроку? Чи у всіх є альбоми та фломастери?

- Діти, усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Давайте домовимось, що на уроці ви будете вести себе чемно, прислухатися один до одного, бути старанними і слухняними, не вигукувати з місця, а піднімати руки.

Завдання наші такі: (слайд 1)

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- На сьогоднішній урок до нас прийшов незвичайний лісовий гість, який допоможе нам дізнатися багато цікавого про види ліній та їх виражальні можливості.

- Що це за гість ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку, тож слухайте уважно. (Слайд 2)

Довгі вуха, куций хвіст, невеликий сам на зріст.

На городі побував, нам капусту попсував.

Довгі ноги - скік та скік...

Ми погнались, він утік…

- Ну що здогадались? (Заєць)

- Так, сьогодні до нас на урок завітав Зайчик — побігайчик. Він приніс нам багато цікавих завдань.

- Давайте ми поглянемо на перше завдання, яке нам приготував Зайчик Побігайчик. Він пропонує нам послухати віршик і дати відповідь на запитання. Готові? Отож слухайте уважно.

Лінія по аркушу гуляє,

Слід по собі залишає:

Природа, гори і поля —

Це моя рідна земля. (слайд 3)

- Про що йдеться у віршику? (про лінію)

- Із цим завданням ви справились. Молодці!

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

- Отже, сьогодні ми поговоримо про лінію. Тема нашого уроку «На чарівній галявині». (слайд 4)

IV. Пояснення нового матеріалу.

1. Пояснення.

- А ось друге завдання від зайчика. Діти, відкрийте свої альбоми на сторінці 8. У нас є початі лінії, які ми маємо завершити за допомогою фломастерів. Зайчик — побігайчик приніс нам казку, яка називається «Пригоди Лінії». Зараз я буду читати вам казку і ми разом, я на дошці, а ви у своїх альбомах, будемо малювати як змінювалась лінія під час своїх пригод. Отож, слухаємо уважно.

Казка «Пригоди Лінії»

Була собі Лінія. Якось Лінія засумувала й вирішила помандрувати. Прямуючи дорогою, вона залишала рівненький слід. Намалюймо його. Така лінія називається прямою. Хто мені повторить, як називається така лінія? (пряма)

Спускаючись схилами, вона залишала різні хвилясті лінії на землі. Намалюймо хвилясті лінії. То як називаються такі лінії? (Хвилясті)

Перестрибуючи струмочки та ямки, Лінія утворювала різні зображення, які були схожі на травичку, квіти та кумедних істот. Намалюймо, як стрибала Лінія. Такі лінії називаються ламаними. Як називаються ці лінії? (Ламані)

Лінії було так весело, що вона не помітила, як швидко стемніло. І тому швиденько попрямувала до рідної домівки.

- Діти, сподобалась вам казка?

- Скажіть, які види ліній ми з вами малювали?

- Як називається ця лінія? А ця? Хто мені скаже, як ми називаємо цю лінію?

Отже, лінії за способом накреслення бувають прямі, хвилясті та ламані.

- Молодці. Я дуже задоволена вашою роботою.

2. Виконання практичних вправ.

- Ось наступне завдання від Зайчика: Давайте розглянемо малюнок Тетяни Чернявської «У лісі», який є на с.8 у ваших альбомах.

- Що намальовано на малюнку?

- Які лінії ми бачимо на малюнку?

- За допомогою лінії ми можемо не лише створити зображення, але й передати різний настрій художніх образів.

Хвилясті лінії передають спокій, ніжність, лагідність, м’якість.

Ламані лінії — злість, напруження, гнів.

- Подивіться, як за допомогою ліній можна передати різний настрій. (слайд 5)

Уважно подивіться на тварин, які з них добрі, а які — ні? (слайд 6)

- Чому?

- Подивіться на образи чудернацьких звірів, створених художницею Марією Приймаченко. (слайд 7)

- Який з них добрий, а який злий? Чому ви так вважаєте? Що вам допомогло дійти такого висновку?

- Молодці. Ви сьогодні дуже старанні.

3. Фізкультхвилинка.

- А зараз давайте трохи відпочинемо. Підведіться будь ласка. (Райдуга)

V. Практична робота.

Робота в альбомах.

- Зайчик дуже задоволений вашою роботою на уроці. Він приготував для вас і ще одне цікаве завдання на с. 9 ваших альбомів. Вам необхідно буде обвести лінії фломастерами та виконати рисунок «Острів у морі». Отже, взялися за роботу.

Під час практичної роботи діти прослуховують музичні твори.

VI. Підсумок уроку.

1. Презентація учнівських робіт.

2. Бесіда

- Що вам найбільше сподобалось на уроці?

- Які види ліній ви запам’ятали?

- Де ми в природі можемо побачити лінії?

3. Оцінювання учнів

- Отже, ми молодці, сьогодні на уроці ми виконали всі завдання, які приніс нам Зайчик-Побігайчик. Ви дуже хороші учні.

- Я дякую вам за хорошу роботу на уроці.

- До побачення!