Основи здоров'я розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Люди з особливими потребами

Мета: розповісти учням про людей з особливими потребами; вчити надавати допомогу людям з особливими потребами; виховувати толерантність, духовність.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Вправа «Створення емоційного комфорту»

Діти утворюють коло, беруться за руки, посміхаючись, говорять одне одному: «Привіт, я радий(-а) тебе бачити. Гарного дня!»

2. Тренінгова вправа «Барометр настрою»

(Лунає спокійна музика)

Вчитель. Станьте, діти, рівненько, вільно, закрийте очі, простягніть ліву долоню і відкрийте її. Уявіть, що у цій чашечці поселилось добро, а тепер правою долонею підтримайте його, бо воно беззахисне. Можна подумати, що воно схоже на маленького сонячного зайчика. Але не дивлячись на те, що він маленький, світить дуже яскраво, бо добра і тепла у кожному з вас повинно бути стільки, щоб зігрівати не тільки вас, а й оточуючих. Притуліть долоньки до серця, поселимо сонячного зайчика саме там. Відкрийте очі, поверніться один до одного, подайте руку своєму товаришеві, посміхніться. Я бачу, що у кожного з вас поселилося почуття Любові, Добра, Милосердя, які будуть вас охороняти від негарних вчинків. Побажавши, один одному добра, любові, ми разом із вами полинемо у прекрасні куточки нашої країни. Простягнемо промінчики доброти, взаєморозуміння всім людям, які живуть у нашій Україні.

II. Зворотній зв'язок з минулим заняттям

— Які чинники впливають на здоров’я людини?

• Чому люди хворіють?

• Що таке здоровий спосіб життя?

Довідничок: мікроби, нервують, сваряться, свіжа їжа, поганий одяг, як відпочиває, як працює, чим захоплюється, що їсть і п’є, не вживає алкогольних напоїв, фізична зарядка, особиста гігієна, доброзичливість.

ІІІ. Актуалізація теми

1. Вправа «Ми схожі, але різні»
Вчитель. Діти, візьміть на парті паперову серветку і дійте за моєю інструкцією: «Зігнути серветку навпіл, відірвати правий верхній куточок, зігнути ще раз, відірвати лівий нижній куточок, зігнути ще раз і відірвати будь-який куточок. Якщо вдається, то зігнути і відірвати ще будь-який куток.» Тепер розгорніть і подивимося, що у вас вийшло.
(Діти роблять висновок: у всіх — різні візерунки.)
Вчитель. Отже, всім була дана одна інструкція, але не дивлячись на це, у кожного утворився свій неповторний візерунок. Чому так вийшло?
(Учні висловлюють свої думки.)

Поруч з нами живуть і навчаються діти з особливими потребами. Це хлопчики або дівчатка, які мають слабке здоров’я, погано бачать і чують чи пересуваються в інвалідному візку. Тільки ми рідко зустрічаємося з ними, тому, що вони часто обирають життя у чотирьох стінах. Як ви гадаєте, чому вони це роблять?

2. Перегляд відео «Подарунок»

- Що робив хлопчик на початку цього відеоролика?

- Який у нього був настрій?

- Як ви думаєте, чому?

- Який подарунок зробила йому мама?

- Який настрій був у цуценяти?

- Чи обмежувала його фізична вада?

- Чого навчився хлопчик у свого нового друга?

Підсумок. Люди з видами здоров’я можуть бути активними і щасливими, якщо матимуть друзів.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Вправа «Біла ворона»

(продемонструвати психологічний стан людини, яка за певними ознаками відрізняється від решти)

Учасники займають місця у колі спинами до центра. Кожному учаснику прикріплюється аркуш паперу (аркуші — різних кольорів, по 5-6 кольорових аркушів одного кольору і лише один аркуш — білого). Білий аркуш кріпиться найбільш незалежному учню, сильному і авторитетному в класі, — для того щоб запобігти зворотного ефекту. Учасники повертаються обличчям у коло і починають шукати інших, схожих на себе, причому підглядати не можна. Треба якось домовитися. Після того як всі групи сформовані «за кольорами», ведучий підходить і бере за руку «самотнього білого».

Запитання до «самотнього білого»

- Що ти відчув, коли зрозумів, що ти такий один і тобі немає пари?

- Чи потрапляв ти в подібну ситуацію в житті? Чи схожі почуття ти переживав в тій ситуації?

Запитання до учасників, які знайшли схожих на себе

- Якими були ваші відчуття, коли ви знайшли схожих на себе і сформували групу?

- Як ви знайшли один одного?

- Що ви відчуваєте стосовно самотнього учасника?

- Чи хотіли б ви опинитися на його місці? Чому?

Підсумовуємо: в житті часто доводиться стикатися з такими ситуаціями, і не завжди ми ставимо себе на місце того, ким знехтували, хто залишився наодинці. Треба пам'ятати про це!

2. Практична робота «Моделювання ситуацій допомоги людям з особливими потребами». Робота в группах.

Вправа «Опиши свої відчуття»

Вправа «Намалюй дерево».

В одній групі дитина із зав’язаними очима, в другій із зав’язаними руками, в третій із закритими вухами. Треба кожному намалювати дерево.

Питання.

- Чи легко вам було спочатку?Опиши своє відчуття

- А коли стали допомагати?

- Чому ви стали допомагати?

V. Узагальнення й систематизація знань

1. Робота в групах.

Читання оповідання В. Сухомлинського «Як Сергійко навчився жаліти»

Учитель пропонує учням прочитати на с. 89 оповідання «Як Сергійко навчився жаліти» та обговорити його за запитаннями, поданими у підручнику.

2. Практична робота

Учні об’єднуються у 3 групи («зір», «слух», «рух»), за допомогою порад на с. 141 готують та демонструють сценки про те, як надавати допомогу людям з обмеженими можливостями.

VІ. Підведення підсумків

- Як треба ставитися до людей з особливими потребами?

Завершальна вправа «Серце друга».

На дошці прикріплено контур дитини в інвалідному візку. Вчитель звертає увагу на те, що таким дітям світ часто здається чорним, похмурим. У кожного на парті вирізані з кольорового паперу сердечка.

- У кожного з вас є паперове сердечко. Зараз ці сердечка порожні, але ви

можете заповнити їх тим, що зробить дитину в інвалідному візку щасливішою. Запишіть або намалюйте на своєму сердечку те, що ви можете зробити для неї (тепло привітатися, подарувати квітку, погратися, зателефонувати, запросити на свято, подивитися разом мультики)

Учитель. Погляньте, завдяки вашій турботі світ для цієї дитини став кольоровим, сповненим любові. Памʼятайте, що іноді ви можете допомогти такій людині одним теплим словом або маленькою доброю справою.