Основи здоров'я розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Надзвичайні природні ситуації та вихід з них

Мета:

1. Вчити дітей адекватно й організовано реагувати на нестандартні надзвичайні ситуації та миттєво знаходити вихід з них; розширити знання учнів з зазначеної теми; пробудити в них почуття відповідальності за власне та чуже життя як найбільшу людську цінність.

2. Розвивати теоретичні та практичні навички поведінки при потраплянні в екстремальні природні ситуації.

3. Виховувати доброту, співпереживання, віру у власні сили, бажання перемогти.

Обладнання: роздаткові картки - тести, ілюстрації та плакати стихійних лих, відеоролик «Надзвичайні природні ситуації», спецамуніція для окремих учасників проекту, посвідчення « Юний волонтер».

I. Шановні діти, сьогодні ви запрошені для навчання у спеціальній Школі волонтерів. Набуті тут знання дадуть вам можливість правильно та дієво поводити себе при потраплянні в надзвичайні природні ситуації, щоб зберегти своє власне життя та життя інших людей.

У вік технічного прогресу та інформаційних технологій жити стає дедалі складніше. На жаль, все частіше в сучасному світі на нас полює небезпека. Як захистити себе від несподіванок, як в екстремальній ситуації зберегти власне життя — найбільшу людську цінність? Сьогодні наша мова йтиме про надзвичайні природні явища та засоби захисту від них.

Увага на екран телевізора ( відеоролик про надзвичайні природні явища).

- Які природні стихійні лиха ви впізнали?

- До якої групи надзвичайних явищ вони відносяться?

- Як захистити себе від подібного лиха?

II. Ви правильно оцінили різні ситуації, вірно міркуєте щодо правил безпеки, і щоб наші знання були більш повними та глибокими, ми запросили взяти участь у проекті людей, які мають безпосереднє відношення до теми нашої розмови.

І так, зустрічайте:

- міністр України по надзвичайним ситуаціям;

- головний лікар кафедри хірургії Київської клінічної лікарні ім. Богомольця;

- керівник рятувального загону волонтерів « Світ без кордонів»;

- старший інструктор з лижного туризму Закарпатського курорту «Буковель»;

- головний лісничий Ялтинського заповідника;

- молодший лейтенант водно — рятувальної служби «Антиповінь» Білгород — Дністровського району Одеської області.

III. - Вам слово, пане міністре (виступ міністра НСУ).

- Так що ж найголовніше для людини, якщо вона опиниться в надзвичайній ситуації?

(Головне — не розгубитися й діяти спокійно).

- Запрошуємо до розмови головного лікаря Київської лікарня ім. Богомольця (виступ лікаря).

- Скажіть будь ласка, який з перелічених вами заходів є першочерговим для порятунку людського життя.

(Звичайно, це штучне дихання).

- Шановна аудиторіє, як же правильно зробити штучне дихання?

(Діти показують, як виконується штучне дихання).

- Слово надається керівнику рятувального загону волонтерів « Світ без кордонів».

- Скажіть, чи довго людина може знаходитися під завалами?

(Якщо діяти правильно, можна пробути під завалами до 5 діб).

- Що вам відомо, шановні учні нашої школи, про правильні дії для спасіння життя під час землетрусу?

- А як же бути в безпеці під час екстремального зимового відпочинку?

Слово старшому інструктору курорту « Буковель».

(Виступ інструктора).

- Яких помилок найчастіше припускалися туристи в горах?

(Забували, що врятувати їх змогли б звичайні засоби зв'язку: мобільні телефони, радіомаяки).

- Питання до вас, шановні учні: як діяти, коли снігова лавина рухається прямо на вас і від неї вже не втікти?

Загрозу для життя може нести не лише зимовий, а й літній відпочинок.

- Надаємо слово головному лісничому Ялтинського заповідника.

(Виступ лісничого).

- Скажіть, будь ласка, загрозу життю несе лише вогонь?

(Можна вчадіти й від диму).

Слово учням Школи волонтерів:

- Як вберегтися від продукту горіння — диму?

(Відповіді учнів).

Вода, коли стає неконтрольованою, також може загрожувати нашому життю.

До розмови запрошуємо молодшого лейтенанта водно — рятувальної служби «Антиповінь».

- Від чого найчастіше гинуть люди під час повені?

(Намагаються врятувати власне майно).

- Шановні діти, де треба знаходитися під час повені до прибуття допомоги?

(Відповіді учнів).

IV. - Ми мали змогу почути поради спеціалістів, але не менш цікаво відчути враження безпосередніх очевидців надзвичайних явищ.

(До розмови запрошуються свідки лісової пожежі, землетрусу на Гаваях, сходу снігової лавини в Карпатах, повені в Івано-Франківській області).

(Очевидці діляться власними враженими та відповідають на питання дітей).

V. — Шановні учні Школи волонтерів, гадаю, що почуті поради та історії з перших вуст допоможуть вам у надзвичайних випадках. І нехай цей випадок буде для вас лише тренувальним.

(Розподіл дітей на групи та обговорення плану дій у надзвичайних ситуаціях).

VI. - А тепер, увага.

Щоб перевірити власні знання, навички та отримати посвідчення юних волонтерів, проводимо маленьке Зовнішнє незалежне оцінювання у формі SMS — голосування. Ви повинні відправити номер відповіді, який, на вашу думку, буде правильним.

Якщо ви опинилися в зоні лісової пожежі

1. Будете рухатись уздовж пожежі.

2. Будете намагатися йти від пожежі в протилежний бік.

3. Більш чистіше повітря знаходиться вище від землі.

Під час землетрусу

1. Сховатись в шафу, під стіл, стати в отвір дверей.

2. Намагатися покинути приміщення ліфтом.

3. На вулиці стати під боковою стіною будинку.

Під час повені

1. Закрити вікні й двері та знаходитися в будинку.

2. В човен скласти цінні речі й сісти самому.

3. Негайно дістатися найвищого місця й чекати на допомогу.

Під час сходу снігової лавини

1. Стати спиною до лавини.

2. Повернутися обличчям до лавини, зігнути коліна, закрити ніс рукавицею.

3. Звати на допомогу.

- Результати голосування довели, що ви добре оволоділи правилами поведінки у НС, і якщо у подібній ситуації вам випаде лише 1 шанс із 100, ним неодмінно слід скористуватися.

- А тепер, прослухавши курси навчання в Школі юних волонтерів, ви отримаєте посвідчення, яке допоможе вам, при потребі, поповнити армію волонтерів, яка працює по всьому світу.