Основи здоров'я розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Правила дорожні знай!

Мета:

- повторити з учнями правила дорожнього руху;

- закріпити вміння правильно переходити дорогу, знання сигналів світлофора, сигналів регулювальника, дорожніх знаків;

- розвивати уміння орієнтуватися на вулицях селища;

- виховувати культуру поведінки на вулиці, дорозі, бажання дотримуватися правил дорожнього руху.

Обладнання: шапочки з написами «Дорожні знаки», модель світлофора, ілюстрації до теми, малюнки дорожніх знаків.

Хід гри—подорожі

- Діти, чи любите ви подорожувати?

- Хто із вас уже подорожував?

- На якому транспорті?

- Відгадайте загадку і таким чином виберете транспорт, на якому і вирушимо з вами у сьогоднішню подорож.

Маленькі будиночки по місту біжать,

Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять. (Автобус)

- Діти, якщо ви хочете кудись поїхати, прийшовши на станцію чи вокзал, що ви повинні в першу чергу зробити? (придбати квиток)

- Я вам видам квитки за тієї умови, якщо ви відповісте на запитання.

- Кого називають пішоходом?

- Чи будуть пішоходами люди, які виконують якусь роботу на дорозі?

- Кого називають водієм?

- Якщо мама котить коляску, хто вона пішохід чи водій?

- Що спільного між дорогою і тротуаром?

- На якому транспорті нам можна подорожувати?

- Як обходити ці види транспорту?

- Де можна гратися дітям?

- Ви відповіли правильно, одержуйте квитки і маєте право подорожувати.

Країна знаків чарівна.

В гості вас чека вона

Отож часу не гайте,

У гру — подорож рушайте!

Учитель вивішує маршрут подорожі.

Пісня «Ми їдемо, їдемо, їдемо.»

1 станція «Дорожні знаки»

1) Стоять вони всі при дорозі,

Допомогти людині в змозі,

Усюди — близько і далеко,

Надійні сторожі безпеки.

2) Одні з них нам сповіщають,

А інші — щось забороняють,

Попереджають нас завжди,

Аби не трапилось біди.

Ми дорожні знаки,

Нас потрібно знати.

Водіям і пішоходам,

І хто їздить, і хто ходить,

І дорослим, і малим —

Знаки треба знати всім!

3) Вартують на узбіччях тихо,

Оберігають нас від лиха.

Та тільки будь уважним дуже,

Їх слухайся шановний друже,

Це знає кожен знає всякий -

Слід поважать дорожні знаки.

Гра «Упізнай дорожній знак»

На дошці різні знаки. Почувши віршик — загадку учень підходить до дошки й показує відповідний знак — відгадку.

1) Подивись ось перед нами —

Знак трикутний з дітлахами.

Знак цей друже застережний,

Треба бути обережним.

(Знак «Діти»)

2) Ось автобус на зупинку

На одну прибув хвилинку.

Є закон а не порада —

Він стоїть, а ти постій.

Ані спереду, ні ззаду

Обійти його не смій!

(«Місце зупинки автобуса»)

3) Ось велике перехрестя,

Ген за ним — до школи вхід.

Друже, тут для пішоходів

Є підземний перехід.

(«Підземний пішохідний перехід»)

4) Ось рябу корівку видно,

Я її об’їду спритно.

Знак я бачу, як картинку;

Можна тут зустріти тваринку.

(«Тварини на дорозі»)

5) На зупинці став трамвай.

Зупинись, перечекай.

Лиш коли поїде, ти

Можеш ,друже, перейти.

(«Місце зупинки трамвая»)

6) Переходити нам слід

Тільки там, де перехід.

А доріжку пішохідну,

Наче зебру, дуже видно.

(«Пішохідний перехід»)

7) Дружу з велосипедом я,

На нім сміливо їду я,

Та за знаком край дороги

Сміло в хід пускаю ноги.

(«Велосипедна доріжка»)

Ось заправка, де машина

8) Вип’є з три відра бензину.

Допоможуть бак залити,

Як вона захоче пити.

(«Автозаправка»)

2 cтанція «Автомультик»

✵ На чому їхав Омелько до царя у палац? (На печі)

✵ Чим змащував свій моторчик Карлсон? (Варенням)

✵ Улюблений двоколісний вид транспорту кота Леопольда? (Велосипед)

✵ На що перетворила добра фея гарбуз для Попелюшки? (На карету)

✵ Який подарунок зробили листоноші Печкіну? (Велосипед)      

✵ На чому літав Хотабич? (На килимі — літаку)

✵ Особистий транспорт Баби — Яги? (Ступа)

✵ На чому катався Кай? (На санчатах)

✵ На чому літав барон Мюнхгаузен? (На ядрі)

✵ На чому пересувалися Бременські музиканти? (На возі)

✵ На чому левеня подорожувало у мультфільмі «Чунга — Чанга»? (На кораблику)

3 cтанція «Ігрова»

Гра »Заборонено — дозволено»

І проспекти, і бульвари —

Усі шумливі в наші дні.

Ти проходь по тротуару

Лиш по правій стороні!

Пустувати тут, де люд, — (заборонено).

Стань взірцевим пішоходом!

Це — … (дозволено).

Як заходиш до трамвая,

Краще уперед пройди,

Не крутись, це заважає,

Стій спокійно чи сиди.

Їхати «зайцем» - знають всі -

Це - …(заборонено).

А бабусі дати місце —

Це - …(дозволено)

Якщо ти гуляєш десь там,

Бігаючи не забудь:

Переходиш перехрестя -

Особливо пильним будь.

Йти, коли червоне світло, - (заборонено).

На зелене навіть дітям

Йти … (дозволено).

Гра «Добре — погано»

1. Заєць любив залазити з ногами на сидіння в автобусі і голосно читати вірші, співати пісні.

2. Мама — ведмедиця з малим ведмежатком зайшла у переповнений трамвай. Їжачок миттєво зіскочив і запропонував своє місце.

3. Мишенята Круть і Верть грали у футбол біля самої дороги.

4. Цибулино вигулював песика без повідка. Песик побіг через вулицю. Господар — за ним, не дивлячись на сигнали світлофора.

5. Веселі чоловічки переходили дорогу по пішохідному переходу на зелений сигнал світлофора.

6. Вовк, висунувшись у відкрите вікно автобуса, погрожував зайцеві і кричав: «Ну, постривай».

7. Сова старанно вивчає правила дорожнього руху і запрошує всіх мешканців до Школи світлофорних наук.

4 станція «Розумники та розумниці»

✵ Сходи на морському судні. (Трап)

✵ Автомобіль, якому не страшні найгірші дороги. (Всюдихід)

✵ Місце роботи в автомобілі, автобусі, тролейбусі, трамваї. (Кабіна)

✵ Будинок для автомобіля. (Гараж)

✵ Водій велосипеда. (Велосипедист)

✵ Людина, що йде по тротуару. (Пішохід)

✵ Перетин залізничних колій з проїжджою автомобільною дорогою. (Переїзд)

✵ Перекладина, що опускається і піднімається для відкриття і закриття переїзду. (Шлагбаум)

✵ Частина дороги, по якій йдуть пішоходи. (Тротуар)

✵ Людина, що управляє автомобілем. (Водій)

✵ Водій літака. (Льотчик, пілот)

✵ Асфальтована заміська дорога для руху транспорту. (Шосе)

✵ Водовідвідна канава уздовж дороги. (Кювет)

✵ Що показує стрілка спідометра. (Швидкість)

✵ «Ноги» автомобіля. (Колеса)

✵ Місце на дорозі, призначене для пішоходів. (Перехід)

✵ «Очі» автомобіля. (Фари)

✵ Частина вантажівки, призначена для перевезення вантажів. (Кузов)

✵ Смугаста розмітка переходу. (Зебра)

✵ Місце перетину вулиць. (Перехрестя)

✵ Вид вантажівки, кузов якої звалює вантаж сам. (Самоскид)

✵ Міліціонер, який регулює рух на перехресті. (Регулювальник)

✵ Відкидна кришка, що закриває двигун автомобіля. (Капот)

✵ Гучний звуковий сигнал машини спеціального призначення. (Сирена)

✵ Пристосування для буксирування автомобіля. (Трос)

5 станція «Світлофор Моргайко»

Виходить Світлофор

Різні скельця є у мене:

Червоне, жовте і зелене.

Можу ними я сказати:

«Йти», «Стояти», «Зачекати».

Світлофор

Загориться жовте світло,

Світлофор вогнем палає,

Він малят застерігає:

Ось біжать автомобілі —

Чорні, сині, жовті, білі,

Мчать тролейбуси, таксі…

В русі небезпечні всі.

Як червоне світло сяє —

Швидше зупинись, не йди.

Як не хочеш ти біди.

Ніби сонечко розквітло,

Значить, скоро можна йти,

Перехрестя перейти.

А зелене як засяє,

Нас одразу привітає:

- Вільний шлях, малята, йдіть

І здоровими ростіть!

Дуб — світлофор

Дуб зелений край дороги став собі поважно,

Черепаха зупинилась, дивиться уважно:

«Світлофор зеленим світить, значить, маю змогу

Неквапливо і спокійно перейти дорогу».

Та коли назад верталась черепаха пішки,

Світлофор світився жовтим:

«Зачекай — но трішки».

Поки дуб зазеленіє, ждала вона, ждала

Та у панцирі своєму міцно задрімала.

Цілу зиму черепаха спала під сосною,

Перейшла дорогу знову тільки лиш весною.

6 станція «Весела пауза»

Частівки

Повторюйте всі на світі

Правила дорожні,

Бо без них дорослим й дітям

Прожити не можна.

По дорозі йшла Наталка,

Роззявивши рота,

Та наїхала на неї

Новенька «Тойота».

На дорозі гравсь Василько,

Де не пристосовано,

А тепер він у лікарні

Увесь загіпсований.

Руху правила дорожні

Треба добре знати,

Щоб нікому і ніколи

Клопоту не мати.

Швидко їхав дядько Яків,

Милувавсь простором,

Не дивився він на знаки,

А тепер на костурах.

7 станція «Вузлики на пам’ять»

✵ Ходити по тротуарах і пішохідних доріжках треба, дотримуючись правої сторони.

✵ Узбіччям ходити тільки тоді, коли немає безпечного шляху. При цьому йти тільки назустріч руху транспорту й у світлу пору доби.

✵ Перед тим, як починати перехід через дорогу, вулицю, треба зупинитися і приготуватися до переходу.

✵ Перетинати проїжджу частину треба тільки за позначеними пішохідними переходами.Точно виконувати сигнали світлофора і регулювальника.

✵ Ніколи не можна переходити дорогу або перехрестя навскоси, йти лише перпендикулярно та по пішохідному переходу.

✵ Через дорогу треба йти, а не бігти і уважно стежити за машинами та їх сигналами.

✵ За відсутності у зоні видимості переходу чи перехрестя, переходити дорогу, вулицю, залізничний переїзд потрібно під прямим кутом до краю проїжджої частини на ділянці, де вона проглядається в обидві боки.

✵ Не поспішай переходити, якщо ти навіть добре знаєш, що всі транспортні засоби треба обходити ззаду, а трамвай спереду, щоб не потрапити під зустрічний транспорт. Краще зачекати, нехай він від’їде, щоб добре було видно дорогу.

✵ Велосипедисти мають дотримуватися правил їзди па велосипеді.

✵ Слід завжди пам’ятати правила безпечної поведінки пішохода і вчитися передбачати елементарні наслідки своїх учинків.

8 станція «Пригадай правила»

1) Ми живемо в суспільстві людському,

Так багато є правил у ньому.

Знати правила ці треба, друже,

Та й виконувати добре їх дуже.

2) Правило — це вимога єдина,

Ну, а ти у суспільстві — людина!

А тепер тобі стало все ясно:

Всі вимоги виконувати вчасно!

3) Хай засвоїть твоя голова

В нашій мові чарівні слова.

І знання запасай на майбутнє —

Для людини це сила могутня.

4) І здоровим, щоб бути силі й духу,

Треба знати ще й правила руху.

Хоч питання це дуже складне,

Але знай, що життя в нас одне.

5) Неповторне, як втратиш — не буде,

Будуть інші сміятися люди,

Будуть наші співати пісні,

Зорі будуть стрічати росяні.

Всі. А щоб лиха не сталось ніколи,

Дотримуйтесь правил не тільки у школі!

- Ось і завершується наша гра — подорож. Час, діти, повертатися до школи. Дуже дякую вам за співпрацю. І хочу побажати, щоб ніхто з вас ваших рідних, близьких, знайомих ніколи не був учасником дорожньо-транспортних пригод.

Адже щороку в світі від ДТП гине понад 250 тисяч людей.

За рік в Україні гине понад 5 тисяч людей, а понад 30 тисяч отримують травми.

- Будьте здорові. Спасибі за увагу і участь у подорожі.